محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798919535
خداوند آغازگر تحريم است!
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خداوند آغازگر تحريم است!
فلسفه تحريم چيست؟ آيا تحريم از اصل و اساس باطل و غيراخلاقي است؟ اساساً چه هنگام ميتوان فرد يا جامعهاي را تحريم نمود؟
نویسنده : علي طحاني*
آيا مسلمانان اجازه دارند كفار و غيرمسلمانان را تحريم كنند؟ اين مجوز چه زماني صادر ميشود؟ از نظر اخلاقي يك غيرمسلمان ميتواند دشمن خود را تحريم نمايد؟ اين امر با همزيستي مسالمتآميز در تضاد نيست؟ ريشه گرايش به تحريم چيست؟ از آنجايي كه هميشه تحريمكننده در شرايط برتري بالفعل يا بالقوه قراردارد، آيا از تحريمكننده بوي استعلا و برتريجويي به مشام نميرسد؟ اين پرسشها در ظاهر ساده يا فرعي و كماهميتند! اما در حقيقت پرسشهاي مبنايي هستند كه پاسخِ انديشهورزانه به آنها ميتواند اساس تحريم را آشكار كند و مباني قابل اتكايي را براي سير در اين مباحث براي انسان فراهم آورد. آيه شريفه «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللَّهِ الَّتي أَخْرَجَ لِعِبادِه» چه كسي زينتها و نعمات الهي را كه او براي بندگانش عيان و آشكار نموده حرام كرده است؟ (32 اعراف) در ظاهر، تحريم نعمات الهي را بر بندگان خود نفي ميكند الا آنچه را خداي متعال خود آن را براي بندگانش حلال شمرده است. پس ميتوان نتيجه گرفت كه جز با اذن و اجازه خداوند هيچ فرد يا گروهي حق ندارد بندهاي را اعم از كافر يا مسلمان تحريم كند و هر جا كه قصد تحريم به وجود ميآيد بايد با مجوز شرعي همراه شود. از سويي ديگر خداوند خود آغازگر ممنوعيت و تحريم بوده است. چون بندگانش را از بعضي امور نهي كرده و خط حرمتي براي انسانها قائل شده است. حتي ميتوان از تحريم به عنوان اولين آزمون جدي الهي از انسان مخلوق نام برد. جايي كه خداوند به آدم ابوالبشر فرمان ميدهد كه در بهشت مكان گيرند و هر آنچه ميخواهند بخورند؛ اما به درخت خاصي نزديك نشوند: «وَلا تَقرَبا هذِهِ الشَّجَرَهَ فَتَكونا مِنَ الظّالِمينَ.» شايد بتوان گفت فلسفه تحريم؛ تأديب و تنبيه است. به تعبيري خاص وقتي خداوند بندگانش را از نعماتي مشخص محروم ميكند، حكمت او بر آموختنِ مرام و آداب تعالي و تقرب است و آنجا كه قومي سركشي و طغيان كند با تحريم مواهب و نعمتي از نعماتش آن قوم را تنبيه ميكند. چه اينكه ممكن است عذاب و هلاكت قومي قضاي محتوم باشد؛ كه محروميت از نعمت حيات است و نيز ممكن است تحريم مقطعي باشد مانند آنچه براي قوم موسي تقدير گشت كه خدا به موسى فرمود: قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقينَ. «[ورودبه] آن[سرزمين] چهل سال برايشان حرام شد، [كه] در بيابان سرگردان خواهند بود. پس تو بر گروه نافرمانان اندوه مخور.» (26مائده) جالب آنجاست كه تحريم در فلسفه اسلام گاهي با هدف رشد، كمال و بروز ظرفيتهاي نهفته انساني به كار ميرود و ممانعت از برخي امور حلال در مقاطع خاص –يا به عبارتي رياضت يا زهد اسلامي- ميتواند زمينهساز كسب معرفت و ارتفاع مقام عبوديت گردد؛ چنانچه در داستان ايوب نبي(ع) خداوند براي امتحان به شيطان اين اختيار را ميدهد كه اين نبي را از بسياري از مواهب دنيوي از جمله ثروت، فرزندان و سلامتي محروم سازد و صبر مقابل همين محروميتها ايوب را به درجات رفيعي از بندگي خداوند نزديك ميسازد و اجر مجاهدت خود را دريافت ميكند. «فَاستَجَبنا لَهُ فَكشَفنا ما بهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيناهُ اَهلَه وَ مِثلَهُم مَعَهُم رَحمَهً مِن عِندِنا وَ ذِكري لِلعابِدينَ». اما از نگاهي ديگر ميتوان از حيث اخلاقي نيز اين موضوع را بررسي كرد فارغ از نوع نگاهِ فلسفه يا اخلاقي به مسئله اخلاق و اينكه آيا اخلاق ريشه در شرع دارد يا يك ويژگي فطري و وجداني است؟! ما با يك نگاه ظاهري و مطابق با عرف از اين پرسشهاي دشوار ميگذريم و با يك روش عرفپسند، سعي ميكنيم به اين مسئله پاسخ دهيم كه؛ آيا تحريم يك فرد يا جامعه ميتواند مطابق با ارزشهاي اخلاق باشد؟ و اين امر چگونه با يك همزيستي انساني و اخلاقي سازگار است؟ اگر تحريم را مانند يك جنگ و مبارزه در نظر بگيريم كه به منظور تأديب و تنبيه صورت ميپذيرد؛ نه تنها لزوماً نميتواند يك امر غيراخلاقي باشد بلكه گاهي اوقات يك رفتار ستوده و قابل تحسين است زيرا مقاومت و دفاع از حق و ايستادن در برابر ظلم و زورگويي يك فضيلت اخلاقي است. اما همين تحريم گاهي به منظور اعمال فشار براي تبعيت از باطل و تأديب شيطاني و تنبيه موحدان است كه نمونه بارز آن تحريم شعب ابيطالب است. لذا اگر حيات و فعاليت انسانها براي تقرب و تعالي را همزيستي انساني و اخلاقي بدانيم؛ نه تنها تحريم به اين همزيستي خللي وارد نميكند بلكه در راستاي تحقق جامعه آرماني مد نظرما است. اگر اين همزيستي را در پارادايم سكولار و ليبرال امروز غرب تعريف كنيم باز هم تحريم مخل اين همزيستي نخواهد بود. لذا اگر غرب در دوران معاصر؛ ايران را تحريم ميكند هيچگاه اين تحريمها را ناقض همزيستي مسالمتآميز نميانگارد بلكه مدعي است تحريمها در راستاي رسيدن به آن جامعه مد نظر در انديشه ليبراليسم سكولاراست. از آنجايي كه تحريم با هدف اعمال فشار براي همسانسازي و همراهسازي ديگران با خود است؛ نوعي استعلا و برتريطلبي را همراه خود دارد و ريشه گرايش به آن نيز از همين عامل نشأت ميگيرد. جريان حق خود را برتر از هر آنچه غير خود است ميداند. لذا به قصد هدايت و سعادت تمام بشر از اهرم تحريم براي همراهسازي ديگران با خود بهره ميبرد. اما جريان باطل چه در گذشته كه تفرعون و استعلاطلبياش با فَقالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى(24 نازعات) شناخته شده و با يُذَبِّحُونَ أَبْناءَ كُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُم (49 بقره) به اعمال فشار بر مخالفان پرداخته و چه در امروز كه خود را پايان تاريخ ميداند، و با بهره بردن از اهرم تحريم سعي بر ساختن دهكده جهاني و از پيشرو برداشتن مقاومت جبهه حق دارد. *دانشجوي كارشناسي ارشد فلسفه علم
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]
صفحات پیشنهادی
اين كه خداوند نور است يعني چه؟
نخست بايد دانست برخي اسماء و اوصافي كه براي خداوند به كار مي رود با رعايت چند مطلب است به طور اختصار اشاره مي شود 1 تشبيه معقول به محسوس مانند آيه شريفه يدالله فوق ايديهم دست خداوند برتر از دست هايشان مي باشد فتح آيه 10 كه منظور از دست نماد قدرت و يا نماد عهد و پيمان امحبوبترين مردم نزد خداوند
مهمان کلام اهلبیت محبوبترين مردم نزد خداوند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به اين سؤال كه خداوند چه كسى را بيشتر از همه دوست دارد ـ فرمود سرویس دینی جام نیوز رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ لمّا سُئلَ عن أحَبِّ النّاسِ إلى اللّه ِ ـ أنْفَعُ الحضرت فاطمه(س) الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است
محمدباقر پورامینی در گفتکو با مهر حضرت فاطمه س الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است شناسهٔ خبر 2530096 جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان نشاط عبادی گمشده هر انسانی است و حضرت فاطمه س الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است و زن مسلمان برایدرخواست حضرت فاطمه(س) از خداوند در روز قیامت
حدیث درخواست حضرت فاطمه س از خداوند در روز قیامت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دخترم فاطمه س در روز قیامت در حالی محشور میشود که همراه او لباسهای خون آلودی است به گزارش سرویس دینی جام نیوز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دخترم فاطمه س در روز قیامت در حالی محشوسی بی اس: بحث تحریمها هنوز چکشکاری نشده است!
گزارش شبکه آمریکایی سی بی اس بحث تحریمها هنوز چکشکاری نشده است چنین توافقی مسیر ایران به سمت بمب را نمی بندد چنین توافقی راه ایران را به سوی بمب بازتر می کند به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز شبکه "سی بی اس" آمریکا CBS در گزارشی به عکس العملها در ایرابهترین نوع ستایش خداوند چیست؟
معارف بهترین نوع ستایش خداوند چیست خداوند به هیچ نوع ستایشی بالاتر از تسبیح فاطمه - سلام الله علیها - عبادت نشده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز عن ابی جعفر - علیه السّلام - قال ما عُبِدَ اللهُ بشیءٍ مِنْ التحمیدِ افضلَ مِنْ تسبیحِ فاطمةَ - سلام الله علیها - و لو کانَ شیءٌ لخداوند آسمان و زمین را چگونه خلق کرد؟
آیتالله جوادی آملی تشریح کرد خداوند آسمان و زمین را چگونه خلق کرد خداوند قبل از اینکه بخواهد هر چیزی را خلق کند نخست آب را خلق کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 9 تا 13 سوره «فصلت» روز یک شنبناله و گریه بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند است
آیت الله جوادی آملی ناله و گریه بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند است شناسهٔ خبر 2530901 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر سورۀ زمر ناله و گریه را بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند دانسته و در شفای عقل عملی مؤآیت الله جوادی آملی: حضرت فاطمه(س) حبل متین خداوند است
آیت الله جوادی آملی حضرت فاطمه س حبل متین خداوند است فرهنگ > دین و اندیشه - نوشتاری از آیتالله جوادی آملی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه س وجود مبارک صدیقه کبرا فاطمه زهرا سلام الله علیها سیره و سنتی دارد که معرف هویت اوست چون این ذات پر برکت همانند سایر ذوات قدکسی که سه بار در قران لعن شده است!
معارف کسی که سه بار در قران لعن شده است از همنشينى با قاطع رحم بپرهيزكه او در سه جاى قرآن مورد لعن و نفرين قرار گرفته است به گزارش سرویس دینی جام نیوز ازامام زين العابدين عليه السلام نقل است که به فرزندش امام محمد باقر عليه السلام فرمود فرزندم با پنج كس همگاهشمار رويترز درباره تحريم ها عليه ايران
گاهشمار رويترز درباره تحريم ها عليه ايرانتاریخ انتشار پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸ ۲۵ خبرگزاری رویترز در خصوص تحریم های اعمال شده بر ایران در گذر زمان گاهشماری را منتشر کرد تحریم های بین المللی برای کنترل منابع مالی و فناوری برنامه هسته ای ایران باعث می شود که بر صادرات نفتمذاکرات درباره لغو تحريم ها عليه ايران ادامه دارد
مذاکرات درباره لغو تحريم ها عليه ايران ادامه داردتاریخ انتشار پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸ ۴۰ به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از لوزان یک منبع بلندپایه دخیل در مذاکرات هسته ای ایران در شهر لوزان سوییس روز پنجشنبه گفت مذاکرات ایران و شش کشور درباره لغو تحریم ها علیه تهران ادامهلاوروف:تحریمهای شورای امنیت باید برداشته شود
در صورت حصول توافق لاوروف تحریمهای شورای امنیت باید برداشته شود وزیر خارجه روسیه در سخنانی گفت که تحریمهای شورای امنیت علیه ایران در صورت حصول توافق باید برداشته شود به گزارش فرهنگ نیوز سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد که تحریمهای شورای امنیت علیه ایرخواسته ملت لغو یکمرحلهای تحریمهاست
نامه بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه بزرگ به روحانی خواسته ملت لغو یکمرحلهای تحریمهاست تشکلهای بسیجی ۸ دانشگاه بزرگ کشور اعلام کردند مهمترین خواسته ملت ما در قبال توافق در مذاکرات این است که همه تحریمها یکجا و در یک مرحله لغو شوند به گزارش فرهنگ نیوز تشکلهای بسیجی 8 دانشگمخالفت شدید چین با برنامه آمریکا برای تحریم نفوذگرهای اینترنتی
مخالفت شدید چین با برنامه آمریکا برای تحریم نفوذگرهای اینترنتی پکن - ایرنا - طبق پیش بینی ها دولت چین مخالفت شدید خود با طرح رئیس جمهوری آمریکا برای تحریم نفوذگرهای اینترنتی را اعلام کرد هوا چون اینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه در جریان کنفرانس خبری روزانه خود بشتحریمها حل شده اما موضوعات مرتبط با آن باقی مانده
تحریمها حل شده اما موضوعات مرتبط با آن باقی مانده عضو تیم مذاکره کننده کشورمان میگوید موضوع تحریمها حل شده نه طی امروز و دیروز ما گفتوگوهای طولانی در این زمینه داشتیم اما موضوعات مرتبط با تحریم هنوز روی میز باقی است به گزارش فرهنگ نیوز حمید بعیدینژاد مدیرخبر موگرینی از پایان تحریمهای اتحادیه اروپا
خبر موگرینی از پایان تحریمهای اتحادیه اروپا موگرینی گفت که امروز ما گامهای قاطعانه برداشتیم و به راه حل ها در پارامترهای کلیدی رسیدیم و همه تحریمهای اقتصادی و هستهای اتحادیه اروپا پایان مییابد تسنیم موگرینی در کنفرانس خبری مشترک با ظریف گفت که امروز ما گامهای قاطعانه برداشت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها