محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852522354
داستان حضرت نوح (علیه السلام) در قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
قصص القرآن؛
داستان حضرت نوح (علیه السلام) در قرآن
قرآن كريم كتاب هدايت است و از امور گذشتگان آنچه مايه سعادت مردم است متعرض مى شود، و براى مردم شرح می دهد كه حق صريح كدام است تا مردم همان را برنامه زندگى خود كنند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، نام حضرت نوح (علیه السلام) بیش از چهل بار در قرآن كريم آمده و در آنها به قسمتى از داستان آن جناب اشاره شده، در بعضى موارد بطور اجمال و در برخى بطور تفصيل، ليكن در هيچ يك از آن موارد مانند داستان نويسان كه نام، نسب، دودمان، محل تولد، مسكن، شؤون زندگى، شغل، مدت عمر، تاريخ وفات، مدفن و ساير خصوصيات مربوط به زندگى شخصى صاحب داستان را متعرض مى شوند به جزئيات آن جناب پرداخته نشده. علتش هم اين است كه قرآن كريم كتاب تاريخ نيست تا در آن به شرح زندگى فرد فرد مردم و اينكه چه كسى از نيكان و چه كسى از بدان بوده بپردازد.
بلكه قرآن كريم كتاب هدايت است و از امور گذشتگان آنچه مايه سعادت مردم است متعرض مى شود، و براى مردم شرح می دهد كه حق صريح كدام است تا مردم همان را برنامه زندگى خود كرده و در حيات دنيوى و اخروى رستگار گردند، و بسا می شود كه به گوشه اى از قصص انبياء و امتهاى آنان اشاره می كند تا مردم بفهمند سنت و روش خداى تعالى در ساير امتها چه بوده، تا اگر كسى هست كه مشمول عنايت و موفق به كرامت است عبرت بگيرد، و كسى هم كه چنين نيست آن سرگذشتها را بشنود تا حجت بر او تمام شود. بعثت و رسالت نوح(علیه السلام) بشر بعد از حضرت آدم (علیه السلام) به صورت يك امت ساده و بسيط زندگى مى كرد و فطرت انسانيت خود را راهنماى زندگى خود داشت، تا آنكه رفته رفته روح استكبار در او پيدا شد و گسترده گشت، و در آخر، كارش به استعباد يكديگر انجاميد، بعضى بعض ديگر را تحت فرمان خود گرفتند و زير دستان، ما فوق خود را رب خود پنداشتند و همين پندار، بذرى بود كه كاشته شد، بذرى كه هر زمان و در هر جا كه كاشته شود و سپس جوانه بزند و سبز شود و رشد كند، چيزى به جز دين وثنيت و اختلاف شديد طبقاتى يعنى استخدام ضعفا بوسيله اقويا و برده گرفتن و دوشيدن افراد ذليل بوسيله قدرتمندان را به بار نمی آورد، آرى همه اختلافها و كشمكشها و خونريزيهاى بشر از آنجا آغاز گرديد.
در زمان نوح (علیه السلام) فساد در زمين شايع گشت و مردم از دين توحيد و از سنت عدالت اجتماعى رويگردان شده و به پرستش بتها روى آوردند، و خداى سبحان نام چند بت آن روز را كه عبارت بودند از "ود"، "سواع"، "يغوث"، "يعوق" و"نسر" در سوره نوح ذكر كرده.
فاصله طبقاتى روز به روز بيشتر شد، و آنهايى كه از نظر مال و اولاد قوی تر بودند حقوق ضعفاء را پايمال كردند و جباران، زير دستان را به ضعف بيشتر كشانيده و طبق دلخواه خود بر آنان حكومت كردند.1 در اين زمان بود كه خداى تعالى نوح (علیه السلام) را مبعوث كرده و او را با كتاب و شريعتى به سوى آنان گسيل داشت تا از راه بشارت و انذار، به دين توحيد و ترك خدايان دروغين دعوتشان نموده مساوات را در بينشان برقرار سازد. 2 دين و شريعت نوح(علیه السلام) بطورى كه از تمامى آيات مربوط به داستان نوح (علیه السلام) بر می آيد آن جناب همواره قوم خود را به توحيد خداى سبحان و ترك شرك دعوت می كرد، و بطورى كه از دو سوره نوح و يونس، و سوره آل عمران آيه 19 بر می آيد آنان را به اسلام می خواند، و بطورى كه از سوره هود آيه 28 استفاده می شود از آنان می خواسته تا امر به معروف و نهى از منكر كنند، و نيز همانطور كه از آيه 103 سوره نساء و آيه 8 سوره شورا بر می آيد نماز خواندن را نيز از آنان می خواسته و بطورى كه از آيه 151 و 152 سوره انعام بر می آيد رعايت مساوات و عدالت را نيز از آنان می خواسته، و دعوتشان می كرده به اينكه به فواحش و منكرات نزديك نشوند، راستگو باشند و به عهد خود وفا كنند، و بطورى كه از آيه 41 سوره هود بر می آيد آن جناب اولين كسى بوده كه مردم را دعوت می كرده به اينكه كارهاى مهم خود را با نام خداى تعالى آغاز كنند.
