تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826061134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنسيت در تربيت اسلامى(2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جنسيت در تربيت اسلامى(2)
جنسيت در تربيت اسلامى(2) نويسنده: دكتر جميله علم الهدى رويكرد تربيت اسلامى‏به تفاوت‏هاى جنسيتى به نظر مى‏رسد در تربيت اسلامى نيازى به نفى كلى تفاوت‏هاى جنسيتى نيست. همچنين بحث انتزاعى درباره منشاء تفاوت‏هاى جنسيتى در رفع مسايل مربوط به تبعيض‏هاى جنسى كفايت نمى‏كند؛ زيرا تفاوت‏هاى جنسيتى چه مربوط به ذات و گوهر اصلى انسان باشد، چه خارج از ذات به ماهيت، بدن، جامعه يا تعامل محيط و وارثت بازگشت نمايد، در هر صورت به طور انكار ناپذيرى خودنمايى مى‏كند. اعتقاد به عدم دخالت تفاوت‏هاى جنسيتى در ذات انسانى، از جهت تضمين امكان مساوى براى دستيابى به سعادت فارغ از جنسيت و همچنين طرد برترى‏هاى جنسيتى مفيد است، ولى در جهت رفع تبعيض‏هاى جنسيتى و تحقق عدالت تربيتى و همچنين عبور از محدوديت‏هاى مربوط به تفاوت‏هاى فردى لازم است ولى كافى نيست. از اين رو، تربيت اسلامى با پذيرش تاثير شرايط اجتماعى در شكل‏گيرى باورهاى جنسيتى و بروز تفاوت‏هاى جنسيتى، خواستار تغييرات مطلوب در جهت برقرارى عدالت اجتماعى و برابرى فرصت‏هاى تحصيل معرفت است. از سوى ديگر تعليم و تربيت، به منزله جريان تمهيد مقدمات و تدارك امكانات براى تسريع و تسهيل حركت تكاملى (جوهرى) انسانى، نمى‏تواند فارغ از علايق و اقتضائات زيست دنيوى به خصوص حيات اجتماعى، توفيقى به دست آورد. تفكيك ناپذيرى شئون اجتماعى مردم از شئون وجود شناختى آنها، نشان مى‏دهد كه برنامه تعليم و تربيت، لزوما شامل برنامه‏اى فراگيرى است كه هم نقش اجتماعى يادگيرندگان را در نظر مى‏گيرد و هم نقش وجود شناختى آنان، را كه تماشاگر برجسته جهان هستى و بازيگر آن هستند، لحاظ مى‏كند. از اين رو لازم است با در نظر گرفتن تفاوت‏هاى جنسيتى به عنوان بخشى از تفاوت‏هاى فردى، بر تلفيق علايق نقش‏هاى وابسته به جنس يادگيرندگان با علايق وجود شناختى آنان تاكيد شود. اگر چه مبانى انسان شناختى اسلامى، تكامل و توسعه وجودى انسان را به روح نسبت مى‏دهند، ولى تجليات روح، در جسم به وقوع مى‏پيوندد. بر اساس فلسفه صدرا نيز، حقيقت تشكيكى نفس مجرد انسانى، امكان اين حركت را كه نوعى اشتداد وجودى است فراهم مى‏آورد. ولى حركت جوهرى در خلاء واقع نمى‏شود، بلكه در متن زندگى انسان، كه بنا به ضرورت‏هاى زيستى‏اش، نوعى زندگى اجتماعى است صورت مى‏گيرد. از اين رو، به دليل پيوند پيچيده، تفكيك ناپذير و عميق روح با جسم، نمى‏توان پرورش روح را فارغ از اقتضائات بدن، از جمله جنسيت، مد نظر قرار داد.از آنجا كه نقش اجتماعى يادگيرندگان بر اساس تفاوت‏هاى فردى آنان و همچنين بر مبناى نيازها و لوازم زندگى اجتماعى در هر عصر متفاوت است، وجهى از تعليم و تربيت كه به نقش اجتماعى دانش‏آموزان در آينده معطوف است، ناگزير، فرصت‏هاى يادگيرى متفاوتى را براى آنها فراهم مى‏نمايد. از اين رو، تصور مى‏شود حوزه دخالت عنصر جنسيت در تعليم و تربيت نيز، به همين حيطه كه تدوين مقدمات براى توفيق در زندگى اجتماعى را به عهده دارد، مربوط مى‏شود؛ ولى وجهى از تربيت كه به طور آشكار يا پنهان به نقش وجود شناختى يادگيرندگان متوجه است، مى‏تواند قلمرو برابرى يا تعادل فرصت‏هاى يادگيرى باشد،زيرا جنسيت شاگردان، دخالت مستقيم و آشكارى در آن ندارد؛ ولى تفاوت‏هاى فردى در ويژگى‏هاى روان شناختى، نظير ساختارِ شناختى دانش‏آموزان، ميزان هيجان پذيرى و روابط عاطفى آنان، دلالت‏هاى ويژه‏اى براى تنظيم فرصت‏هاى يادگيرى و فعاليت‏هاى آموزشى در برنامه درسى به همراه مى‏آورد. از اين رو بايد پذيرفت كه اقتضائات مربوط به خصايص روانشناختى شاگردان، از جمله آنها كه متعلق به جنسيت دانش آموزان هستند، بر وجه دوم تعليم و تربيت نيز، كه به نقش وجود شناختى انسان معطوف است، تا حدودى تاثير گذار است. با اين همه، از آنجا كه اولاً تربيت اسلامى خواستار تثبيت توحيد در انديشه، احساس و رفتار دانش‏آموزان است، ثانيا ايمان، نگرش يا موضعى است كه مستلزم هر سه مؤلفه شناختى، عاطفى و رفتارى است و ثالثا تثبيت توحيد از طريق توسعه نگرش آيه‏اى به جهان هستى، واقعيت‏هاى طبيعى و اجتماعى ممكن مى‏شود، بنابراين، دستيابى به برنامه درسى فراگيرى كه فرصت‏هاى يادگيرى نقش اجتماعى را در كنار فرصت‏هاى يادگيرى نقش وجود شناختى شاگردان تأمين نمايد، مطلوب نهايى تربيت اسلامى نيست. تركيب برنامه درسى از بخش‏هاى مجزّايى كه برخى به نقش شاگردان در زندگى اجتماعى توجه داشته باشد و برخى به نقش وجود شناختى آنان براى ملاحظه جهان و خويشتن، به عنوان آيات قدرت، علم و حضور فراگير حق، برنامه‏اى از درون متناقض خواهد بود.برنامه‏هاى درسى تربيت فن آورانه رايج، اگر چه به طور رسمى براى جهت دهى به نقش اجتماعى شاگردان تكوين يافته و نسبت به آموزه‏هاى وجود شناختى ساكت است، ولى به طور ضمنى، حاوى دلالت‏هاى پنهانى درباره جهان هستى، مبدا و منتهاى آن، جايگاه انسان در آن و غيره است، كه ممكن است با آموزه‏هاى اسلامى در اين خصوص در تعارض باشد. برنامه درسى پنهان در تربيت فن‏آورانه رايج، علاوه بر دلالت‏هاى، وجود شناختى ناسازگار با توحيد، به خاطر تأكيد بر هنجارهاى اجتماعى، به ما نشان مى‏دهد كه ارزش‏هاى اخلاقى نيز نسبى و خود بنيادند و صرفا در حوزه روابط اجتماعى معنادار مى‏شوند. از اين رو، نيكى و زشتى هر عمل، مبتنى بر پيام‏هاى اجتماعى آن است، نه ويژگى‏ها و صفات انسان شناختى عامل آن. در نتيجه، سازگارى با هنجارهاى اجتماعى، بيش از تحولات تكاملى و كسب فضايل، معيار پرورش يافتگى است. اين امر، به نوبه خود سبب مى‏شود پذيرش هنجارهاى دينى، صرفا در پرتو اقتدار سنتهاى اجتماعى ممكن شده وارزش ذاتى اين هنجارها، دليل كافى براى پيروى ياد گيرندگان را فراهم نكند. در نتيجه، اساس تديّن، انتخاب آزاد و مبتنى بر فهم ياد گيرندگان نيست، بلكه سازگارى و همراهى با هنجارهاى اجتماعى و تسليم در برابر اقتدار جامعه است. اين امر، به نوبه خود، اسباب دو گانگى شخصيّتى ياد گيرندگان و تناقض رفتارى آنها در موقعيت‏هاى مختلف را فراهم مى‏آورد. كمترين تناقض رفتارى كه ناشى از ناسازگارى باورهاى ياد گيرندگان است، متعلق به اسلوب كاملاً متفاوت رفتار در موقعيت‏هاى اجتماعى و هنگام انجام مناسك دينى است. مشاهده تفاوت‏هاى رفتارى مردم، زمانى كه در نقش مهندس، پزشك، تاجر، كارگر، كشاورز، معلم و غيره عمل مى‏كنند، با رفتار آنها به منزله مؤمنين، نشانه التقاط شناختى و ناسازگارى باورهاى فرهنگى ـ اجتماعى آنها با عقايد دينى شان است.مثلا در برنامه درسى رايج، پرداختن انحصارى به زندگى دنيوى در بخش‏هاى وسيعى از فعاليت‏هاى ياد گيرى، براى صرف نظر كردن از امور مربوط به آخرت دلالت پنهانى دارد. توجه گسترده به جسم و رويكرد فعال به شناسايى، پرورش و حفظ بدن، متضمن پيامى براى كم اهميت بودن روح و ابعاد معنوى حيات انسانى است. انحصار مطالعات اخلاقى و مباحث مربوط به تربيت دينى در واحدهاى آموزشى خاص، همراه با غفلت از تربيت تخصصى معلمان و بسط روش‏هاى آموزشى ويژه در زمينه تربيت اخلاقى و دينى، مضمون پيامى را مى‏سازد كه حاشيه‏اى بودن فعاليت‏هاى دينى و اخلاقى را نسبت به ديگر فعاليت‏هاى مربوط به زندگى اجتماعى در بر دارد. اشاره‏اى مختصر به برخى مباحث پيچيده و تاريخى در حوزه اخلاق نظرى يا نظريه‏هاى دين شناختى، براى اين نگرش كه اخلاق و دين نيز رشته‏اى تخصصى براى گروه خاصى از فرهيختگان است و انتظارات و سليقه‏هاى شخصى برخى مردم را پاسخ مى‏دهد، تاييد ضمنى به همراه مى‏آورد. تأكيد بر آثار آرام بخش مناسك دينى در ايجاد بهداشت روانى، موجبات فرو كاستن جايگاه فعاليت‏هاى مذهبى را از طريقى براى كسب سعادت جاويدان، به سطح ابرازى براى توسعه رفاه دنيوى فراهم مى‏آورد. اين نوع دلالت‏هاى پنهان برنامه درسى رايج، نشان مى‏دهند كه صورت دست نخورده‏اى از برنامه درسى فن آورانه، همراه با برنامه سنتى پرورش روح، احتمالا نمى‏توانند بخش‏هاى تكميلى يك برنامه درسى فراگير رشته‏اى را فراهم آورند؛ بلكه حتى در توسعه تناقض‏هاى شناختى ياد گيرندگان و خيزش ثنوى‏گرايى و الحاد، به لايه‏هاى عميق‏تر فكر آنها كمك مى‏نمايند.ترجيح دسته‏اى از فعاليت‏هاى يادگيرى كه به نقش اجتماعى شاگردان معطوف است در برخى مواد درسى، همراه با دلالت‏هاى آشكار برنامه درسى مربوط به پرورش روح براى فضليت فعاليت‏هاى يادگيرى متعلق به نقش وجود شناختى آنان، صلاحيت و كارآمدى چنين برنامه مركبى كه هر دو فعاليت مذكور را پوشش دهد، با ترديد مواجه مى‏سازد. برنامه‏اى كه حاصل تركيب بخشهايى از فعاليت‏ها و فرصت‏هاى مربوط به پرورش معنويت است، با بخش‏هايى از فرصت‏ها و فعاليت‏هاى متعلق به رشد ظرفيت‏هاى اجتماعى براى تثبيت توحيد و بسط نگرش آيه‏اى به جهان كفايت ندارد و نمى‏تواند برنامه مطلوب تربيت اسلامى را ارايه نمايد.به نظر مى‏رسد تلفيق برنامه درسى بر اساس علايق نقشى ياد گيرندگان، به گونه‏اى كه نقش اجتماعى آنها و نقش وجود شناختى شان در هم آميزد، راه ممكنى است كه هم تناقص‏هاى شناختى و تعارض باورهاى ياد گيرندگان را كه ناشى از ناسازگارى دلالت‏هاى برنامه درسى پنهان باآموزه‏هاى آشكار تربيت اسلامى است، كاهش مى‏دهد و هم توسعه نگرش آيه‏اى را براى آنها فراهم مى‏آورد. در تربيت اسلامى، به منظور شناخت و ياددارى حضور حق و موقعيت ويژه انسانى در محضر او، تلفيق نقش‏هاى اجتماعى و وجود شناختى، راهبرد مناسبى است كه هم تفاوت‏هاى فردى، از جمله تفاوت‏هاى جنسيتى، را مد نظر قرار مى‏دهد و هم از طريق سرايت علايق وجود شناختى به موقعيت‏هاى واقعى زندگى و ايجاد تلائم ميان نقش وجود شناختى ياد گيرندگان با نقش اجتماعى، اعم از نقش‏هاى اجتماعى وابسته به جنس آنها، تثبيت توحيد را در متن حيات دنيوى و زندگى اجتماعى ياد گيرندگان ممكن مى‏سازد.البته مبانى انسان شناختى فلسفه اصالت وجود، به خصوص نظريه «النفس فى وحدتها كل القوى» از تلفيق علايق نقشى در برنامه درسى حمايت مى‏كند؛ زيرا بر طبق نظر ملاصدرا، نفس انسانى حقيقت واحدى است كه ثابت، تمام شده و متعين نيست، بلكه پيوسته در حركت جوهرى (اشتداد وجودى) است. حركت جوهرى سبب مى‏شود كه نفس با حفظ وحدت، به طور مستمر در مراتب حيات انسانى اعم از شئون مادى و معنوى تجلى كند و در هر مرتبه و مقامى، به صورت همان مرتبه خود را نمايان سازد.(57)بنابراين، تحقق نفس، به فعليت همه شئون و مراتب آن بستگى دارد و ركود در هر مرتبه، مرتبه شناخت نفس از خويش را دچار تحريف نموده و فعاليت نفس را به تعويق مى‏اندازد يا متوقف مى‏كند. اگر چه فعاليت نهايى نفس برآيند حركت مستمر او در طول حيات دنيايى است، ولى اين حركت در متن زندگى شخصى افراد رخ مى‏دهد و از زيست دنيوى آنها مجزا نيست.انسان شناسى صداريى، كه تفاوت‏هاى سنتى ميان قواى حسى، خيالى، و همى، عقل نظرى و عملى را تا حدّ تمايز مراتب گوناگون حقيقت واحد نفس فرو كاسته است، نمى‏تواند تفكيك صحنه‏هاى اجتماعى و صحنه‏هاى خصوصى زندگى انسان را تحمل كند. به عبارت ديگر، در پرتو رويكرد وحدت‏گراى صدرا در انسان شناسى، تجزيه زندگى يادگيرندگان به حوزه‏هاى مجزاى فردى و اجتماعى ممكن نيست، بلكه در فضاى وحدت تشكيكى فلسفه صدرا، مى‏توان گفت كه زندگى شخصى هر كسى، حاوى مراتب گوناگونى از اجتماعى بودن است و نفس انسانى او در هر مرتبه، متناسب با اقتضائات آن مرتبه، تدبير زندگى را بر عهده مى‏گيرد.با اين همه، براى صدرا، آزادى، ذات انسان است و امتياز انسان بر ملائكه به اين است كه فرشتگان داراى مقام معلوم و مرتبه معين‏هستند، ولى انسان نامتعيّن وبى حد است؛(58) بلكه حركت آزاد او، ابدى است. صدرا اساس پذيرش امانت را، عدم تعيّن انسان مى‏داند، چون آدمى برخلاف ديگر موجودات، كه تعيّن خاص و كمال مخصوص دارند، حد بر نمى‏دارد و مقام معلومى ندارد كه تجاوز از آن ممكن نباشد، بلكه چنان‏كه شأن متحرك است، هيچ حدّ و تعيّنى را نمى‏پذيرد و امكان تطور در اطوار و خروج از كل آنچه در اين عالم براى او مسلم شده را دارد.(59) بنابراين انسان مى‏توانداز محدوديت‏هاى مربوط به لوازم و مقتضيات زندگى شخصى به خصوص تفاوت‏هاى فردى گذر كند و از زندان علايق نقشى رها شود.نتيجه گيرى در نگرش اسلامى، تفاوت‏هاى جنسيتى اعتبار محدودى دارند. با اين همه، در نظر گرفتن تفاوت‏هاى جنسيتى در تربيت اسلامى، مربوط به قلمرو خاص نقش‏هاى اجتماعى يادگيرندگان نيست، بلكه در صورت پذيرش تفاوت‏هاى روانشناختى ميان مرد و زن، آموزشهاى مربوط به حوزه وجود شناختى نيز متأثر از اين نوع تفاوت‏ها خواهد بود. بنابراين، تلفيق علايق مربوط به نقش‏هاى اجتماعى يادگيرندگان با علايق مربوط به نقش وجود شناختى آنان، فرصت‏هاى تحصيل معرفت را براى نيل به سعادت جاويدان بطور برابر براى همه يادگيرندگان فراهم مى‏نمايد و اين برابرى فرصت‏هاى آموزشى، به معناى يكسان سازى فرصت‏هاى يادگيرى نيست، بلكه ملاحظه تفاوت‏هاى فردى يادگيرندگان از جمله تفاوت‏هاى وابسته به جنس آنها، نقش تعيين كننده‏اى در نوع و حدود مفاهيم وجود شناختى اصلى، شيوه‏هاى آموزشى و مضمون‏هاى وحدت بخش در برنامه درسى خواهد داشت. با اينهمه، به نظر مى‏رسد، فضاى وحدت گرايانه فلسفه اصالت وجود كه در نهايت «وحدت» را مشرف بر «كثرت» مى‏نمايد، همچنان براى اشراف وحدت علايق معطوف وجود شناختى بر كثرت علايق به نقش اجتماعى يادگيرندگان در تربيت اسلامى دلالت دارد.به اين ترتيب، به نظر مى‏رسد تربيت اسلامى بايد در جهت تدارك مقدماتى براى تسهيل و تسريع فعليت نفس يادگيرندگان، كه مشروط به تحقق متعادل و هماهنگ شئون و استعدادهاى آن است، براى تلفيق برنامه درسى بر اساس همراهى علايق وجود شناختى با علايق مربوط به نقش اجتماعى شاگردان اقدامات لازم را به عمل آورد و بر اساس ويژگى‏هاى فردى، به خصوص ويژگى‏هاى جنسيتى، كه مورد توجه قرآن است، گزينش و سازمان دهى فرصت‏هاى يادگيرى براى شاگردان را بر عهده گيرد. دستيابى به برنامه‏اى كه نقش وجود شناختى دانش‏آموزان را به عنوان تماشاگر برجسته آيات الهى و بازيگر فعال جهان هستى، همراه با نقش اجتماعى آنان به عنوان عضو مؤثر جامعه انسانى به طور آميخته مدنظر قرار دهد و براى فعاليت‏هايى كه به درجات متنوع هر دو نوع علايق نقشى مذكور پوشش مى‏دهند تصميم گيرى نمايد، گامى اساسى در جهت تحقق تربيت اسلامى است. بنابراين، لازم است نظام تربيتى، راهكارهاى آموزش نقش وجود شناختى يادگيرندگان را به گونه‏اى سازگار با تغيير نقش‏هاى وابسته به جنس در جامعه گزينش نمايد. در اين زمينه، البته ميان پاى‏بندى به اصول ارزشى با تعصب‏هاى ناظر به سنن اجتماعى، تفاوت‏هاى واقعى وجود دارد كه تبيين آنها مجالى ديگر مى‏طلبد.(60)پي نوشت : 57. «الانسان واحد شخصى من نوعه قد يكون له اكوان متعدده (طبيعى، نفسانى، عقلى،) مع وحدته الشخصيه» (اسفار، ج9، ص96).58. «اگر چه به جهت لطافت، نفس با ملائكه آسمانها مساهم است، اما از ايشان به اين صفت ممتاز است كه به هر طور مى‏تواند بر آمد و به هر صورت مى‏شايد گرايد و سير در مقامات كنونى و تطور در اطوار ملكى و ملكوتى و معارج و روحانى مى‏كند.» (صدرا، رساله سه اصل، ص93).59. ملاصدرا، اسرار الآيات، صص 254 - 255.60. مطهرى، مرتضى، اصول فلسفه و روش رئاليسم، تهران: صدرا، 1376، ج3، ص64.فهرست منابعالف) منابع فارسى و عربى1 ـ القرآن الكريم2 ـ ابراهيمى دينانى، غلامحسين، ماجراى فكر فلسفى در جهان اسلام، ج3، تهران،طرح‏نو، 1379.3 ـ عبدالعليم، ابوشقه، تحرير المراه فى عصر الرساله، قاهره، دارالقلم، 1995، ج1.4 ـ حسينى گرگانى، مريم، على‏اكبر سيف، مقايسه سبكهاى يادگيرى دانشجويان،فصلنامه پژوهش و برنامه‏ريزى در آموزش عالى، ش1، س1380.5 ـ احمد حسن، حفصة، اصول تربية المرآة المسلمة المعاصرة، بيروت، مؤسسهالرسالة، 2001.6 ـ جوادى آملى، تسنيم، قم، اسراء، 1380، ج1.7 ـ زن در آينه جلال و جمال، قم، اسرا، 1377.8 ـ رحيق مختوم شرح حكمت متعاليه، بخش 2 از جلد2، قم اسراء، 1378.9 ـ دوان شولتز، سيدنى آلين شولتز، نظريه‏هاى شخصيت، يحيى سيدمحمدى، تهران،دانشگاه آزاد، 1375.10 ـ صدرالمتألهين، الشواهد الربوبيه، ترجمه و تصحيح جواد مصلحى، تهران، سروش،1378، ص 32811 ـ الاسفار الاربعه، قم، مصطفوى، 1368، ج8.12 ـ اسرار الآيات، تصحيح خواجوى، چاپ دوم، قم، حبيب، 1378.13 ـ كارل گوستاويونگ، انسان و سمبلهايش، محمود سلطانيه، تهران، ديبا، 1378.14 ـ ميلر، آموزش و پرورش و روح.ب) منابع لاتين1 - U.R.L: Cyntia. Smith, The Effect of Social Contex on Gender Self-Concept, url: SexRules, A Jornal of Research, 1999.2 - Ibid.3 - Kay Deaux, Brenda Major, Puttiny Gender Into Contex, An Interactiv Modelof Gender - Related Behavior, Psychological Review, No3, P.370.4 - Smit, The Effect of Social Conex on Gender Self-Concept.5 - A.J.Steward, J.mostore, Womens Personality in Middle Aye, AmericanPsychological Association, Novermber, 1988, pp.1185 - 1194.6 - C.G.Juny, The Development of Personality, Princeton. University, 1945.7 - Richard Harris, Changes in Predictors of Gender Role Ideo Logies Among Women,Sex Role: A Journal of Research, feb 1988.8 - J.Spring, The American Education (1642 - 1985), NewYork, Longman,1986, pp80-94.9 - Mariann. Williamson, IIIuminata: Thought, Prayers, Rites of passage,New York Random ousre, 1994.11 - Deux, Major, Putting Gender into Contex.12 - Feingold, Sex Differences In Intellijence, 1993.13 - Diane.F.HalPern, Sex Differences In Intlligence: Implications forEducation, American Psychologist. octobr 1997, PP 1021-1102.منبع: فصلنامه تربیت اسلامی
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 535]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن