تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826261997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیطان چه ماهیتی دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


پرسمان؛
شیطان چه ماهیتی دارد؟
شیطان از نظر اسلام نقشی در آفرینش اشیاء ندارد.





به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالات مطرح در خصوص  شیطان اینکه  شیطان چه ماهیت دارد؟ اگر به صورت جسم ظاهر می شود پس در مکان های دیگر و در برابر دیگران، در همان لحظه حضور دارد یا نه؟ آیا می تواند در یک لحظه در برابر تمام انسان ها برای فریب آن ها حاضر باشد و در آن صورت تفاوتش با مقام ربوبی و خداوند چیست؟
پاسخ:

شیطان اسم جنس برای هر موجود موذی و منحرف کننده و طاغی و سرکش است؛ که هم شامل ابلیس می شود و هم بقیه موجودات منحرف کننده و تبهکار.

راغب اصفهانی در ریشه یابی کلمه شیطان این دو نظر را بیان می کند: "شیطان یا از "شطن" به معنای دور شدن(از حق) گرفته شده و یا از "شاط" به معنای سوختن از روی خشم، مشتق گردیده است و نقل می کند که شیطان اسم است برای هر موجود پلید و شریر از جن و انس و حیوان"[1]

در قرآن مجید نیز در برخی موارد از ابلیس تعبیر به شیطان شده است.[2] و در مواردی دیگر همان معنای عمومی شیطان اراده شده است.[3] بعضی گمان کرده اند که ماهیت شیطان چیزی جز نفس اماره نیست. همان هواهای حیوانی و شهوانی، در درون انسان که او را به بدی ها امر می کند.

اما قرآن مجید ابلیس را موجودی مستقل از انسان و از جنس آتش و جن می داند. گرچه شیطان موجودی مستقل از هوای نفس است؛ اما جدای از هوای نفس به انحراف و نفوذ نمی پردازد. بلکه از راه خواهش های حیوانی و با تزیین و فریب انسان او را به سوی مادیات و لذایذ غفلت انگیز، جذب می کند. آنگاه که قرین و همدم او شد؛ با افساری که به گردنش انداخته؛ او را به هر سو که بخواهد می کشاند. خداوند نیز بر اساس حکمت و مصلحت، زمینه نفوذ و وسوسه گری او را منتفی نفرمود. بلکه با اسبابی مانند تبلیغات سمعی و صوتی و برنامه های مخرّب و اغفال کننده و اجازه مشارکت در مال و فرزندان، از طریق حرام و نامشروع امکان تحریک او را فراهم کرد.(اسرا/64)

"خداوند توان تکثیر یاران همجنس او را به نحو دو چندان نسبت به انسان، فراهم ساخت و او را همانند خون رگ های انسان در گردش و نزدیکی قرار داد"[4] چنانکه برخی تمثّل شیطان را به هر صورتی غیر از صورت انبیا و اوصیا علیهم السلام، ثابت می دانند و برای آن ادله و شواهدی اقامه کرده اند.[5]

امام صادق علیه السلام در روایتی بعد از سوگند می فرماید: «توجه و طمع شیاطین به مؤمن بیشتر از توجه زنبوران نسبت به گوشت است.»[6]

خداوند متعال در آیات متعددی انسان را متوجه خطر بزرگ شیطان نموده و از او می خواهد تا وسوسه های شیطان، او را از راه بندگی و عبودیت بیرون نبرد و از چنین دشمنی که به هیچ کسی رحم نمی کند و قربانیانش در هر گوشه و کناری، بر خاک هلاکت افتاده اند؛ برحذر باشد. می فرماید: «شیطان برای شما دشمن آشکار و عدوّ مبین است»[7] و «او را دشمن خود قرار دهید»[8] و «کسی که او را به جای من برگزیند چه بد جانشینی را انتخاب کرده است»[9]، «هر کس شیطان را دوست و سرپرست خود قرار دهد؛ زیان بسیار آشکاری کرده است»[10] و «جهنم وعده گاهش خواهد بود»[11]، «شیطان می خواهد شما را به گمراهی و بیراهه بسیار پرتی بکشاند»[12] و «شما را اهل آتش سوزان عذاب الهی قرار دهد»[13]، «چنانکه گروه فراوانی از پیشینیان شما را به گمراهی کشاند»[14]، «شیطان همنشین بدی است»[15]، «او با فریب و نیرنگ آدمی را به سمت خود کشانده و بعد او را سرگردان رها می کند و به دنبال کار خود می رود.»[16]

شیطان از نظر اسلام نقشی در آفرینش اشیاء ندارد. در اسلام خلقت هیچ چیزی به شیطان نسبت داده نمی شود. از نظر اسلام همه اشیاء با دست قدرت خداوند به وجود آمده است و هر چه آفریده؛ خوب و نیک آفریده است: «الذی احسن کل شی ء خلقه»(سجده/7) «ربنا الذی اعطی کل شی ء خلقه ثم هدی»(طه/50)

شیطان یک قدرتی در برابر خداوند نیست. بلکه قدرت شیطان از خداست. خداوند متعال هر لحظه که اراده کند؛ او را از بین می برد.

قلمرو شیطان از نظر اسلام تشریع است نه تکوین، یعنی شیطان فقط می تواند؛ فرزند آدم را وسوسه کند و به گناه تشویق کن. شیطان بیش از دعوت کردن، سلطه و قدرتی بر انسان ندارد. «و ما کان لی علیکم من سلطان الا ان دعوتکم فاستجبتم لی»(ابراهیم/ 22) انسان را وادار به گناه نمی کند فقط دعوت به گناه می کند. لذا انسان می تواند دعوت او را نپذیرد و خودش را آلوده نکند.

ماهیت شیطان هر چه باشد؛ انسان بودن انسان، به این است که صاحب عقل و اراده و قوه انتخاب است. انتخاب یک شیئ، وقتی ممکن است که در مرحله اول، عقل و تشخیصی باشد و در مرحله دوم امکان ترک و انجام آن باشد. هر کدام از این دو رکن، اگر نباشد؛ اختیار و انتخابی در کار نیست. «انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتلیه فجعلناه سمیعا بصیرا. انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا»(دهر/ 2 و3)

شیطان و یا جن در قرآن در عرض موجودات طبیعی است نه در عرض ملائکه و فرشتگان. ملائکه از نظر قرآن، رسولان و مأموران پروردگارند و در نظام آفرینش کارگزاری می کنند. ولی جن و شیطان، هیچ نقشی در کار خلقت ندارند. از این جهت مثل موجودات زمینی می باشند.



پی نوشت:                                                     

[1] راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص 267.

[2] آیاتی مانند: یوسف، 5 ؛ انعام، 20، 22؛ بقره، 36.

[3] آیاتی مانند: صافات،  7؛ حج،  3،؛ انعام، 112؛ بقره، 14 و 102.

[4] علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، ج 8، ص 61 و فیض کاشانی، تفسیر صافی، ج 2، ص 187.

[5] علی نمازی، تاریخ فلسفه و تصوف، ص 49 و نیز تفسیر المیزان، ج 8، ص 62 و تفسیر نمونه، ج 7، ص 202.

[6] علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، ج 8، ص 60، از تفسیر عیاشی.

[7] زخرف، 62، یوسف،60، کهف، 50، اسراء، 53 و بقره، 168.

[8] فاطر، 6.

[9] کهف، 50.

[10] نساء، 119.

[11] حجر، 43.

[12] نساء، 60.

[13] فاطر، 6.

[14] ‌یس، 62.

[15] نساء، 38.

[16] فرقان، 29.
   



۱۷/۰۱/۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن