تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806687972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با مرزنشينان جنسيت يا ترانس سکسوال ها(5)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
با مرزنشينان جنسيت يا ترانس سکسوال ها(5)
با مرزنشينان جنسيت يا ترانس سکسوال ها(5)   نويسنده: کاوه قبادي   2- درمان شناختي- رفتاري اختلال ترانس سکسواليسم با تأکيد بر درمان معنوي   «اخلاق درماني(1) و رويکردهاي درمان معنوي(2) در درمان اختلال تبدّل خواهي جنسي نوجوانان بسيار مؤثر است (3) واز پشتوانه ي تجربي نيز برخوردار مي باشد. والترز و وايت هد(4)، در يک بررسي موردي نشان دادند که يک پسر 12 ساله ي داراي اختلال تبدل خواهي جنسي، به کمک درمان معنوي به زندگي خود به عنوان يک مرد ادامه داد. هم چنين چيس (5)، خانواده درماني را براي درمان گروهي از افراد مبتلا به اختلال درگروه سني 4-27 سال سودمند گزارش نمود.»(6). الف : درمان کودکان: بررسي دقيق اختلال درکودکان زير 4 سال ممکن نيست ، اما بعد از آن هرچه اختلال زودتر تشخيص داده شود و درمان سريع تر آغاز گردد تأثيرات بيشتري خواهد داشت. روش هاي درماني ارايه شده براي درمان کودکان عبارتنداز: 1- رفتار درماني: «اين روش ، براي اولين بار در پسرهاي مبتلا به کار گرفته شد.طبق نگرش رفتاري ، کودکان رفتارهاي «مطابق با جنس»(7) را ياد مي گيرند و اين رفتارها لااقل در آغاز مي تواند به وسيله ي تشويق و يا عدم تشويق ديگران شکل داده شود.طبق اين الگو، درمان، شامل دادن پاداش به رفتارهاي متناسب با جنس وندادن پاداش(وگاهي تنبيه ) به رفتارهاي نامتناسب با جنس است .» (8) انواع روش هاي رفتار درماني :(9) الف- توجه اجتماعي : (10و11) در اين روش، يکي از والدين يا درمانگر به نوعي وارد بازي کودک مي شود و با نگاه کردن، لبخند زدن و ستايش هاي کلامي بازي هاي منطبق با جنسيت کودک را تأييد مي نمايد، و در مقابل ، توجهي نسبت به بازي هاي غير منظبق با جنسيت از خود نشان نمي دهد. اين نوع واکنش بزرگسالان سبب بروز تغييرات مشخصي در رفتار بازي کودک مي شود. ب - صرفه جويي پته اي : (12) در اين روش، هر رفتار مطابق با جنسيت کودک با يک برگه مورد تشويق قرار مي گيرد. نهايتاً ،در ازاي تعداد مشخصي از برگه هايي که کودک دريافت داشته است هديه اي به او تعلق مي گيرد. ج- خودتنظيمي : (13) کودک در اين روش ، هنگامي که رفتار متناسب با جنس انجام مي دهد، خودش را تشويق مي نمايد. اين روش ها اثرات مفيدي روي رفتارهاي متناسب با جنس در کودکان مبتلا به دگر جنس باوري دارند.رِکِر و همکارانش، گروهي از کودکان مبتلا به اختلال هويت جنسي را پس از درمان در يک دوره ي پنج هفته تا سه و نيم ساله پيگيري کردند و مشخص شد تمام بيماران پس از خاتمه درمان، کاهش مشخص در رفتار جنس مقابل داشته اندکه در طول مدت بررسي حفظ شده است. 2- شناخت درماني: سطح شناخت کودک با آموزش هايي چون طرز راه رفتن، دويدن، بازي کردن و ساير رفتارهاي منطبق با جنس افزايش مي يابد. 3- روان درماني تحليلي : در اين روش، که معمولاً جهت بهبودي پسرها انجام مي شود، سبب شناسي، نقش محوري واصلي را دار است. استالر، بر طبق فرصيه ي خود در سبب شناسي، روشي را پيشنهاد نمود(14) که چهار هدف را دنبال مي نمود و بعداً توسط گرين و همکارانش پيشرفت داده شد. اين چهار هدف عبارت بودنداز : - ايجاد رابطه ي توأم با اعتماد وعاطفه بين پسر بيمار و درمانگر مرد؛ -بالا بردن ميزان نگراني والدين در مورد رفتار دخترانه در پسرها؛ -حساس کردن والدين به نحوه ي ارتباطات خود، از جمله تغيير نزديکي بيش از حد مادر به پسر؛ -افزايش ارتباط پدر وکودک با تأکيد به پدرها؛ ب : درمان نوجوانان (15) برخي عوامل، درمان را در اين دوره ي سني با مشکل مواجه خواهد نمود، عواملي چون: 1- همزماني درمان با بحران طبيعي هويت؛ 2- عدم انگيزه ي قوي براي تغيير نقش هاي قالبي جنس مقابل؛ 3- بروز احساسات هم جنس گرايانه که تجربه اي از تعارضات جديد را ايجاد نموده ومنشأ ايجاد اضطراب در او و خانواده اش است. بنابراين ، اجازه به نوجوان براي صحبت کردند در مورد احساسات و همياري خانواده با هدف ايجاد ثبات در خانواده و محيطي حمايتي براي نوجوان ضروري است. ج: برخي روش هاي شناختي - رفتاري در بزرگسالان در اين قسمت، به شيوه ها و مراحلي که براي درمان يک دانشجوي مرد20 ساله توسط يک گروه روان پزشکي در ايران صورت گرفته است اشاره مي نماييم (16). پس از تشخيص نوع اختلال روش هاي زير به کار مي رود: 1- خودپايي، با تهيه ي جدول خودگزارش دهي فعاليت ها واعمال روزانه: (17). مراجعه کننده با تهيه ي اين جدول ودرج ايام هفته وتاريخ در آن ،رفتار وکردار خود را در آن ثبت مي نمايد. 2- مثبت نگري (18) يا شناخت نقاط قوت افراد: مراجعه کننده تشويق مي شود تا تجربه هاي مثبت و خوب خود را باز شناسي نموده و نقش آن ها را در افزايش احترام به خود و ارتقاي عزت نفس بازيابي کند. 3- مشکل گشايي:(19) به فرد آموزش داده مي شود تا بتواند نسبت به توانايي هاي خود بينش واطمينان پيدا کند و از آن ها براي رويارويي مؤثر با مشکلات زندگي روزمره ي خود بهره گيرد. 4- خانواده درماني : (20) آسيب شناسي يا بيماري يکي از اعضاي خانواده، بازتاب آسيب شناسي يا اختلال هاي عميق تر سامانه ي روابط خانواده تلقي مي شود. از اين رو ، خانواده، واحد درماني به شمار مي آيد و تغيير تعامل خانواده، راه درماني عضو بيمار شمرده مي شود. 5- تغيير باور و نگرش : به بيمار کمک مي شود تا با شناسايي خطاهاي فکري خود، برداشت هاي واقع بينانه ترا جايگزين آن ها کند(21). 6- درمان معنوي و اخلاقي: بيرام کارسو(22)، درمان معنوي و اخلاقي را شيوه اي از روان درماني مي داند که نياز به جداسازي دو مفهوم روان(23)و روح (24) به منزله ي مفاهيم ماوراي فردي دارد؛ هر چند که درکتاب هاي مرجع روان شناسي (25) اين واژه ها کم و بيش به يک مفهوم آمده اند. درمان معنوي بر دو اصل مهم استوار است: الف - رساندن فرد به سر زندگي روان که مستلزم عشق به ديگران، عشق به کار وعشق به متعلقات است. ب - رساندن فرد به معنويت که نيازمند اعتقاد به مذهب، اعتقاد به يگانگي واعتقاد به دگرگوني است. ويلام، اصول درمان معنوي را به شرح زير مي داند(26): 1- عشق به کار: اگر با فداکاري و از خود گذشتگي همراه شود مي تواند راهي براي سرزندگي روان باشد. 2- عشق به ديگران: مستلزم تمايز خويش ، بخشش و پذيرش تمام و کمال ديگري است. 3- عشق به تعلقات: برآيند زندگي کردن وهمکاري با ديگران است و عاملي براي حسن نيت ، صميميت و رشد معنوي است. 4- اعتقاد به معنويات: به معني اعتقاد به حرمت هر چيزي است که در اطراف ماست و نيازمند دور شدن از دارايي هاي مادي است. 5- اعتقاد به وحدانيت: به معني احساس نامتمايز بودن از دنياي بيرون (طبيعي و ماوراطبيعي ) است که براي انسان آرامش به همراه دارد. 6- اعتقاد به معاد(دگرگوني): اعتقاد به پيوستگي معنوي و تولدي دوباره است. در اين روش، درمانگر با پرورش يک موجود سرزنده و معنوي و هدايت درمان، بر پايه ي شش اصل ياد شده ، مي تواند درمان جو را به خود حقيقي خويش برساند. با استفاده از اين شيوه ها ، يک دانشجوي مرد 20 ساله که از 5سالگي خود را دختر مي دانسته و از 7 سالگي به روابط جنسي آلوده شده و اين روابط همچنان تا اين سن نيز براي وي ادامه داشته است و هم چنين به دليل رفتارهاي نابهنجار در دوران تحصيل، خود و خانواده را دچار مشکل نموده بود، با اين شيوه در طول 30جلسه (هر هفته يک بار) درمان گرديد و در پيگيري بعد از درمان به مدت يک سال نيز هيچ گونه نشانه اي از عود بيماري يافت نگرديد. علاوه برآن که مشکلات ديگري، نظير اضطراب، احساس حقارت، افسردگي، سوءظن وبدبيني نيز که در ابتدا در شخص وجود داشت، درپايان درمان مرتفع گرديده بود. سخن آخر   «اهليت براي دارا بودن حقوق، با زنده متولد شدن انسان شروع، وبا مرگ او تمام مي شود». اين ، متن ماده ي 956 قانون مدني جمهوري اسلامي ايران است که حق و حقوق هر انسان زنده اي را گوشزد مي سازد. ترانس سکسوال ها انسان هاي زنده ي بيماري هستند که نه تنها بايد حقوق شهروندي و کرامت انساني آن ها محفوظ بماند، بلکه به خاطر بيماري شان جامعه نيز بايد دست مدد وياري خود را به سويشان دراز نمايد. چگونه است که مردم دلسوز اين سرزمين که همواره کمک به همنوع در رگ هايشان واعضا پنداري بني آدم در ريشه ها ي فرهنگشان جريان داشته است وعدم هم دردي و همياري در ديباچه ي دينشان، قصه ي حرمت نابينا و چاه بوده است، ناگوارانه با چشماني بسته از کنار اين بيماران گذشته اند و يا ناآگاهانه با لب هاي گشوده به شماتت بدرقه شان نموده اند؟ امروز بايد، جامعه، خانواده و هر انساني که هنوز خورشيد انسانيتش در پشت کوه خودگرايي(27و28) به غروب ننشسته ويا وراي ابر برخاسته از مغز ماکياول ، نيچه وهابس (29) پنهان نگشته است، با سلاح اخلاق که واژه هايي چون آگاهي، مدارا ، معنويت ، شعوراجتماعي، خداپسندي و وظيفه شناسي آن را تعريف مي نمايد، غريبان رها شده در صحراي بيگانگي و دوگانگي را ياري نمايند. جامعه ي پزشکي با تکيه بر سوگند صادقانه و ارتباط صميمانه، تيغ را آخرين تير در ترکش بداند که با رعايت تمام شرايط ، استانداردها و به کارگيري تکنولوژي روز دنيا(30) بعد از سپري شدن يک تا پنج سال تلاش، در جهت دگرگوني روحي و آمادگي رواني بر جسم بيمار فرود مي آورد تا بيماران با عوارضي چون زخم ديواره ي شکم، چسبندگي ها ، فيستول، بي اختياري ادراري، عفونت ها ، بيرون آمدن پروتز بيضه، عدم حساسيت ونازيبايي اندام ايجاد شده ، (31) صداي ناهمگون و اندامي دوگانه در جسم خود و پشيماني ، (32) افسردگي و دوره هاي روان پريشي در روان رنجورشان برخورد ننمايند. دقت کنيم و عمل هاي خارج از استانداردهاي بين المللي را مرتکب نشويم تا بيماران را رنجورتر ، گرفتار تخت هاي بيمارستان واستفاده دايمي از دارو نکنيم ، و سرانجام، پناهگاه بيماران باشيم و با جراحي هاي عجولانه، آنان را بر پرتگاه خودکشي رهنمون نسازيم.(33) جامعه شناسان نيز با بررسي جامعه ي ايراني و نگرش کنوني آنان در خصوص رفتارهاي جنسي ويافتن ريشه هاي اين نگرش در عمق فرهنگ وبستر مذهب، راهکارهاي مناسبي را در جهت آگاه کردن مردم در خصوص رفتار دگر جنس جويان وبرخورد با آنان ارايه نمايند. شايدکريستين ها (34) در آن طرف نيمکره بتوانند در طي دوره ي زندگي واقعي، صدها تجربه را قبل از عمل در کلوپ ها و مراکز... به دست آورند وبعد از عمل تغيير جنسيت نيز همکاران، همسايگان و اطرافيانش با جنسيت جديدش به راحتي کنار آيند و شايد در شرق نيمکره نيز مکاني چون تايلند، سرزمين رؤيايي دگر جنس جويان به حساب آيد، اما در ايران حتي داستان کودکانه ي "سارا کوچولو دختري که مي خواست پسر باشد" آن چنان خوشايند نيست .از اين رو ، اين تصور که بتوان تصويري ازآن چه در جامعه ي غربي يا شرقي اتفاق افتاده است را به اين سرزمين منتقل نمود، توهمي بيش نخواهد بود. آنچه که اکنون و در مرحله ي اول ضروري به نظر مي رسد آن است که چگونه در قاموس فرهنگ عوام مي توان معناي رفتار دگر جنس جويي را از انحراف وانزجار به سمت و سوي اختلال و بيماري تغيير داد. آيا سازمان هاي دست اندرکار امور جوانان از کنار هم قراردادن دو جمله ي زير به نتيجه اي جز تلاش براي تسهيل ازدواج اين گونه افراد خواهند رسيد؟!(35) «برخي پژوهشگران، تهران را پايتخت تغيير جنسيت در دنيا اعلام نموده اند. »(36) «متخصصان روان پزشکي (37) در مطالعه اي به اين نتيجه رسيده اند که يکي از عوامل مهم در انطباق بهتر پس از جراحي داشتن شريک جنسي است.» فعالان اجتماعي، افراد خير ونيکوکار با همکاري سازمان هاي مسؤول مانند بهزيستي، مي توانند مکانهايي را جهت گردهمايي، بررسي مشکلات و خدمات مشاوره اي راه اندازي نمايند؛(38) زيرا براي بسياري از مبتلايان به دگر جنس باوري قرار گرفتن در گروهي متشکل از افرادي با مشکلات مشابه بسيار مفيد مي باشد؛ چرا که آن ها اغلب خود را تنها مي دانند، ولي درگروه، احساس پيوستگي درون گروهي کرده و احساسات ناخوشايندي نظير اضطراب وافسردگي در آن ها کاهش مي يابد. صدا وسيما، نشريات، خبرگزاري ها و اصحاب رسانه، هر کدام ، مي توانند جهت فرهنگ سازي ويا ارتقاي آگاهي جامعه در خصوص اين بيماري وافراد مبتلا به آن ، نقش بسيار وسيعي را به عهده گيرند.(39) قانون گذاران ، مجريان قانون، سازمان ها وارگان هاي نظارتي، با مصوبات و نظارت دقيق بر انجام آنها خصوصا برروي عمل هاي جراحي که درکشور مرسوم شده است،مي توانند بسياري از مشکلات اين بيماران را مرتفع سازند (40). و سرانجام، اگر افراد، نهادها، سازمان هاو ... از وظيفه خود در قبال اين بيماران شانه خالي نمايند، جامعه بايد منتظر به دوش کشيدن تبعات منفي فساد، فحشا و بيماري هاي مقاربتي باشد. پی نوشت ها :   1- ethical therapy. 2- spiritual therapy 3- Rekers , G.A.,Kilgus , M.D.,and Roseh , A.C.,long- term effectsn of treatment for childhood gender disturbance., journal of psychology and human sexuality, 3 pp:12-1530 4- Walters , E and Whitehead, L . , Anorexia nervosa in a young boy whit gender identiy disorder of childhood, clinical child psychology and psychiatry, 2, pp: 463-467. 5- Chase , C . H , long - term psychological evaluation of intersexes children Archive of sexual . B ehavior , 28, pp: 103-107. 6- خداياري فرد، محمد و ديگران،«درمان شناختي- رفتاري اختلال تبدل خواهي جنسي با تأکيد بر درمان معنوي»، در: انديشه ورفتار، سال نهم، ش 3،ص13. 7-sex typed 8- رييسي، فيرزوه و عباسعلي ناصحي، اختلال هويت جنسي، ص110. 9-همان ، ص 110. 10- social attention 11- Cf Rekers, G, A . Escaping the bondage of early environment , free and fulfilled. 12- token econmy 13-self regulation 14-C F .stoller R. sex and Gender on the Development of Masculinity and feminity. 15- رييسي، فيروزه و عباسعلي ناصحي، اختلال هويت جنسي ، ص 116. 16- خداياري فرد ، محمد وديگران، «درمان شناختي- رفتاري اختلال تبدل خواهي جنسي با تاکيدبر درمان معنوي،»در:انديشه ورفتار ، سال نهم ، ش 3، صص 14-15. 17- symptom check list 18-positive thinking 19- problem - solving 20- family - therapr 21- هادوک و اسليد، 1377. 22- Byramkarasu , T . , spiritual psychotherapy , American joural of psychotherapy , 53, 143-162. 23- soulfulness 24- Spirit. 25- Corsini, R .J . The dictionary of psychology 26-C F . W illam , w , psychotherapy and spirituality , crossing the line between therapy and religion. 27- Egoism 28- طبق اين نظريه، انسان در طلب خواسته ها و منافع خود بايد به هيچ کس توجه نداشته باشد، حتي اگر اين خواسته ها مغاير با منافع ديگران باشد. [ ر. ک ، نصري، عبدالله، فلسفه آفرينش ، ص356]. 29- ماکياول از بنيان گذاران اين نظريه، هابس از طرفداران و نيچه از مبتکران نظريه ي قدرت طلبي است .[ ر. ک : همان]. 30- دکتر سيد مهدي صابري رييس بخش روان پزشکي قانوني:«از طريق ارتباط هايي که با مراجع پزشکي دنيا داريم مي بينيم آن ها از تکنيک هاي بهتري استفاده مي کنند. » [ ر. ک . نشريه اعتماد 84/2/18. 31- اين موارد از عوارض جراحي فالوپلاستي است که طي آن با استفاده از پوست، بافت زير جلد و عضله( معمولااز ديواره ي شکم) سعي در ايجاد کيسه ي بيضه، بيضه ها و آلت تناسلي مردانه مي شود. امروزه، استفاده از روش جايگزين، آزاد کردن کلاهک، بسياري از اين عوارض را نداشته ودر مجموع رضايت بخش تر مي باشد. [ر. ک. رييسي، فيروزه و عباسعلي ناصحي ، اختلال هويت جنسي، صص 126-127]. 32-31 درصد از افرادي که عمل جراحي انجام داده اند از کار خود پشيمان هستند[مجله ي انديشه و رفتار، سال نهم، شماره ي 3]. 33- آبرا موويتز با مروري بر مطالعات پاالي، لانداستروم و لاتستين، ميزان روان پريشي بستري در بيمارستان وخود کشي را در اين بيماران بعد از عمل جراحي 7درصدعنوان نموده است. 34-C. f .Lothstein , L .M . The adolescents gender dysphoric patient pediatricpsychology . journal of ,5 ,pp: 93-313. 35- کريستين جانسون در سال 1952 ميلادي تحت عمل براي اختگي قرار گرفت، درسال 1952 ميلادي آلت تناسلي او برداشته شدودر سال 1954 ميلادي تحت عمل ساختن واژن قرار گرفت. 36-برخي انجمن ها در دنيا رسيدگي به وضعيت ازدواج اين افراد را اکنون به عهده گرفته اند و راه هايي را تحت عنوان«marriagesex - same » براي افرادي که به نوعي دچار اختلال جنسي هستند ارايه مي نمايند. [ر. ک : زاغري، نازيني، «بيماري هاي رواني»، در:روزنامه ي شرق82/11/27]. 37- کريمي نيا، محمد مهدي، مصاحبه با سايت خبري قاصدک/ 38- Blandchard R. and steiner B .clinical management of Gender identity Disorder in children and adults 39- از جمله مراکزي که با چنين اهدافي تشکيل شده است مرکز G rowth IPG personal international واقع در ايالت نيوجرسي آمريکا است که از سال 1983 ميلادي فعاليت خود را آغاز نموده است. [ر.ک .زاغري، نازنين، «بيماري هاي رواني»، روزنامه ي شرق 82/11/27]. 40- خانم 40ساله اي از سال 1376تا 1379شمسي ، شش بار تحت عمل جراحي تغيير جنسيت قرار گرفت، اما در سال 1380 شمسي مشخص شد که ايشان دچار يک اختلال هويتي نبوده که بتوان بر اساس آن جراحي را پيشنهاد نمود. [ ر.ک:انديشه ورفتار، سال نهم، شماره3، صص 6-9]. 41- عضو هيأت علمي و مدير گروه اديان معاونت پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان. منابع الف ) منابع فارسي 1. بنکدار ، مجيد، قانون مجازات اسلامي ، چاپ اول، اصفهان: اسپادان، 1384ش. 2. خديوي زن، محمد ، بررسي مشکلات روان جنسي کودکان ونوجوانان، تهران: تربيت، 1371ش. 3- روزنهان ، ديويدال ومارتين اي ، پي .سليگمن ، روانشناسي نابهنجاري- آسيب شناسي رواني ، ترجمه: سيد محمدي ، يحيي، 2ج،چاپ اول ، تهران: ساوالان ، 1379ش. 4. رييسي، فيروزه و ناصحي ، عباسعلي، /اختلال هويت جنسي ، چاپ اول، تهران: صداو قصيده ؛ 1383ش. 5- صدارتي ، احمد، فرهنگ روانشناسي لانکمن، چاپ پنجم ، تهران : نيکا، 1384ش. 6- کاپلان ، هارولد وبنيامين سادوک و جک گرپ ، خلاصه روانپزشکي ، ترجمه: پورافکاري، نصرت الله، 2ج ، چاپ دوم، تهران: شهراب، 1376ش . 7- نصري ، عبدالله ، فلسفه آفرينش ، چاپ دوم ، قم : دفتر نشر معارف، 1386ش. نشريه اخلاق شماره16 ب)منابع انگليسي 1.Blanchard R. and steiner B. clinical management of Gender identity Disorder in childrenandadults, firsted. AmericanPsychiatricPress, 1990. 2. Byramkarasu, T., spiritualpsychotherapy, American Journal of psychotherapy, pp: 53,143-162. 3. Chase, C.H, long- term psychological evaluation of intersexes children. Archive of sexual Behavior, 28, p: 103. 4. Lothstein, L. M. The adolescents gender dysphoric patient. An approach to treatment and management. Journal of pediatric psychology, pp:5,93-313. 5. Noorbala, A.A, Raisi, f and Z. Alem, A Survey on the personality and intellectual characteristics of transsexuals in Iran, med J Hosp, vol 3, No 2, 2001, pp: 9-14. 6. noorbala, A.A and F. Raisi, a Research on Family Characteristics Influencing the Development of Transsexuality in Iran, Acta medica Iranica, vol 38, No (2000), pp: 220-223. 7. Rekers, G.A., Kilgus, M.D., and Roseh, A.C., long-term effects of treatment for childhood gender disturbance., Journal of psychology and Human sexuality, 3,pp:121-153, 1990. 8. Rekers, G.A. Escaping the bondage of early environment, In R.Mc Quikin (E.d). free and fulfiled Nashvile, TN: Thomas Nelson. (pp: 166-183) 9. Sorensen T.A follow-up study of operated transsexual males. Acta Psychiatry Scand. 63, pp: 468-503,191. 10. Stoller Rj. The Gender Disorders, sexual deviation. pp: 109-139;1979. 11. Stoller R. sex and Gender on the Development of Masculinity and feminity. London The Hagarth Press and Instatute of Psychoanalysis, 1968. 12. Tsoi wf. parental influence in transsexuality. Singapore Medicine-j.31: pp: 443-446;1990. 13. Walters, E and Whitehead, L., Anorexia nervosa in a young boy whig gender identity disorder of childhood, clinical child psychology and psychiatry, 2, pp: 463-467; 1999. 14. Willam, w, psychotherapy and spirituality, crossing the line between therapy and religion. London: Sage publication, 2000. سايت ها 1. www.ghasedak. news. com 2. www. pezeshk. us. /ج  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4514]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن