تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820265416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وصف خوبان ( قسمت سوم )


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وصف خوبان
وصف خوبان ( قسمت سوم ) اشاره:قسمت سوم بيانات حضرت آيه الله ناصري اصفهاني -دامت برکاته -در تفسير خطبه ئ متقين (همام)تقوا:بسم الله الرحمن الرحيم،حسبنا الله و نعم الوکيل نعم المولي و نعم النصير.حضرت مولي الموحدين به همام فرمود:«يا همام !اتق الله و احسن.»تقوا چيز عجيبي است؛کيمايي است .تقوا يکي از صفات انبيا است .تقوا عالي ترين صفت انبيا و اوليااست.خود خدا هم متقي است .اطلاق تقوا برحضرت حق هم مي شود. آيه شريفه است ،روايت هم هست .خداوند ظلم نمي کند ،بر خلاف مصالح عمل نمي کند ،مي پرهيزد از ظلم ،(ان الله ليس بظلام للعبيد )(1)برخلاف مصالح و منافع ،اراده نمي کند ؛هر عملي که انجام مي دهد ؛آنچه را خلق کند؛طبق مصلحت و حکمت است .هزاران حکمت دارد که من نمي فهمم ،اما او مي فهمد.حضرت امير المؤمنين -عليه آلاف التحيه والثنائ-فرمودند :«شما مواظب باشيد در جميع اعمال و رفتار و کردارتان ،تقوا را رعايت کنيد ،تقوا هم شما را حفظ مي کند.»؛«الا فصونوها وتصونوا بها»(2)؛شما در همه حالاتتان رعايت بکنيد تقوا را و تقوا هم شما را رعايت مي کند؛يعني آداب و رسومي که شرع مقدس براي من تعيين کرده است،رعايت بکنم ،تقوا هم که پليس باطني است ،روح مرا از آلودگي ،از حجاب هاي ظلماني حفظ مي کند.بعضي از دانشمندان گفته اند که اين دور است که تقوا شما را حفظ بکند و شما او را حفظ بکنيد.در جواب مي گوييم که خداوند فرمود:«و لباس التقوي ذلک خير »(3)خود تقوا به منزله لباس است .همچنان که اين لباس ،مرا از سرما و گرما حفظ مي کند ؛نمي گذارد چيزي به بدن برسد ،تقوا هم يک لباس روحاني است براي روح؛نمي گذارد حجاب هاي ظلماني به اوبرسد ،نمي گذارد گرد و غبار غفلت به او برسد ،روح شما را هميشه شاداب و خرم نگه مي دارد .وقتي لباس ،مرا از آلودگي ها حفظ کرد ،من هم او را حفظ مي کنم .چه کسي متقي است؟امير المؤمنين -عليه آلاف التحيه والثنائ -فرمودند :«المتقي من اتقي الذنوب(4)»متقي کسي است که گناه نکند .گناه به واسطه دو چيز است:1-ترک واجبات،2-اتيان [انجام]محرمات.من نه ترک واجبات مي کنم ونه محرمات را ايجاد مي کنم ،در اين صورت مي شوم متقي.شخص متقي نمي خواهد کوه بکند ،ياکوه پيمايي کند .متقي کسي است که واجبات را بياورد و محرمات را ترک بکند .آن وقت يک حالت نفساني براي او پبدا مي شود؛مثل کسي که طبع شعر دارد ،اين طبع شعر را از کجا پيدا مي کند ؟چگونه است که شما طبع شعر داريد و من ندارم ؟اين طبع را خدا داده است .تقوا نيز عنايت الهي است که در اثر اتيان واجبات و ترک محرمات ،خدا به شما مي دهد .در اثر اين حالت ،چشم هايت باز مي شود ،در اثر تقوا مستجاب الدعوه مي شوي،کساني که مستجاب الدعوه مي شوند، کوه که نکند ه اند ،هر چه خدا گفته است،گفته اند چشم.خبردار :حدود پنجاه و چند سال قبل که در نجف بوديم .پير مردي بود به نام حسين آقا که کارش حمالي بود .قد کوتاهي داشت و هميشه لباس هايش تميز و شسته بود.با اينکه حمال بود و لباس هايش وصله زياد داشت ،اما تميز و مرتب بود .در مسجد ترک ها در نماز جماعت حضرت امام قدس سره بوديم .مکبر وقتي که تکبيره الاحرام را گفت ،حسين آقا با آن صدايي که داشت ،فرياد زد :«خبر دار!»من آنجا کاملاًتکان خوردم .تکبيره الاحرام ،خبر دار حق است؛يعني ببين کجا ايستاده اي ؟مقابل حق ايستاده اي .حواست را جمع کن در مقابل چه کسي ايستاده اي و چه داري مي گويي ؟به شما هشدار مي دهد ،لکن ناصري موقع نماز،حواسش همه جا هست الاحق.نمازالا کلنگ نيست .نماز ،معراج مؤمن است .آن نماز که«تنهي عن الفحشائ والمنکر »است .نماز ناصري است ؟چه عرض کنم!نمازي است که توجه به حق باشد انس با حق باشد.در کتاب هاي اخلاقي نوشته اند که نماز شما يک صورت برزخي پيدا مي کند .هر مقدار که حواست جمع باشد ،صورتي بسيار عالي دارد و هر مقدار جمع نباشد ،صورت هاي حيواني دارد .ببين وقتي به نماز مي ايستي ،چه چيزي تحويل مولا مي دهي . الحاصل ،محل زندگي حسين آقا در کوچه اي يک متري بود که مدرسه مرحوم آخوند همداني آن جا بود .خواهر حسين آقا،روي بام منزل لباس هاي شسته را پهن مي کرد و بچه ئ کوچکش راهمراه خود برده بود .يک وقت چيزي در داخل کوچه،توجه بچه را جلب مي کندو دست و پا مي زند .ناگهان پرت مي شود به پايين.مادرش نعره زد :«خدايا»در همان زمان ،حسين آقا از آن جا رد مي شود و بچه را مي بيند فرياد مي زند:«خدايا»نگهش دار.»بچه وسط زمين و آسمان مي ايستد.حسين آقا کمي جلوتر مي آيد و مي گويد :«خدايا بده بچه را .»بچه آمد پايين در آغوش حسين آقا،مردم دور او را گرفتند و گفتند :«حسين آقا !شما مستجاب الدعوه هستي.»گفت:«نه بابا!من حمال شما هستم .يک عمر خدا هر چه گفت:گفتم :«چشم»يک مرتبه هم من گفتم:«خدا !»گفت:«چشم.» شما که اين همه دعا مي کني و توسل داري ،خيلي خوب ،شما کي اطاعات خدا را کرده اي که الان خدا بگويد :«من هم اطاعت مي کنم.»خداوند مي فرمايد :«عبدي اطعني حتي اجعلک مثلي »؛اطاعت مرا بکن تا بشوي مثل من يعني همان طور که من به هر چيز بگويم باش ،مي باشد ،تو هم اگر به هر چيزي بگويي باش ،مي باشد .و اين يک روايت نيست ،بلکه چندين روايت به همين مضمون هست.مرحوم امام قدس سره چند تا از اين روايات را شرح کرده اند در کتا ب هايشان ،همين طور ساير علماي اخلاق ،تقوا چنين حالتي به انسان مي دهد .زير بناي آن،اتيان واجبات و ترک محرمات است.کسي که چهل درجه تب دارد ،اگر بهترين غذا را براي او ببرند ،از غذا تنفر دارد.اين حالت ،در اثر تب براي او پيدا شده است .هر کسي هم که تقوا دارد ،چنين حالتي نسبت به گناه دارد.کشف حقيقتاثر ديگر تقوا،کشف حقيقت است .متقي مي بيند حقيقت اين غذا چه هست .چشم او باز است.حقيقت معصيت را مي بيند،لذا انبيا کوچک ترين معصيت خدا را هم نمي کردند،براي اين که مي ديدند تالي فاسد اين عمل را،اثر آن را مي ديدند .مثلاًدکتري زني بسيار زيبا مي بيند ،اما مي فهمد که اين زن ،فلان مرض مسري را دارد.در اين صورت ابداًبه او ميل پيدا نمي کند.با اين که من از شدت گرسنگي مي ميرم،اما غذايي مي بينم که باطن او چرک و خون است،ابداًبه اين غذا ميل پيدا نمي کنم .آنهايي که چشمشان با زاست ،حقايق را مي بيند و اين،از راه تقوا است.محبت خداکسي که تقوا دارد،خدا او را دوست دارد «ان الله يحب المتقين»(5)آن کس که خدا او را دوست دارد چه غمي دارد؟آن کس که خدا دارد غمي ندارد ،همه چيز را دارد.گشايش در کار«و من يتق الله يجعل له مخرجا ..»(6)کسي که تقوا داشته باشد ،در کارهايش در نمي ماند ،نه کارهاي دنيوي و نه در کارها ي اخروي ،البته اگر تقواي واقعي باشد .«ولو اهل القري آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم ...»(7)اگر اهل تقوا باشيد ،برکات آسماني نازل مي شودواين که برکات آسماني از ما سلب شده است ،در اثر معاصي ما است .توهين به خدا،توهين به پيامبر صلي الله عليه و اله وتوهين به ولايت ،ما و شما هم ساکت نشسته ايم و هيچ نمي گوييم .و ما طبق آيه ئ شريفه ،معاقب هستيم.روايتي را در اين [رابطه]براي شما خواندم که خداوند به يکي از انبيا فرمود:«شصت هزار نفر از خوبان را مي خواهم عقاب کنم»سؤال کرد:«براي چه خوبان را عقاب مي کني ؟»خطاب شد :«براي اين که بي اعتنايي کردند.»وقتي شما گفتيد :«به من چه؟»من هم گفتم:«به من چه؟»،ديگر همه چيز پايمال شد و ولايت از بين رفت.الان هم که از رحمت الهي خبري نيست و مطالب ديگر که چه عرض کنم!وقتي کشاورزي مي کنيم،از هزار متر زمين که بايد چند خروار گندم برداشت کنيم،يک خروار برداشت مي کنيم،در حالي که قاعده اين است که از اين دانه گندم ،هفتصد دانه بيرون آيد صريح آيه شريفه است.چگونه است که تخمش هم از بين مي رود؟بنده در زمين يکي از دوستان ديدم يک دانه گندم،چهار خوشه دارد،در حالي که هفت خوشه بايد داشته باشد .يک من گندم ،حدود صد و پنجاه من محصول داده،ولي بايد هفت صد من گندم بدهد .يکي از بزرگان شيراز براي من نقل کرد که از يک دانه گندم که من کاشتم ،1400دانه برداشت کردم.يک من ،1400من؛«يضاعف لمن يشائ».تشخيص حق و باطل«ان تصبروا وتتقوا...يجعل لکم فرقانا»(8)اگر تقوا داشته باشي ،فرق بين حق و باطل را مي فهمي تقوا نمي گذارد شما را منحرف کنند واز اسلام قرآن وولايت جدا کنند.قبولي اعمالازآثار تقوا اين است که خداوند اعمال تو را قبول مي کند ،همه اش را مي پذيرد «انما يتقبل الله من المتقين».عمل متقين را خداوند قبول مي کند،نه عمل هر کس را.تقوا ،سبب آمرزش گناهان است.تقوا،سبب محبت زيادي به حق است.تقوا،سبب حفظ از انحراف جنسي اخلاقي است.تقوا،سبب استجابت دعا مي شودو متقي مستجاب الدعوه است.ترک لقمه حرام،از آثار تقوا است ،وقتي متقي شدم،لقمه حرام نمي خورم .ديگر در بازار کم وزياد نمي کنم و طبق ضوابط عمل مي کنم.ربا هم نمي خورم ،پول هايم را در مؤسسات ربوي نمي گذارمو خودم هم ربا نمي دهم.امام صادق (ع)مي فرمايد:«ترک لقمه الحرام احب الي الله من صلوه الفي رکعه تطوعاً»(9)ترک لقمه حرام ،نزد خداوند محبوب تر از دو هزار نماز مستحبي است.با شکم پر از غذاي حرام بيايي در مسجدنماز بخواني ،هيچ ارزش ندارد،نه واجبش و نه مستحب.در روايتي دارد کسي که يک لقمه حرام بخورد ،تا چهل روز اعمالش قبول نيست.آن وقت که من پول هاي ربوي مي گيرم و کلاه سر افراد مي گذارم،در روز قيامت ،هم خانواده از من شکايت مي کند و هم اعمال و عباداتم پذيرفته نيست.هر چه بگويم فايده ندارد.متقي بايد به گردنش حق الناس نباشد.حق الناس را بايد بپردازم و يا حداقل تصميم بگيرم که بپردازم ،آن وقت ملبس به لباس تقوا مي شوم.ادا کردن يک درهم از حق الناس ،بهتر است از هفتاد حج مقبول .بايد در حق الناس،همان طور که دوست داري با شما عمل کند؛شما هم با مردم عمل کني .نمي خواهي کلاه سر شما بگذراند ،شما هم کلاه سر مردم نگذار .نمي خواهي پشت سر شما حرف بزنند ،حرف نزن،ميزان ،اين را قرار بده.السلام عليکم و رحمه الله و برکاتهپي نوشت : 1-آل عمران،آيه 1822-نهج البلاغه،ص284.3-اعراف،آيه 26.4-غررالحکم،ص268،ح5165-توبه،آيه 76-طلاق،آيه27-اعراف،آيه96.8-انفال،آيه 29.9-بحار الانوار ،ج90،ص373منبع:ويژه نامه خلق،ص3و7/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن