واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
محمد مطهری گفت: شهید مطهری از دو جریان جمود و جهالت انتقاد داشت. جریان جمود مبتلا به کندروی در افکار بود و جریان جهالت تحت تأثیر شدید افکار غربی بود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین محمد مطهری در سخنرانی با موضوع آزاداندیشی در آثار شهید مطهری که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شهید مطهری در دوران خود از سوی چهار گروه یعنی جریان تجدد، تحجر، کمونیسم و منافقین مورد هجمه واقع شد. وی با بیان اینکه از نظر شهید مطهری همواره مقولاتی همچون آزادی، بیشتر از ناحیه طرفداران خود ضربه خورده تا از جانب مخالفان آن افزود: آزاداندیشی دارای دو بعد سلبی و ایجابی است. واژه آزادی اشاره به بعد فردی یعنی عدم تعصب، تقلید و تبعیت از محیط پیرامون دارد. واژه اندیشه اشاره به بعد ایجابی یعنی به دنبال حقیقت بودن و تسلیم حقیقت شدن دارد. فرزند شهید مطهری گفت: آزاداندیشی دارای دو مقام است یکی پرسشگری که در آن هر مسئلهای قابل طرح است. مقام دوم، مبحث نتیجهگیری و تولید فکر است که در این مقام نیاز به داشتن معلومات وجود دارد تا باعث به خطا رفتن نشود. مطهری اضافه کرد: شهید مطهری از دو جریان جمود و جهالت انتقاد داشت. جریان جمود مبتلا به کندروی در افکار بودند و جریان جهالت تحت تأثیر شدید افکار غربی بود. وی ادامه داد: عدم تعصب از ویژگیهای بارز آزاداندیشی در شخصیت شهید مطهری بود. به عنوان نمونه ایشان نسبت به هیچ صنفی هیچگونه تعصبی نداشته است و به راحتی نسبت به فضای حوزه علمیه دوره خود انتقاد میکردند، از جمله اینکه چرا علف هرز در محیط روحانی ما زیاد شده است؟ چرا سکون و سکوت بر تحرک و زنده طلبی ترجیح دارد؟ چرا حرکت، فکر و عقیده در میان ما کمتر وجود دارد؟ چرا روحانیون ما به جای اینکه پیشرو باشند در دنباله غافله حرکت میکنند؟ فرزند شهید مطهری یکی دیگر از موارد عدم تعصب در ایشان را مبحث ملیت دانست و گفت: ایشان هم به خدمات ایرانیان توجه داشتند و هم به نقاط ضعف آنها. از دیدگاه شهید مطهری احساسات ملی تا آنجا که جنبه مثبت داشته باشد و نتیجهاش خدمت به هموطنان باشد، بسنده است اما آنجا که موجب تبعیض در قضاوت و ندیدن خوبیها شود، ضد اخلاق و انسانیت است؛ چراکه از نظر شهید مطهری ملیت پرستی نوعی خودخواهی است. مطهری اضافه کرد: یکی دیگر از شاخصههای آزاداندیشی و عدم تعصب در شهید مطهری تجلیل ایشان از برخی مباحث اندیشمندان غربی است. به گونهای که شهید مطهری معتقد بودند متفکران قرن 17 و 18 افکار خویش را در باب حقوق فکری با پشتکار وسیعی پخش کردند. این گروه (ولتر، روسو، مونتسکیو) حق عظیمی بر جامعه بشری دارند که این حق از حق مکتشفان و مخترعان بزرگ کمتر نیست. وی ادامه داد: شهید مطهری با این موضوع که باید به همه انسانها محبت کرد، مخالف بود. از نظر ایشان اهل محبت بودن کافی نیست، اهل مصلحت هم باید بود. یعنی محبت باید با حقیقت توأم شود. مطهری گفت: وقتی شهید مطهری کتاب مسئله حجاب را نوشت و در آن عدم پوشش وجه و کفین را جایز دانستند، با انتقاد بسیار شدیدی مواجه شد. ایشان در پاسخ معیار خود را کتب اصلی دین و حکم روشن عقل ذکر کردند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]