تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834972009
کدام نمازگزار می تواند در نماز خدا را ببیند؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: کدام نمازگزار می تواند در نماز خدا را ببیند؟
اگر نمازگزار خود را از چرک و آلودگی معصیت و نافرمانی پاک سازد و از زنگ و تیرگی گناه منزه دارد بلکه از آلودگی تعلق و وابستگی به غیر خدا دور نگه دارد خدا را با قلب خویش می بیند .
گاهی برای اثبات راز نهانی نماز ممکن است از بیان دیگری کمک گرفت و آن این که نماز مشتمل است بر قرآنی که خداوند متعال بدان تکلم کرده و چون سخنگو در سخن و کتابش تجلی کرده است چنان که امیر المؤمنین می فرماید: "فتجلی لهم سبحانه فی کتابه من غیر ان یکونوا راوه بما اراهم من قدرته / خدای سبحان در کتاب خود بی آن که او را بنگرند خود را به بندگان شناساند و قدرت خویش را به همه نمایاند. " پس چنین سخنگویی که تجلی کرده در کلام خود نهان، غیب و باطن است و نمازگزار وقتی در قرآنی که در نمازش قرائت می کند تدبر نماید و خود را از چرک و آلودگی معصیت و نافرمانی پاک سازد و از زنگ و تیرگی گناه منزه دارد بلکه از آلودگی تعلق و وابستگی به غیر خدا دور نگه دارد خدا را با قلب خویش می بیند و یا به پایه ای می رسد که گویا او را می بیند و می داند که اگر او خدا را نبیند خداوند قطعا او را خواهد دید.آیت الله جوادی آملی در ادامه مباحث مربوط به ریشه ها و دلایل رازمند بودن نماز در کتاب "اسرارالصلوه" یا "رازهای نماز می کوشد مثال های قرآنی در این باره طرح کند، مثال هایی وحیانی که نشان می دهد برای هر چیزی که در آسمان ها و زمین است ملکوتی مقرر شده است به این معنا که همه اشیا و موجودات و پدیده ها دارای ظاهر و باطن یا ظاهر و ملکوتی هستند. وی در این باره تصریح می کنند: از چیزهایی که دلالت می کند نماز نهان و رازی دارد این کلام خداوند است:" فسبحان الذی بیده ملکوت کل شی ء / شکوهمند و پاک است آن کسی که ملکوت هر چزی در دست اوست." از آیه استفاده می شود که برای هر چیزی ملکوتی است که با تسبیح مناسبت دارد برخلاف مُلک و فرمانروایی که با تبارک مناسب است چنان که فرمود: "تبارک الذی بیده الملک / بزرگ و خجسته است آن که فرمانروایی به دست اوست." زیرا تبارک از اسمای تشبیه است و سبحان از اسمای تنزیه و چون برای هر چیز ملکوتی است - ملکوت امری است فراسوی ملک و کسی که ملکوت را به شهود بنگرد از اصحاب یقین است چنان که خداوند متعال درباره حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود: "و کذلک نری ابراهیم ملکوت السموات و الارض و لیکون من الموقنین / و این گونه ملکوت آسمان ها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله یقین کنندگان باشد" - پس برای نماز ملکوتی است که نهان و راز آن است. این ملکوت ثابت و پایدار است چون به دست خداست نه نمازگزار و به این ملکوت نهایی نمی توان دست یافت. جز پس از سفر و هجرت از جهان مُلک.شاید این آیه به پاره ای از آنچه گذشت اشاره داشته باشد: "قل انزله الذی یعلم السرّ فی السّموات و الارض / بگو: این قرآن را کسی فرو فرسستاده که راز نهان ها را در آسمان ها و زمین می داند" زیرا وصف خداوندی که قرآن را فرستاده به این که او به نهان آگاه است اشعار می دارد که قرآن - کتابی که مشتمل بر معارف، اخلاق و احکام است – دارای راز نهانی است پس همه آنچه در قرآن است نیز اسراری دارد.رابطه میان نهانی و دانای نهانآری فرق است بین این که گفته شود: خداوند به نهان آسمان ها و زمین آگاه است و بین این که گفته شود: او در آسمان ها و زمین به نهان آگاه است؛ زیرا گفته نخست دلالت می کند که آسمان ها و زمین اسراری دارند برخلاف گفته دوم. لیکن اگر گفتیم: خدای نازل کننده قرآن دانای نهان است، این جمله بیانگر آن است که قرآن راز و نهانی دارد.نماز که پدیده عینی نیست، پس چرا رازمند است؟اما ابهام و شبهه ای ممکن است به ذهن برخی خطور کند و آن این که تصریح آیاتی که در رازمند بودن نماز بر آن تأکید شده درباره موجودات و پدیده های عینی است در حالی که نماز از امور اعتباری است، آیت الله جوادی آملی ابهام مذکور را این گونه طرف می کنند: نکته ای مهم باقی ماند و آن این اشکال که محدوده این دلیل -که رازدار بودن پدیده ها را دلالت داشت - و نیز ظاهر بسیاری از آیات گذشته خصوص موجود تکوینی است زیرا ظهور آیات درباره موجود خارجی و عینی است و چون نماز و سایر عبادات همه از امور اعتباری و تألیف یافته از اشیایی است که وحدتی برای مجموع آن ها نیست پس چیزی هم که از چند امر اعتباری ترکیب یافته وجود عینی ندارد. زیرا وجود مساوی با وحدت و دایر مدار آن است و هرگاه این مرکزیت- وحدت و یگانگی - منتفی شود طبعا وجود نیز در آنجا منتفی می شود و چون وحدت و یگانگی حقیقی در نمازی که از اموری اعتباری چون رکوع، سجود، قرائت، قیام، ذکر، نیت و مانند آن ها تألیف یافته وجود ندارد دیگر وجودی بر اصل نماز تألیف یافته از این ها نیز نخواهد بود. بنابراین امری اعتباری چون نماز مشمول دلیل عقلی قرار نمی گیرد و دلیل نقلی نیز شامل آن نمی شود زیرا دلیل عقلی و نقلی ویژه چیزی است که وجود عینی داشته باشد.و پاسخ این شبهه را این گونه می گویند: امر اعتباری دو قسم است: اعتباری محض که خاستگاهی برای آن نیست جز اعتباری که اختیارش به دست اعتبارکننده است و گاهی امر اعتباری وابسته و مستند به موجودی تکوینی است که آن را درست می کند.قسم اول از دو بخش اعتباری از بحث خارج است چنان که از چارچوب دلیلی که می گوید "هرچیزی نهانی دارد" نیز خارج است.اما قسم دوم در بحث داخل است چنان که در دلیل یاد شده نیز مندرج است؛ زیرا هر چیزی که اسنادش به امری تکوینی و عینی باشد در گستره و محدودیت نیز محکوم به حکم همان امر عینی است. بنابراین نماز وحدتی حقیقی دارد که وجود حقیقی آن را همراهی می کند از این رو به روشنی برای آن نهانی تکوینی وجود دارد.اگر قلب از چرک ها مصون باشد خدا را می بیندگاهی نیز برای اثبات راز نهانی نماز ممکن است از بیان دیگری کمک گرفت و آن این که نماز مشتمل است بر قرآنی که خداوند متعال بدان تکلم کرده و چون سخنگو در سخن و کتابش تجلی کرده است چنان که امیر المؤمنین می فرماید: "فتجلی لهم سبحانه فی کتابه من غیر ان یکونوا راوه بما اراهم من قدرته / خدای سبحان در کتاب خود بی آن که او را بنگرند خود را به بندگان شناساند و قدرت خویش را به همه نمایاند. " پس چنین سخنگویی که تجلی کرده در کلام خود نهان، غیب و باطن است و نمازگزار وقتی در قرآنی که در نمازش قرائت می کند تدبر نماید و خود را از چرک و آلودگی معصیت و نافرمانی پاک سازد و از زنگ و تیرگی گناه منزه دارد بلکه از آلودگی تعلق و وابستگی به غیر خدا دور نگه دارد خدا را با قلب خویش می بیند و یا به پایه ای می رسد که گویا او را می بیند و می داند که اگر او خدا را نبیند خداوند قطعا او را خواهد دید.این بیان اختصاص به نماز ندارد بلکه در هر عبادتی که در آن قرآن تلاوت می شود تحقق می یابد و نیز همه حالات نماز را نیز شامل نمی شود یعنی به جز قرائت فاتحه الکتاب و سوره و مواردی که قرآن خوانده می شود در جای دیگری جاری نیست.
شبستان
چهارشنبه 26 فروردین 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
صهیونیستها حرم شریف ابراهیمی را به روی نمازگزاران بستند
العالم گزارش داد صهیونیستها حرم شریف ابراهیمی را به روی نمازگزاران بستند نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی از ورود فلسطینی ها به حرم شریف ابراهیمی در شهر الخلیل جلوگیری کردند به گزارش سرویس دینی جام نیوز منابع محلی به نقل از مدیر اوقاف الخلیل گفتند نیروهای اشغالگر اعلام کرده اندخداوند آغازگر تحريم است!
خداوند آغازگر تحريم است فلسفه تحريم چيست آيا تحريم از اصل و اساس باطل و غيراخلاقي است اساساً چه هنگام ميتوان فرد يا جامعهاي را تحريم نمود نویسنده علي طحاني آيا مسلمانان اجازه دارند كفار و غيرمسلمانان را تحريم كنند اين مجوز چه زماني صادر ميشود ازآوینی ازآنچه خدا نمیپسندید منقطع بود/ مرتضی متفکر دوران گذار بود
در مراسم بزرگداشت شهید آوینی عنوان شد آوینی ازآنچه خدا نمیپسندید منقطع بود مرتضی متفکر دوران گذار بود شناسهٔ خبر 2532660 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها محمد رجبی در مراسم بزرگداشت شهید آوینی گفت شهید آوینی وجودی منقطع از خواستن هر آنچهاستخاره، مشورت با خدا نیست
استخاره مشورت با خدا نیست به جای استخاره و فال گرفتن و در امور زندگی خود به تعقل و تفکر و پژوهش رو آورید چون غیب و آینده را فقط خدا میداند ایسنا - خدیجه یوسفی به جای استخاره و فال گرفتن و در امور زندگی خود به تعقل و تفکر و پژوهش رو آورید چون غیب و آینده را فقط خدا میدعوت از نمازگزاران براي تظاهرات عليه جنايات آل سعود
۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ۱۰ ۵۷ق ظ شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي دعوت از نمازگزاران براي تظاهرات عليه جنايات آل سعود موج- ادامه تظاهرات عليه جنايات آل سعود نسبت به مردم مظلوم يمن پس از اقامۀ نماز جمعه اين هفته در 7 استان کشور برگزار مي شود به گزارش خبرگزاري موج شوراي هماهنگي تبليغات اسراههای دعوت به نماز چیست؟
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۲ رئیس حوزه علمیه علوی هیدج با تاکید بر اینکه نماز یکی از مهمترین اعمال دینی است گفت اهمیت نماز تا بدانجاست که قبولی همه اعمال نیک و صالح انسان به قبولی نماز او بستگی دارد حجتالاسلام احمد صالحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسسه گروهی که از سایه عرش خدا بهره میبرند
سه گروهی که از سایه عرش خدا بهره میبرند امام کاظم علیهالسلام فرمودهاند افرادی که به ازدواج برادران دینی خود یاری دهند یا به آنها خدمت کنند و یا اسرار آنها را حفظ کنند زیر سایه عرش خدا خواهند بود امام هفتم حضرت امام موسی کاظم علیهالسلام فرمودند در روزی که سایهای جز سایه اآیا قدرت خدا بر امور محال تعلق می گیرد؟
پرسمان آیا قدرت خدا بر امور محال تعلق می گیرد حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره قدرت خدا بر امور محال پاسخ دادند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره قدرت خدا بر امور محال پاسخ دادند متن پرسش مطرح شده وپاسخ این ملقب مؤذن مربوط به كدام امام است و به چه علت؟
پرسمان لقب مؤذن مربوط به كدام امام است و به چه علت اميرالمؤمنين در هنگام بازگشت از جنگ نهروان مطلع شد كه معاويه آشكارا او را دشنام مي دهد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص ائمه اینکه اینکه لقب "مؤذن" مربوط به كدام امام است و به چه علتکدام بانک ها استخدام می کنند؟
استخدام کدام بانک ها استخدام می کنند فارغ التحصیلان رشته های مالی و مدیریتی شانس بیشتری برای استخدام شدن در بانک ها دارند تسهیلات بالا حقوق مناسب مزایای متنوع و پرستیژ اجتماعی باعث محبوبیت این شغل شده است به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز فارغ التحصیلان رشته های مالی و مدیریکودک از چه سنی می تواند آموزش شنا ببیند؟
کودک و خانواده کودک از چه سنی می تواند آموزش شنا ببیند چطور می توانید بفهمید کودک آمادگی یادگیری شنا را کسب کرده است رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه زن شایسته یکى از دو عامل پیشرفت خانواده است به گزارش سرویس خانواده جام نیوز فکر می کنید ماهی کوچولو شما به شنا کردن عاز سوی جمعیت هلال احمر قم صورت میگیرد امدادرسانی به زائران و نمازگزاران در مسجد مقدس جمکران
از سوی جمعیت هلال احمر قم صورت میگیردامدادرسانی به زائران و نمازگزاران در مسجد مقدس جمکرانامدادگران جمعیت هلال احمر استان قم با ایجاد پست امداد و نجات در مسجد مقدس جمکران به زائران و نمازگزاران این مکان مقدس امدادرسانی میکنند به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومیکدام مسئولین دولتی و حکومتی در نماز جمعه امروز تهران حضور داشتند؟
کدام مسئولین دولتی و حکومتی در نماز جمعه امروز تهران حضور داشتند چند رسانهای > عکس - نماز جمعه امروز تهران به امامت آیتالله امامی کاشانی در دانشگاه تهران برگزار شد نماز جمعه تهران نماز جمعه تهران نماز جمعه تهران نماز جمعه تهران نماز جمعه تهران نماز جمعه تهران نماکمیته صیانت از منافع ایران خطاب به رئیس جمهور: خداحافظی کامل با صنعت هستهای تنها دستاورد روشن و صریح لوزان/کد
کمیته صیانت از منافع ایران خطاب به رئیس جمهور خداحافظی کامل با صنعت هستهای تنها دستاورد روشن و صریح لوزان کدام یک از 3 بیانیه خبر از فتح و پیروزی در مذاکرات میدهد کمیته صیانت از منافع ایران در نامهای خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه تمام دارایی هستهای کشور صرفا با برداشته شدننماینده ولیفقیه در استان زنجان: اعضای ستاد نماز جمعه خادمین بیمنت نمازگزاران و سربازان ولایت هستند
نماینده ولیفقیه در استان زنجان اعضای ستاد نماز جمعه خادمین بیمنت نمازگزاران و سربازان ولایت هستندنماینده ولیفقیه در استان زنجان گفت اعضای ستاد نماز جمعه خادمین بیمنت نمازگزاران و سربازان ولایت محسوب میشوند به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان آیتالله شیخ علی خاتمی ظهر امرراهکارهایی برای ترویج نماز و تلاوت قرآن
حنیفی بیان کرد راهکارهایی برای ترویج نماز و تلاوت قرآن شناسهٔ خبر 2526644 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی استاد علم قرائت قرآن در دیدار نوروزی فعالان قرآنی کشورمان به ارائه راهکارهایی برای ترویج فعالیتهای قرآنی در جامعه پرداخت به گزارش خبرگزاولی خدا حصن حصین برای انسان است
ولی خدا حصن حصین برای انسان است شناسهٔ خبر 2527290 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی از نکته های اخلاق گفت یکی از علّتهای مبتلا شدن بشر به گناه نبودن با ولیّ الله است به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله قرهی از درس نکته های-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها