تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821030271
آيا ميتوان هم توسعهگرا بود و هم غربستيز؟
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آيا ميتوان هم توسعهگرا بود و هم غربستيز؟
جامعه ايراني، يك جامعه پيچيده با مؤلفههاي بسيار است كه همين تحليل آن را بسيار مشكل ميكند.
نویسنده : صابر منادي*
ملتي كه تاريخ چندهزارساله دارد و عوامل فرهنگي بسياري در طول حياتش برآن تأثير گذاشته است. پيچيدگيهاي اين جامعه در كنار هجوم فرهنگهاي جديد در دو قرن اخير به اين مملكت باعث بروز تعارضات فراواني شده است. همه انديشمندان و جامعهشناساني كه از گذشتههاي دور چه از خارج و چه در داخل، جامعهايراني را بررسي كردهاند، شهادت به ايدئولوژيك بودن آن ميدهند. البته براي درك نفوذ عميق دين در جزء جزء اين جامعه نيازي به تحليل علمي و جامعهشناختي نيست. هر فرد تنها يك سال با اين مردم زندگي كند، نفوذ عقايد را در زندگيشان به شدت لمس ميكند. اين گزاره بدين معنا نيست كه همه مردم ما افرادي متدين و پايبند به ضوابط اسلام هستند؛ بلكه بيان ميكند كه حتي لائيكترين افراد اين جامعه، مجبور به موضعگيري و نوعي درگيري ذهني و واقعي با مسائل شرعي هستند. گاهي خيال ميشود كه اين اجبار تنها از جانب حكومت است اما اگر نگاهي به آثار مكتوب و غيرمكتوب دوران پيش از انقلاب اسلامي - مثلاً دوران مشروطه يا رضاشاه و حتي پس از آن- بيندازيم، به خوبي ميبينيم كه روشنفكران لائيك اين جامعه براي اصلاح، ابتدا از دين شروع ميكنند زيرا ميدانند دين در لايههاي عميق اين مردم نفوذ دارد. چنين جامعهاي بلاشك در تصميمگيريها و رفتار خود دين را دخيل ميكند. اين به معناي لزوماً تأييد اين رفتار يا حتي ادعاي فهم درست مردم از دين در تصميمگيريهايشان نيست بلكه ما را قانع ميكند كه تحليل رفتار چنين جامعهاي بدون در نظر گرفتن دين و ايدئولوژي ناقص است. اسلام در حيات فكري و فرهنگي و سياسي جامعه ايراني حضوري شاخص دارد. از طرف ديگر مردم ايران به دليل عقبماندگيهاي چند قرن اخير و همچنين تحت تأثير آشنايي با پيشرفتهاي مادي مغرب زمين و پمپاژ فكري غرب براي توسعه، تشنه پيشرفت و توسعه مادي هستند. توسعه بر اساس مدلهايي كه امروزه غرب توصيه ميكند، تعارضات جدي با يكسري از خواستهها و مفاهيم ديني پيدا ميكند. اين موضوع كه از آن در جامعه با تعابير مختلفي نظير تقابل «سنت و تجدد» يا «اسلام و مدرنيته» ياد ميشود، ابعاد بسيار گوناگوني دارد. يكي از جنبههايي كه در آن، اين دعوا ظهور و بروز زيادي مييابد، بحث سياست خارجي است. در فضاي سياست خارجي دو عنصر «توسعه» و «دين» هركدام با تمام قوا ظاهر ميشوند. هريك از مدلهاي توسعهاي كه توسط انديشمندان غربي براي جوامع در حال توسعه يا كمتر توسعه يافته ارائه شده است را بنگريد به روشني نقش سياستهاي خارجي و انتقال تكنولوژي و سرمايه از جانب كشورهاي توسعهيافته را ميبينيد. اگر كوچكترين شبههاي هم در اين زمينه به خود راه دهيد سريع مدل حركت كرهشمالي و جنوبي را نشانتان ميدهند كه يكي در دژي مستقل از دنيا خود را محصور كرد و نتيجهاش فقر و توسعهنيافتگي شد و ديگري در تعامل با قدرتهاي جهان، تبديل به قطبي صنعتي شد. اما اين همه ماجرا نيست و تنها يك روي سكه است. از طرف ديگر همه ميدانند كه كشورهاي توسعهيافته به سادگي و بدون دريافت هزينه، تجارب و سرمايه خود را در اختيار كشوري ديگر قرار نميدهند. بهاي آن مشخص است؛ اگر كشوري ضعيف هستي بايد تاراج سرمايههاي ملت خود را ببيني و دم نزني و اگر احياناً قدرتي در داخل داري، حداقل در برابر فجايعي كه اين قدرتها در گوشه و كنار دنيا رقم ميزنند، سكوت كني. كيست كه سياهه جنايات امريكا در 100سال اخير را نديده يا نشنيده باشد يا خيانتهاي امروز اين كشورهاي توسعهيافته را نشناسد. سكوت در برابر اين ظلمها كه نتيجهاش آزاد بودن اين قدرتها در چپاول ملتهاست، بلاشك با روح دين و تمام آموزههاي آن درگير است. حال اگر سكوت نكني و چشم نپوشاني، واضح است كه جايگاهي براي توسعه روابط بينالمللي و در نتيجه آن توسعه اقتصادي هم نخواهي داشت. حداقل بايد در آن حيطههايي كه قدرتهاي بزرگ ميخواهند مطيع باشي، حتي اگر جايي هم اعتراض ميكني. نمونه بارز اين سياستها را ميتوان در تاريخ سياست خارجي 10سال اخير حزب اعتدال و توسعه در تركيه ديد. آنجا كه برخي در سالهاي پيش خيال كردند مدلي پيدا شده كه هم جلوي ظلم غرب ميايستد و هم با غرب روابط اقتصادي و فني حسنه دارد. اين توهم مدت زيادي دوام نياورد و چهره واقعي اينگونه سياستهاي دوپهلو بسيار زود آشكار گرديد. اينجاست كه دعواي دين و توسعه جدي ميشود. تا حدي كه ميتوان ادعا كرد هرآنچه در سياست خارجي ما اتفاق ميافتد و سؤال ميشود به نوعي ريشه در اين موضوع دارد. بايد در نظر داشت كه اين معارضه صفر و يكي همواره لايه رويي ماجرا نيست؛ يعني حداقل در بين رجال سياسي كه هركدام نماينده طيفي از مردم هستند، كسي كاملاً طرف توسعه منهاي ارزشها در سياست خارجي يا ارزشها منهاي توسعه نيست. مرزي وجود دارد كه براساس سطح جهانبينيها و انديشهها جا به جا ميشود و تعارضات جامعه را شكل ميدهد. اين موضوع حتي چالشي به جدي در اذهان تودههاي مردم تبديل ميشود و با توجه به اقتضائات زمانه و تجربههاي تاريخي و سياسي جبههبنديها عوض ميشود. يك روز جامعه احساس وادادگي در حوزه سياست خارجي ميكند و به دنبال شعارهاي محض ديني ميرود و روزي ديگر به طمع رشد و توسعه و رفاه مادي رأي به پايين كشيدن فيتيله آرمان ميدهد. اين موضوع شايد در نگاه اول متلون بودن جامعه ايراني را نشان دهد اما اگر كمي عميقتر بنگريم، حقيقت ماجرا نشانگر چالشي فكري است ميان دين و توسعه. فارغ از قضاوت در دعوايي كه بر سر حدود مرز بين توسعه و دين در حيطه ديپلماسي جامعه ايراني وجود دارد، مسئلهاي كه با آن مواجهيم اين است كه چگونه ميتوان با حفظ حدود دين در سياست خارجه، به توسعه مادي دست يافت. متأسفانه در داخل كشور، انديشمندان ما به جاي دقيقتر كردن مسئله و سعي در حل آن همواره به دنبال پوشاندن اصل مسئله بودهاند. انديشيدن به پاسخ اين پرسش خود مجالي مفصل ميخواهد، لكن به عنوان سرنخي در اين فضا به نظر ميآيد بايد در مسير توسعه تجديدنظري به عمل آيد. توسعه و مدلهاي آن بر طبق نوعي نگرش خاص به جهان بوده و مشكلات امروز را پديد آورده، فلذا بايد الگويي نوين براي پيشرفت توأمان مادي و معنوي جامعه پديد آورد كه هم شامل مزاياي توسعه غربي باشد و هم حدود اسلام را در زمينههاي مختلف از جمله سياست خارجي رعايت كند. شايد بتوان الگويي رقم زد كه با اتكاي به توان داخل، پيشرفت مادي جامعه سرعتي فراتر از توسعه غربي با اتكاي به امدادهاي فني قدرتهاي صنعتي پيدا كند. * كارشناس ارشد فلسفه علم
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]
صفحات پیشنهادی
اجتهاد میتواند به همه علوم انسانی سرایت کند
حجت الاسلام کاویانی اجتهاد میتواند به همه علوم انسانی سرایت کند شناسهٔ خبر 2532611 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۷ دین و اندیشه > اندیشمندان کاویانی اسلام را سیستم مفهومی جامع توصیف میکند و معتقد است ساز و کار اجتهاد قابلیت توسعه به حوزههای روانشناختی و جامعهشناختی رابا همدلی و همزبانی میتوان در مقابل هر مشکلی ایستاد
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۵ مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت مقام معظم رهبری با نامگذاری امسال با عنوان دولت و ملت همدلی و همزبانی درصدد وحدت بیشتر بین دولت و ملت بودند حجتالاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزسرمایههای خرد را میتوان با ایجاد شرکتهای وقفی در بورس بکارگرفت
مصباحیمقدم سرمایههای خرد را میتوان با ایجاد شرکتهای وقفی در بورس بکارگرفت شناسهٔ خبر 2530436 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۷ دین و اندیشه > سایر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت ایجاد شرکتهای وقفی در بورس زمینه مشارکت کسانی را که وجوه خرد دارند برای مشارکت دربااعتقاد به وجود اعتباری جامعه نیز میتوان از فقه اجتماعی سخن گفت
حجت الاسلام محمود رجبی بااعتقاد به وجود اعتباری جامعه نیز میتوان از فقه اجتماعی سخن گفت شناسهٔ خبر 2528534 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشمندان قائم مقام موسسه امام خمینی ره گفت با رویکرد اجتماعی فقه گسترده و نیاز جامعه برطرف میشود و با اعتقاد بهمشاوره حقوقی/ حقوق متقابل زن و شوهر چه زمانی زن میتواند جدای از شوهر خود زندگی کند
مشاوره حقوقی حقوق متقابل زن و شوهرچه زمانی زن میتواند جدای از شوهر خود زندگی کندطبق قانون هیچ زنی حق ندارد جدای از شوهرش در خانهای مستقل زندگی کند الا در دو مورد به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس قوانین جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر قوانین دین مبین اسلام و شریعت مقدس تشیعاکبری: قلعهنویی نمیتواند با بازیکن بزرگ بسازد
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۶ هافبک میانی استقلال میگوید امیر قلعهنویی چیز جدیدی ندارد که به این تیم اضافه کند یدالله اکبری در گفتوگو با ایسنا درباره شکست 2 بر یک استقلال برابر فولاد و وضعیت این تیم بیان کرد استقلال تیم خیلی خوبی است اما واقعا نمیدانم چرا نتیجه نمیگیرد آقظریف:آنها فهمیدند که نمیتوانند برنامه هستهای ایران را تعطیل کنند/در روز اجرایی شدن تفاهم همه تحریم ها برداش
ظریف آنها فهمیدند که نمیتوانند برنامه هستهای ایران را تعطیل کنند در روز اجرایی شدن تفاهم همه تحریم ها برداشته می شود اگر غرب در مرحله نگارش زیاده خواهی کند ما مقاومت خواهیم کرد وزیر امور خارجه کشورمان گفت اگر ما در منطقه ناامن زندگی می کنیم برای همه ناامن است منطقه خلیج فارسغیاثی: رشیدیان میتواند انتخابات دوومیدانی را برگزار کند
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۹ مدیر تیمهای ملی دوومیدانی گفت با توجه به این که رشیدیان کارمند وزارت ورزش و جوانان است او می تواند تا زمان انتخابات فدراسیون را اداره کند و خودش انتخابات فدراسیون را برگزار کند تیمور غیاثی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسچگونگی ضمانت اجرایی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل/ طرف مقابل تنها در روی کاغذ میتواند قطعنامه توافقی را ملغی
صابری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد چگونگی ضمانت اجرایی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل طرف مقابل تنها در روی کاغذ میتواند قطعنامه توافقی را ملغی کند یک کارشناس حقوقی بینالملل گفت اینکه در ادامه کار طرف مقابل بخواهد با قطعنامه دیگری این قطعنامه را نیز لغو کند روی کاوقتی پدیدهای زیبا میتواند شروع بیماری باشد
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۶ فصل بهار آغاز زندگی دوباره طبیعت است که با شکوفایی درختان و گرده افشانی آنها آغاز میشود اما همین پدیده زیبا میتواند شروع گرفتاری و بیماری برای افرادی به ویژه کودکان باشد که دچار حساسیت بینی آلرژی به گرده درختان Pollen هستند و ایام نوروز و ایترکیه: هیچ کشوری نمیتواند به تنهایی با تروریسم بجنگد
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۳ ۲۷ معاون نخستوزیر ترکیه در جریان سفرش به آلمان اظهار کرد که کشورش در راستای مبارزه با تروریسم تلاش میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از شبکه خبری تی آر تی بولنت آرینچ معاون نخستوزیر ترکیه در دومین روز سفر خود به آلمان در مرزوجین پس از جدایی با برنامهریزی میتوانند از رنج وابستگی بکاهند
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۶ یک روانشناس گفت زوجین پس از جدایی با تعیین هدف و برنامهریزی مستمر میتوانند از رنج وابستگی شخصیتی خود بکاهند جمشید قربانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی زنجان با بیان این مطلب اظهار کرد طلاق موضوع پیچیدهایکسب ۱۲ امتیاز توسط فولاد از پرسپولیس و استقلال جالب است انصاری: نشنیدم کسی از هواداران ما فحاشی کند/ میتوانیم
کسب ۱۲ امتیاز توسط فولاد از پرسپولیس و استقلال جالب استانصاری نشنیدم کسی از هواداران ما فحاشی کند میتوانیم به صدرجدول نزدیک شویممهاجم تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت در جریان بازی با توجه به اینکه تمرکزمان روی مسابقه بود نشنیدم کسی به استقلال فحاشی کند ساسان انصاری در گفتکمیته با کم کردن بودجه ما هزینه مربیان خارجی را تامین کند نوری: تامین 1.5 میلیارد تا خرداد در توان ما نیست/نمی
کمیته با کم کردن بودجه ما هزینه مربیان خارجی را تامین کندنوری تامین 1 5 میلیارد تا خرداد در توان ما نیست نمیتوانیم مثل فوتبال اسپانسر جذب کنیمدبیر فدراسیون تیراندازی اعتقاد دارد بسیاری از هزینههای اعزام ملیپوشان به مسابقات توسط اسپانسرها انجام شده اما قطعا جذب اسپانسر نیاز بکامیابینیا در گفتوگو با فارس: در تهران میتوانستیم بیشتر از 2 گل به الشباب بزنیم/در عربستان مقابل حاشیههای
کامیابینیا در گفتوگو با فارس در تهران میتوانستیم بیشتر از 2 گل به الشباب بزنیم در عربستان مقابل حاشیههای احتمالی صبور خواهیم بودهافبک تیم فوتبال نفت تهران گفت در بازی رفت مقابل الشباب عربستان میتوانستیم بیشتر از 2 گل به این تیم بزنیم کمال کامیابینیا در گفتوگو بآیا انسان میتواند بر روی قمر زحل زندگی کند؟
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۱ قمر تیتان زحل فاقد آب است اما برخی دانشمندان بر این باورند که زندگی مبتنی بر متان ممکن است بتواند بر روی این جرم کیهانی وجود داشته باشد به گزارش سرویس علمی ایسنا این جرم آسمانی یکی از کم خصومتترین محیطها برای انسان محسوب شده و دارای دریاچهها-چه زمانی زن میتواند جدای از شوهر خود زندگی کند
چه زمانی زن میتواند جدای از شوهر خود زندگی کند بر اساس قانون هیچ زنی حق ندارد جدای از شوهرش در خانهای مستقل زندگی کند بجز در دو مورد قوانین جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر قوانین دین مبین اسلام و شریعت مقدس تشیع وضع شده است از آنجاییکه اسلام برای همه روابط میان فردی حقوقی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها