تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834170283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با مرز نشينان جنسيت يا ترانس سکسوال ها(4)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
با مرز نشينان جنسيت يا ترانس سکسوال ها(4)
با مرز نشينان جنسيت يا ترانس سکسوال ها(4)   نويسنده: کاوه قبادي   3- ترانس سکسوال ها وازدواج   «از طريق يکي از بستگان با دختر مجردي آشنا شدم و با وي طرح دوستي ريختم .آن دختر به من قول ازدواج داد. ازشوهرم براي بار دوم طلاق گرفتم واقدام به تغيير جنسيت کردم .اين يک اقدام ابلهانه بود، دختري که به من وعده ي ازدواج داده بود پس از پايان اعمال جراحي از تصميم خود منصرف شد. » (1) زنان ترانس سکسوال، معمولاً بسته به ميزان آزادي خانوادگي و اجتماعي خود، تلاش مي نمايند تا شريک مناسب جنسي از ميان دختران و زنان براي خود انتخاب کنند، واين اقدام ، ناخودآگاه آنان را به سمت و سوي همجنس گرايي رهنمون مي کند. اين در حالي است که هيچ گاه تلقي شخصي از اين عمل ، همجنس گرايي محسوب نشده ، بلکه با توجه به مردانگي که در وجود خود احساس مي نمايد، شخص مقابل را يک شريک جنسي مناسب و اين عمل را يک عمل مشروع قلمداد مي کند.شايد تنها مشکلي که چنين افرادي با آن مواجه هستند نداشتن ابزار مناسب براي ابراز ميل جنسي و در فرهنگ هايي مانند ايران، منع قانوني شرعي و عرفي باشد؛ لذا عمل تغيير جنسيت از ديدگاه ايشان راهي براي برون رفت از اين بحران تلقي مي شود. مردان ترانس سکسوال نيز به همين ترتيب، قبل از تغيير جنسيت ، سعي مي کنند تا شريک جنسي خود را پيدا نمايند. بنابراين ، خود را به مرداني که مناسب براي ازدواج مي دانند، عرضه مي کنند، اما به ندرت اتفاق مي افتد که بعد از تغيير جنسيت، اين مردان مايل به ازدواج با آن ها باشند، هرچند گزارش هايي از وقوع چنين ازدواج هايي نيز در ايران موجود است.(2) به هر صورت، قبل از تغيير جنسيت و حتي تا حدودي بعد از عمل تغيير جنسيت، اين گونه رفتار از طرف جامعه به شدت منزجر کننده وغير قابل تحمل محسوب مي شود؛ لذا چنين رفتاري ، نه تنها مايه ي شرمساري خانواده بوده، بلکه جامعه اي نيز که فرد در آن به اين عمل مشهور مي گردد(مانند محله ، روستا و...) نيز قويا او را طرد مي نمايند؛ به همين جهت، ترانس سکسوال هاي مرد حتي بعد از عمل جراحي معمولا بايد محيط ديگري را براي زندگي وکار انتخاب نمايند. (3). 4- نقش اقتصاد در ايجاد وتشديد رفتار ترانس سکسوال ها   مشکلات اقتصادي درون خانواده به طور مستقيم جزء عوامل مؤثر در ايجاد اختلال تلقي نمي شود و در تحقيق به عمل آمده نيز تنها 16 درصد از مردان و 10 درصد از زنان به وجود برخي مشکلات اقتصادي در خانواده اشاره نموده اند(4)، ولي مشکلات اقتصادي، در ايجاد عوامل مؤثر در اختلال و در نابسامان کردن زندگي افراد دچار اختلال و بروز رفتارهاي نامناسب و مجرمانه دخالت دارند. از جمله عوامل مؤثر در ايجاد اختلال که مشکلات اقتصادي باعث ايجاد آنان مي گردد، مي توان به موارد زير اشاره نمود: نامناسب ساختن روابط بين والدين و ايجاد طلاق ، عدم نگه داري کودک از طرف والدين، نبود محيط مناسب براي افراد خانواده، نظير اتاق خواب جداگانه که منجر به ديدن و شنيدن صحنه هاي آميزش جنسي براي کودک بوده وتثبيت آن سبب تعارضات رواني در همانند سازي کودک مي گردد،(5) کمبود وسايل مورد نياز فرزند و عدم توانايي مالي خانواده در برآورده نمودن خواسته هاي کودک که منجر به تلاش مستقيم خود شخص و سوء استفاده هاي احتمالي جنسي ديگران از او مي گردد. مشکلات اقتصادي ، همان گونه که در ايجاد يا تشديد برخي عوامل مؤثر در اختلال نقش دارند، به مراتب شديدتر و تأثير گذارتر، در نابسامان ساختن زندگي افراد اختلال ايجاد مي نمايند. عدم مراجعه به روان پزشک، نبود قدرت مالي در تهيه ي داروها و هورمون هاي مورد نياز، نداشتن قدرت مالي براي تعيين جنسيت وغوطه ور شدن در اعمال همجنس گرايانه و مشکلات فراوان ديگر، همه، معضلاتي است که بنيه ي اقتصادي ضعيف آن ها را به شخص تحميل مي نمايد. اين مشکلات زماني به خوبي نقش خود را نمايان مي سازند که شخص از خانواده طرد گرديده و يا به دليل فشارهاي اطرافيان مجبور به فرار از خانه مي شود. در اين حالت، شخص ، براي تأمين نيازهاي ابتدايي خويش، انواع مسايل ضد اخلاقي را مرتکب مي گردد. بروز نسبتاً بالاي فاحشگي در مردهاي دگر جنس باور که مستقل از خانواده بايد نيازهاي اقتصادي روزانه را تأمين نمايند، نمونه اي از تأثير اقتصادي در زندگي اين افراد است. 5- وضعيت رواني ترانس سکسوال ها   در پژوهشي که چند سال پيش بر روي ترانس سکسوال ها در ايران انجام گرفت، و مجموعاً 44 پروفايل مورد بررسي قرار گرفت ، نکات زير به دست آمد: 23 مورد گرايشات بدبينانه ، 15مورد مشکلات زياد در روابط اجتماعي، 14مورد گوشه گيري ومردم گريزي، 13 مورد احساس ناامني، 12 مورد واکنش هاي اضطرابي ، 11 مورد اشکال در روابط بين فردي، 11 مورد رفتارها و هيجانات مهار نشده ، 10 مورد عدم ثبات عاطفي وعدم تعادل در ويژگي هاي شخصيتي ، 9مورد افسردگي واکنشي،9 مورد مشکل در درک و فهم نفش اجتماعي، 7 مورد اجتماع ستيزي، 7مورد شخصيت نابالغ ورشد نيافته . همچنين در32 مورد از مجموع 44 پروفايل تفسير شده ي مربوط به افراد دگر جنس باور، مشکلات جنسي به صورت زير گزارش گرديد: -عدم ناسازگاري جنسي ؛ - گرايش به انحراف جنسي؛ - رفتارهاي پرخاشگرانه نسبت به جنس مخالف . نتايجي که از اين پژوهش در ايران به دست آمد نشان مي دهد که زن هاي دگر جنس باور داراي تمايلات و رفتارهاي نمايش بيشتري بوده اند.به علاوه، آنان افرادي هستند که توجه افراطي به خود دارند و رفتارهاي جنسي آن ها پرخاشگرانه، فاقد شيوه ها و روش هاي مورد قبول وتأييد جامعه است. در ضمن، اين افراد فاقد بينش کافي نسبت به ناراحتي خود هستند. هم چنين زن ها و مردهاي دگر جنس باور مشکلاتي در روابط بين فردي وارتباطات اجتماعي خود دارند. از طرف ديگر، نگرش هاي منفي از طرف خانواده و اجتماع نسبت به دگر جنس باورها ، که آن ها را افرادي منحرف- ونه بيمار- مي دانند، سبب طرد کردن آن ها از اجتماع و خانواده هايشان و بالتبع تشديد مشکل شده است. اضطراب فوق العاده، اجتماع ستيزي، بي قراري و وجود افکار وعقايد خاص، نظير بدبيني، در اين گروه از بيماران شايع است (6) . در تحقيق ديگري نيز که بر روي پرونده ي 57 بيمار در بين سال هاي 1368تا 1374 انجام گرفته است، افسردگي ، شايع ترين اختلال رواني در بيماران مورد بررسي بوده است ( 35 درصد) . ديگر اختلالات نيز به شرح جدول زير گزارش شده است (7). فراوانی توزیع بیماران مورد بررسی بر حسب وضعیت روانی و جنسیت نوع اختلال مرد زن فراوانی درصد فراوانی درصد افسردگی 13 35 7 35 اضطراب 8 22 3 15 وسواس 5 13 3 15 سایر اختلالات 1 3 - - بدون مشکل واضح 10 27 7 35 جمع 37 100 20 100 6- مجرميت و رفتار ضد اجتماعي ترانس سکسوال ها (8)   طبق يکي از دو فرضيه ي ارايه شده، رفتارهاي ضد اجتماعي پيامدي از اختلال هويت جنسي در مردهاست که به علت شرايط نامناسب محيطي، مثلاً وجود محيطي خصمانه، اتفاق مي افتد. در همين زمينه ، عده اي اختلال هويت جنسيتي را «انحراف اوليه» و رفتارهاي ضد اجتماعي و قانون شکني را «انحراف ثانويه» مي دانند. ذکر اين نکته لازم است که ارتکاب اعمال جنايي توسط مبتلايان به اختلال هويت جنسيتي، نسبت به افراد مبتلا به اختلال شخصيت ضد اجتماعي(بدون ابتلا به اختلا ل هويت جنسيتي ) معمولاً در سنين بالاتر اتفاق مي افتد، وهم چنين ميزان چنين رفتارهايي در آن ها کمتر است. از بين رفتارهاي ضد اجتماعي مي توان به بروز نسبتاً بالاي فاحشگي در مردهاي دگر جنس باور اشاره کرد. علت اين رفتار ممکن است نياز به تأييد زنانگي در آن ها يا نياز به پول باشد. آن ها همچنين از مقادير زياد هورمون ها به صورت غير قانوني استفاده مي کنند، مثلا با مراجعه ي هم زمان به چند پزشک،دزدي، خريداز خيابان ويا حتي استفاده از هورمون هاي دامپزشکي ، هورمون هاي مورد استفاده ي خود را تهيه مي کنند. 7- زنان ترانس سکسوال وايفاي حمايتي مردانه   اين افراد به خاطر آن که ازطرف جامعه مؤنث قلمداد مي شوند، از حوزه ي اختيارات وسيعي در تعامل با زنان و دختران برخوردار هستند. از سوي ديگر ، با توجه به روحيه ي مردانگي و احساس خصوصيات مربوط به جنس مذکر، رفتاري که در مقابل افراد مؤنث ازخود بروز مي دهند، کاملاً مردانه است. از جمله ي اين اخلاق مردانه ، مي توان به ايفاي نقش حمايتي نسبت به زنان اشاره نمود که در برخي موارد، موجب مشکلاتي براي خود و افراد تحت حمايت مي شود. «در 23سالگي در مشاجره ي خانوادگي يکي از بستگان که در آن زن نقش منفعلي داشت داخل شدم ووي را زيرچتر حمايت عاطفي خود قراردادم. اين اتفاق تمايلم را براي ايفاي نقش يک مرد تقويت کرد(9). هم چنين ايفاي نقش در خانواده هايي که شوهر از ويژگي هاي انفعالي برخوردار بوده نيز کاملا مشهود است و زن به نوعي خود را رييس ومدير خانواده مي داند و خصوصيت انفعالي شوهر دائماً به تقويت اين احساس در زن کمک مي نمايد(10). اصلاح و بهبود رفتار و اخلاق ترانس سکسوال ها   1- بررسي ميزان کارکرد راه هاي درماني در ايران   براي کمک به اين بيماران در جهت رهايي از احساس بيگانگي در جامعه و دوگانگي در خود، راه هاي مختلفي در جهان ارايه گرديده است ، که با توجه به وضعيت و شناختي که روان پزشک از بيمار خود پيدا مي نمايد، يک يا چند روش متفاوت را با توجه به سن (دوران کودکي، نوجواني، بزرگسالي) ، چگونگي گذراندن دوره ي آزمون زندگي واقعي (real lif test) ميزان شدت بيماري، سوابق بيماري هاي رواني و... براي او پيشنهاد کرده واجرا مي نمايد. به طور کلي، اين درمان ها با دو هدف ارايه مي گردد: 1- منطبق ساختن روحيه ي بيمار با جنسيت فعلي ، در قالب رفتار درماني، شناخت درماني، روان درماني تحليلي و... 2- تطبيق جنسيت فرد با روحيه و عقيده اي که شخص در رابطه با جنسيت خود، قوياً و دائماً بر آن پافشاري مي نمايد، در قالب درمان هورموني وجراحي (11). استفاده از درمان هورموني و جراحي(مورد دوم) در جهت بهبود وکمک به بيماران در دنياي امروز امري مهم و بديهي محسوب شده و از اهميت بسزايي در درمان بيماران برخورداراست ، (12) اما آنچه در ارايه و انجام اين روش ها در ايران حايز اهميت است و بايد توجه خاصي بدان مبذول داشت، شامل مواردي است که ذيلا بدان مي پردازيم: 1- سابقه ي تاريخ جنسي اين سرزمين ، به ويژه از دوران صفويه تاکنون( همان گونه که در فصل اول بيان گرديد)نشان مي دهد که عرف و جامعه ايراني تعريف بسيار متفاوتي از جنسيت ( با آنچه در غرب متداول مي باشد) ارايه نموده است؛ لذا واژه ي مرد بودن در ايران، علاوه بر آن که هويت جنسي شخص را نمايان مي سازد، هويت وجودي و زيستي او را نيز هويدا مي سازد. از اين روست که حتي در شهرهاي بزرگ که تاحدي حساسيت نسبت به جدايي جنسيتي کاهش يافته ، تصور اين مطلب براي يک ايراني بسيار دشوار است که شخصي قسمتي از زندگي خود را با عنوان مرد و با کار کردها و وظايف اجتماعي مردانه سپري نموده باشد سپس بقيه ي عمر خود را در قالب يک زن زندگي کند.گزارش خانواده هاي ترانس سکسوال ( آن هايي که حاضر به گزارش دادن شده اند!)و پرسش نامه هايي که توسط آن ها از مردم در اين خصوص سؤال شده است، به خوبي گوياي انزجار عرف از چنين عملي و سقوط اجتماعي شخص مي باشد (13). به طور خلاصه، عمل تغيير جنسيت در فرهنگ کنوني ايران دگرديسي است که به انتحار اجتماعي ختم مي شود. 2- با توجه به پيوندعميق بين مذهب و فرهنگ در ايران و نقش مهم دين در تمامي عرصه هاي اجتماعي وفردي، تصويري که دين منور اسلام از جنسيت ارايه نموده است نيز به نوبه ي خود بسيار مهم به شمار مي آيد؛ بر خلاف فرهنگ بسياري از کشورها که نقش مذهب درآن ها آنچنان به چشم نمي آيد. دين اسلام با مشخص نمودن کارکردها و وظايف خاص براي مردان در ايفاي نقش اجتماعي و فردي ، و هم چنين وظايف متفاوت وغير مشابه براي زنان ، تصوير بزرگ و گويايي از مغايرت وعدم قرابت دوجنس را نمايان ساخته است، که در آن هيچ يک از مرد و زن نمي توانند به وظايفي که خاص جنس ديگر است، مبادرت ورزند؛ لذا براي مردمي که ساليان متمادي با اين تصور وتصوير ديني زيسته اند و گزينه هاي ديني از هر چيز ديگري براي آن ها مهم تر بود، دست برداشتن از اين تفکر حتي با توضيحاتي چون بيماري واختلال بسيار طاقت فرساست . 3- قطعاً مرجعيت و فتاواي بزرگان ديني در فرهنگ سازي وتبدل فرهنگي و حذف وجانشيني برخي آداب و رسوم، اخلاق و رفتار فردي و اجتماعي، همواره در تاريخ اين سرزمين و جهان اسلام نقش داشته ودرکوتاه مدت و يا ميان مدت (14) باعث تغييرات شگرفي در جامعه شده است . در مورد راه هاي درماني، نظير پروسه ي تغيير جنسيت، علي رغم گمان برخي صاحب نظران- که تلاش نموده اند با استناد به برخي فتاوي نوعي مقبوليت اجتماعي را نيز اثبات نمايند- بايد توجه نمود که هيچ فتوايي در خصوص مشروعيت آن صادر نگرديده بلکه يقينا روند تغيير جنسيت خصوصا مرحله ي آزمون زندگي واقعي که قبل از عمل جراحي صورت مي گيرد (15) و مستلزم اعمالي چون لواط، سحق، مشروعيت ازدواج هم جنس، جواز پوشيدن لباس هاي جنس مخالف، آرايش به سبک جنس مخالف وحضور در اجتماع، لمس کردن ونگاه به نامحرم و تقبيل وهم بستر شدن با جنس موافق است ، از نظر تمام فقها نامشروع محسوب مي گردد و آنچه نيز برخي از فقها به مشروعيت آن فتوا داده اند، عمل جراحي تغيير جنسيت است، نه پروسه ي تغيير جنسيت(16)؛ لذا اين فتوا فقط مي تواند در خصوص افرادي کاربرد داشته باشد که در فرهنگ واجتماعي زيسته اند که به راحتي به او اجاره ي طي کردن مراحل درمان قبل از عمل را مي داده و منع قانوني براي وي وجود نداشته است وخود شخص نيز آن چنان به مسايل شرعي پايبند نبوده يا اصولا ً در طول دوره ي درمان پيش از عمل ، مذهب ديگري داشته واکنون به دين اسلام گرايش پيدا کرده است ويا به هر نحوي از انحا توانسته است دوره ي تجربه ي جنسي و آزمون زندگي واقعي (real lif test) را با موفقيت تحت نظر متخصصان به پايان رساند و اکنون از مراحل تغيير جنسيت او تنها عمل جراحي باقي مانده است. در اين حالت ، شخص در طي دوره ي آزمون زندگي واقعي در گذشته، اعمال حرام، غير شرعي و ممنوعي را انجام داده، ولي با توجه به اين که نهايتاً اين دوره سپري شده است و مقتضي عمل تغييرجنسيت که تشخيص پزشک بوده ، از شروع درمان براي شخص وجود داشته است وبا طي دوره ي ضروري يک تا دو ساله ي قبل از عمل (17) به تشخيص روان پزشک آمادگي واستعداد عمل جراحي نيز در او به طور کامل ايجاد گرديده ومانع نيز، که مشکل شرعي و قانوني عمل جراحي تغيير جنسيت بوده، توسط فتاواي برخي فقها وقانون گذار برداشته شده است ، بنابراين ، اين شخص مي تواند تحت عمل جراحي قرار گرفته وجنسيت خود را تغيير دهد واعمال حرام قبل ازعمل هم نمي تواند اکنون به عنوان مانع تلقي شود. اما در ايران به هيچ وجه شخص قادر نخواهد بود دوره ي تجربه ي جنسي وآزمون زندگي واقعي را طي نمايد؛ زيرا قرار گرفتن در جنس مخالف وانجام اعمال مرسوم قبل از عمل جراحي در اين دوره که توسط پزشکان وروان پزشکان در دنيا توصيه مي شود در قانون ايران مجازات هاي سنگيني نظير اعدام وسنگسار را به دنبال خواهد داشت (18). بعد از بررسي و توجه به سه مطلب فوق، در مي يابيم که راه ها ي درماني، نظير درمان هورموني صرف وپروسه ي تغيير جنسيت، در جهان راه هاي مناسبي براي برخي ترانس سکسوال ها مي باشد، اما در ايران با توجه به مسايل فوق الذکر اساساً عملي نيست ويا اين که بايد به طور ناقص وبدون طي نمودن مراحل قبل از عمل ، جراحي تغيير جنسيت صورت گيرد که اين عمل نيز با توجه به ملاک هايي که براي عمل جراحي در دنيا به ثبت رسيده ؛ خارج از استانداردهاي پزشکي و روان پزشکي مي باشد. در نتيجه ، با توجه به مشکلات فراوان وعدم کارآيي يا کارآيي پايين تغيير دستگاه تناسلي وبدن، براي انطباق با روح و روان او در ايران ، بايد تمرکز خاصي نسبت به راه هايي که سعي در بهبود روحيه، رفتار واخلاق شخص مي نمايد، صورت گيرد. از اين رو، به راهکارها و روش هايي که در اين خصوص ارايه گرديده مي پردازيم. پی نوشت ها :   1- سال 1380 ، انستيتو روان پزشکي تهران، مصاحبه توسط دکتر حميد رضا عطار ودکتر مريم رسوليان. 2-ر.ک: www.pezeshk.us 3- گزارش هاي متعددي در زمينه ي ازدواج و تمايل براي ازدواج اين بيماران در ايران تهيه گرديده است، اما به جهت جلوگيري از نشر برخي مسايل ضد اخلاقي از درج آن ها خودداري شده است. 4- مهرابي، فريدون،«بررسي برخي ويژگي هاي تبدل خواهي جنسي در بيماران ايراني»، در: انديشه و رفتار، سال دوم، ش 3،ص11. 5- خديوي زند، محمد، بررسي مشکلات روان جنسي کودکان و نوجوانان، ص16. 6- Noorbala ,A, Raisi,f and Z . Aiem, A Survey on the personality and intellectual characteristics of transsexuals in iran , med j Hosp ,vol 3 , No2, 2001, pp:9-140 7-مهرابي، فريدون،«بررسي برخي ويژگي هاي تبدل خواهي جنسي در بيماران ايران»، در:انديشه و رفتار ، ش3، ص 10. 8- رييسي، فيروزه و عباسعلي ناصحي ، اختلال هويت جنسي، صص 135-136. 9- انستيتو روان پزشکي تهران، آذرماه 1380، درخواست براي تغيير جنسيت توسط دگر جنس جوي زن. 10- عطار،حميد رضاو مريم رسوليان،»تشخيص اوليه ي اختلال هويت جنسي ،» در : انديشه ورفتار، سال نهم، شماره 35،ص8. 11- کاپلان، هارولد وبنيامين سادوک و جک گرپ، خلاصه روانپزشکي ، ج2، صص 471-472. 12- همان، ص 471. 13- براي بررسي برخي گزارش ها از اين منابع استفاده نماييد. مجله ي انديشه ورفتار ، سال نهم،ش 3و سال دوم، ش 3؛ روزنامه ي اعتماد83/1/17 ؛www.pezeshk. us - www.shenidar 14-از جمله ي حذف اين آداب و رسوم مي توان به فتواي مراجع عظيم القدر شيعه ميرزاي شيرازي و حضرت آيه الله خامنه اي در جهت حرمت استعمال توتون و تنباکو و قمه زني اشاره نمود. 15- روز نهان، ديويد ال و مارتين اي .پي. سليگمن، روان شناسي نابهنجاري - آسيب شناسي رواني، ج2،ص 186. 16- دکتر احمد علي نوربالا، مشاور حضرت امام خميني (ره) درباره ي صدور فتواي تغيير جنسيت چنين مي گويد: «با توجه به اطلاعات داده شده به حضرت امام ومشخص شدن موضوع، ايشان جراحي تغيير جنسيت از مرد به زن و زن به مرد را مشروط به تشخيص روان پزشکان جايز دانستند. » [ مصاحبه توسط نويسنده ي مقاله]. 17- روز نهان، ديويدال و مارتين اي پي سليگمن، روان شناسي نابهنجاري- آسيب شناسي رواني ، ج2، ص18. 18- قانون مجازات اسلامي، باب اول(حدزنا)، دوم( حدلواط)وسوم (مساحقه).   منبع:نشريه اخلاق شماره16 ادامه دارد... /ج  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن