تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798073030




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوره دهر به کدام واقعه اشاره دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳




1444279241655_36.gif

بیست‌وپنجم ذی‌الحجه روز نزول سوره "هل أتی" در شأن اهل بیت پیامبر(ص) است، این روز یادآور گذشت و فداکاری اهل بیت (ع) است اهل بیتی که پس از سه روز روزه‌داری از افطار خود گذشتند تا به درخواست بنده‌ای از بندگان خدا دست رد نزنند. کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، به این پرسش که «سوره دهر به کدام واقعه اشاره دارد؟» پاسخ داده‌اند. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در پاسخ کارشناسان این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، آمده است: «پاسخ: علمای شیعه اتفاق نظر دارند که این سوره و یا هجده آیه (از آیه 5 "إنّ الأبرار. .." تا آیه 22 "... و کان سعیکم مشکوراً") از آن درباره حضرت علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین(علیهم السلام)و خادمه آن‌ها فضه نازل شده است. علامه امینی در "الغدیر" این شأن نزول را از 34 نفر از علماء معروف اهل سنت نقل کرده است، بنابراین این شأن نزول در بین اهل سنت مشهور، بلکه متواتر است. شأن نزول ابن عباس می‌گوید: "حسن و حسین(علیهما السلام) بیمار شدند، پیامبر(ص)با جمعی از یاران به عیادتشان آمدند و به علی(علیه السلام)فرمودند: ای ابوالحسن! خوب بود نذری برای شفای فرزندان خود می‌کردی. علی(علیه السلام)، فاطمه(علیها السلام)و فضه که خادمه آن‌ها بود، نذر کردند که اگر آن‌ها شفا یابند، سه روز روزه بگیرند. چیزی نگذشت که هر دو شفا یافتند، در حالی که از نظر مواد غذایی دست خالی بودند. علی(علیه السلام)سه من جو قرض نمود و فاطمه(علیها السلام)یک سوم آن را آرد کرد و نان پخت. هنگام افطار سائلی بر در خانه آمد و گفت: "السلام علیکم أهل بیت محمد(صلی الله علیه وآله)؛ سلام بر شما ای خاندان محمد! مستمندی از مستمندان مسلمانان هستم، غذایی به من بدهید". آن‌ها همگی مسکین را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشیدند. روز دوم را همچنان روزه گرفتند و موقع افطار وقتی که غذایی را آماده کرده بودند (همان نان جوین) یتیمی بر در خانه آمد، آن روز نیز ایثار کردند و غذای خود را به او دادند. (باز با آب افطار کردند و روز بعد را نیز روزه گرفتند) در سومین روز اسیری به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد، باز سهم غذای خود را به او دادند. هنگامی که صبح شد، علی(علیه السلام)دست حسن و حسین(علیهما السلام)را گرفته بود، خدمت پیامبر آمدند، وقتی پیامبر آن‌ها را مشاهده کرده، دید از شدت گرسنگی می‌لرزند. فرمود: این حالی را که در شما می‌بینم برای من بسیار گران است، سپس برخاست و با آن‌ها حرکت کرد. هنگامی که وارد خانه فاطمه(علیها السلام)شد، دید در محراب عبادت ایستاده در حالی که از شدت گرسنگی شکم او به پشت چسبیده و چشم‌هایش به گودی نشسته، پیامبر(ص) ناراحت شد، در همین هنگام جبرئیل نازل گشت و گفت: ای محمد! این سوره را بگیر، خداوند با چنین خاندانی به تو تهنیت می‌گوید، سپس سوره "هل أتی" را بر او خواند".1 امّا درباره مکّی یا مدنی بودن این سوره باید بگوییم که اتفاق و اجماع علما و مفسّران شیعه بر این است که همه یا دست کم قسمتی از آیات آغازین سوره که مقام ابرار و اعمال صالح آن‌ها را بیان می‌کند، در مدینه نازل شده، که شأن نزول آن، یعنی داستان نذر علی(علیه السلام) و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) و فضّه به طور مشروح بیان شد، گرچه این مطلب یعنی نظر علما و دانشمندان شیعه، برای اثبات حقانیّت کفایت می‌کند، در عین حال مشهور میان علمای اهل سنّت نیز نزول این سوره در مدینه است، همان گونه که قرطبی، مفسّر مشهور اهل تسننّ، در تفسیر خود نوشته است: "مشهور علما معتقدند که در مدینه نازل شده است." اینک برای اطلاع بیشتر، نام چند تن از کسانی که تمام یا قسمتی از آیات این سوره را که در بالا به آن اشاره شد مدنی می‌دانند در زیر می‌آوریم: 1. حاکم ابوالقاسم حسکانی: او از ابن عباس تعداد آیاتی را که در مکه و مدینه نازل شده، به ترتیب و به طور مشروح نقل کرده و این سوره را جزء سوره‌های مدنی شمرده که پس از سوره "الرحمن" و پیش از سوره "طلاق" نازل شده است. 2. استاد احمد زاهد، صاحب کتاب ایضاح: او نیز این مطلب را از ابن عباس نقل کرده است. 3. تاریخ القرآن از ابوعبداللّه زنجانی: ایشان از جمعی بزرگان اهل سنّت نقل کرده که سوره انسان را در ردیف سوره‌های مدنی آورده‌اند. 4. نویسنده مذکور (ابوعبداللّه زنجانی) از "فهرست ابن ندیم" از ابن عباس نقل کرده که او سوره انسان را یازدهمین سوره مدنی دانسته است. 5. سیوطی در کتاب "اتقان" از بیهقی در "دلائل النبوة" نقل می‌کند که عکرمه گفته است: سوره "هل اتی" در مدینه نازل شده است. 6. در "درالمنثور" نیز همین مطلب از ابن عباس به طرق مختلف نقل شده است. 7. زمخشری در "تفسیر کشّاف"، شأن نزول معروف آیات آغازین یعنی نذر علی(علیه السلام) را نقل کرده است. 8. گذشته از این موارد بسیاری از بزرگان اهل سنت، نزول آیات آغازین این سوره را "ان الابرار..." درباره علی(علیه السلام) و فاطمه زهرا و حسن و حسین(علیهم السلام) می‌دانند که این خود شهادتی بر مدنی بودن این آیات است و احدی در "اسباب النزول"، بغوی در "معالم التنزیل"، سبط بن جوزی در "تذکره"، گنجی شافعی در "کفایة الطالب" و جمعی دیگر به این مطلب اشاره کرده‌اند. این مسئله به قدری معروف و مشهور است که "محمد بن ادریس شافعی" یکی از ائمه چهارگانه اهل سنّت، در شعر معروف خود می‌گوید: "تا کی تا کی و تا چه زمانی / مرا در محبّت این جوان مرد سرزنش می‌کنید؟ مگر فاطمه به غیر او تزویج شد / و مگر "هل اتی" درباره غیر او نازل شده است؟"2 پی نوشت‌ها: 1. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگران، ج 25، ص 343344، دار الکتب الاسلامیة. 2. تفسیر نمونه، ج 25، ص 328330. منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن