تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820959557
اين كه خداوند نور است يعني چه؟
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
نخست بايد دانست برخي اسماء و اوصافي كه براي خداوند به كار مي رود با رعايت چند مطلب است به طور اختصار اشاره مي شود؛
1. تشبيه معقول به محسوس: مانند آيه شريفه «يدالله فوق ايديهم؛ دست خداوند برتر از دست هايشان مي باشد» (فتح، آيه 10).
كه منظور از دست، نماد قدرت و يا نماد عهد و پيمان است و در بسياري از موارد استعمال به منظور پنجه دست نيست و از آنجا كه به دليل علمي و ساير دلايل ثابت شده كه خداوند جسم ندارد و اعضا ندارد به جهت نزديكي مفهوم به ذهن از آنچه نزد شنونده محسوس است براي بيان يك مفهوم عقلي استفاده شده است.
2. آثار و فرايند صفات؛ مانند «باء بسخط من الله؛ به خشمي از خدا گرفتار گرديد» (آل عمران، آيه 162).
كه منظور از خشم، برافروختگي صورت و تغيير حالت از سوي خدا نيست، بلكه منظور قطع رحمت و فرود عذاب و تنبيه بر تبهكاران است، لذا آنچه مهم است انجام پذيرفتن نتيجه است اگر چه اين نتيجه از سوي انسان ها با برافروختگي و هيجان همراه است. اما خداوند جليل و اعلي منزه از برافروختگي و هيجان دروني است.
با توجه به آنچه گفته شد نام «نور» براي خداوند نيز مفهوم «هستي بخشي» دارد چنان كه با روشنايي همه چيز پيدا مي شود علاوه بر اين كه «نور» حجم فيزيكي در فضا اشغال نمي كند و مي تواند محدود به مكاني نباشد، بنابراين مفهوم «نور» مي تواند از طريق تشبيه معقول به محسوس ما را در شناخت خدا كمك كند بدون اين كه «فوتون»ها و ذرات معلق نور را به خداوند نسبت دهيم.
براي توضيح بيشتر توجه شما را به مطالب زير جلب مي كنيم:
1ـ معناى نور: «نور» عبارت است از آنچه كه در ذات و كون و خود، ظاهر و روشن باشد، و از نظر اثر بيرونى هم، مظهر و روشن كننده غير خود باشد. اين مفهوم مصاديق گوناگونى دارد كه در شدت و ضعف صدق مفاد آن بر آنها، متفاوت مى شوند؛ مثلاً مى توان بر خورشيد، اطلاق نور كرد و بر يك لامپ روشن نيز مى توان اطلاق نور كرد؛ زيرا هم خورشيد و هم لامپ، در ذات و گوهر خود ظاهر و روشن بوده و هم روشن كننده غير خود مى باشند؛ ولى روشنى و روشنگرى خورشيد كجا و روشنى و روشنگرى لامپ كوچك كجا؟!
گفتنى است هر چه كه در ذات خود، ظاهر و روشن است و هر چيزى را ظاهر و روشن مى سازد ـولو اين كه روشنگر يك مجهول، سؤال، راه معنوى و بازنمودن يك حقيقت باشد نور است و بر آن نور اطلاق مى شود. به همين دليل گفته مى شود: علم نور است، زيرا هم در ذات خود ظاهر است و هم در پرتو علم است كه مى توان بسيارى از راه ها را شناخت و مجهولات را كشف كرد، چرا كه علم روشنگر نيز هست. بنابراين، نبايد پنداشت كه واژه «نور»، تنها بر امور حسي و چيزى كه داراى فوتون هاى به خصوصى است و در علم فيزيك از كم و كيف آن بحث مى شود، اطلاق مى گردد، بلكه اين تنها يكى از مصاديق بارز و روشن اين واژه است.
با توجه به اين توضيح، مى توان بر «وجود» نيز «نور» اطلاق كرد؛ زيرا وجود در ذات خود امرى ظاهر و روشن بوده و با تعلق «وجود» به اشيا، آنها نيز ظاهرگرى و روشنگرى مى كنند.
به هر حال، نور هم بر نور حسي، اطلاق مى شود و هم بر نور فراحسى و چه بسا كه نور حسي، از نور غيبى فروغ و نور مى گيرد.
2. حضرت حق عين نور مطلق است: «نور» يكى از اسماى حسناى الهى است (التوحيد، ابى جعفر، الصدوق، تصحيح، ص 194 و 195، باب اسماء الله تعالى،ح 8)؛ چرا كه ظهور و روشنى هر چه در هستى است از او است، (رسائل توحيدى، علامه سيدمحمدحسين طباطبايى، ص 65).
روشن است كه اسما و صفات خداوند، صرف و خالِص هر كمال وجودى است و استعمال آن واژه در مورد خدا، به نحو حقيقت است نه مجاز، اما غير خداوند، چون ذات آنان به عرض وجود او موجود است، صفاتشان نيز همين گونه است. بنابراين همه صفات وجودى حقيقى وخالى از نقص، منحصرا از آن خداوند سبحان است و تمام اوصاف ديگران، بالعرض به آنها نسبت داده مى شود. از اين رو، اطلاق واژه نور بر خداوند متعالى، اولى و اقدم است بر اطلاق آن بر غير او؛ زيرا جميع انوار از اوست و قوام همه نورهاى ديگر به او است.(كشف الاسرار، ميبدى، صص 542 ـ 547؛ رسائل توحيدى، همان، صص 56 ـ 61؛ ولايت نامه، علامه طباطبائى، صص 103 ـ 104).
قرآن نيز خداوند متعال را به نور توصيف فرموده است: «الله نور السماوات و الارض» ؛ (نور، آيه 35).
و خالق نور ظاهرى و باطنى را او دانسته است (نبأ، آيه 13؛ زمر، آيه 23؛يونس، آيه 5؛ نوح، آيه 16؛ انعام، آيه 1).
به گفته محى الدين ابن عربى، وجود مطلق (خداوند متعال) نور حقيقى است؛ زيرا همه موجودات به هستى او هست شده اند. (به نقل از: رساله الانوار، شريف الدين محمدنيمدهى، ص 134).
پس وجود نور مطلق (خداوند متعال) يك اصل و ضرورت است؛ زيرا در پرتو وجود او است كه ما هستيم و در ظلّ نور است كه ما بقا و استمرار در وجود داريم. در عنايت نور او است كه نور حسي در عالم پرتوافكن گشته و براى زندگى مادى انسان، يك نياز اساسى شده است.با تجلّى آن نور مطلق در هستى است كه انسان هاى كامل، هدايتگر بشريت گشته اند و ... (نك: نورالبراهين فى شرح توحيدالصدوق، سيدنعمت الله موسوى جزايرى، ج 1، صص 395 ـ 397).
بايد توجه داشت كه نور مطلق و حقيقى از دسترس اوهام و خيال بسيار دور است.
3. نور در قرآن: اين واژه پر معنا در قرآن كريم بارها به كار رفته و مصاديق گوناگونى براى آن بيان شده است:
الف) قرآن نور و ظلمت را با هم برابر نمى داند و نور را برتر از ظلمت تلقى مى كند (رعد، آيه 16؛ فاطر، آيه 20)؛
ب) خداوند خود نور است (نور، آيه 35)؛
ج) او خالق نور ظاهرى و غيبى است (نبأ، آيه 13؛ زمر، آيه 23؛ يونس، آيه 5؛ نوح، آيه 16؛ انعام، آيه 1)؛
د) او با نور خويش هر كه را بخواهد، هدايت مى كند. (نور، آيه 35)؛
ه) اگر حضرت حق به كسى از نور خويش افاضه نفرمايد، از هيچ جاى ديگر نمى تواند اين نور را بگيرد. (نور، آيه 240)؛
و) او است كه مؤمنان را از ظلمات خارج كرده و به عالم نور وارد مى گرداند. (بقره، آيه 257)؛
ز) خداوند متعال خود، كامل كننده نورش مى باشد (صف، آيه 8)؛
ح) خداى سبحان در اين دنيا به وسيله هدايتش، مؤمن را نورانى مى كند تا بتواند به وسيله آن نور حركت كند و راه را از چاه بشناسد. (انعام، آيه 122) و در آخرت نيز همين نور ظهور مى كند و از پيش رو و سمت راست او در حركت است.(تحريم، آيه 8). ط) كلام خداوند (وحى) نور است؛ چه قرآن، چه تورات و چه انجيل (مائده، آيات 15، 44 و 46؛ انعام، آيه 91؛ نساء، آيه 174).
ى) قرآن علاوه بر آن كه نور است، هدايتگر به نور نيز هست قرآن كريم نورى است كه انسان را از ظلمات طبيعت و انيت بيرون مى برد و به سوى نور معرفت پروردگارش، هدايت مى كند (ابراهيم، آيه 1؛ شورى، آيه 52؛ آل عمران، آيه184).
ك) ايمان به نورى كه خداوند نازل فرموده است (قرآن كريم) وزان ايمان به خدا و رسول او است، (تغابن، آيه 8). منبع:maaref.porsemani.ir
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]
صفحات پیشنهادی
نشست نوروز نماد همبستگی مردم حوزه تمدنی ایران بزرگ برگزار میشود
نشست نوروز نماد همبستگی مردم حوزه تمدنی ایران بزرگ برگزار میشود شناسهٔ خبر 2514997 سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها به مناسب آغاز سال جدید کارگروه علوم سیاسی خانه اندیشمندان با همکاری انجمن علوم سیاسی ایران نشست نوروز نماد همبستگی مردم حوزه تمدنی ایرآیین پاکیزگی که خداوند به ابراهیم(ع) فرو فرستاد
حدیث آیین پاکیزگی که خداوند به ابراهیم ع فرو فرستاد و چون خداوند به پاداش صدق و راستى و عمل ابراهیم برايش چنين مقرّر ساخت كه من تو را براى مردم امام قرار مىدهم آيين حنيفى را كه همان پاكى و طهارت است بر او فرو فرستاد به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام جعفر صچگونه یاس از خداوند منجر به کفر میشود؟
حضرت آیتالله جوادی چگونه یاس از خداوند منجر به کفر میشود به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر خود بیان کرد وقتی انسان مایوس میشود معنایش این است که ادعا دارد مشکلش را هیچ کسی و هیچ قدرتی نمیتواند حل کند به عبارت دیگر بهچرا خداوند با وجود وعده عذاب به انسان انتقام جو نیست؟
آیتالله جوادی آملی تشریح کرد چرا خداوند با وجود وعده عذاب به انسان انتقام جو نیست عذابی که خداوند در روز قیامت سخن میگوید در حقیقت نمود و نمایشی از اعمال انسان است به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 65 تا 74 سورهنوروز نشان هویت جمعی ومظهر یکپارچگی ماست/ هفت سین عصاره زندگی است
یادداشت نوروز نشان هویت جمعی ومظهر یکپارچگی ماست هفت سین عصاره زندگی است شناسهٔ خبر 2518535 شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشمندان رمز جاودانگی نوروز را باید در آئینهای وابسته به آن جست که حاصل اندیشه دقیق و ظریف انسان ایرانی است سنت آن است که هویت جمعی یکعید نوروز در قرآن و فرهنگ اسلامی چه جایگاهی دارد؟
نوروز در روایات عید نوروز در قرآن و فرهنگ اسلامی چه جایگاهی دارد مائده طبق و خوانی است که در آن طعام باشد که هم به آن طبق و هم به طعام مائده گفته می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز واژه عید در قرآن کریم تنها یکبار در آیه 114 سوره مائده آمده است " عیسی بن مریماسلام با آداب نیکوی عید نوروز مخالفتی ندارد
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۳ یک استاد حوزه گفت اسلام همواره سنتهای مثبت تمامی اقوام و جوامع را تایید کرده و قطعا نوروز نیز یکی از این سنتهای نیکوست حجتالاسلام سیدرضا موسوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از آدابدیدارهای نوروزی ایرانیان با امام موسی صدر
مصاحبه گروه تاریخ شفاهی مؤسسۀ امام موسی صدر با آیت الله خلیلی دیدارهای نوروزی ایرانیان با امام موسی صدر شناسهٔ خبر 2520800 چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۲ دین و اندیشه > سایر نوعاً در ایام نوروز گروههای زیادی از ایرانیهایی که به سفر عمره میرفتند تور لبنان گردی هم در برنامدرخواست حضرت فاطمه(س) از خداوند در روز قیامت
حدیث درخواست حضرت فاطمه س از خداوند در روز قیامت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دخترم فاطمه س در روز قیامت در حالی محشور میشود که همراه او لباسهای خون آلودی است به گزارش سرویس دینی جام نیوز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دخترم فاطمه س در روز قیامت در حالی محشوآدابی برای زنده کردن روح و نورانیت دل
آدابی برای زنده کردن روح و نورانیت دل آدابی برای زنده کردن روح و نورانیت دل آدابى كه روح را زنده مى كنند 1 سخن گفتن با علما2 ديدار با رفقا 28 آدابى كه دل را روشن مى كند 1 بسيار قل هو اللّه خواندن2 كم خوردن3 هم نشينى با علما4 نماز شب5 رفتن به مساجد براى نماز 29 آدابى كهآیه ای از قرآن که درباره نوروز است
آیه ای از قرآن که درباره نوروز است این روز نوروز نام خداوند است ظاهراً آیه کلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ ۳ درباره این روز است خداوند در هر روز در مواهب و بخششهای جدید و تازه ای به بندگان خود میبخشد نوروز نظارهگر ثبت رویدادهایی بوده است که اصل و حیات زندگانی بشر در کره خاسه جایی که خداوند به کمک بندهاش میشتابد
حدیث سه جایی که خداوند به کمک بندهاش میشتابد رسول خدا صلی الله علیه و آله بر طرف کردن غم دیگران آسان گرفتن بر تنگدست و پوشاندن راز دیگران را سه کاری عنوان فرمودهاند که خداوند آن را با رحمت خویش تلافی و جبران میکند به گزارش سرویس دینی جام نیوز پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفیانتقاد آیتالله نوریهمدانی از نبود نظارت جدی بر بازار
پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۸ آیتالله نوریهمدانی گفت کنترلی روی قیمتها نیست و نظارت جدی بر بازار وجود ندارد و هر روز شاهد یک قیمت بر روی کالاها هستیم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت وحدت بتبریک عملی عید نوروز
درآستانه عید نوروز تبریک عملی عید نوروز رئیس ستاد مرکزی اقامه نماز در آستانه فرارسیدن ایام نوروز سال 94 پیامی با عنوان تبریک عملی به هموطنان ارایه داده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز رئیس ستاد مرکزی اقامه نماز در آستانه فرارسیدن ایام نوروز سال 94 پیامی با عنوان تبریک عملیتاکید آیتالله نوریهمدانی بر گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی
یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۱ آیتالله نوریهمدانی گفت باید تحول عظیمی در فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در موضوعات مختلف و مورد نیاز در جامعه ایجاد کرد تا مردم به این سمت گرایش پیدا کنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابآیتالله خزعلی منور به نور قرآن ناطق و صامت است
صدیقی در رونمایی از تفسیر سوره حمد آیتالله خزعلی آیتالله خزعلی منور به نور قرآن ناطق و صامت است شناسهٔ خبر 2516900 پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشمندان امام جمعه موقت تهران در مراسم رونمایی از کتاب حمد آیتالله خزعلی گفت آیتالله خزعلی منور به نور قرآندعای نور حضرت صدیقه طاهره چیست؟
معارف دعای نور حضرت صدیقه طاهره چیست فضایل حضرت زهرا س بی شمار است و با بررسی مواردی مانند نماز استغاثه دعای نور تسبیح و می توان قطره ای از اقیانوس ژرف فضایل و خصایص حضرت را درک کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز برای بررسی فضایل و خصایص حضرت صدیقه طاهره س خبرنگار سرو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها