محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798217928
رویکردهای تاریخ نگاری علم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
رویکردهای تاریخ نگاری علم
شناسهٔ خبر: 3044968 - دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
دین و اندیشه > اندیشمندان
در مورد چگونگی تاریخنگاری علم، نظرات مختلفی وجود دارد. باترفیلد، مورخِ علم انگلیسیتبار، دو نوع تاریخنگاری علم را از یکدیگر متمایز میکند: تاریخنگاری ویگی و تاریخنگاری غیرویگی. به گزارش خبرگزاری مهر، در یادداشت پیشرو شهرام تقی زاده به تبیین «رویکردهای تاریخ نگاری علم» میپردازد. وی با اشاره به اندیشۀ «باتر فیلد» به بیان دو نوع تاریخ نگاری علم می پردازد. نوع اول، تاریخنگاری ویگی و نوع دوم تاریخنگاری غیرویگی است. در مورد چگونگی فهم تاریخ علم و چگونگی تاریخنگاری علم، نظرات مختلفی وجود دارد. «باترفیلد»،[1] مورخِ علم انگلیسیتبار، دو نوع تاریخنگاریِ علم را از یکدیگر متمایز میکند: تاریخنگاری ویگی[2] و تاریخنگاری غیرویگی[3]. تاریخنگاری ویگی، تاریخ را به صورت خطی یا تکاملی میبیند و همان شیوۀ مرسوم تاریخنگاری است. در این نوع نگاه به تاریخِ علم، نظریهها و قوانین علمیِ معاصرِ تاریخنگار، درست و معقول فرض میشوند. مورخ فرض میکند نظریات علمی زمان او درست هستند و سایر نظریات علمی در طول تاریخ، مقدمات و مراحل ابتداییتر علم فعلی و موجود هستند. در این نوع نگاه، تاریخنگار فرض کرده که نظریات علمی عصر او درست هستند و با این فرض، به سراغ تاریخ علم میرود و آن دسته از نظریاتی را که منجر به پدید آمدن نظریههای علمی معاصر او شدهاند، گزینش میکند و مانند حلقههای متصل یک زنجیر، آنها را به هم وصل میکند. به اصطلاح نظریاتی که مقدمات پدیدآمدن نظریۀ اخیر هستند و منجر به آن میشوند، «تبارشناسی» میگردند. اینگونه تاریخنگاری، به تأثیر عوامل غیرمعرفتی و غیرمنطقی در سیر علم، قائل نیست و بر این اساس، راهی را که علم رفته است و منجر به پدیدآمدن نظریات اخیر شده است، قابل دفاع منطقی میداند. تاریخ علم، در یک حرکت و سیر منطقی به نقطۀ کنونی رسیده است. این نوع نگاه به سیر علم و حذف عوامل غیرمعرفتی از علم، باعث بیتوجهی به بافت و زمینۀ روانی و اجتماعی خاصی است که علم در آن شکل گرفته است. در این دیدگاه، علوم و نظریههای ما کاملاً منطقی و معقول هستند. علم بر اساس اصول خرد رشد میکند، لذا حرکت علم، یک حرکت انباشتی[4] است؛ به این معنا که نظریات علمی، در طول زمان بر روی هم انباشته میشوند و متکاملتر میگردند. آنها دانشمندان را انسانهایی میبینند که تنها به دنبال زدودن خرافات و کشف حقایق هستند. افرادی که سعی میکنند صرفاً با روشهای دقیق تجربی و بر اساس منطق علم، به قوانین صحیح و کلی دست پیدا کنند. به این ترتیب سایر جنبهها و وجوه یک دانشمند، مانند عواطف و شرایط اجتماعی خاص او، همگی مغفول واقع میشوند. تاریخنگاران ویگی، درونگرا هستند. درونگرایی[5] در تاریخ علم، در مقابل برونگرایی[6] قرار دارد. درونگراها، توجهی به عوامل بیرونی و بسترِ شکلگیری نظریهها ندارند. از نظر آنها شرایط روانی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعیِ یک نظریه، ربطی به هویت نظریه ندارد؛ یعنی یک نظریۀ علمی را باید با منطق درونی خودش بررسی کرد؛ نباید شرایط و بسترِ شکلگیری یک نظریه را در آن نظریه دخیل کرد، اما بر خلاف درونگراها، برونگراها، بستر و زمینۀ روانی و اجتماعی خاصی را که یک نظریه در آن تکون مییابد، مورد توجه و بررسی قرار میدهند. غالباً کسانی که تفسیر ویگی از تاریخ علم دارند، مخالف نسبیگرایی[7] در علم و طرفدار جزمیگرایی[8] هستد. دلیل این امر روشن است؛ زیرا آنها قوانین علمی را بر اساس خردورزی و تعقل میدانند؛ عواطف و شرایط مختلف روانی و اجتماعیِ خاصِ عالم را، در شکلگیری نظریات او دخیل نمیدانند و حرکت علم را یک حرکت انباشتی و تکاملی میدانند. همۀ اینها مستلزم قائلشدن به جزمیگرایی در علم است. از نظر آنها به موازات پیشروی علم رو به جلو، دانش و معرفت ما نیز اضافه میشود. نگاه انباشتی به علم یک نتیجۀ دیگر هم دارد و آن، مقدس شمردن علم است.[9] از آنجا که در دیدگاه مورخِ ویگیِ تاریخ، علم، امری سراسر عقلانی است و به هیچ وجه مشوب به خرافات و موهومات نیست، امری مقدس تلقی میشود. نظریههای علمی کاملاً ناب و خالص هستند و فارغ از زمینههای روانی و اجتماعی خود در نظر گرفته میشوند. علم خرافهزدا و نابودکنندۀ جهالتهای بشر است و خود محصول خالص عقل است. وقتی علم تبدیل به یک امر مقدس میشود، دانشمندان نیز قهرمان و منجی تلقی میشوند. دانشمندان، قهرمانانی هستند که به مرور زمان تاریخ را از لوث جهالتها و خرافههای کودکانه زدودهاند. تاریخ به مثابۀ جریانی دوری و غیرانباشتی در مقابل تاریخنگاری ویگی -که دیدگاهی انباشتی نسبت به تاریخ دارد- نوع دیگری از تاریخنگاری وجود دارد که تاریخ را به صورت یک جریان خطی[10] نمیبیند؛ بلکه تاریخ را به صورت دوری[11] در نظر میگیرد. این نوع تاریخنگاری بیشتر در قرن بیستم و بهویژه در نیمۀ دوم آن، مورد توجه قرار گرفت. در تاریخنگاری ویگی کوشش میشد با ردیابی ریشههای تکامل نظریات جدید در زمانهای گذشته، به روششناسی و مفاهیم اصلی این نظریات، شفافیت و وضوح بیشتری ببخشند. «توماس کوهن»[12] صریحاً بیان میکند که کار تاریخنگاریهای گذشته، بیشتر شفافکردن روشها و یا مفاهیم علمی معاصر، به وسیلۀ نشاندادن تکامل آنها است. طبق این دیدگاه، تاریخنگار باید نشان بدهد که چگونه علم کنونی، عمق یافته است. در نگاه خطی و انباشتی به علم، نظریههای استقراریافتۀ کنونی، محل تردید و پرسش نیستند؛ آنها اموری معقول و متقن فرض شدهاند، از اینرو هدف تاریخنگار، معطوف به یافتن چگونگی عمیق شدن و تکاملیافتن این علم است. در مقابل این دیدگاه، در تاریخنگاری دوری و غیرویگی، علم به عنوان امری شناخته میشود که کاملاً وابسته به بستر و شرایط روانی و اجتماعی خاصی است که در آن پدید آمده است. در نگاه دوری به تاریخِ علم، پرسش این نیست که مثلاً دیدگاههای گالیله یا نیوتن، چگونه پایههای تکامل و رشد نظریات معاصر بودهاند؛ پرسش از این نیست که نظریات این دو، چه ربطی به نظریات تکاملیافتهتر کنونی دارند، بلکه پرسش آن است که نظریات آنها چه ربطی به فضا و بستر روانی و اجتماعیِ زمان خود دارند. بر اساس این دیدگاه، دانشمندان نیز مانند سایر انسانها، محصور شرایط فرهنگی و اجتماعی زمان خود و درگیر عواطف و باورهای شخصی خود بودهاند. به این ترتیب مورخ غیرویگی، برای فهم نظریۀ یک دانشمند، به اموری از این قبیل میپردازند که این دانشمند، در چه فضای فضای سیاسی و اجتماعیِ خاصی زندگی میکرده؟ با چه کسانی در تعامل بوده؟ اساتید او چه کسانی بودهاند؟ درگیر چه مسائل احساسی و عاطفی خاصی بوده؟ وضعیت اقتصادی او چگونه بوده؟ و... طبق این دیدگاه، اگر شخص میخواهد یک نظریه را بفهمد، باید به شرایط تاریخی خاصی که آن نظریه در بستر آن شکل گرفته، توجه کند؛ زیرا این نظریه، با توجه به پیشفرضهای عالم -که تحت تأثیر شرایط و بستر روانی و اجتماعی او بوده- شکل گرفته است. از نظر کسانی که به تاریخ به این صورت نگاه میکنند، همۀ انسانها، از جمله دانشمندان، آنقدر اسیر پیشفرضها و مستغرق در آنها هستند که شواهد تجربی[13] را تماماً بر اساس این پیشفرضها تفسیر میکنند. اینکه شواهد تجربی فارغ از پیشفرضها و ارزشهای شخص مشاهدهکننده باشند، افسانهای بیش نیست. در نتیجه، شواهد تجربی نمیتوانند داور نهایی میان نظریات باشند؛ یعنی نمیتوان گفت که چون نظریۀ الف، شواهد تجربی بهتری از نظریۀ ب دارد، پس نظریۀ بهتری است، زیرا هر نظریه شواهد تجربی را با توجه به پیشفرضها و ارزشهای خود تفسیر میکند. نظریۀ الف دستهای از شواهد را مؤید دیدگاههای خود میداند و نظریۀ ب نیز، همان شواهد را مؤید دیدگاههای خود میداند؛ زیرا تفسیرشان از این شواهد متفاوت است؛ به این ترتیب، باید هر نظریه را با توجه به پیشفرضهای متأثر از شرایط اجتماعی و فرهنگی خاص خودش فهمید. اگر بستر و شرایط شکلگیری نظریه را به خوبی فهم کنیم، درمییابیم که این نظریه بسیار معقول بوده است. [1]. Herbert Butterfield [2]. Whig Historiography [3]. وجه تسمیة تاریخ نگاری ویگی برمیگردد به نزاعها و اختلافات میان دو گروه سیاسی بریتانیایی؛ یعنی ویگها (Whigs) و توریها (Tories). توریها طرفدار نظام پادشاهی و به نوعی دارای افکار محافظه کارانه بودند، اما ویگها از نظام پارلمانی دفاع میکردند و افکارشان بیشتر جنبة لیبرال و آزادیخواهانه داشت. [4]. Cumulative [5]. Internalism [6]. Externalism [7]. Relativism [8]. Dogmatism [9]. Science [10]. Linear [11]. Circular [12]. Thomas Samuel Kuhn [13]. Empirical Evidences
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
مرادی نیا: بخش خصوصی توان تالیف تاریخ نگاری انقلاب اسلامی را ندارد/ نقدگریزی جامعه علمی از آسیب های تاریخ نگار
خبرگزاری کتاب ایران ایبنا - هر سال دهه فجر که می رسد به این فکر می کنیم که باز هم یک سال بر عمر انقلاب اسلامی افزوده شد و کتاب هایی در این زمینه به چاپ رسید اگر نشست های نقد و بررسی سالانه کتاب را رصد کنیم متوجه می شویم کتاب هایی که به نوعی منابع تاریخ انقلاب اسلامی را تشکیل میعامل باروری در قرآن - بخش دوم و پایانی بررسی تفسیری و علمی اصطلاح قرانی نطفه امشاج
عامل باروری در قرآن - بخش دوم و پایانیبررسی تفسیری و علمی اصطلاح قرانی نطفه امشاجدر قرآن با الفاظ متعددی به عامل باروری و پیدایش جنین اشاره شده است برای فهم دقیق این موضوع بررسی کامل پنج اصطلاح لفظ مطلق مایع مایع آمیخته یا ریخته شده مایع اندک یا ضعیف منی نطفه امشاج ضروری میانرژی هسته ای و شهدای علمی باید در اولویت درس تاریخ باشند / درس برجام میوه ممنوعه دولت برای رسیدن به جاودانگی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت حضرت آدم ع با خوردن میوه ممنوعه تنها به دنبال جاودانه شدن بود و رسیدن به جاودانگی تنها هدف دولت از این اقدام می باشد به گزارش ناب نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نمره ۲۰ علیرضا منظری توکلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص ورود درتاریخچه و تبیین ساختار الهیات سیاسی و رهایی بخش
تاریخچه و تبیین ساختار الهیات سیاسی و رهایی بخشالهیات رهایی بخش یک جنبش سیاسی و الهیاتی در جهان مسیحیت است که کانون عمده ظهور آن امریکای لاتین بوده است چکیده الهیات رهایی بخش یک جنبش سیاسی و الهیاتی در جهان مسیحیت است که کانون عمده ظهور آن امریکای لاتین بوده است این جبرپایی سومین نمایشگاه دهه فجر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
از فردا برپایی سومین نمایشگاه دهه فجر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شناسهٔ خبر 3038074 - یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی معاون تبلیغی فرهنگی دفتر حوزه علمیه قم گفت سومین نمایشگاه دهه فجر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با ارائه خدماپیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
در پی ارتحال آیت الله حاج شیخ علی ثابتی همدانی منتشر شد پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شناسهٔ خبر 3043093 - شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۱ دین و اندیشه > اندیشمندان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی ارتحال آیت الله حاج شیخ علی ثابتی همدانی پیام تسلیت صادر کرد به گزارش خبرمشکل ما تنها در تولید علم نیست، نظام توزیع و بهرهوری نیز میلنگد
علیرضا پیروزمند مشکل ما تنها در تولید علم نیست نظام توزیع و بهرهوری نیز میلنگد شناسهٔ خبر 3041394 - چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۸ دین و اندیشه > اندیشمندان عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت تولید علم در کشور بر فرض که صورت بگیرد وقتی به ثمر می نشیند که توزیع علم وشش فرضیه در نسبت علم و دین
یادداشت شش فرضیه در نسبت علم و دین شناسهٔ خبر 2987788 - شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشمندان برخی متفکران قائلند که علم غربی همانند دیگر علوم مبتنی بر نظام ارزشی مخصوص و هستی شناسی و جهانبینی خاصی است و مسلمانان باید متافیزیک پسزمینه علم جدید را بشناسند بهر مسجد دو طلبه را برای ورود به حوزه علمیه شناسایی کند
یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۱ مدیر حوزههای علمیه استان تهران با تاکید بر نقش مساجد در تقویت حوزههای علمیه از ائمه جماعات درخواست کرد که هر مسجد حداقل دو نفر را برای ورود به حوزههای علمیه شناسایی کند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمیندنبال افزایش ایمان خوانندگان هستم نه علمشان
نویسنده كتاب آغاز و انجام هستی و راهبری انسان دنبال افزایش ایمان خوانندگان هستم نه علمشان شناسهٔ خبر 3037976 - یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دربندی نویسنده آغاز و انجام هستي و راهبري انسان گفت کتاب مهارت های اسلامی در دانشگاه ها بیشتر به-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها