دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
جاهای دیدنی قشم در شب که نباید از دست بدهید
سیگنال سهام چیست؟ مزایا و معایب استفاده از سیگنال خرید و فروش سهم
کاغذ دیواری از کجا بخرم؟ راهنمای جامع خرید کاغذ دیواری با کیفیت و قیمت مناسب
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1862213799

آیا قدرت خدا بر امور محال تعلق می گیرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:

پرسمان؛
آیا قدرت خدا بر امور محال تعلق می گیرد؟
حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره قدرت خدا بر امور محال پاسخ دادند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره قدرت خدا بر امور محال پاسخ دادند. متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
آیا قدرت خدا بر امور محال تعلق می گیرد؟
جای گفتگو نیست که خدا بر همه چیز قادر و تواناست و جمله «ان الله علی کل شی قدیر»؛ (خداوند بر همه چیز قادر و تواناست) نقش خاطر هر فرد خداپرست می باشد. با این حال، موضوعاتی به نظر می رسد که خرد باور نمی کند که خداوند بر آفریدن آنها قادر و توانا باشد، در این صورت چگونه ما به قدرت گسترده وی اعتراف کنیم و او را بر خلقت همه چیز قادر و توانا بدانیم؟
اینک چند نمونه:
1- آیا خدا مى تواند موجودى مانند خود بسازد؟ اگر بتواند در این صورت وجود شریک براى خداوند محال نخواهد بود و اگر نتواند، در این فرض بر همه چیز قادر نخواهد بود.
2- آیا خداوند مى تواند جهان عظیم هستى را مثلا در تخم مرغى (به طورى که نه جهان کوچک گردد و نه مساحت تخم مرغ بزرگ شود) جاى دهد؟ اگر بگویید نمى تواند، چگونه او را بر همه چیز قادر مى دانید و اگر بگویید مى تواند، عقل و خرد سالم هرگز باور نمى کند که این جهان هستى با تمام کهکشان ها و سحابى ها در یک موجود بسیار کوچکى جاى گیرند.
3- آیا خدا مى تواند موجودى را خلق کند که نتواند آن را نابود سازد و یا حرکت دهد؟ هر دو صورت مانند قبلى ها خالى از محذور و اشکال نیست، زیرا هرگاه بگوییم نمى تواند، پس چگونه او را بر همه چیز قادر مى دانیم و هرگاه بگوییم مى تواند، باز عموم قدرت او را انکار کرده ایم؛ زیرا هرگاه خدا قادر بر آفریدن جسمى باشد که نتواند آن را نابود سازد و یا حرکت دهد، چگونه او بر همه چیز قادر است در صورتى که نمى تواند جسمى را که آفریده، حرکت دهد و یا نابود سازد؟پاسخ اجمالی: فرضیّه های محالی مثل اینکه خداوند جهان را در تخم مرغ قرار دهد، یا موجودی مثل خودش خلق کند و...، هستى بخشیدن به امور ممتنع و محال ذاتى مى باشد؛ زیرا لازم است جهان در عین بزرگی کوچک باشد یا مخلوق خداوند که ممکن الوجود است واجب الوجود باشد، که اموری متناقض و محال است! لذا این امور قابلیت ایجاد را ندارند و ربطی به قادر بودن خداوند ندارد و درخواست کننده این امور درحقیقت جاهل است.
پاسخ تفصیلی: این پرسش ها تازگى ندارند و از دوران هاى پیشین میان مردم مطرح بوده و از پیشوایان بزرگ دینى ما در این زمینه سؤالاتى شده و پاسخ هایى فرموده اند.
جواب اجمالى همه این پرسش ها یک جمله است و آن این که: قدرت هرچه هم نامتناهى و نامحدود باشد، به چیزى تعلّق مى گیرد که عقل و خرد امکان آن را تصدیق کند و باور نماید که یک چنین چیزى «شدنى» است.
امّا چیزهایى که امکان ذاتى ندارد و در نزد خرد از امور ممتنع و محال شمرده مى شوند، هرگز قدرت به آنها تعلّق نمى گیرد.
توضیح این که: هنگامى که ما افکار و اندیشه هاى خود را با خارج مى سنجیم، آنها را دو نوع مى یابیم:
نوع اوّل: اندیشه هایى که عقل براى وجود و هستى آنها مانعى نمى بیند و در پوشیدن لباس هستى جز به یک قدرت، به چیز دیگرى نیاز ندارند مانند جهان آفرینش با آن وسعت و گنجایش، با آن همه انواع زیاد، با آن همه کهکشان ها و سحابى ها و کواکب و اقمارش و... که همگى ذاتاً امر ممکن بوده و در پرتو قدرت نامتناهى خداوند لباس هستى پوشیده اند. نوع دوّم: موضوعاتى که در سنجش عقل و خرد ایجاد آنها محال و ممتنع بوده و در نظر عقل امکان هستى براى آنها نیست، نه از این جهت که قدرت پدید آورنده ناقص و نارساست بلکه خود آنها ذاتاً امکان پذیرش وجود هستى را ندارند.
به عبارت روشنتر: هنگامى که عقل آنها را در ترازوى داورى مى گذارد و به حساب آنها مى رسد، درک مى کند که براى چنین موضوعاتى (هر چند هم آفریننده، قدرت نامتناهى داشته باشد) امکان هستى نیست و به اصطلاح قصور و نارسایى در خود آنهاست نه در آفریننده.
مثلا هرگاه به یک نفر دوزنده چیره دست پیشنهاد شود که از یک مشت پاره آجر و یا هیزم، براى دخترى که به خانه بخت مى رود پیراهنى بدوزد و یا به یک نقّاش توانا گفته شود که بر روى نسیم لرزان سحرگاهان و یا امواج پر چین و شکن دریا، دورنمایى زیبایى از پرهاى طاووس ترسیم کند، قطعاً هر دو نفر خواهند گفت: یک چنین آلات و ابزارى، براى موضوعى که در نظر گرفته اید لیاقت و شایستگى ندارند و از آجر و هیزم نمى توان پیراهنى دوخت و بر روى نسیم لرزان سحرگاهان، نمى توان نقّاشى نمود.
این که مى گویند: «نمى توان دوخت و یا ترسیم کرد» نه از این نظر است که آنها در رشته خود به حدّى نرسیده اند که از این ابزار پیراهنى بدوزند و یا روى هوا و آب منظره اى ترسیم کنند بلکه محل، براى این کار شایستگى ندارد.
اینها و مانند اینها یک سلسله موضوعاتى است که بشر با فراست و هوشیارى خاصّى درک نموده که مثل «هیزم» و «آهن» ابزار خیاطى نیست و نقّاشى روى هوا و آب امکان ندارد و در محیط زندگى نمونه این مثال ها فراوان است.
مثلا عقل هر انسانى درک مى کند که محال است یک چیز در یک لحظه هم موجود باشد و هم نباشد و یک لامپ در یک آن هم خاموش باشد و هم روشن و یا ظرفى هم پر باشد و هم خالى و همچنین...
امتناع و محال بودن این نوع موضوعات، از بدیهیّات عقل است و کسى - هر چند هم خیالباف باشد - نمى تواند براى این امور امکان وجود فرض کند.
هر فردى - هر چه هم سطح معلومات وى کم باشد - مى داند 4=2×2 است و امکان ندارد روزى نتیجه آن 3 و یا 5 بشود.
از این مثال ها روشن گردید امورى که طبعاً محال و ممتنع است از قلمرو قدرت خارج بوده و به کار بردن لفظ «قدرت» در این موارد، غلط و ناصحیح مى باشد و همواره قدرت بر امور ممکن که قابلیّت وجود و هستى را دارند تعلّق مى گیرد.
اکنون برگردیم و موارد پرسش را مورد بررسى قرار دهیم و ببینیم علّت عدم تحقّق آنها چیست؟
با یک بررسى کوتاه معلوم مى گردد، علّت عدم تعلّق قدرت بر آنها این است که همه آنها جزء محالات بوده و امور محال از قلمرو و قدرت و پذیرش آن بیرون است.
مثلا، وجود مثل براى خدا محال است و دانشمندان در بحث صفات خدا، با دلایل استوار یگانگى خدا را ثابت نموده و بودن هرگونه شریک و مانند را براى او محال دانسته اند. در این صورت فرض آفریدن مثل، فرض محال است.
دیگر سؤال از این که خدا مى تواند موجودى مثل خود بسازد، مثل این است که بگوییم خداوند مى تواند به یک امر محال لباس هستى بپوشاند؟
به عبارت دیگر: مفاد این که خداوند موجودى مانند خود بسازد، این است که خداوند موجودى را بسازد و در عین این که «ممکن» است «واجب» نیز باشد، در عین این که «محدود» است «نامحدود و نامتناهى» نیز باشد، در عین این که وجود از خود ندارد وجود از خود داشته باشد و این همان جمع میان دو نقیض است که گفته شد در نظر عقل از محالات بوده و امکان وجود ندارد.
زیرا اگر خداوند موجودى مانند خود بسازد، از آن نظر که مخلوق خداست باید «ممکن و متناهى» باشد و از خود هستى نداشته باشد.
ولى از آن نظر که «مانند خدا و مثل خدا» است باید از هر نظر مثل او باشد، یعنى «واجب الوجود و نامتناهى» و وجود از خود داشته باشد و جمع میان این حالات و صفات مختلف، همان جمع میان دو نقیض است.
همچنین سؤال از این که خداوند مثلا مى تواند جهان را در تخم مرغى جاى دهد، سؤال از ایجاد یک امر محال است زیرا عقل روى یک سلسله محاسبات و مشاهدات روشن دریافته است که باید ظرف از مظروف (چیزى که داخل ظرف است) بزرگتر باشد و محال است یک شىء بزرگ با وصف بزرگى، در ظرفى کوچکتر از خود جاى گیرد.
بنابر این تمنّاى این که جهانى در میان تخم مرغى جاى گیرد، تمنّاى یک امر محال از خداست و از بیانات گذشته روشن گردید که امور محال از قلمرو قدرت مطلقاً خارج مى باشد و همواره قدرت بر امر ممکن تعلّق مى گیرد.(1)
درباره سؤال سوّم که آیا خداوند مى تواند موجودى را بسازد که نتواند آن را نابود کند، عین همین بیان حکمفرماست و تمنّاى آن از خدا، تمنّاى یک امر محال مى باشد.
زیرا از آن جا که یک چنین موجودى مخلوق و آفریده خداست، باید ممکن باشد و هر امر ممکن ذاتاً فناپذیر است. هرگاه فرض کنیم که این موجود فناپذیر نیست، در این صورت باید فرض کنیم که او واجب الوجود است و نتیجه آن این است که یک شىء در یک آن هم «ممکن» و هم «واجب» باشد و به عبارت دیگر: از آن نظر که آفریده خداست، باید ممکن باشد ولى از این نظر که فناپذیر نیست، ناچار باید واجب باشد و این همان تمنّاى جمع میان دو نقیض است.
همچنین سؤال از این که خداوند موجودى را خلق کند که نتواند آن را حرکت دهد، سؤال از امکان میان دو متناقض است؛ زیرا از این نظر که مخلوق خداست باید «محدود و متناهى» و طبعاً قابل تحریک باشد و از این نظر که نمى تواند آن را حرکت دهد، باید فرض شود که «نامتناهى و نامحدود» باشد و یک چنین تمنّایی، تمنّاى یک شىء متناقض و در عین حال نامفهوم و بى معناست.
خلاصه پاسخ این که: تمام این فرضیّه ها محال و ممتنع است و تمنّاى ایجاد اینها تمنّاى «هستى بخشیدن به امور ممتنع و محال ذاتى» مى باشد و امور ممتنع از قلمرو قدرت بیرون بوده و در سنجش عقل و خرد، قابلیّت ایجاد و شایستگى هستى را ندارد و اگر در محلّ قابلیّت و شایستگى باشد، هرگز در قدرت خداوند هیچ گونه نارسایى نیست و به اصطلاح:
هرچه هست از قامت ناساز بى اندام ماست *** ورنه تشریف تو بر بالاى کس کوتاه نیست(2)
پی نوشت:
(1). و به عبارت دیگر تمنّاى این که جهانى در میان تخم مرغى قرار گیرد، نیز تمنّاى جمع میان دو نقیض است، زیرا از این که «ظرف» تخم مرغ است ناچار مظروف باید کوچکتر از آن باشد ولى از آن جا که «مظروف» جهان با عظمت است، ناچار باید مظروف آن میلیاردها برابر بزرگتر از ظرف خود باشد و فرض این که یک شىء در یک آن، هم کوچک و هم بزرگ باشد، فرض جمع میان دو نقیض است (براى توضیح بیشتر به کتاب «خدا را چگونه بشناسیم» مراجعه فرمایید).
(2). گردآوری از کتاب: پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی،
۲۳/۰۱/۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
آیا به تمام اقلام مصرفی مانند نان و حبوبات در پایان سال خمس تعلق می گیرد؟
خمس - عربی و به معنای یک پنجم - یکی از انواع مالیاتهای اسلامی است که شیعیان بدان معتقدند و به منظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی وضع شدهاست خمس در قرانکتاب مسلمانان قران تنها یک بار نام خمس را ذکر میکند قرآن در سوره انفال آیهمدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد: 230 نفر از فرزندان شهدا و جانبازان کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد 230 نفر از فرزندان شهدا و جانبازان کهگیلویه و بویراحمد استخدام شدندمدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد گفت 230 مورد استخدام فرزندان شهدا و جانبازان 50 درصد به بالا را در سطح این استان داشتیم به گزارش خبرگجزییات تازه از پیگیرد عوامل شهادت 3 مامور پلیس در خوزستان
جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰ ۲۸ به منظور شناسایی عوامل حادثه تیراندازی به ایستگاه نوروزی پلیس در حمیدیه خورستان که به شهادت سه مامور نیروی انتظامی منجر شد تیمهای خبره از کاراگاهان ویژه تشکیل شده و در تلاش هستند سرهنگ سیدرحمان موسوی معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان در گفتگو با خحتی فکر این گناه را نکنید که توفیق توبه را میگیرد
آیت الله قرهی حتی فکر این گناه را نکنید که توفیق توبه را میگیرد علّامه آسيّد محمّدحسين حسينی تهرانی شاگرد آسيّد هاشم حداد به نقل از ایشان می فرمودند هر كس سه مرتبه دچار تهمت زدن شد ديگر اميد به توبه هم برای او نيست به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله قرهی از درس اخلاق خوجزییات تازه از پیگیرد عوامل شهادت ۳ مامور پلیس در خوزستان
جزییات تازه از پیگیرد عوامل شهادت ۳ مامور پلیس در خوزستانتاریخ انتشار جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۱ ۰۶ به منظور شناسایی عوامل حادثه تیراندازی به ایستگاه نوروزی پلیس در حمیدیه خورستان که به شهادت سه مامور نیروی انتظامی منجر شد تیمهای خبره از کاراگاهان ویژه تشکیل شده و در تلاش هسپیگیرد عوامل شهادت 3 مامور پلیس در خوزستان |اخبار ایران و جهان
پیگیرد عوامل شهادت 3 مامور پلیس در خوزستان به منظور شناسایی عوامل حادثه تیراندازی به ایستگاه نوروزی پلیس در حمیدیه خورستان که به شهادت سه مامور نیروی انتظامی منجر شد تیمهای خبره از کاراگاهان ویژه تشکیل شده و در تلاش هستند کد خبر ۴۸۷۳۳۴ تاریخ انتشار ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱ ۵۲ - 0بهترین نوع ستایش خداوند چیست؟
معارف بهترین نوع ستایش خداوند چیست خداوند به هیچ نوع ستایشی بالاتر از تسبیح فاطمه - سلام الله علیها - عبادت نشده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز عن ابی جعفر - علیه السّلام - قال ما عُبِدَ اللهُ بشیءٍ مِنْ التحمیدِ افضلَ مِنْ تسبیحِ فاطمةَ - سلام الله علیها - و لو کانَ شیءٌ لطی سال گذشته صورت گرفت نمونهبرداری 7 هزار مورد آب شرب در امور آبفای خدابنده
طی سال گذشته صورت گرفتنمونهبرداری 7 هزار مورد آب شرب در امور آبفای خدابندهمدیر امور آبفای شهرستان خدابنده گفت طی سال گذشته 7 هزار و 955 مورد آب شرب شهرستان خدابنده نمونهبرداری شده است سید جواد موسوی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت آبفای شهرستان خداببهزودی صورت میگیرد اداره امور تخت جمشید بهصورت هیئتامنایی
بهزودی صورت میگیرداداره امور تخت جمشید بهصورت هیئتامنایینماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی گفت از سوی معاون رئیسجمهور برای 13 نفر احکام هیئتامنایی تخت جمشید صادرشده که بهزودی کار خود را برای اداره این آثار فاخر و ارزشمند شروع خواهند کرد محمدمهدی برومندی امروز در حامدیرکل دفتر امور بانوان استانداری چهارمحال و بختیاری: دستیابی به توسعه پایدار در گرو اعتلای خانوادههاست
مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری چهارمحال و بختیاری دستیابی به توسعه پایدار در گرو اعتلای خانوادههاستمدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری گفت دستیابی به توسعه پایدار در گرو اعتلای خانوادههاست به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد فاطمه دوستی پیش از ظهرتجاوز به یمن، دامن رژیم آلسعود را میگیرد
پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۱ رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با صدور بیانیهای حمله نظامی آلسعود به کشور یمن را محکوم کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن بیانیه آیتالله علی اکبر رشاد به شرح زیر استرئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده: شهرستان خدابنده 500 موقوفه دارد
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده شهرستان خدابنده 500 موقوفه داردرئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده از وجود 500 موقوفه در شهرستان خدابنده خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان حجتالاسلام حسن رضا محمدی سه شنبه شب در مراسم سوگواره یاس نبوی در حرم قیدرخواست حضرت فاطمه(س) از خداوند در روز قیامت
حدیث درخواست حضرت فاطمه س از خداوند در روز قیامت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دخترم فاطمه س در روز قیامت در حالی محشور میشود که همراه او لباسهای خون آلودی است به گزارش سرویس دینی جام نیوز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دخترم فاطمه س در روز قیامت در حالی محشوناله و گریه بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند است
آیت الله جوادی آملی ناله و گریه بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند است شناسهٔ خبر 2530901 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر سورۀ زمر ناله و گریه را بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند دانسته و در شفای عقل عملی مؤافزایش تعداد خداناباوران در کشورهای غربی
marketoracle گزارش داد افزایش تعداد خداناباوران در کشورهای غربی بر خلاف بیست قرن گذشته عدم اعتقاد به وجود خدا در حال تبدیل به یک باور عمومی در کشورهای مختلف جهان است در بسیاری از کشورهای غربی اشکال مختلفی از خداناباوری در حال رشد و گسترش است به گزارش سرویس دینی جام نینکونام بعد از بازی گفت قصد خداحافظی دارد بیکزاده: داور گفت دوست دارد خطا بگیرد/دنبال بهانه نیستیم
نکونام بعد از بازی گفت قصد خداحافظی داردبیکزاده داور گفت دوست دارد خطا بگیرد دنبال بهانه نیستیممدافع تیم فوتبال استقلال گفت به داور اعلام کردم به چه دلیلی اعلام خطا کرد که او گفت دوست دارم به گزارش خبرگزاری فارس هاشم بیکزاده پس از شکست 2 بر 1 استقلال مقابل فولادخوزستانعضو فراکسیون زنان مجلس در گفت وگو با فارس: تبعیض جنسیتی در آزمونهای استخدامی یک حرف تبلیغاتی است/معاونت امور
عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت وگو با فارس تبعیض جنسیتی در آزمونهای استخدامی یک حرف تبلیغاتی است معاونت امور زنان گزارش عملکرد یکسال اخیر را ارائه دهدعضو فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از طرح موضوعاتی مانند تبعیض جنسیتی در آزمونهای استخدامی اخیر گفت این مباحث نه تنها مشکلی از ز-