از آيات سوره هاى نوح و قمر و مؤمنون بر می آيد كه آن جناب قوم خود را دائما دعوت می كرده به اينكه به خداى تعالى و آيات او ايمان بياورند و در اين دعوت منتهاى جد و جهد را به خرج می داده و شب و روز و آشكارا و پنهان وادارشان می كرده به اينكه حق را بپذيرند، ولى قومش جز به عناد و تكبر خود نمی افزودند، هر قدر او دعوت خود را بيشتر می كرده آنان سركشى و كفرشان را بيشتر می كردند و به جز اهل و اولادش و عده اندكى كه از غير آنان ايمان نياوردند، بطورى كه ديگر از ايمان آوردن سايرين به كلى مايوس گرديد در آن هنگام به درگاه پروردگار خود شكايت برده و از او طلب نصرت كرد. مدت زيستن نوح(علیه السلام) در ميان قومش از آيات سوره عنكبوت بر می آيد كه آن جناب نهصد و پنجاه سال مشغول دعوت قوم خود بوده، ولى قوم، او را جز به استهزاء و مسخره كردن و نسبت جنون به او دادن عكس العملى از خود نشان ندادند، آنها وى را متهم می كردند به اينكه منظورش اين است كه به آقايى و سرورى بر ما دست يابد، تا آنكه در آخر از پروردگار خود يارى طلبيد. و از آيات سوره هود استفاده می شود كه بعد از اين استنصار، خداى تعالى به وى وحى كرد كه از قومش به جز آن چند نفرى كه ايمان آورده اند احدى ايمان نمی آورد، و آن جناب را در باره قومش تسليت گفت و دلگرمى داد، و بطورى كه از آيات سوره نوح استفاده می شود نوح (علیه السلام) قوم خود را به هلاكت و نابودى نفرين كرد، و از خداى تعالى خواست تا زمين را از لوث وجود همه آنان پاك كرده و احدى از آنان را زنده نگذارد، و بطورى كه از آيات سوره هود بر می آيد خداى تعالى به آن جناب وحى كرد كه زير نظر ما و طبق وحى ما كشتى را بساز. كشتى سازى نوح (علیه السلام) از آيات سوره هود بر مى آيد كه خداى تعالى به آن جناب دستور داد تا كشتى را با تاييد و تسديد او بسازد، و آن جناب شروع به ساختن آن كرد، كه مردم دسته دسته از محل كار آن جناب گذشته و او را مسخره می كردند، چون كشتى آب می خواهد، و كشتى سازى بايد در لب دريا باشد، و آن جناب اين كار را در بيابانى بدون آب انجام می داد، و همين باعث می شد كه مردم او را مسخره كنند، و آن جناب در پاسخشان می فرمود اگر امروز شما ما را مسخره می كنيد به زودى خواهيد ديد كه ما شما را مسخره می كنيم و به زودى خواهيد فهميد كه كسى كه دچار عذاب گردد خوار و ذليل و بيچاره می شود، و عذابى كه می آيد عذابى است مقيم و غير قابل زوال و نيز از دو سوره هود و مؤمنون بر می آيد كه خداى عز و جل براى نزول آن عذاب، علامتى قرار داده بود و آن اين بوده كه آب از تنورى بالا می زند. نزول عذاب و آمدن طوفان نوح (علیه السلام) هم چنان كه از سوره هود و مؤمنون استفاده می شود مشغول ساختن كشتى بود تا اينكه آن را به اتمام رسانيد و امر خداى تعالى مبنى بر نزول عذاب صادر شد، و آن تنور شروع به جوشيدن كرد، در اين هنگام خداوند متعال به آن جناب وحى فرستاد كه از هر حيوان يك جفت نر و ماده سوار كشتى كند و نيز اهل خود را به جز افرادى كه مقدر شده بود هلاك شوند يعنى همسرش كه خيانت كار بود و فرزندش كه از سوار شدن امتناع ورزيده بود و نيز همه آنهايى كه ايمان آورده بودند سوار كند.
و از سوره قمر بر می آيد همين كه آنها را سوار كرد خداى تعالى درهاى آسمان را به آبى ريزان باز كرد، و زمين را به صورت چشمه هايى جوشان بشكافت، آب بالا و پايين براى تحقق دادن امرى كه مقدر شده بود دست به دست هم دادند.
و نيز از سوره هود استفاده می شود كه رفته رفته آب زمين را فرا گرفت و بالا آمد و كشتى را از زمين كند، كشتى در موجى چون كوه هاى بلند سير می كرد، و طوفان همه مردم روى زمين را فرا گرفت و همه را در حالى كه ستمگر بودند هلاك كرد، و خداى تعالى به آن جناب دستور داده بود همين كه در كشتى مستقر شدند خدا را در برابر اين نعمت كه از شر قوم ستمكار نجاتشان داد حمد بگويند و در پياده شدن از او بركت بخواهند، و نوح (علیه السلام) گفت: "الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي نَجَّانا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ" 3 و نيز گفت: "رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبارَكاً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ" 4.
بعضى گفته اند گيريم كه قوم نوح به خاطر گناهانى كه مرتكب شدند غرق گشتند در اين ميان گناه حيوانات روى زمين چه بوده است كه همه گرفتار طغيان آب شدند؟.
اين از بى پايه ترين اعتراضها است، چون هر هلاكتى هر چند عمومى باشد عقوبت و انتقام نيست، زيرا بسيار است حوادث عمومى كه در يك لحظه و يا زمانى كوتاه هزاران هزار انسان و حيوان را در كام مرگ مى برد و اين حوادث كه يا زلزله است و يا طوفان و يا وبا و يا طاعون، حوادثى نادر نيست بلكه بسيار اتفاق افتاده و مى افتد و اين خداى سبحان است كه در مخلوقات خود هر حكمى بخواهد مى راند. پايان يافتن داستان و پياده شدن نوح و همراهانش به زمين بعد از آنكه طوفان به دليل آيه 77 سوره صافات عالم گير شده و مردم روى زمين همه غرق شدند، خداى تعالى به زمين فرمان داد تا آب خود را ببلعد، و به آسمان نيز فرمان داد تا از باريدن بايستد، آب از ظاهر زمين كاسته شد، و كشتى بر بالاى كوه جودى قرار گرفت و فرمان "وَ قِيلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ- دورى باد بر عليه ستمكاران" صادر شد، آن گاه خداى تعالى به نوح وحى كرد كه: اى نوح! از كشتى پايين آى و با سلامى از ناحيه ما و بركاتى بر تو و امتهايى كه با تواند پياده شو، كه بعد از اين طوفان، ديگر هيچگاه دچار طوفانى عالم گير نخواهند شد. چيزى كه هست بعضى از اين نجات يافتگان امتهايى هستند كه خدا در دنيا از متاعهاى زندگى دنيا برخوردارشان می كند، و سپس عذابى دردناك آنان را فرا می گيرد، پس نوح و همراهان او از كشتى خارج شده و در زمين قرار گرفتند و خدا را به توحيد و اسلام پرستيدند، و زمين را به ارث دست به دست به ذريه هاى خود سپردند، و خداى سبحان تنها ذريه نوح را باقى گذاشت. 5 داستان پسر غرق شده نوح(علیه السلام) نوح (علیه السلام) هنگامى كه سوار كشتى می شد ديد كه يكى از پسرانش سوار نشده، و علتش اين بوده كه به وعده پدرش مبنى بر اينكه هر كس از سوار شدن تخلف كند غرق خواهد شد ايمان نداشته، وقتى چشم نوح به او افتاد كه در كنارى ايستاده، صدا زد كه اى پسرم بيا با ما سوار شو و با كافران مباش. پسر دعوت پدر را اينطور رد كرد كه من به زودى به يكى از كوه ها پناه می برم تا مرا از خطر آب حفظ كند. نوح (علیه السلام) گفت: امروز هيچ چيزى نمی تواند احدى را از عذاب الهى حفظ كند مگر كسى را كه خدا به او رحم كرده باشد، كه منظورش همان كسانى است كه سوار كشتى بودند- پسر نوح به اين پاسخ پدر توجهى نكرد، و چيزى نگذشت كه موج، بين پدر و پسر حائل شده و پسر جزء غرق شدگان گرديد.
نوح (علیه السلام) هيچ احتمال نمی داد كه پسر در باطن دلش كفر پنهان كرده باشد و تا كنون اگر اظهار اسلام می كرده از باب نفاق بوده باشد، بر خلاف همسرش كه نوح از كفر او خبر داشته، و بطور قطع اگر پسرش را نيز مانند همسرش كافر می دانسته هرگز تقاضاى نجات او را نمی كرده، براى اينكه اين خود نوح (علیه السلام) بود كه از خداى عز و جل درخواست كرد تا ديارى از كفار را زنده نگذارد، و بنا بر حكايت قرآن كريم گفته بود: "رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا إِلَّا فاجِراً كَفَّاراً" 6 و نيز خود او بوده كه به حكايت قرآن در دعايش گفته بود: "فَافْتَحْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ فَتْحاً وَ نَجِّنِي وَ مَنْ مَعِيَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ" 7 ؛
و چگونه ممكن است خود او با آگاهى از كفر باطنى پسرش مع ذلك نجات او را از خدا بخواهد؟ با اينكه قبلا فرمان خداى تعالى را شنيده بود كه فرمود: "وَ لا تُخاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ" 8. نوح (علیه السلام) با حائل شدن موج بين او و فرزندش و در حالى كه بى خبر از كفر باطنى پسرش بود دچار اندوهى شديد شد، و پروردگار خود را چنين نداء كرد كه: "رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ" پروردگارا اين پسر من از اهل من است و وعده تو، به اينكه اهل مرا نجات دهى حق است و تو احكم الحاكمينى يعنى حكمت از حكم هر حاكم ديگرى متقن تر است، و تو در قضايى كه مى رانى جور و ستم نمی كنى و حكمت ناشى از جهل به مصالح واقعى نيست، بنا بر اين لطف كن و به من خبر ده كه واقعيت فرزند من چيست و با اينكه او اهل من است چرا مستوجب عقاب شده است؟
در اينجا عنايت الهى شامل حال نوح شد، و نگذاشت بطور صريح درخواست نجات فرزند خود را كند،- و يا به عبارت ديگر درخواستى كند كه به واقعيت آن علمى ندارد- خداى تعالى در پاسخش به وى وحى فرستاد كه اى نوح پسر تو اهل تو نيست، او عمل غير صالحى است، پس زنهار كه مبادا با من در باره نجات او روبرو شوى و درخواست نجات او را بكنى، كه اگر چنين درخواستى كنى درخواستى كرده اى كه به واقعيت آن آگاهى ندارى و من تو را پند می دهم كه مبادا از جاهلان باشى.
بعد از اين وحى، نوح (علیه السلام) از واقع امر آگاه شد و به پروردگارش ملتجى گشت كه: پروردگارا من پناه می برم به تو از اينكه از تو چيزى بخواهم كه علمى به واقعيت آن ندارم، و از تو درخواست می كنم كه عنايت شامل حالم بشود و با مغفرتت مرا بپوشانى، و با رحمتت بر من عطوفت كنى، كه اگر غير اين كنى از زيانكاران خواهم شد. پی نوشت:
1. با استفاده از سوره هاى اعراف، هود و نوح.
2. سوره بقره، آيه 21.
3. سپاس خداى را كه ما را از قوم ستمكار نجات داد، ... . سوره مؤمنون، آيه 28 و 29"
4. پروردگارا مرا در جايگاه با بركتى فرود آر كه تو بهترين فرود آورندگانى. سوره مؤمنون، آيه 28 و 29"
5. با استفاده از سوره هود و صافات.
6. پروردگارا اين قوم كافر را هلاك كن و ديارى از ايشان را بر روى زمين باقى مگذار، كه اگر ايشان را باقى بگذارى بندگان پاك و با ايمانت را گمراه می كنند و فرزندى هم جز بدكار و كافر از آنان به ظهور نمی رسد." سوره نوح، آيه 26 و 27".
7. بارالها! بين من و قوم، حكم فرما و به ما گشايشى عطا كن و من و مؤمنانى كه با من همراهند از شر قوم نجات ده." سوره شعراء، آيه 118"
8. سوره هود، آيه 37". گزیده ای از تفسیر المیزان علامه طباطبایی پیرامون داستان حضرت نوح (علیه السلام) در قرآن کریم
۰۲/۰۴/۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]
صفحات پیشنهادی
انداختن الواح تورات و عصمت حضرت موسی (عليه السّلام)
یک نکته قرآنی انداختن الواح تورات و عصمت حضرت موسی عليه السّلام شرح حادثهاي كه منجر به شكسته شدن الواح مقدس از ناحيه حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ شد به این صورت است كه حضرت موسي به دعوت خداوند به كوه سينا ميرود به گزارش سرویس دینی جام نیوز انداختن الواح تورات به عنوان كتابدعای اميرالمومنين عليه السلام
يكى از دعاهاى اميرالمؤمنين دعای اميرالمومنين عليه السلام خداوندا پناه مى برم به تو از اينكه دوستت را دشمن بدارم يا با دشمنت دوستى كنم يا كسى را كه از تو خشم به دل دارد خشنود سازم خداوندا بر هر كس كه تو درود فرستى درود ما نيز بر او باد و بر هر كس لعنت كنى لعنت ما نيز برنگرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی از حاشیه رانده شدن مفاهیم و معانی قرآن
برنامه های تفسیری در حوزه باید جزو دروس اصلی باشد نگرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی از حاشیه رانده شدن مفاهیم و معانی قرآن حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با ابراز نگرانی از حاشیه قرار گرفتن مفاهیم قرآن کریم گفت جامعه به سمت اصالت بخشیدن به الفاظ قرآن پیش می رود که باید اساتیاستنباطهای فقهی تفسیری ائمه اطهار(علیهم السلام) از آیات الاحکام غیر مشهور
استنباطهای فقهی تفسیری ائمه اطهار علیهم السلام از آیات الاحکام غیر مشهوربا توجه به وسعت دلالت آیات قرآن و نیز استشهادهای امامان معصوم علیهم السلام به آیاتی که در ظاهر و دلالت اولیه خود ارتباطی به احکام و مسائل فقهی ندارند میتوان دایره آیات الاحکام را وسیعتر از آنچه تاکنون پفضيلت رمضان در كلام امام صادق عليه السلام
شهرالله فضيلت رمضان در كلام امام صادق عليه السلام چون در ماه مبارك روزه گرفتيد زبان از دروغ نگهداريد چشم از حرام بپوشيد با يكديگر بر سر امور ناچيز دنيايى و مسائل زندگى نزاع و دعوا نكنيد بر هم حسد نورزيد از يكديگر غيبت ننماييد به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام صادق عليه البرتري اهلبيت عليهم السلام بر انبياء
در بیان رسول اکرم ص برتري اهلبيت عليهم السلام بر انبياء از ذريه من است آن مهدى كه چون ظهور كند عيسى ابن مريم براى ياريش فرود آيد و او را پيش دارد و پشت سرش نماز گذارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز معمر بن راشد گويد شنيدم امام صادق عليه السلام مي فرمود يك يهودى خدمت پيغمبرمهدى صاحب زمان عليه السلام در كلام اميرمؤمنان عليه السلام
انتظار مهدى صاحب زمان عليه السلام در كلام اميرمؤمنان عليه السلام اميرمؤمنان فرمود يَا شَوْقَاهْ إِلَي رُؤْيَتِهِمْ فِي حَالِ ظُهُورِ دَوْلَتِهِمْ چقدر مشتاق ديدار آنها هستم در آن زمان كه در ظهور دولتشان به سر مي برند به گزارش سرویس دینی جام نیوز بشريت سالهاست كهپاسخ امام رضا علیه السلام به سه سئوال در مورد ماه رمضان
پاسخ امام رضا علیه السلام به سه سئوال در مورد ماه رمضان ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال در این ماه قرآن را نازل فرموده و بين حقّ و باطل تفرقه انداخته است به گزارش سرویس دینی جام نیوز محدث عالیقدر شیخ صدوق به روایت از فضل بن شاذان از یاران خاص امام رضا پاسخ امام رضا علیه التوضیح علامه طباطبائی در مورد معنای عصیان آدم علیه السلام
برگی از قرآن توضیح علامه طباطبائی در مورد معنای عصیان آدم علیه السلام آنچه در بدو نظر از آيات قرآن ظاهر ميشود اين است كه حضرت آدم رسما گناه كرده سرویس دینی جام نیوز پرسش خطيئه و گناه آدم چه معنا دارد مگر پيامبر هم گناه مى كند در پاسخ از اين سؤال مى &rlنمونه هایى از اخلاق امام علی علیه السلام
مناقب اهل بیت ع نمونه هایى از اخلاق امام علی علیه السلام رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود خداوند به كارگزارى كه براى امامش به فرمانبردارى و دلسوزى كوشش كند نظر نمى افكند مگر آنكه در محضر قرب الهى با ما باشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز اميرالمؤمنين عليه السلام روزى با ياراآمادگی برای ماه رمضان به سبک ائمه علیهم السلام
آمادگی برای ماه رمضان به سبک ائمه علیهم السلام بحار الأنوار وقتى ماه رمضان فرا رسید پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود سبحان اللّه به پیشباز عجب ماهى مى روید و عجب ماهى به شما روى مى آورد ـ این را سه بار تكرار كرد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بهترین خلق خدا اسوه کامل بندگبرنامههای حرم حضرت معصومه(س) و چند مرکز قرآنی در ماه مبارک رمضان
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۴ معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه س به تشریح برنامههای رمضانی حرم پرداخت و گفت طبق روال سالهای قبل مراسم ترتیل خوانی و تفسیر قرآن ویژه اقشار و گروههای مختلف مردمی در حرم دایر است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالچرا قرآن داستان تعریف می کند؟
یک نکته از قرآن چرا قرآن داستان تعریف می کند در قرآن کريم قصه ها جايگاه خاصي دارند چرا که کلام خدا از نگرش خاصي برخوردار است اين نگرش معاني حکيمانه و معارف انسان ساز را براي آدمي بيان مي کند «فاقصُص القَصصَ لعلّهم يتفکّرون» پس داستان بگو تا که ايشان ببرکات روزه در سخنان ائمه (علیهم السلام)
امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام در پاسخ نامهای که محمد بن سنان از علت روزه از آن حضرت پرسیده بود نوشت علت آن شکسته شدن شهوتها و خواهش نفسانی است روزه برای این است که ثروتمند و نیازمند با هم مساوی شوند بدین معنا که ثروتمند در حالت طبیعی طعم گرسنگی را نمیچشد تا برنماز شب در سخنان علی علیه السلام
آثار نماز شب نماز شب در سخنان علی علیه السلام چه بسا شب زنده دارانى كه ايستادن و نمازگزاردنشان جز بيدارى و رنج حاصلى ندارد چه نيكو است خواب زيركان به گزارش سرویس دینی جام نیوز الگو بودن اهل بیت علیهم السلام مخصوص به زمان خاصی نیست در هر عصر می شود از سیره عملی آن بزرگواران بدزدى با نام امام حسين عليه السلام
دزدى با نام امام حسين عليه السلام روزى در حرم امام حسين عليه السلام حبيب زائرى را دزدى زد و پولهايش را برد به گزارش سرویس دینی جام نیوز از مرحوم سيد احمد بهبهانى نقل شده در ايام توقفم در كربلا حاج حسن نامى در بازار زينبيه دكانى داشت كه مهر و تسبيح مى ساخت و مى فروخت معریحیی یثربی: قرآن می گوید مطالب را از روی منطق بپذیرید و مقلد دیگران نباشید
یحیی یثربی قرآن می گوید مطالب را از روی منطق بپذیرید و مقلد دیگران نباشید فرهنگ > دین و اندیشه - این یکی از معجزه های افتخارآمیز قرآن است که هیچ کس نباید مقلد دیگران باشد یعنی همه انسان ها باید باورهای خود را خودشان با درست اندیشی و روش درست به دست آورند به گزا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها