محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799375619
چگونه یاس از خداوند منجر به کفر میشود؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
حضرت آیتالله جوادی :
چگونه یاس از خداوند منجر به کفر میشود؟
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر خود بیان کرد: وقتی انسان مایوس میشود معنایش این است که ادعا دارد مشکلش را هیچ کسی و هیچ قدرتی نمیتواند حل کند به عبارت دیگر به قدرت لایتناهی خداوند ایمان ندارد از همین رو است که یاس از قدرت الهی کفر است این چنین شخصی اعتقادی به وجود خدا ندارد، خدایی که قدرت لایتناهی دارد و این چیزی است که باعث کفر میشود.
به گزارش خبرنگار شفقنا (پایگاه بینالمللی همکاریهای خبری شیعه) حضرت آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 64 تا 67 سوره «غافر» روز شنبه، 16 اسفند ماه، بیان کرد: آیات قرآن از یک نظر به اقسام گوناگون تقسیم میشوند در بخشی از آیات اوصاف و اسماء الهی ذکر میشود در بخش دیگری از آیات احکام فقهی، حقوقی و اخلاقی و مانند آن ذکر میشود، اینها در کنار هم قرار ندارند اما طائفه سوم آیاتی هستند که هم اوصاف و اسماء الهی و هم احکام فقهی و حقوقی را بیان میکنند به عبارت دیگر در این بخش از آیات ما شاهد جمع دو طائفه دیگر از آیات هستیم تا بر این دلالت کند که سند آیات اخلاقی، فقهی و حقوقی و ... همان اسماء الهی هستند. اسماء الهی گاهی به صورت وصف ذکر میشوند مانند اینکه گفته میشوند خداوند حی است، علیم است، قدیر است و گاهی به صورت حصر ذکر میشوند یعنی این اوصاف منحصراً به خدا نسبت داده میشود مانند اینکه گفته میشود تنها قدیر، حی، علیم خداست و دیگران هر کدام از اینها را دارند به واسطه و برکت اوست. خدای سبحان گاهی اوصافی را به غیر خود اسناد میدهد «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ» اما در آیه دیگر جمعبندی میکند «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعاً» یعنی اگر چنانچه انبیاء، مرسلین و اولیاء الهی از عزت برخوردارند به برکت عزت خداوند است در جریان قوه هم همینطور است گاهی میفرماید «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» گاهی به حضرت یحیی میفرماید «یا یحیی خُذِ الکتابَ بِقُوَّةٍ» گاهی به بنی اسرائیل میفرماید «خُذُوا ما آتَیناکُمْ بِقُوَّةٍ» اما در سوره بقره تمام قوت را به خودش اسناد میدهد و میفرماید: «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا» یعنی اگر قوت و قوهای برای یحیی، نیرویهای مبارز و مجاهد یا بنی اسرائیل وجود دارد همه به خاطر خداوند تبارک تعالی است. در جریان عزت، قوت، رزق و ... این چنین است. اگر او خیر الرازقین است به معنای این است که علل و اسباب دیگری نیز در امر رزق بی تأثیر نیستند اما در پایان سوره مبارکه ذاریات به صورت حصر رزاق بودن را به خودش نسبت میدهد «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ». بنابراین اگر اوصاف خداوند به غیر او نسبت داده میشود به برکت وجود خداوند است و تنها کسی که این اوصاف بذات به او تعلق دارد خداوند تبارک و تعالی است. از همین رو است که سرتاسر قرآن کریم بر اساس توحید تدوین شده است.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: قرآن در عین حال که کتاب علم است و معلم کتاب و حکمت دیگران نیز هست اما فرهنگ محاوره نیز در آن وجود دارد. همه دانشمندان و همه علما میدانند که این کرات هر کدام معلق در فضا هستند ولی وقتی میخواهند حرف بزنند میگویند این گنبد مینا، این سقف مقرنس این در حالی است که سقف و گنبدی در کار نیست اما وقتی به نظر میآید این آسمان به منزله سقف است و زمین به منزله سطح است این گونه سخن گفتن جزء فرهنگ محاوره است لذا نمیتوان به این ادبیات ایراد گرفت چرا که این ادبیات، ادبیات محاوره است و این ادبیات با ادبیات علمی متفاوت است و اگر در قرآن کریم نیز از این اصطلاحات وجود دارد بر همین اساس است. اگر خدای سبحان در این بخش دارد که آسمان را روی زمین بنا نهاد این بر اساس محاوره سخن گفتن است نه اینکه واقعاً سقفی است بر روی زمین. همانطور که داستان طلوع و غروب نیز این چنین است، چرا که همه میدانند که این خورشید نیست که میآید و حرکت میکند بلکه این زمین است که به دور خود و خورشید میچرخد اما همه آنهایی که این مساله را نیز میدانند باز هم وقت سخن گفتن و محاوره میگویند اول طلوع و یا غروب خورشید و نمیگویند وقتی ما طلوع کردیم. معنای این ادبیات این است که اینها بر اساس محاوره سخن میگویند نه بر اساس علم ریاضی و هیئات. بنابراین باید میان این فرهنگ محاورهای و مسائل اثبات شده علمی فرق گذاشت. پس سخنان خداوند در قرآن در مورد طلوع و غروب خورشید و بنیان نهادن آسمان بر روی زمین از همین نوع است. این گونه سخن گفتنها بر خلاف علم نیست بلکه بر اساس محاوره سخن گفتن است.
وی ادامه داد: خدای سبحان در ادامه میفرماید اگر کسی مضطر باشد و مرا بخواند من مستجاب میکنم این در حالی است که شرک در هیچجا و هیچ مورد و هیچ زمان و زمینی اثر نکرده و نمیکند، آیات سوره زمر که بحث آن گذشت همهاش به اخلاص تاکید داشت، آیه دوم، سوم، پایان سوره و در جاهای دیگر این سوره به اخلاص تاکید شده بود و این آیات نیز اشاره به همین مساله دارد چرا که فقط مخلص است که مضطر به خداوند است و فقط خداوند را میخواهد «ادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ» اگر کسی به قدرت خود و قوم و قبیلهاش تکیه کند مضطر نیست، مضطر موحد کسی است که بداند کار فقط دست اوست. پس کسی که هنگام دعا خیلی از قدرتهای دیگر را نیز در نظر بگیرد این مضطر نیست. کسی میتواند همه حاجات و حوائج انسان را برطرف کند که قدرت لایتناهی داشته باشد و کسی که این قدرت را داشته باشد قطعاً خواهد توانست حوائج و دعاهای انسان را برآورده کند پس کسی که نا امید میشود کسی است که به این قدرت لایتناهی ایمان ندارد از همین رو است که یاس از قدرت الهی کفر است این چنین شخصی اعتقادی به وجود خدا ندارد، خدایی که قدرت لایتناهی دارد و این چیزی است که باعث کفر میشود. یک بار گفته میشود من لیاقت آن را ندارم که مشکلم حل شود این با اینکه کسی نباشد که بتواند حاجت انسان را برطرف کند فرق دارد و این یاس است و کفر است.
آیتالله جوادی عنوان کرد: نکته دیگری که در این آیه «هُوَ الْحَی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ» وجود دارد این است که خداوند حیات را در این آیه به خودش منحصر کرده است و هر کسی به غیر او حیات دارد به واسطه و برکت وجودی اوست و اگر کسی چیزی میخواهد باید از حی و زنده طلب کند نه اینکه از مرده و چون تنها حی بالذات و اصیل اوست پس باید از او هر آنچه که میخواهید طلب کنید. اگر دیگران زندهاند به خاطر این است که آثار حیات او در دیگران جلوه کرده است بنابراین این سخن نورانی حضرت امیر (ع) که میفرماید «و اعلموا عبادالله ان جوارحکم جنوده» یعنی همه نظام ستاد الهی هستند و اگر کسی بخواهد به دامن مقتدری دست بزند باید بداند که به هر چیزی دست میزند دامن اوست اما باید بفهمد که اینها همه ابزار کار او هستند اگر امر بر کسی مشتبه شد گرفتار شرک جلی یا خفی میشود و اینکه برخی از مؤمنین مشرک هستند همین است یعنی این است که امر بر آنها مشتبه شده است و میگویند مثلاً اگر فلان نبود من فلان میشدم اول خدا بعد مثلاً دکتر و این گونه موارد چرا که اصلاً خداوند اولی است که دوم ندارد و همه اینها ابزار الهی هستند.
شفقنا
۱۷/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]
صفحات پیشنهادی
استعاذه انبیا به خداوند چگونه است؟
معارف استعاذه انبیا به خداوند چگونه است تلاش و کوشش در راه خدا و نصرت خداوند تنها مخصوص انبیاء نیست و مومنان نیز مورد نصرت خداوند قرار میگیرند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 50 تا 57 سوره «غافر&raqتئاتر سیاسی نتانیاهو به شکاف بین آمریکا و اسرائیل منجر میشود
گاردین تئاتر سیاسی نتانیاهو به شکاف بین آمریکا و اسرائیل منجر میشود بسیاری از نمایندگان کنگره و شخصیتهای مهم سیاسی بنیامین نتانیاهو نخستوزیر اسرائیل را به توطئه با جمهوریخواهان برای محکوم کردن سیاست اوباما در مورد مذاکرات هستهای ایران متهم کردهاند به گزارش سرويس بينفروش ویژه درسگفتارهای تصویری مؤسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی پرسش
فروش ویژه درسگفتارهای تصویری مؤسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی پرسش شناسهٔ خبر 2513583 یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها دی وی دی درسگفتارهای تصویری موسسه مطالعات سیاسی ـ اقتصادی پرسش از ۱۲ تا ۲۲ اسفندماه به صورت ویژه به فروش می رسد به گزارش خبرگزاری مهرفرشتگان چگونه از اسرار درونی انسان آگاه می شوند؟
آیت الله جوادی آملی تشریح کرد فرشتگان چگونه از اسرار درونی انسان آگاه می شوند فرشتگان در مورد اعمال ما آنچه مي بينند مي نويسند امّا در مورد خاطرات و نيّت هايي كه فقط از دل گذرانده ايم و هنوز به لباس عمل در نياورده ايم چگونه عمل مي كنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتکسی که دلبسته مقام باشدخطرناک است/ مسائل انتخابات ازنظر فقه سیاسی
یادداشتی از سیدیحیی یثربی کسی که دلبسته مقام باشدخطرناک است مسائل انتخابات ازنظر فقه سیاسی شناسهٔ خبر 2510790 سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشمندان بدون تردید انتخابات در ساماندهی نظام ما پذیرفته شده است و نقش مهم و اثرگذاری دارد بنابراین باید بیش از هرتوکل بر خداوند و توسل به حضرت ولی عصر(عج) راه حل تفوق بر مشکلات است
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۴ آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در دیدار حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ضمن تشکر از زحمات رییس جمهوری و دولت تصریح کرد شما یکی از بهترین روسای جمهوری هستید و البته با مشکلات طاقت فرسایی روبرو می باشید به گزارش خبرگزاری دانشجوی4 خواسته حضرت زهرا(س) از خداوند
حجت الاسلام حائری زاده 4 خواسته حضرت زهرا س از خداوند حضرت زهرا شخصیتی هستند که جامع تمام کمالات مُلکی و ملکوتی هستد و فاقد تمام عیوب و نواقص هستند به گزارش سرویس جام نیوز مراسم سومین روز ایام فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حائری زاده و مداحی حاج سعید حدادیانچرا و چگونه انفاق کنیم؟
چرا و چگونه انفاق کنیم یک عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت انفاق کننده در قیامت در امنیت است گریان و نالان نخواهد بود و خداوند عذاب الهی را از انفاق کنندگان دور میسازد حجتالاسلام ناصر رفیعی در جمع نمازگزاران و روزه داران در حرم مطهر حضرت معصومه س با اشاره به تفسیرسیاست خارجی دولت دینی در دوران انتظار
سیاست خارجی دولت دینی در دوران انتظاربرای پذیرفتن یا نپذیرفتن تقیه از سوی دولت دینی منتظر دو پرسش و پیشفرض باید مورد بحث و فحصِ جدی قرار گیرند الف آیا نظام جهانی ناعادلانه و استبدادی است ب آیا دولت دینی در اقلیت کمّی و کیفی قرار دارد چکیده با پیدایش دولت به معنای مدرنچگونه ولایت فقیه همان ولایت رسول الله(ص)است؟
حکومت اسلامی چگونه ولایت فقیه همان ولایت رسول الله ص است صحبت از ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجراء قوانین شرع مقدس که یک وظیفه سنگین و مهم است نه شأن و مقام غیر عادی به گزارش سرویس دینی جام نیوز ولایت واژهای عربی که از کلمه ولی گرفته شده است این واژه با هیئتنظریه «سياست توسعه ناموزون» آبراهامیان بررسی شد
نظریه سياست توسعه ناموزون آبراهامیان بررسی شد شناسهٔ خبر 2502906 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها عبدالرسول یعقوبی گفت از نظر آبراهامیان همه چیز برای تحقق انقلابی سکولار و غیرمذهبی فراهم بوده است اما با وجود این به مثابه یک استثناء و امر«شهرام جزايري»ها چگونه ساخته ميشوند؟
شهرام جزايري ها چگونه ساخته ميشوند كتاب سرطان اجتماعي فساد نوشته فرامرز رفيعپور كه برنده جايزه رتبه اول جشنواره خوارزمي فارابي شده است نویسنده محدثه آهي كتاب سرطان اجتماعي فساد نوشته فرامرز رفيعپور كه برنده جايزه رتبه اول جشنواره خوارزمي فارابي شدهبهترين وسايل تقرب به خداوند چيست؟
معارف بهترين وسايل تقرب به خداوند چيست روزه گرفتن سپری است در برابر آفت های دنیوی حجابی است در برابر عذاب های اخروی به گزارش سرویس دینی جام نیوز بهترين وسايل تقرب به خداوند چيست قرآن حكیم ای كسانی كه ایمان آورده اید از مخالفت با دستورات الهی پرهیز كنید و وسیله ای برایهرچه به خداوند و قرآن نزدیک شود باقی میماند
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد هرچه به خداوند و قرآن نزدیک شود باقی میماند شناسهٔ خبر 2507081 پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی محمد رضا حشمتی در مراسم تجلیل از برگزیدگان دوازدهمین آزمون ساسری قرآن و عترت گفت قرآن و وجه الله بخش هایی هستند که همیشخادم مسجد تجلی خداوند در میزبانی از مهمانان است
حاجعلیاکبری در اجلاس خادمان بهشت خادم مسجد تجلی خداوند در میزبانی از مهمانان است شناسهٔ خبر 2510043 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها اجلاس خادمان بهشت صبح دهم اسفندماه در مصلی امام خمینی ره با حضور دو هزار خادم مسجد استان تهران برگزار شدچرا خداوند در قرآن واژة تدبّر را فقط در مورد قرآن به کار برده است؟
چرا خداوند در قرآن واژة تدبّر را فقط در مورد قرآن به کار برده است در باره قرآن تدبّر شود یعنی آیه به آیه خود قرآن ملاحظه شود با پیش فرضهای قبلی و معلومات پیشساختة ذهنی نباید به سراغ قرآن رفت واژة تدبّر که چهار مورد در قرآن آمده 1 وتنها در مورد قرآن به کار رفته است و درنشست«اسلام سیاسی در مطالعات و پژوهشهای جهان غرب» برگزار میشود
نشست اسلام سیاسی در مطالعات و پژوهشهای جهان غرب برگزار میشود شناسهٔ خبر 2508471 شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۵۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنرانی با عنوان اسلام سیاسی در مطالعات و پژوهشهای جهان غ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها