تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833046554
انداختن الواح تورات و عصمت حضرت موسی (عليه السّلام)
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
یک نکته قرآنی؛
انداختن الواح تورات و عصمت حضرت موسی (عليه السّلام)
شرح حادثهاي كه منجر به شكسته شدن الواح مقدس از ناحيه حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ شد به این صورت است كه حضرت موسي به دعوت خداوند، به كوه سينا ميرود.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، انداختن الواح تورات به عنوان كتاب مقدس آسماني توسط حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ كه در آيه 150 سوره اعراف بيان شده است چگونه با معصوم بودن آن حضرت سازگار ميباشد؟
شرح حادثهاي كه منجر به شكسته شدن الواح مقدس از ناحيه حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ شد به این صورت است كه حضرت موسي به دعوت خداوند، به كوه سينا ميرود. زمان اين دعوت ابتداء از ناحيه خداوند، سي روز تعيين شده ولي بعدا به منظور آزمايش قوم بنياسرائيل، به چهل روز افزايش مييابد. پس از گذشت سي روز و عدم مراجعت حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ قوم وي دچار شك و شبهه دربارة بازگشت او ميشوند.
فردي به نام «سامري» از اين ترديد و دودلي، با توجه به سوابق بت پرستي قوم موسي، بهره جسته و درصدد ساخت گوسالهاي از جنس طلا، جهت پرستش مردم بر ميآيد. گوساله سامري با آواز خوش خود، روح مردم را به تسخير در ميآورد.
خداوند در دوران ميقات، موسي را از بت پرستي قومش، آگاه ميكند. موسي پس از سپري كردن ميقات، با عصبانيت و ناراحتي به ميان مردم باز ميگردد. با مشاهدة صحنة بتپرستي، موسي الواحي را كه با خود از كوه سينا آورده بر زمين ميزند. سرِ برادر خود هارون كه به عنوان جانشين در ميان قوم خود تعيين نموده گرفته و به حالت خشم به طرف خود ميكشد. هارون براي موسي توضيح ميدهد كه وي در اين رابطه بيتقصير است. بني اسرييل به سخنان و نصايح هارون در اين رابطه توجهي نكرده و خودسرانه دست به چنين اقدامي زده و نزديك بوده وي را بكشند. پس از اثبات بيگناهي هارون و عدم كوتاهي وي در انجام مأموريتش، موسي براي خود و برادرش هارون، از درگاه خداوند تقاضاي بخشش و رحمت ميكند.
در اين جا توضيحي روان شناختي پيرامون نحوه برخورد حضرت موسي لازم به نظر ميرسد و آن اين كه تمام پيامبران موظف بودند كه با هر گونه مظاهر شرك و بتپرستي به سختي مقابله و مبارزه كنند تا زمينة ايجاد كلمة توحيد و پيروي مردم از احكام و دستورهاي خداوند، فراهم شود. براي همين منظور است كه ملاحظه ميشود اساس دعوت همة انبياء، توحيد و نفي شرك و بتپرستي ميباشد. ساخته شدن گوساله سامري، در ميان جامعة تازه رسته از زنجير بتپرستي، پرتگاهي است كه همة زحمات طاقتفرساي موسي در اعتلاي كلمة توحيد، را در كام خود فرو ميكشد. اين است كه موسي درصدد مقابله جدي با اين مسأله بر ميآيد.
او با عصبانيت خود و كوبيدن الواح مقدس به زمين، ميخواهد به بني اسراييل بفهماند كه ارزش و مفهوم واقعي چنين الواحي، در صورت عدم وجود شرك و بتپرستي است. وجود الواح مقدس، در جامعهاي كه روح و قلب مردم را شرك و گوسالة طلايي، به تسخير خود در آورده است، جائي ندارد.
قطعاً حضرت موسي به چنين قصد الهي، الواح را به زمين كوبيده است و هيچ گونه قصد توهين و اسائهي ادب به الواح را در نظر نداشته است.
چگونه موسايي كه خود مدتها بشارت، آوردن الواح مقدس را به مردم داده، الواحي كه پس از صحف حضرت ابراهيم، از آن تبعيت نمايند، و خود مدتها در طلب آن سختكوشي و مرارت ديده و دوران سرنوشتساز ميقات را پشت سرگذارنده، اينك با شكستن الواح، به يكباره آن همه عهد و پيمان را به فراموشي سپارد.
شيخ محمد عبده صاحب تفسير المنار در تفسير آية مربوط به شكسته شدن الواح به دست موسي، ميگويد: الواح را از دستانش افكند تا سر برادرش را بگيرد، از شدت خشم براي خدا و ناراحتي براي آن چه كه قومش، از شرك به خدا انجام داده بودند، و گمان ميكرد كه برادرش (در اين باره) مقصر است... زيرا در نظر موسي واجب بود كه اگر بتواند آنها را از پرستش گوساله باز دارد، چنان كه اين عمل را با آتش زدن گوساله و انداختن آن به دريا، انجام داد... آن چه كه ما در جواب از اين اوهام (آيا افكندن الواح و شكسته شدن برخي از آنها، متضمن كوتاهي در بزرگداشت كلام الهي است؟ و چگونه چنين چيزي از پيامبر معصوم، هر چند در حال غضب شديد، واقع ميشود؟) اختيار ميكنيم اين است كه: انداختن الواح، متضمن اهانت به آنها نميباشد. هم چنان كه انداختن عصا براي اقامة حجت در مقابل ساحران، متضمن اهانت به آن نيست، پس صرف افكندن، نه در لغت و نه در عرف، مقتضي اهانت نميباشد. و تنها در صورتي اهانت واقع ميشود كه به قصد اهانت باشد، و در اينجا قطعاً قصد اهانت وجود ندارد، هر چند كه غضب چنين گماني را ايجاد ميكند.[1]
پس عكس العمل موسي ـ عليه السّلام ـ يك حركت حساب شده در برابر موج بتپرستي بود كه آغاز آن گوساله طلايي سامري بود. و اين حركت بر اساس آگاهي و اطلاع موسي در جريان ميقات كه خداوند به وي داده بود، شكل گرفت. چنان كه صاحب تفسير مجمع البيان گفته است: از شدت خشم و ناراحتي در مقابل رفتار قوم، لوحهها را بر زمين افكند. از پيامبر گرامي روايت شده كه خداوند برادرم موسي را رحمت كند. شنونده مثل بيننده نيست، خداوند به او خبر داده بود كه قومش دچار فتنه ميشوند و ميدانست كه خبر خداوند راست است، و الواح را به همين جهت در دست گرفته بود. همين كه به سوي قوم بازگشت و آنها را بر آن حال ديد خشمگين شد و لوحه را افكند... .[2]
از اينها گذشته، آن چه با مقام عصمت انبياء منافات دارد، مخالفت آنها با احكام و فرامين الهي است، و چيزهايي كه مربوط به اختلاف در نحوه عملكرد حوادث روزمره زندگي، كه منشأ آن اختلاف در سليقه و خط مشي افراد است، ربطي به مسأله عصمت ندارد. چنان كه علامه طباطبايي در اين باره ميگويد: در اين جا ممكن است كسي بپرسد آيا اين مقدار اشتباه از موسي بن عمران ـ عليه السّلام ـ با عصمت آن جناب منافات ندارد؟ جوابش اين است كه: نه، ادلة عصمت انبياء ان سنخ اشتباهات را كه در حقيقت اختلاف در سليقه و مشي است نفي نميكند، تنها اموري را نفي ميكند كه مربوط به حكم خداي سبحان باشد، نه چيزهايي كه مربوط به زندگي و مشي در زندگي است.[3]
البته شكسته شدن الواح مقدس، باعث اين نشد كه احكام الهي هرگز به قوم موسي ابلاغ نشود و خداوند بار ديگر موسي را به عنوان رسول برگزيده و فرمانبردار خود به ميقات فراخواند تا براي قومش الواح ديگري را بياورد. چنان كه در سفر خروج تورات آمده كه خداوند به موسي گفت: دو لوح سنگي (مثل اولين) براي خود بتراش... و بامدادان حاضر شو و صبحگاهان به كوه سينا بالا بيا و در آن جا نزد من بر قلة كوه بايست و هيچ كس با تو بالا نيايد و هيچ كس نيز در تمامي كوه ديده نشود و گله و رمه نيز در طرف آن كوه چرا نكنند... پس موسي دو لوح سنگي (از نو) تراشيده، روز بعد بامدادان برخاسته و آنها را برداشته، بر كوه صعود فرمود و خداوند از ابر بر او نازل گرديد... (سفر خروج: 34).[4]
خلاصة مطلب اين كه موسي ـ عليه السّلام ـ با انداختن الواح، مرتكب كاري بر خلاف عصمت نشده است. چرا كه پيامبر خدا با اين عمل قصد توهين نداشته است. تمام اعمال و رفتار انبياء الهي از جمله خشم و محبت آنها به خاطر خداست. آن هم خشمي، كه پس از چهل روز رياضت و ملاقات با خدا از پيامبري چون موسي ـ عليه السّلام ـ صادر ميشود.
موسي دريافته بود كه تحقق احكام الهي در ميان بني اسراييل كه ساليان متمادي را در بتپرستي به سر بردهاند، جز با ريشه كن نمودن آثار شرك محقق نخواهد شد. چه فايده كه الواح مقدس در دست مردمي باشد كه روح آنها گرفتار بتپرستي است. حركت موسي اين درس بزرگ را به جوامع ميآموزد كه قوانين و احكام نوشته شدة الهي، آن گاه مفيد فايده است كه در كالبد آن، روح تقوا و پرهيز از شرك موج بزند.
ديگر اين كه رفتار موسي چون در جمع صورت پذيرفته و مردم شاهد خشم موسي و درگيري وي با برادر خود هارون بودهاند، شوكي بر آنها وارد ميكند كه مسئله بتپرستي، شوخي بردار نيست. ضمناً اين رفتار موسي زمينه را براي اقدام مخاطره آميز بعدي او كه آتش زدن و به دريا افكندن گوساله سامري است، آماده ميكند. اقدامي كه اگر بدون هياهو و خشم اوليه صورت ميگرفت، امكان شورش عمومي را در برداشت. و سرانجام اين كه عمل متهورانه موسي توطئه سامري را خنثي و وي را مطرود جامعه نمود. و درس عبرتي را براي همة توطئهگران بعدي فراهم آورد كه نخواهند از اخلاق نيك و الهي موسي، سوء استفاده كنند.
پي نوشت:
[1]. عبده، محمد، المنار، ج 9، عربي، ص 200 ـ 201.
[2]. طبرسي، تفسير مجمع البيان، ترجمه: دكتر احمد بهشتي، انتشارات فراهاني، چ اول، 1350، ج 10،.
[3]. تفسير الميزان، چاپ بيروت، نوبت دوم، 1971 م، ج 8، ص 251.
[4]. جان بي ناس، تاريخ جامع اديان، ص 495، بخش مربوط به مذهب يهود، ترجمه علي اصغر حكمت، شركت انتشارات علمي و فرهنگي، چ هفتم، 1373(به نقل از تورات).
پایگاه اندیشه
۳۱/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
انتشار کتاب «فقه قرائت (فقه اداء، موسیقی اداء)»
معرفی کتاب انتشار کتاب فقه قرائت فقه اداء موسیقی اداء شناسهٔ خبر 2768163 - شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی کتاب فقه قرائت فقه اداء موسیقی اداء اثر حجت لاسلام والمسلمین یوسفی مقدم عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد به گزانماز شب در سخنان علی علیه السلام
آثار نماز شب نماز شب در سخنان علی علیه السلام چه بسا شب زنده دارانى كه ايستادن و نمازگزاردنشان جز بيدارى و رنج حاصلى ندارد چه نيكو است خواب زيركان به گزارش سرویس دینی جام نیوز الگو بودن اهل بیت علیهم السلام مخصوص به زمان خاصی نیست در هر عصر می شود از سیره عملی آن بزرگواران ببزرگترین وظیفهی منتظران حضرت ولیعصر
بزرگترین وظیفهی منتظران حضرت ولیعصر انتظار فرج یعنی قبول نکردن و رد کردن آن وضعیتی که بر اثر جهالت انسانها بر اثر اغراض بشر بر زندگی انسانیت حاکم شده است این معنی انتظار فرج است پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI IR بهمناسبت فرارسیدن نیمهی شعبان سالروز ولادت حضرت ولیعصر عجلاللهتوضیح علامه طباطبائی در مورد معنای عصیان آدم علیه السلام
برگی از قرآن توضیح علامه طباطبائی در مورد معنای عصیان آدم علیه السلام آنچه در بدو نظر از آيات قرآن ظاهر ميشود اين است كه حضرت آدم رسما گناه كرده سرویس دینی جام نیوز پرسش خطيئه و گناه آدم چه معنا دارد مگر پيامبر هم گناه مى كند در پاسخ از اين سؤال مى &rlاستنباطهای فقهی تفسیری ائمه اطهار(علیهم السلام) از آیات الاحکام غیر مشهور
استنباطهای فقهی تفسیری ائمه اطهار علیهم السلام از آیات الاحکام غیر مشهوربا توجه به وسعت دلالت آیات قرآن و نیز استشهادهای امامان معصوم علیهم السلام به آیاتی که در ظاهر و دلالت اولیه خود ارتباطی به احکام و مسائل فقهی ندارند میتوان دایره آیات الاحکام را وسیعتر از آنچه تاکنون پپرونده ای برای امام موسی صدر
اخوت منتشر کرد پرونده ای برای امام موسی صدر شناسهٔ خبر 2778140 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان مجله الکترونیکی اخوت برای شناخت شخصیت امام موسی صدر پرونده ای را تهیه کرده است به گزارش خبرگزاری مهر هر محبوبیتی دشمنی هایی را نیز به همراه خواهد آوردفراخوان مقاله همایش «امام موسی صدر، گفتگو، عقلانیت، اخلاق»
فراخوان مقاله همایش امام موسی صدر گفتگو عقلانیت اخلاق شناسهٔ خبر 2778421 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی مشهد از دانشگاهیان و حوزویان علاقه مند به اندیشه های امام موسی صدر دعوت کرد تا با ارائه مقاله در همایاقدام علیه تروریسم یک ضرورت انکارناپذیر است
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۲ مدیر حوزههای علمیه کشور گفت جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود در مقابل تروریستها و حامیانشان ایستادگی و مقاومت میکند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله سیدهاشم حسینیبوشهری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایراندستورات اسلام برای چگونگی مقابله با نظرات مخالف
یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۹ یک استاد حوزه گفت اختلافات رفتاری سبب رشد و توسعه انسانها میشود ولی برای رفع این مشکل باید همواره با یکدیگر مشورت کرد حجتالاسلام والمسلمین غرویان در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه خداوند صلاح دنمونه هایى از اخلاق امام علی علیه السلام
مناقب اهل بیت ع نمونه هایى از اخلاق امام علی علیه السلام رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود خداوند به كارگزارى كه براى امامش به فرمانبردارى و دلسوزى كوشش كند نظر نمى افكند مگر آنكه در محضر قرب الهى با ما باشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز اميرالمؤمنين عليه السلام روزى با ياراامام موسی صدر: احترام دکتر شریعتی برای اصالت فکری اوست
امام موسی صدر احترام دکتر شریعتی برای اصالت فکری اوست فرهنگ > دین و اندیشه - امام موسی صدر درباره دکتر شریعتی می گوید شریعتی و امثال آنها را بنا بر اصطلاح قرآن کسانی میدانیم که بر صراط مستقیم حرکت میکنند و احترام دکتر شریعتی برای اصالت فکری اسخنرانی امام موسی صدر در مراسم چهلم شریعتی
سخنرانی امام موسی صدر در مراسم چهلم شریعتی شناسهٔ خبر 2783006 - شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان امام موسی صدر در برپایی مراسم چهلم برای دکتر شریعتی در بیروت پیشقدم شد در این مراسم خانواده و همفکران دکتر و شخصیتهای مطرح روز از جمله یاسر عرفات و نمایندگانطاقدیس در گفتوگو با فارس خبرداد آغاز تحقیقات برای نگارش دو کتاب حضرت موسی(ع) و حضرت معصومه(س)
طاقدیس در گفتوگو با فارس خبردادآغاز تحقیقات برای نگارش دو کتاب حضرت موسی ع و حضرت معصومه س سوسن طاقدیس از آغاز انجام مراحل تحقیق برای نگارش دو اثر داستانی با موضوع حضرت معصومه س و حضرت موسی ع خبرداد سوسن طاقدیس نویسنده در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پبا محوریت حضرت حسینبن موسیالکاظم(ع) صورت میگیرد برگزاری کنگره ملی امامزادگان در طبس
با محوریت حضرت حسینبن موسیالکاظم ع صورت میگیردبرگزاری کنگره ملی امامزادگان در طبسمدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از برگزاری کنگره ملی امامزادگان با محوریت حضرت حسین بن موسیالکاظم ع با همکاری آستان حضرت حسین بن موسیالکاظم ع در طبس خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس ازبررسی پاسخ های حضرت علی(ع) به اندیشیدن و جست و جو در نهج البلاغه
بررسی پاسخ های حضرت علی ع به اندیشیدن و جست و جو در نهج البلاغه فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام محمد سروش محلاتی در نشست شهر کتاب از نهجالبلاغه و خطر فکر کردن سخن می گوید به گزارش خبرآنلاین نشست«نهجالبلاغه و خطر فکر کردن» سه شنبه دوم تیرماروشنفکران، مانع معرفی واقعیت غرب در ایران شدند/ سازمان علیه دانش
یادداشت ابراهیم فیاض روشنفکران مانع معرفی واقعیت غرب در ایران شدند سازمان علیه دانش شناسهٔ خبر 2777298 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشمندان ابراهیم فیاض معتقد است جریان روشنفکری برای سالهای طولانی ایران را از نظر فکری عقب نگه داشته است جریان روشنفکریفضيلت رمضان در كلام امام صادق عليه السلام
شهرالله فضيلت رمضان در كلام امام صادق عليه السلام چون در ماه مبارك روزه گرفتيد زبان از دروغ نگهداريد چشم از حرام بپوشيد با يكديگر بر سر امور ناچيز دنيايى و مسائل زندگى نزاع و دعوا نكنيد بر هم حسد نورزيد از يكديگر غيبت ننماييد به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام صادق عليه ال-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها