تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818754794




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی::



در صورتی که زوج و زوجه به این توافق برسند که ادامه زندگی مشترک برای هر دو امکان پذیر نیست و در خصوص مهریه، اجرت المثل، نفقه، حضانت فرزند و جهیزیه به توافق برسند این طلاق توافقی است. روند طلاق توافقی نسبت به سایر روش‌های آن سریعتر است. زوجینی که می‌خواهند طلاق توافقی داشته باشند باید تمام جنبه‌های مربوطه را شفاف سازی کنند.

در جواب به سوال: اما آیا طلاق توافقی به وکیل نیاز دارد؟ به صورت قانونی اخذ وکیل یا عدم اخذ وکیل به زوجین بستگی دارد. به صورت قانونی برای گرفتن طلاق توافقی نیاز به وکیل نیست. اما اکثر زوجین به دلیل عدم اطلاع از مقررات قانونی در حین روند طلاق به مشکل برمی‌خورند که همین موضوع باعث شده بیشتر زوجینی که طلاق‌شان توافقی است هم نیاز به مراجعه به وکیل داشته باشند.

اصولاً بیشتر زوجینی که می‌خواهند طلاق توافقی در تهران بگیرند به دنبال وکیل طلاق توافقی در تهران هستند. اولین قدم برای انجام روند طلاق توافقی ثبت نام در سامانه تصمیم است.

 



 

نکته مهم به نقل از گروه وکلای دادخواست:

زوجین باید در سامانه تصمیم به نشانی https://zaman.behzisti.net  ثبت نام نمایند و پس از آن، مرکز مشاوره خانواده موردنظر خود را جهت برگزاری جلسات مشاوره انتخاب کنند. حضور زوجین در این جلسات الزامی است و زوجین نمی‌توانند شرکت در جلسات مشاوره را به وکیل واگذار نمایند. بنابراین مراقب باشید تا فریب برخی افراد سودجو که مدعی حضور وکیل در جلسات مشاوره هستند را نخورید.

آیا در طلاق توافقی نفقه به زن تعلق میگیرد؟

یکی از مهمترین مواردی که زوجین باید قبل از طلاق توافقی نسبت به آن تصمیم گیری کنند مشخص کردن نفقه زن و فرزند است. نفقه خرجی معمول زندگی است که کلیه هزینه‌های زندگی از قبیل: خوراک، پوشاک، مسکن و دارو و درمان و غیره را شامل می‌شود. عدم پرداخت نفقه توسط زوج جرم است و مشمول مجازات کیفری است.

اما در مورد طلاق توافقی، زوج تنها مسئولیت پرداخت نفقه حال را دارد و نفقه گذشته از ذمه زوج خارج می‌شود. میزان مبلغ نفقه بر اساس جایگاه اجتماعی و خانوادگی زوجه تعیین می‌گردد.

اگر زوجین توافق به پرداخت نفقه داشته باشند پرداخت آن همچنان بر ذمه زوج است اما اگر زوجه نفقه را بر زوج بخشیده باشد دیگر زوج مسئولیت قانونی در پرداخت آن ندارد. در صورتی که نسبت به این مورد توافقی صورت نگرفته باشد پرداخت نفقه حال بر ذمه زوج باقی خواهد بود.



 

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل ممکن است شما را با چالش‌های قانونی رو به رو کند اما اگر در هر صورت تصمیم به انجام روند طلاق توافقی بدون وکیل دارید باید مراحل زیر را به دقت طی کنید.

ثبت نام سامانه ثنا:

این سامانه زیر نظر قوه قضاییه است و کلیه افرادی که بخواهند در هر یک از دادگاه‌های ایران دادخواستی ارائه دهند باید در این سامانه ثبت نام کنند. هر زمان ابلاغی در این سامانه قرار گیرد بدون اینکه نیاز به مراجعه به دادگاه داشته باشید می‌توانید در کارتابل شخصی خود ابلاغیه را مشاهده کنید.

ثبت نام سامانه تصمیم:

یکی از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل برای صدور گواهی عدم امکان سازش شرکت در جلسات مشاوره و غربالگری سازمان بهزیستی است. با ثبت نام در سامانه تصمیم جلسات مشاوره مشخص شده و تاریخ آن نیز پیامک می‌شود. حجم ثبت نام در این سامانه بسیار زیاد است و گاهی ممکن است نوبت مشاوره چندین ماه به طول انجامد. حداقل باید 6 جلسه در این مشاوره شرکت داشته باشید. جلسات معمولاً ده روز یکبار برگزار می‌شود.

تنظیم دادخواست طلاق توافقی:

ثبت دادخواست طلاق توافقی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام دهید. دادخواست خود را با مراجعه به دفتر الکترونیک خدمات قضایی ثبت کنید. دادخواست خود را پس از تکمیل کردن به متصدی بادجه دفتر خدمات قضایی ارائه دهید تا ثبت نهایی آن انجام شود.

حضور در جلسات دادگاه:

پس از ثبت دادخواست طی چند روز ابلاغیه‌ای دریافت می‌کنید که تاریخ جلسه دادگاه در آن مشخص شده است. در طلاق توافقی بدون وکیل زوج و زوجه هر دو موظف هستند در دادگاه حضور پیدا کنند و توافق خود را در خصوص طلاق توافقی به قاضی اعلام کنند.

صدور رای گواهی عدم امکان سازش:

قاضی بر مبنای اظهارات زوجین و نامه گواهی عدم سازش مرکز مشاوره، رای نهایی را مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند.

اجرای صیغه طلاق:

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه زوجین حداکثر تا سه ماه فرصت دارند تا به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه کنند و صیغه طلاق را با حضور شاهدین اجرا کنند و شناسنامه طرفین نیز مهر بخورد. در این مرحله لازم به ذکر است بعد از گذشت سه ماه از تاریخ صدور گواهی این گواهی باطل خواهد شد و قابل استناد نیست.
شرایط طلاق توافقی

برای انجام طلاق توافی زوجین باید از شرایط زیر برخوردار باشند.

تمایل دو طرفه زوجین برای طلاق

زوجین باید نسبت به کلیه حقوق مالی و غیر‌مالی به توافق رسیده باشند.

عدم وجود موانع شرعی در طلاق (موانع شرعی مانند: محجور بودن زن یا بارداری یا رجعت زن مطلقه)

شرکت در مرکز غربالگری یا مرکز مشاوره خانواده که در نهایت گواهی عدم امکان سازش توسط مشاور صادر شود.

دادخواست طلاق توافقی از طرف زن

بر اساس مقررات مربوطه طلاق در برخی موارد زن نیز می‌تواند درخواست طلاق دهد. به طور قانونی در طلاق توافقی درخواست دهنده طلاق مرد است و در این حالت زن نمی‌تواند درخواست دهنده طلاق توافقی باشد. در واقع در طلاق توافقی زوجین به توافق مالی و غیر مالی می‌رسند و هر دو نفر رضایت قانونی برای طلاق دارند اما درخواست طلاق توسط مرد انجام می‌شود.

زن تنها بر اساس شرایط مندرج در بند‌های عقدنامه می‌تواند درخواست طلاق بدهد یا از طرف زوج وکالت در طلاق داشته باشد که در این صورت نیز باید حتماً وکیل اختیار کند؛ زیرا مطابق موارد قانونی نمی‌تواند با وکالت در طلاق از طرف خود اصیل باشد و از طرف موکل (زوج) وکیل باشد.

بنابراین درخواست طلاق توسط زن یا بر اساس احراز شرایط بند‌های عقدنامه است که در این صورت باید توان اثبات آن را در دادگاه داشته باشد یا با داشتن وکالت در طلاق است که با گرفتن وکیل می‌تواند در زمان کمتری طلاق بگیرد.

در درخواست طلاق به موجب وکالت در طلاق حضور مرد در هیچ یک از روند‌های قانونی طلاق الزامی نیست. البته این موضوع در مورد طلاق توافقی زوجینی که وکالت به وکیل داده‌اند نیز صدق می‌کند.

برای طلاق توافقی کجا باید رفت؟

برای طلاق توافقی چند راه وجود دارد. راه اول درخواست طلاق طی توافق زوج و زوجه است که باید طی تشریفات خاصی و با انجام کلیه مراحل با حضور هر دو فرد انجام شود. راه دوم زمانی است که یکی از دو طرفین تمایل به حضور و انجام روند قانونی ندارند اما تمایل به طلاق دارند که می‌توانند با اخذ وکیل کل مراحل طلاق را به وکیل واگذار کنند تا وکیل کلیه مراحل را انجام دهد.

در حالت سوم نیز زوجین هر دو تمایل به حضور و انجام روند ندارند اما تمایل به طلاق دارند که در این مورد و مورد قبل می‌توانند با گروه وکلای دادخواست قرارداد اخذ وکیل تنظیم کنند تا برترین وکلاء این مجموعه صفر تا صد روند طلاق توافقی را انجام دهند. طلاق توسط وکیل هم در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود و هم شفاف سازی کامل نسبت به حق و حقوق طرفین صورت می‌گیرد تا در آینده هر یک دچار مشکلات قانونی در این زمینه نشوند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن