تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848664799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مبانى فلسفه سياسى اسلام از ديدگاه مقام معظم رهبرى ( 2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مبانى فلسفه سياسى اسلام از ديدگاه مقام معظم رهبرى(2)
مبانى فلسفه سياسى اسلام از ديدگاه مقام معظم رهبرى(2) نويسنده: عبدالله حاجي صادقي 3 ـ 1 ـ 2. انحصار قانون گذارى به خدا: يكى از لوازم مهم جهان بينى توحيدى اختصاص و انحصار جعل قانون به خداست. توحيد صلاحيت طراحى و كارگردانى و قانونگذارى را مختص خدا و بخشى از حاكميت الهى دانسته و متابعت احكام و قوانين ديگران را ممنوع و شرك مى‏داند. در اين رابطه نيز آية اللّه‏ خامنه‏اى در بيانى كوتاه و گويا با استناد به آيات قرآن مى‏فرمايد: آفريدگارى و سيطره تكوينى خدا مستلزم آن است كه زمام قانونگذارى و تشريع نيز در قبضه اقتدار و اختيار او باشد و همگان (همه موجودات داراى شعور كه مى‏توان براى آنان قانون و شرع وضع كرد) ملزم به تبعيت از قانون خدا باشند (الوهيت انحصارى) دانش بى پايان خدا، مستلزم آن است كه صلاحيت تنظيم مقررات بشرى (كه ناگزير تابع نيازها و مصالح انسانهاست) در انحصار او باشد. و در توضيح و تفسير توحيد از ديدگاه خط مشى اجتماعى (اقتصادى، سياسى،... ) مى‏گويد: (توحيد) صلاحيت هر گونه طراحى و كارگردانى مستقل و خود سرانه در امور جهان و انسان از هر كس جز خدا (را) سلب مى‏كند. به حكم آنكه آفريننده انسان آفريننده گيتى و طراح نظام پيوسته آن است به امكانات و نيازها نيز هم او واقف است، ذخائر و استعدادها و انرژيهاى نهفته در جسم و جان آدمى را و نيز گنجينه‏ها و قابليت‏هاى بيشمارِ پهنه گيتى را و ميزان كاربرد و مورد مصرف و چگونگى التقاء اين همه را او مى‏داند و به نيكى مى‏شناسد پس فقط او است كه مى‏تواند شيوه زندگى و برنامه ارتباطات انسان را كه همان خط مشى حركت وى در چرخ و بر اين نظام تكوين است طرح ريزى كند و سيستم قانونى زندگى و قواره و نظام اجتماعى او را ترسيم نمايد. ويژگى اين حق به خدا، نتيجه طبيعى و منطقى آفريدگارى و خداوندى اوست پس هرگونه دخالتى از سوى ديگران در تعيين مسير و خط مشى عملى انسانها، دست اندازى به قلمرو خدايى و ادعاى الوهيت و موجب شرك است. حداقل شروط لازم براى قانون گذارى و ارائه برنامه شايسته نسبت به زندگى فردى، خانوادگى و اجتماعى انسان سه شرط است: اول اينكه احاطه علمى كامل و جامعى به همه ابعاد و نيازهاى انسان داشته باشد و كمال حقيقى و موقعيت انسان در جهان آفرينش و ارتباطات وى را به خوبى بشناسد و در معرض خطاو نسيان نباشد. دوم اينكه در قانون گذارى تنها مصالح و منافع انسان‏ها را مبنا و ملاك قرار دهد و تحت تأثير عوامل ديگر قرار نگيرد و بينش‏ها و گرايش‏هاى داخلى و عوامل خارجى مانند محيط، جهت‏گيرى‏هاى سياسى ـ گروههاى فشار و... در تصميم‏گيرى‏ها و ابلاغ دستور العمل‏ها دخالت نداشته باشند. سوم اينكه قوانين و احكام او الزام آور باشد و عموم افراد نسبت به آن انقياد و تعبد داشته باشند و آيا چه كسى جز خدا داراى اين شرائط و ويژگى‏ها مى‏باشد؟ 4 ـ 1 ـ 2. توحيد محور وحدت حقيقى: استقرار و تداوم همراه با رشد و پويايى حكومت و نظام سياسىِ قدرتمند، نيازمند انسجام و وحدت همگانى است، چنان كه تشتت و تفرقه، بزرگترين آفتِ تهديد كننده يك حكومت، درهم شكننده قدرت سياسى و اقتدار ملى و زمينه ساز نفوذ انديشه‏هاى انحرافى و سلطه قدرت‏هاى استعمارى است. اما وحدت و انسجام جامعه نياز به محور و عامل هماهنگ كننده دارد و در نظام سياسى اسلام نه منافع مشترك و نه دشمن واحد و نه حتى خاك نمى‏توانند ملاك وحدت حقيقى باشند، زيرا اينها موقت مى‏باشند بلكه پشتوانه وحدت امت اسلامى، اعتقاد و ايمان به خداى بى همتا و مدبر عالم آفرينش است. توحيد حبل المتينى است كه افزون بر دستها و كارها، دلهاو انديشه‏ها را با هم هماهنگ و همراه مى‏سازد و اعتصموا بحبل اللّه‏ جميعا و لاتفرقوا. (آل عمران / 103) وحدت و انسجام در برنامه‏هاى اجتماعى هماهنگى تشريع باتكوين و حركت به اقتضاء طبيعت و آفرينش است. چه زيبا مقام معظم رهبرى توحيد را از ديدگاه يك جهان بينى عمومى تفسير مى‏كند: به معناى وحدت و يكپارچگى همه جهان و خويشاوندى تمام اجزاء و عناصر آن است چون سلسله جنبان آفرينش يكى است و همگان از يك مبدأ و منشأاند و خدايان و آفرينندگان مختلف دست اندركار آفرينش و گردش جهان نبوده‏اند. پس اين همه اجزاء يك مجموعه‏اند و كل جهان يك واحد است و داراى يك جهت‏گيرى... با اين بينش جهانِ پويا كاروانى است كه همه راهروان آن همانند حلقه‏هاى زنجير بهم متصل‏اند و همچون اجزاء ريز و درشت يك دستگاه براى هم و در جهت واحد در كار و تلاش‏اند هر چيز با ملاحظه موضعش در كل اين ارگانيسم است كه معناى خود را مى‏دهد و وظيفه‏اش روشن مى‏شود. پس همه در اين سير تكامل پوى، كمك كار و تكميل كننده ديگرانند و هر يك ابزارِ لازمى است در اين مجموعه، هر گونه توقف و تباهى و ركود و انحراف در هر يك از اين اجزاء موجب كندى و ناهنجارى و انحراف همه دستگاه است و بدينگونه پيوندى عميق همه اين ذرات را به يكديگر متصل مى‏سازد. 5 ـ 1 ـ 2. توحيد، ضمانت اجراى قوانين و عامل استقامت: بهترين نظام سياسى و حقوقى و كامل‏ترين برنامه بدون تمكين مردم و پشتوانه‏اى كه ضمانت اجرايى قوانين باشد، كارايى نخواهد يافت. چنان كه تحمل مشكلات و مقاومت در برابر سختيها و موانع نيازمند انگيزه‏اى فعال و شوق‏انگيز و تقويت كنند اراده همگانى مى‏باشد و چه عامل و انگيزه‏اى قوى‏تر و شوق آورتر از اعتقاد به خدايى كه مبدأ و مقصد انسان بوده و تدبير زندگى او را داراست و بر تمام صحنه‏هاى زندگى و اعمال وى احاطه داشته و براى تمام آنچه انسان انجام مى‏دهد نتيجه و عنايتى قرار داده است. قرآن ضمن آنكه مؤمنين را امر به استقامت مى‏كند، آن را اميد به آينده درخشان معرفى كرده مى‏فرمايد: و لا تهنوا فى ابتغاء القوم ان تكونوا تألمون فانهم يألمون كما تألمون و ترجون من اللّه‏ مالا يرجون و كان اللّه‏ عليما حكيما. (نساء / 104) آية اللّه‏ خامنه‏اى با اشاره به يكى از مهم ترين تفاوت‏هاى حكومت دينى و توحيدى با حكومت‏هاى ديگر مى‏فرمايد: فرق بين حكومت الهى و ضمانتهاى الهى با غير الهى اين است كه در ضمانتهاى الهى، ضمانت درونى است... اين خيلى امر مهمى است، بناى ولايت الهى بر هضم شدن در امر و نهى پروردگار است؛ درست نقطه مقابل سلاطين مادى، نقطه مقابل حكومتهاى مردمى حكومتهاى بشرى. خدا باورى به دلها آرامش و طمأنينه، به قدم‏ها استوارى، به مبارزه و جهاد انگيزه، به انديشه‏ها بصيرت، به حركت و نهضت عدالت خواهانه شور و هيجان، به پيوندها و ارتباطات استحكام، در برابرمشكلات وسختى‏ها قدرت مقاومت، به اعمال و رفتار جهت، به زندگى معنى و عشق، در برابر توطئه‏ها هوشيارى، در برابر وسوسه‏هاى شيطانى مصونيت، به آينده خوش بينى، به نيت‏ها اخلاص، نسبت به ديگران احساس مسئوليت، به نفس عزّت و خود باورى، به رابطه امت با رهبرى پشتوانه اعتقادى، و بالاخره به آنچه از دوست رسد شيرينى و لذت مى‏دهد. 6 ـ 1 ـ 2. برابرى همه انسان‏ها: اقتضاء ربوبيت و الوهيت انحصارى خداوند آن است كه اراده و خواست هيچ انسانى مافوق و برتر از اراده ديگران نباشد. انسان‏ها از حقوق و فرصت و امكانات يكسان برخوردار بوده و هر كس به ميزان سعى و عمل تلاش خود بهره‏مند خواهد شد. هيچ گروه و طبقه ويژه‏اى وجود ندارد و هيچ كس در نظام آفرينش امتيازى ندارد و برخى ارباب و فرمانده و برخى برده و فرمانبر آفريده نشده‏اند. امتيازات و فضائل همگى اكتسابى‏اند. تفاوت‏ها لازمه نظام آفرينش احسن و بخاطر تعامل و شكل‏گيرى زندگى اجتماعى است نه عوامل تبعيض و طبقه بندى جامعه. اسلام شناس و روشنفكر واقعى حضرت آية‏اللّه‏ خامنه‏اى يكى از ابعاد ديدگاه اجتماعى توحيد را چنين تبيين مى‏كند: انسان‏ها را در رابطه با نعيم جهان داراى حق برابر مى‏شناسد. امكانات و فرصت‏ها به طور مساوى در اختيار و از آن همگان است تا از اين بساط گسترده هر كس به قدر نياز و در شعاع سعى و عمل خود بهره گيرد، در اين پهنه بيكرانه هيچ منطقه اختصاصى و محصور وجود ندارد. همگان مى‏توانند همت و اراده‏ى خود را در دستيابى به گوناگون بهره اين جهان بيازمايند اين فرصت ويژه هيچ تيره نژادى، جغرافيايى، تاريخى، و حتى ايدئولوژيكى نيست. ايشان در ادامه به آياتى براى مدعاى خود استناد كرده‏اند مثل هو الذى خلق لكم ما فى الارض جميعا. (بقره / 29) و در معناى آيه مى‏فرمايد اوست آنكه همه موجودى زمين را براى شما (انسانها و نه دسته و تيره‏يى خاص) آفريد. اين برابرى و تساوى در حركت استكمالى و پيمودن صراط مستقيم و رسيدن به درجات عاليه كمال نيز لحاظ شده است. معظم له در اين رابطه يكى از ابعاد توحيد از ديدگاه يك جهان بينى عمومى را چنين ترسيم مى‏كند. [توحيد] به معناى يكسانى و برابرى انسان‏ها در امكان تعالى و تكامل نيز هست. چون گوهر و سرشت انسانى در همه يكسان است... پس هيچ كس نيست كه در ذات و سرشت از پيمودن صراط مستقيم تعالى و تكامل ناتوان باشد. از اين رو دعوت خدا، دعوتى عام است، ويژه كسانى يا ملتى يا طبقه‏اى نيست... و ما ارسلناك الا كافة للناس ـ ما تو را جز براى انسانها به طور عموم ـ و نه براى جمعى خاص نفرستاديم... 7 ـ 1 ـ 2. آزادى حقيقى انسان: روح عبوديت خدا حريت و آزادگى و رهايى از بندگى و سلطه ديگران است. به ديگر سخن تنها راه خلاصى از محدوديت‏ها و بندگى‏هاىِ بدلى و دروغين و ذلت آفرين، تن دادن به بندگى حقيقى و عزت بخشِ خداى واحد است: بنابر اصل توحيد انسان‏ها حق ندارند هيچ كس و هيچ چيز جز خدا را عبوديت و اطاعت كنند و همه تحكّمات و تحميلاتى كه از طرف قدرت‏گونه‏هاى تاريخ بشريت رفته، غلط و برخلاف حق بوده است. ايشان توحيد را به معناى تكريم و ارزش دادن به انسان مى‏دانند: عنصر فاخر و ارجمند انسان بسى ارزنده‏تر از آن است كه اسير و مقهور و ذليل در برابر هر كسى بجز خدا باشد. تنها آن هستى مطلق و كمال زيبايى مطلق است كه مى‏شايد انسان، شيفته و ستايشگر و نيايشگر او شود... كه اين والاگرايى، خود مرتبه‏اى از والايى است و بجز آن ذات متعال هيچ كس و هيچ چيز در رتبتى نيست كه انسان را بنده و ستايشگر خود سازد. همه بت‏هاى جامد و جان دارى كه خود را بر مغز و دل و تن انسان تحميل كرده و قلمرو خدا را در پهنه زندگى انسان، غاصبانه به تصرف در آورده‏اند پليدى‏ها و پليدهايى هستند كه آدمى را از طهارت و صفاى فطرى‏اش ساقط كرده و بدو خفت و ذلت داده‏اند و انسان براى آنكه رتبه والاى خود را بازيابد، بايد از آنها روى بگرداند و ننگ آلودگى به عبوديت آنان را از خود بزدايد. هيچ بينش انسان گراى مادى نتوانسته است برترى و گزيدگى و اصالت انسان را با اين ظرافت و عمق مطرح سازد. بنابراين اساسى‏ترين اصل در همه نظام‏ها و معارف و دستور العمل‏هاى اسلامى توحيد است و حضرت آية اللّه‏ خامنه‏اى بيش از ديگران به اين اصل توجه و عنايت داشته و دارند و اين بخش را با اين جمله ايشان جمع بندى مى‏كنيم و به پايان مى‏بريم كه: توحيد برخلاف برداشت عاميانه رايج كه آن را صرفا يك نظريه فلسفى و ذهنى تلقى مى‏كند، يك نظريه زير بنايى در مورد انسان و جهان و نيز يك دكترين اجتماعى و اقتصادى و سياسى است. در ميان واژه‏هاى مذهبى و غير مذهبى، كمتر واژه‏اى را مى‏توان يافت كه تا اين حد پر بار از مفاهيم انقلابى و سازنده و ناظر به ابعاد گوناگون زندگى اجتماعى و تاريخى انسان باشد. تصادفى نبوده است كه همه دعوت‏ها و نهضت‏هاى الهى در طول تاريخ با اعلان يگانگى خدا و ربوبيت و الوهيت انحصارى او آغاز مى‏گرديده است. اصل سوم: نياز بشر به وحى و هدايت آسمانى از برجسته‏ترين مبانى و اصول فلسفه سياسى اسلام و سنگر نشينان اسلام ناب آن است كه گر چه انسان با قوه خرد و عقل هم در ادراك و معرفت، هم در گرايش‏ها و خواسته‏ها و هم در توانايى و قدرت، سرشتى ممتاز و فراتر از ساير پديدها و موجودات يافته است و همين قوه عاقله فصل ممّيز و ترسيم كننده شخصيت بى نظير انسان مى‏باشد، لكن بر خلاف راسيوناليسمِ غربى تعقل و خردوزى و رسول باطنى هرگز او را از هدايت‏هاى آسمانى و حمايت و پشتيبانى نيرويى بيرونى و رسولان الهى بى‏نياز نمى‏سازد، بلكه آنها را مكمل يكديگر و متلازم با هم مى‏باشند و هرگز عقلانيت با وحى گرايى و تعبد به شريعت الهى منافات ندارند. حضرت آية ا... خامنه‏اى در تبيين فلسفه نبوت و نياز به وحى مى‏فرمايد: حواس ظاهرى و غرائز نهانى و برتر از آن، دانش و معرفت بشر براى هدايت وى به سر منزل سعادت بسنده نيست، و آدمى را به هدايتى فراتر از هدايت خرد ـ كه راهبر و دستگير و نيرو بخش خرد باشد ـ نياز ـ هست و اين هدايت وحى است. وحى از سوى خداوندى كه آفريننده آدمى و بيناى نقيصه‏ها و نيازها و دردها و درمان‏هاى او است اين منطق همه اديان عالم و فلسفه نبوت است. نبى به موجب اين نياز مبعوث مى‏گردد و برنامه‏يى را كه بر آورنده اين نياز است اجراء مى‏كند. كار انبياء آن است كه به كمك و حمايت از عقل، جامعه انسانى را به سوى حق و سعادت سوق داده و زندگى و جامعه‏اى هم سنگ و هماهنگ با فطرت و آفرينش وحى بوجود آوردند و زمينه و فرصت شكوفايى و رشد و به فعليت رسيدن استعدادها و توانمندى‏هاى تمام افراد بشر را فراهم سازند. نبى در وضع نابسامان و منحرف اجتماعى ظهور مى‏كند تا به نظام انسانى سامان دهد و آن را به فطرت خود بازگرداند. بشر كه سرشتى همساز و هماهنگ با سرشت جهان دارد آنگاه به مسير طبيعى و فطرى خود كه راه تكامل او است در مى‏آيد كه در مجراى نظامى فطرى و الهام يافته از فطرت جهان و انسان قرار گيرد و با مقرراتى كه با ساختمان روحى و جسمى اش متناسب باشد (حق) اداره شود. در اين صورت است كه با شتاب طبيعى به سوى تعالى و تكامل مقدر خويش پيش مى‏رود. دست جهالت و غرض، در طول تاريخ، راه انسانيت را بر گردانيده و با تحميل نظام‏هاى غير انسانى، او را از اين مسير فطرى برون برده است (باطل) و انبياء بر سر آنند كه او را بدين مسير باز گردانند. از اين بيان مى‏توان دانست كه: نبى در جامعه جاهلى و انحرافى معاصر خود دگرگونى بنيانى و همه جانبه‏اى بايد پديد آورد و نظام اجتماعى غلط را به نظامى صحيح و حق بدل كند. و اين است آن رستاخيزى كه پس از بعثت نبى، در متن جامعه پديد مى‏آيد. در بين نعمتهاى نامحدود و پايان‏ناپذير الهى، نعمت ارسال رسل و انزال كتب، از همه نعمت‏ها برجسته‏تر و در تأمين هدايت و تقويت قدرت عقلانى بشر در مواجهه با تمايلات و گرايشات غير انسانى مؤثرتر است. لذا قرآن بر آن منت نهاده، مى‏فرمايد. لقد منّ الله على المؤمنين اذبعث فيهم رسولاًمِن اَنْفُسِهم َيْتُلوا عليهم آياته و يزكيهم و ُيعلمهم الكتاب و الحكمة و ان كانوا مِن قبلُ لفى ضَلال مبين (آل عمران / 164) انسان در پرتو تعاليم انبياء هم شخصيت فردى خود را ساخته و آن را به كمال مى‏رساند و هم جامعه و نظام اجتماعى را به بهترين شكل و بر محور عدالت و حقّانيت و نفى حاكميت‏ها و سلطه‏هاى دروغين و استثمارگر و در جهت نجات و احياء مستضعفين سامان مى‏دهد. آية اللّه‏ خامنه‏اى در تشريح اهداف نبوت، تعالى و تكامل و رسيدن انسان به سر منزل مقصود و معهود را هدف برتر و اصلى دانسته و ايجاد جامعه‏اى توحيدى و الهى و عدالت محور را زمينه ساز و شرط لازم آن هدف معرفى كرده است: برترين و عالى‏ترين هدف انبياء آن است كه انسانها را از آب و گل پستى‏ها و پليدى‏ها رها ساخته و با جارى نمودن سرچشمه‏هاى استعداد در آنان ايشان را به عالى‏ترين مدارج ترقى و تعالى انسانى برسانند. ... هدف از فرستادن پيامبران در نهايت انجام همين تربيت و سازندگى است كه قرآن با تعبيرات تزكيه و تعليم بدان اشاره نموده است. انسان با تربيت صحيح انبياء به پيراستگى و آراستگى مى‏رسد و مقصود غايى از آفرينشش تامين مى‏گردد. ولى براى اينكه بشر بتواند ازمواهب طبيعى كه در وجودش نهاده شده بهره‏مند شود و به تعالى برسد، چه راهى را بايد در پيش گرفت؟ در ميان پاسخ‏هاى گوناگون، پاسخ انبياء آن است كه بايد محيطى سالم و مساعد و متناسب با ساختمان طبيعى برايش فراهم آورد اين محيط همان «جامعه عادلانه الهى توحيدى» است. با قرار گرفتن در اين جامعه و نظام متناسب با آن است كه سير آدمى به سوى سرانجام و مقصد فطرى‏اش، تسهيل و تسريع مى‏گردد و انسان با شتابى طبيعى در راه درست و تعالى بخش گام مى‏زند. پس پيامبران و مبعوثان وحى در نيمه راه آن مقصد نهايى هدف و مقصد نزديكترى دارند كه همانا تشكيل جامعه و نظام توحيدى و اسلامى است؛ جامعه‏اى بر اساس عدالت، توحيد، تكريم انسان و پيراسته از ظلم، شرك، خرافه و جهل و هر چيزى كه انسان را خوار و پست سازد. ايشان در ادامه به آياتى مانند آيه 25 سوره حديد و آيات 155 و 156 سوره اعراف استناد نموده‏اند. اصل چهارم: انسان شناسى دينى سياست يكى از شاخه‏هاى علوم انسانى است و علوم انسانى از دو جهت به انسان‏شناسى وابسته‏اند، يكى در اصل موجوديت و ديگرى در جهت‏گيرى و سمت و سوى. فلسفه و نظام سياسى اسلام در خدمت انسان و براى تعالى و رشد و سعادت او و فراهم كننده زمينه به فعاليت رسيدن استعدادها و توانمنديهاى وى مى‏باشد و مبتنى بر شناخت و تعريفى است كه از انسان ارائه مى‏كند. لذا انسان‏شناسى اسلامى يكى از مبانى و از اركان فلسفه نظام سياسى اسلام و اسلام شناسان مى‏باشد. مقام معظم رهبرى در درسهاى قرآنى خود مى‏فرمايد: شناسايى انسان، زير بناى هر مكتبى است، هر مكتب اجتماعى يا غير اجتماعى؛ يعنى يكى از موادجهان بينى هر مكتب، شناخت انسان است... . لذا براى شناختن هر مكتب و براى شناختن ايدئولوژى هر مكتب يعنى اصول فكر هر مكتب و اصول فكرى اجتماعى و براى تشخيص دادن مقررات صحيح آن مكتب از ناصحيحش احتياج است بشناختن انسان... . زندگى اجتماعى و مديريت كلان جامعه براى انسان و در خدمت او معنى پيدا مى‏كند و بايد در جهت تأمين نيازها و خواسته‏هاى انسان‏ها طراحى و اجراء شود و اين نيازمند آن است كه ابعاد وجودى و نيازها و خواسته‏هاى انسانى به خوبى شناخته شده باشد. ادعاى بزرگ و همراه با استدلال اسلام آن است كه جهان‏بينى‏هاى ديگر چون به انسان و توانمندى‏ها و نيازهاى او به طور كامل احاطه علمى ندارند، نمى‏توانند برنامه‏اى جامع و فراگير و سازنده و در برگيرنده همه ابعاد انسان ارائه دهند و او را مديريت و رهبرى كنند. آية اللّه‏ خامنه‏اى رسالت نظام اسلامى را تكريم انسان مى‏داند و لذا شناخت و نوع نگرش به انسان را مبنا و اساسى‏ترين وظيفه مى‏كند: بايستى فرهنگ اسلامى را دانست و عمده‏ترين يا بيت الغزل اين فرهنگ نگرش اين فرهنگ، اين مكتب و اين انديشه، اين مجموعه و نظام فكرى، به انسان و مسائل انسانى است. ما اگر مى‏بينيم كه قرآن مى‏فرمايد كه ولقد كرمنا بنى آدم اين تكريم فقط يك تعارف زبانى نيست، نظام اسلامى بايستى به انسان كرامت ببخشديا بهتر بگوييم كرامت واقعى و حقيقى انسان را كشف كند و آن را مبنا قرار بدهد... . معظم له پس از آنكه مديريت و رهبرى غير خدا و جانشينان او را، ولايت و سلطه شيطان و طاغوت معرفى مى‏كند، يكى از مهم‏ترين اشكالات و نواقص بزرگ حكومت غير خدا و طاغوت را چنين ترسيم مى‏نمايد: اساسا به نيازهاى انسانى و امكانات وى در طبيعت واقف نيست، رهبريش براى جامعه انسانى منشأ زيان و خسارت و بر باد رفتن بسى از انرژيهاى ارزنده او است، بر اثر همين بى اطلاعى و بى اعتنايى است كه در جامعه و جهان تحت ولايت طاغوت انسانها از نور معرفت و انسانيت و از فروغ زندگى آفرين آيين خدا محروم مانده و در ظلمات جهل و هوس و شهوت و غرور و طغيان محبوس و اسير مى‏گردند. در جهان‏شناسى و انسان‏شناسى اسلام، انسان موجودى ابدى، فناناپذير و دو ساحتى و دوبعدى است كه حكومت، هم در برنامه و هم در هدايت و مديريت بايد جاودانگى و نيازهاى هر دو بُعد او را مورد توجه و اهتمام قرار دهد و بديهى است كه جز آفريدگار محيط بر انسان، كسى نمى‏تواند چنين برنامه و مديريتى را ابلاغ و اعمال كند. در نظام اسلامى يك انسان فقط با پر شدن شكم خوشبخت نمى‏شود، بايد زندگى مادى و رفاه و امنيت داشته باشد. همچنين اصرار دارد كه روح و دل انسان مى‏بايد از يك صفا و تلألؤ و نورانيت و برادرى و فداكارى نسبت به انسانهاى ديگر و عبوديت و بندگى و اخلاص نسبت به خداى متعال برخوردار باشد. اسلام و ساير اديان الهى اين را براى مردم مى‏خواهند.... اسلام مى‏خواهد انسانها را آنچنان بالا ببرد، دلها را آنچنان نورانى كند، بديها را آن چنان از سينه من و شما بيرون بكند و دور بيندازد كه ما آن حالت لذت معنوى را در همه آنات زندگيمان نه فقط در محراب عبادت بلكه حتى در محيط كار، در حال درس، در ميدان جنگ، در هنگام تعليم و تعلم و در زمان سازندگى احساس كنيم. شريعت و مجموعه معارف و دستورات اسلامى تضمين كننده سعادت انسان و پاسخگوى همه نيازها و خواسته‏هاى او است و هم فرد را عزت و كمال مى‏بخشد و هم جامعه را و به قول آية اللّه‏ خامنه‏اى: آن چيزى كه يك انسان و يك مجموعه را عزيز مى‏كند اسلام واقعى است اسلام امروز چيز كمى نيست. اسلام امروز زيباترين و پر معناترين پيام‏ها را براى انسان دارد اين يك واقعيت است. البته اسلام علاوه بر تأمين نيازهاى طبيعى و خواسته‏هاى انسان، براى او آرمان و تعالى فوق ماديت و جهان حيوانى قائل است و او را محصور و محدود به طبيعت و غرائز نمى‏كند. اسلام به نيازها و خواهش‏ها و طبايع بشرى و غير بشرى اهتمام ورزيده، به آنها نظر كرده و حكم الهى را داده است. اما به معناى آن نيست كه آرمانى براى انسانها ندارد. ما محكوم و اسير زندان طبيعتيم و در چارچوب قوانين طبيعت حركت مى‏كنيم، اما آيا در اين چارچوب كه ما حركت مى‏كنيم، هدفى در مقابل ما نگذاشته‏اند كه بگويند بايد به اين سمت حركت بكنيد؟ آرمانگرايى در اسلام و گرايش به سمت قله‏ها و اوجها و آرمانها يك چيز قطعى و حتمى است. در جهان‏بينى توحيدى، محوريت خدا در قانون و ولايت و رهبرى هرگز نفى‏كننده نقش و اراده انسانى نيست، بلكه اهداف و مقاصد بزرگ حكومت دينى مانند عدالت اجتماعى جز با پذيرش و مشاركت و تلاش همراه با اراده عموم مردم، تحقق پيدا نمى‏كند. از اين بالاتر، در فرهنگ قرآن ارسال رسل و انزال كتب آسمانى مقدمه قيام مردمى براى ايجاد عدالت اجتماعى و قسط است. لقد ارسلنا رسلنا با لبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط. (حديد / 25) آية اللّه‏ خامنه‏اى با اذعان به نقش انسان بر اساس اعتقادات اسلامى و اعتماد و تكيه رهبرى به اراده انسان‏ها با قاطعيت مى‏فرمايد: من به نقش انسان و اراده و قدرت انسانى، ايمان زيادى دارم. اين جزو اصول فكرى ماست كه در طول دوران انقلاب و در بررسى مسايل اسلامى به آن رسيده‏ايم و آن را در عمل اجرا كرده‏ايم و آثار و نتايجش را هم ديده‏ايم. ايمان به اراده انسانى و در كنار آن اعتقاد و ايمان و اطمينان به كمك الهى باعث مى‏شود كه بزرگ‏ترين مشكلات به آسانى حل شوند. با اين ديد من نسبت به آينده انقلاب و كشور و نظام خوش بين‏ام و اين خوشبينى را با قوت تمام حفظ كرده‏ام و امروز به اندازه يك ذره احساس بد بينى و ضعف نمى‏كنم... . و در بيان كوتاه و در عين حال گويايى مى‏فرمايد: اراده انسان مؤمن بر هرگونه سلاح و تجهيزاتى تفوق دارد. و در افقى بزرگتر و فراگيرتر مى‏فرمايد: براى يك كشور نيروى انسانى همه چيز است ما اگر نيروى انسانى نداشته باشيم هيچ چيزى نداريم. انسان به اقتضاء روح الهى كه در او دميده شده داراى روح و حقيقتى نامتناهى است و همواره كمال مطلق را مى‏طلبد و در بينش و گرايش مطلق خواه است و حركت و جهت‏گيرى زندگى خويش رادر هر جهت قرار دهد هرگز متوقف نمى‏گردد و بديهى است كه جز با پيوند و ارتباط با وجود نامتناهى و منبع و سرچشمه همه كمالات آرام نمى‏گيرد و دل او جز با خدا اشباع و پر نمى‏گردد: الا بذكر اللّه‏ تطمئن القلوب (رعد / 28): خداى خالقى كه همه پديده‏ها و مخلوقات را براى او و تحت تسخير و فرمان او در آورده تا در رسيدن به مقصد حقيقى و ارتباط با مبدأ و مقصود نامتناهى و سير و سلوك دشوار الى اللّه‏ از آنها بهره گيرد و اين حركت و سلوك در فطرت و آفرينش او قرار گرفته است. يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملقيه (انشقاق / 6) انسان يك موجودى است بى نهايت و متصل به خدا و داراى دل خداشناس، يعنى همانى كه در حيوان نيست همانى كه در جماد نيست و داراى توانايى بى پايان در دگرگون كردن جهان و افكندن طرحى نو براى زندگى انسان و رفتن تا اعماق امكانات مادى عالم است. انسان هيچ محدود نيست طبق بينش اسلامى. در جهان بينى اسلامى انسان منزوى و منفرد از ديگران ديده نشده و استعدادها و توانمنديهايش جز در پيوند و ارتباط با ديگر همنوعانش شكوفايى و فعليت نمى‏يابند. لذا يكى از بهترين و مؤثرترين راه‏هاى ارتباط با خدا و تقرب به كمال مطلق و خليفة اللّه‏ شدن، احساس همدردى و ارتباط سازنده برقرار كردن با انسان‏هاى ديگر و تلاش براى كمك اصلاح امور اجتماعى و همگانى، معرفى شده است؛ چرا كه اسلام خدا و مردم را در مقابل هم تعريف نمى‏كند و خشنودى و خدمت به بندگان را موجب جلب رضايت و عنايت الهى مى‏داند تا جايى كه خدا وقتى مى‏خواهد رهبر و ولّى و سرپرست امت اسلامى را معرفى و تكليف مسلمانان بعد از پيامبر اكرم(ص) را روشن كند، از بين همه امتيازات و ويژگى‏هاى مختص به على(ع) دست روى انفاق آن حضرت در حال نماز گذاشته است؛ يعنى قائم مقام خدا و سكان دار امت اسلامى بايد كسى باشد كه در اوج خلوت و ارتباط با خدا از خلق خدا و نياز بندگان غافل نباشد و هرگز عبادت و عرفان او را از مسائل اجتماعى و اهتمام به امور ديگران غافل نسازد. احساس مسئوليت و وظيفه در برابر خدا، رهبران و كارگزاران را در برابر مردم موظف و مكلف ساخته و خدمت به آنان را فلسفه حكومت و محور همه اقدامات را فراهم نمودن شكوفايى استعدادهاى انسانى و رسيدن او به كمال قرار مى‏دهد فلسفه حكومت در اسلام و آن پايه و اساسى كه حكومت اسلامى بر آن قرار مى‏گيرد عبارت است از وظيفه الهى كه عبارت از وظيفه خدمت به مردم است... حكومت در بينش الهى يك وسيله‏يى، است يك مسئوليتى است كه كسانى آن را قبول مى‏كنند تا به مردم خدمت كنند و خدمت به مردم فقط خدمت به شكم مردم و زندگى حيوانى مردم نيست اين جزوى از خدماتى است كه حكومت بايد به مردم تحويل بدهد و در اختيار مردم بگذارد مهمتر از مسائل زندگى مادى مردم، معنويات مردم، استعدادهاى مردم، رشد فكرى مردم و خلاصه انسان ابتدايى را به صورت يك انسان كامل خواستن و مقدمات اين حركت بلند مدت را براى افراد جامعه فراهم كردن است. آنچه ذكر شد برخى از مهم‏ترين اصول زيرساز سياست در انديشه‏هاى متفكر فرزانه و بزرگ عالم اسلام حضرت آية اللّه‏ خامنه‏اى دام ظله العالى مى‏باشد و بخاطر جلوگيرى از طولانى شدن، از بيان ساير اصول مانند اهداف و فلسفه وجودى سياست و حكومت و جايگاه مردم در نظام سياسى اسلام (مردم سالارى دينى) و... اجتناب شد. منبع: فصلنامه حصون
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن