دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
جاهای دیدنی قشم در شب که نباید از دست بدهید
سیگنال سهام چیست؟ مزایا و معایب استفاده از سیگنال خرید و فروش سهم
کاغذ دیواری از کجا بخرم؟ راهنمای جامع خرید کاغذ دیواری با کیفیت و قیمت مناسب
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1862473635

آنچه می توان از شیطان آموخت!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:

توصیه های شیطان به حضرت نوح؛
آنچه می توان از شیطان آموخت!
كبر از بزرگترین صفات رذیله است، و آفت آن بسیار، و گزند آن بیشمار است. چه بسیاراند از خواص و عوام كه به واسطه این مرض به هلاكت رسیده اند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، وقتی مقصد معبود باشد در مسیر رسیدن از شیطان هم می توان آموخت. داستان حضرت نوح و لجاجت و سرسختی قومش در پذیرش نصایح و هدایت های او به سوی یکتاپرستی، آستین نوح را برای ساخت کشتی عظیم به فرمان خدا بالا برد. وقتی کار ساخت کشتی به پایان رسید به فرمان خداوند از هر حیوانی یک جفت به داخل کشتی برد الاغ از کشتی بیرون ماند هر چه نوح او را وادار کرد سوار نمی شد نوح خشمگین شد و گفت: سوار شو ای شیطان! شیطان این سخن نوح را شنید و خود را در پی الاغ آویزان کرد و داخل کشتی شد کشتی به حرکت درآمده بود چشمان نوح در حالی به شیطان افتاد که به صدر کشتی نشسته بود پرسید: چه کسی به تو اجازه سوار شدن داد؟ گفت: مگر تو نگفتی سوار شو ای شیطان... ای نوح تو بر من حقی داری و بر من نیکی کرده ای می خواهم آن را جبران کنم نوح پرسید آن خدمت چه بوده است؟ شیطان : تو دعا کردی قومت به یک ساعت هلاک شوند اگر تو این دعا را نمی کردی من حیران می ماندم از این که چگونه و با چه وسیله ای آن ها را گمراه و منحرف سازم و تو این زحمت مرا کم کردی، خداوند به نوح وحی کرد که سخن شیطان را گوش کن. نوح به شیطان گفت: آنچه را می خواستی بگویی بگو: تو را از چند خصلت نهی می کنم: اول این که از کبر پرهیز کن زیرا اولین گناهی که نسبت به خداوند انجام شد همین کبر بود چون پروردگار مرا مامور به سجده آدم کرد تکبر ورزیدم و از عالم ملکوت خارج شدم. تكبّر عبارت است از حالتی كه انسان خود را بالاتر از دیگری ببیند و اعتقاد برتری خود را بر غیر داشته باشد. و فرق این با عجب، آن است كه: انسان خود را شخصی بداند، و خودپسند باشد، اگر چه پای كسی دیگر در میان نباشد، ولی در كبر، باید پای غیر نیز در میان آید تا خود را از آن برتر داند و بالاتر بیند. و این كبر، صفتی است در نفس و باطن. و از برای این صفت، در ظاهر، آثار و ثمراتی است كه اظهار آن آثار را تكبّر گویند. و آن آثاری است كه باعث حقیر شمردن دیگری و برتری بر آن گردد، مانند: خودداری كردن از همنشینی با او، یا هم خوراكی با او، یا امتناع در پهلو نشستن با او، یا رفاقت او، و انتظار سلام كردن و توقّع ایستادن او، و پیش افتادن از او در راه رفتن، و تقدّم بر او در نشستن، و توجهی با او در سخن گفتن، و به حقارت با او سخن گفتن، و پند و موعظه او را ارزش دانستن، و امثال اینها. و از جمله آثار كبر است با ناز و آهسته و دامن كشان راه رفتن. و بعضی از این افعال گاهی از حسد و كینه و ریا نیز نسبت به بعضی صادر میشود، اگر چه انسان خود را از او بالاتر هم نداند. و بدان كه: كبر از بزرگترین صفات رذیله است، و آفت آن بسیار، و گزند آن بیشمار است. چه بسیاراند از خواص و عوام كه به واسطه این مرض به هلاكت رسیده اند. و چه بسا بزرگان دوران، كه به این سبب گرفتار دام شقاوت گشته اند. حجاب بزرگی است كه انسان را را از رسیدن به مرتبه فیوضات، و پرده ای است بزرگتر برای انسان كه مانع می شود مشاهده جمال سعادات، زیرا كه: این صفت، مانع میگردد از كسب اخلاق حسنه. چون به واسطه این صفت، انسان بر خود بزرگی میبیند، كه او را از تواضع و بردباری، و قبول نصیحت، و ترك حسد و غیبت و امثال اینها منع میكند. بلكه هیچ اخلاق بدی نیست مگر اینكه صاحب تكبّر محتاج به آن است به جهت محافظت عزّت و بزرگی خود. و هیچ صفت نیكی نیست مگر اینكه از آن عاجز است به سبب ترس از فوت برتری خود. و از این جهت آیات و اخبار در مذمت و انكار بر آن خارج از حد شمارش و یاد آوری است. خدای - تعالی - میفرماید: « یَطْبَعُ اللَّهُ عَلی كُلِّ قَلْبٍ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» (40: 35) خلاصه معنی آنكه: زنگ و چرك میفرستد خدا بر هر دل متكبری. و میفرماید: «انَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرینَ» (16: 23) یعنی: «به درستی كه خدا دوست ندارد تكبر كنندگان را». و دیگر میفرماید: «سَأَصْرِفُ عَنْ آیاتِیَ الَّذینَ یَتَكَبَّروُنَ» (7: 146) یعنی: «بزودی بر می گردانم از آیات خود، روی كسانی را كه تكبر میورزند». و باز میفرماید: «ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدینَ فیها فَبِئْسَ مَثْوی الْمُتَكَبِّرینَ» (40: 76) یعنی: «داخل شوید در درهای جهنم، در حالتی كه مخلّد خواهید بود در آن، پس بد مقامی است مقام تكبر كنندگان» متكبرین در روز قیامت حضرت پیغمبر - صلّی اللّه علیه و آله - فرمودند كه: «داخل بهشت نمیشود هر كه به قدر یك دانه خردل كبر در دل او باشد. و هر كه خود را بزرگ شمارد و تكبر كند در راه رفتن، ملاقات خواهد كرد پروردگار را در حالتی كه بر او غضبناك باشد» و فرمودند كه: «خداوند عالم فرموده: كبریا و بزرگی شایسته من است، و عظمت و برتری سزاوار من، هر كه خواهد در یكی از اینها با من برابری كند او را به جهنم خواهم افكند» و فرمودند كه: «در روز قیامت از آتش جهنم گردنی بیرون خواهد آمد كه دو گوش داشته باشد و دو چشم و یك زبان، و خواهد گفت كه: من موكل به سه طایفه هستم:
1- متكبرین. 2-كسانی كه با خدا، خدای دیگری را خوانده اند. 3- كسانی كه صورت، نقش میكرده اند» و فرمودند كه: «سه نفرند كه خدای - تعالی - در روز قیامت با ایشان سخن نخواهد فرمود، و عمل ایشان را پاك نخواهد ساخت، و عذاب دردناك از برای ایشان خواهد بود: پیر زناكار، و پادشاه ستمگر، و متكبر بیخبر» دوم این که از حرص دوری کنم زیرا خداوند تمام بهشت را برای پدرت آدم مباح گردانید و فقط او را از یک درخت نهی کرد اما حرص آدم او را واداشت تا از آن درخت بخورد و دید آنچه باید ببیند. "حرص و طمع" عبارت است از توقع بیجا و اشتیاق بی حد و حصر داشتن، آزمندی، زیاده خواهی و افزون طلبی، بسیار خواستن، در پی آرزوهای طویل و دست نیافتنی و نامناسب بودن، انتظار ناپسند و بی مورد و خواستههای ناحق و روحیه سیری ناپذیر داشتن، از روی هوا و هوس و شهوت و طغیان دنبال چیزی رفتن و دل بستن بیهوده به آن، تمایل ناصحیح و رغبت شدید و علاقه نابجا و مفرط نشان دادن خصوصاً به اموال، مادیات، متاعهای دنیوی و سرمایه های عمومی و بیت المال و تجاوز به حقوق و اموال دیگران، مال و ثروت اندوزی و نیز به معنای مقام پرستی، ریاست طلبی و میل و هواپرستی و شهوت گرایی و مادیگری آمده است. حرص و طمع ورزی با تعریف و توصیف فوق از دیدگاه دین اسلام، دو خصیصه زشت و حالت نفسانیه قبیح و فساد آور و ضد ارزشهای قرآنی و اسلامی هستند، چنانکه ضد ارزشهای اخلاقی و انسانی نیز است که در روایات اسلامی و تعالیم دینی و اصول اخلاقی اسلام، این دو صفت ناپسند، به سختی محکوم و مذمت و نکوهش شده و عواقب ناخوشایند و خطرناک و نتایج تلخ و زیانبار آن گوشزد و بیان گردیده است. در روایات داریم حریص فقیر است ولو بیشترین امکانات را داشته باشد. امام سجاد (علیه السلام) در صحیفه سجادیه از 44 صفت رذیله به خدا پناه برده است که اولین صفت حرص است.
ایشان می فرماید: خداوندا به تو پناه می برم از هیجان حرص و طمع انواع مختلفی از حرص وجود دارد: انواع رذیله آن شامل حرص به شهوت،حرص به مال و ثروت و قدرت و ... و انواع خوب آن شامل حرص به علم، حرص به عبادت و نماز. سوم این که هیچ گاه با زنی بیگانه و نامحرم تنها مباش، مگر این که سوم شخصی در آن جا باشد. از جمله مواردی که باید در خصوص ارتباط با نامحرم، به آن توجه داشت این است که از تنها شدن و خلوت کردن با نامحرم، بپرهیزیم. میل طبیعی میان دو جنس مخالف، در شرایط خاص( مثل خلوت) به شدت تحریک می شود و احتمال وقوع گناه، بسیار زیاد می گردد که باید از آن پرهیز کرد. در داستان حضرت یوسف (علیه السلام) و زلیخا، خلوتی که به واسطه ی شیطنت زلیخا به وجود آمد، سبب ایجاد زمینه ی گناه و فوران میل جنسی زلیخا شد. (سوره یوسف/آیه 23) برخی تفاسیر از همین آیه، چنین برداشت کرده اند که حضور زن و مرد نامحرم، در یک محیط دربسته، سبب ایجاد زمینه ی گناه می شود. (تفسیر نور) در روایات هم از چنین خلوتی، نهی شده است. به عنوان نمونه؛ امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «اگر مرد و زن نامحرم در یک مکان خلوت کنند، شیطان، سوّمی آنها خواهد بود.» (من لا یحضره الفقیه، ج 3 ،ص 252) نوح دانست شیطان او را سرزنش می کند او بعد از طوفان پانصد سال گریه کرد از این رو نوح لقب گرفت و پیش از آن عبدالجبار نام داشت. خلاصه ای از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رفیعی پایگاه حوزه
۲۹/۰۱/۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
آيا ميتوان هم توسعهگرا بود و هم غربستيز؟
آيا ميتوان هم توسعهگرا بود و هم غربستيز جامعه ايراني يك جامعه پيچيده با مؤلفههاي بسيار است كه همين تحليل آن را بسيار مشكل ميكند نویسنده صابر منادي ملتي كه تاريخ چندهزارساله دارد و عوامل فرهنگي بسياري در طول حياتش برآن تأثير گذاشته است پيچيدگيهاي اين جاجتهاد میتواند به همه علوم انسانی سرایت کند
حجت الاسلام کاویانی اجتهاد میتواند به همه علوم انسانی سرایت کند شناسهٔ خبر 2532611 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۷ دین و اندیشه > اندیشمندان کاویانی اسلام را سیستم مفهومی جامع توصیف میکند و معتقد است ساز و کار اجتهاد قابلیت توسعه به حوزههای روانشناختی و جامعهشناختی راآرمان ما اسلامی شدن دانشگاههاست/ بدون نگاه جامع نمیتوان کار کرد
مدیرحوزه علوم اسلامی دانشگاهیان آرمان ما اسلامی شدن دانشگاههاست بدون نگاه جامع نمیتوان کار کرد شناسهٔ خبر 2535905 جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آرمان پیامبر ص برای آغاز دوره ولایت قولو لا اله الا الله تفلحوا بود و اکنون سؤال ما اینکدام نمازگزار می تواند در نماز خدا را ببیند؟
کدام نمازگزار می تواند در نماز خدا را ببیند اگر نمازگزار خود را از چرک و آلودگی معصیت و نافرمانی پاک سازد و از زنگ و تیرگی گناه منزه دارد بلکه از آلودگی تعلق و وابستگی به غیر خدا دور نگه دارد خدا را با قلب خویش می بیند گاهی برای اثبات راز نهانی نماز ممکن است از بیان دیگری کمکتکرار/ در برنامه نگاه یک ظریف: بیانیه لوزان الزام آور نیست/ آمریکاییها آنچه خودشان مایلند در فکت شیت آوردند
تکرار در برنامه نگاه یکظریف بیانیه لوزان الزام آور نیست آمریکاییها آنچه خودشان مایلند در فکت شیت آوردند که من به کری اعتراض کردم هیچ تعهد اضافی بر کشور بار نخواهیم کرد خودشان گفتند ما نتوانستیم ایران را تسلیم کنیموزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد دنبال چیزی فراتر از حقوقمسرمایههای خرد را میتوان با ایجاد شرکتهای وقفی در بورس بکارگرفت
مصباحیمقدم سرمایههای خرد را میتوان با ایجاد شرکتهای وقفی در بورس بکارگرفت شناسهٔ خبر 2530436 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۷ دین و اندیشه > سایر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت ایجاد شرکتهای وقفی در بورس زمینه مشارکت کسانی را که وجوه خرد دارند برای مشارکت درآنچه که قلب را تاریک وبرکت را ازبین می برد!
معارف آنچه که قلب را تاریک وبرکت را ازبین می برد از صفات رذیله و متعلق به قوه شهویه مال حرام خوردن و از آن اجتناب نکردن است به گزارش سرویس دینی جام نیوز بیشتر کسانی که به هلاکت رسیدهاند سببش آن بوده و اکثر مردم که از فیضها و سعادتها محروم مانده&zwnjشیطان چه ماهیتی دارد؟
پرسمان شیطان چه ماهیتی دارد شیطان از نظر اسلام نقشی در آفرینش اشیاء ندارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص شیطان اینکه شیطان چه ماهیت دارد اگر به صورت جسم ظاهر می شود پس در مکان های دیگر و در برابر دیگران در همان لحظه حضور دارد یا نه آیاهاشمی:افراطیون و تندروها با قلم و قدم هر چه بتوانند در توافق هسته ای مانع تراشی میکنند/حاکمان اسرائیل شیطان ت
هاشمی افراطیون و تندروها با قلم و قدم هر چه بتوانند در توافق هسته ای مانع تراشی میکنند حاکمان اسرائیل شیطان ترین موجودات بشری هستند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توافق نهایی هستهای و قبول قابلیتهای علمی فناوری و دانشگاهی ایران را حق مردم دانست روز نو رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظامکمپین بین المللی نسیم رحمت/ برای مردم يمن چه کار میتوانيم بکنيم؟
به همت اتحادیه امت واحده راه اندازی شد کمپین بین المللی نسیم رحمت برای مردم يمن چه کار میتوانيم بکنيم شناسهٔ خبر 2534654 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان در پاسخ به عمليات تجاوزکارانه توفان قاطع آل سعود عليه مردم يمن کمپين بين المللی کمک رسمسئولان از تمام توان خود برای حفظ ارزشهای اسلامی استفاده کنند
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱ ۲۳ آیتالله حسین وحید خراسانی ترویج فرهنگ ناب اسلامی را یکی از مهمترین رسالتهای شهرداری دانست و اظهار کرد مسئولان باید تمام تلاش خود را برای حفظ ارزشهای اسلامی بهکار گیرند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید روز سهبا همدلی و همزبانی میتوان در مقابل هر مشکلی ایستاد
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۵ مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت مقام معظم رهبری با نامگذاری امسال با عنوان دولت و ملت همدلی و همزبانی درصدد وحدت بیشتر بین دولت و ملت بودند حجتالاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزتوانستیم جلوی 12 هزار نفر را برای پیوستن به داعش بگیریم
وزیر کشور تونس توانستیم جلوی 12 هزار نفر را برای پیوستن به داعش بگیریم مقامات دولت تونس اعلام کردند در 2سال گذشته از پیوستن بیش از 12 هزار شهروند این کشور به گروه تروریستی داعش جلوگیری کردند به گزارش سرویس دینی جام نیو محمد ناجم الغرسلی وزیر کشور تونس گفت که این وزارتخانه از خبااعتقاد به وجود اعتباری جامعه نیز میتوان از فقه اجتماعی سخن گفت
حجت الاسلام محمود رجبی بااعتقاد به وجود اعتباری جامعه نیز میتوان از فقه اجتماعی سخن گفت شناسهٔ خبر 2528534 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشمندان قائم مقام موسسه امام خمینی ره گفت با رویکرد اجتماعی فقه گسترده و نیاز جامعه برطرف میشود و با اعتقاد بهآوینی ازآنچه خدا نمیپسندید منقطع بود/ مرتضی متفکر دوران گذار بود
در مراسم بزرگداشت شهید آوینی عنوان شد آوینی ازآنچه خدا نمیپسندید منقطع بود مرتضی متفکر دوران گذار بود شناسهٔ خبر 2532660 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها محمد رجبی در مراسم بزرگداشت شهید آوینی گفت شهید آوینی وجودی منقطع از خواستن هر آنچهراههای نرفته در وقف علمی/ پژوهش میتواند صدقه جاریه باشد
یادداشت راههای نرفته در وقف علمی پژوهش میتواند صدقه جاریه باشد شناسهٔ خبر 2532953 پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها موضوعی که تاکنون به ندرت در عرصه موقوفههای مرتبط با تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته وقف برای پژوهشهای علمی است به گزارش خبرگاشتاینیتز: آنچه که در لوزان رخ داد را نمی توان یک توافق نامید
اشتاینیتز آنچه که در لوزان رخ داد را نمی توان یک توافق نامید وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی نتیجه مذاکرات لوزان را یک ناتوافق خواند به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسرائیل نشنال نیوز یووال اشتاینیتز وزیر امور استراتژیک رژیم صهیون-