محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798196888
خطرات شبه علم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ترجمه؛
خطرات شبه علم
شناسهٔ خبر: 2778313 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
دین و اندیشه > اندیشمندان
ممکن است مرز بین علم و شبه علم مبهم باشد، ولی این خود ما را به تمایزهای دقیق تری مبتنی بر واقعیت های نظاممند و عقلانیت دقیق فرا میخواند. به گزارش خبرنگار مهر، فلسفه علم مدتی است درگیر چیزی به نام مسئله تحدید است که در آن در پی معیاری برای جداسازی علم خوب از علم بد و شبه علم (و هر آنچه در این بین وجود دارد) هستند. این مشکل دست کم به سه دلیل مهم است: اولین دلیل فلسفی است: مسئله تحدید در جستجوی دانش نقش بسیار مهمی دارد؛ مسائل آن به بحث های معرفت شناسی و ماهیت حقیقت و کشف بازمی گردد.دومین دلیل اجتماعی است: جوامع ما میلیاردها دلار پول مالیات را در تحقیق های علمی خرج می کنند، بنابراین تشخیص چگونه درست خرج کردن پول در این زمینه، مهم است. آیا موسسه های ملی بهداشت باید پول خود را در «پزشکی جایگزین» خرج کنند؟ آیا وزارت دفاع باید بر مطالعات دورآگاهی سرمایه گذاری کند؟ سوم اینکه، برخلاف تصور رایج، از منظر اخلاقی شبه علم صرفا یک وقتگذرانی بیخطر برای افراد ساده لوح نیست؛ اغلب رفاه افراد را به خطر می اندازد، گاهی اوقات به مرگ آنها منجر میشود. به عنوان مثال، میلیون ها نفر در جهان از ایدز مرده اند چون آنها (یا در برخی موارد دولت ها) از پذیرفتن یک سری از یافته های ابتدایی علمی درباره این بیماری پرهیز می کنند، و سرنوشت خود را به دست درمان های عامیانه مانند درمان «روغن مار» می سپارند.دوگانه علم/شبه علم دقیقا در زمینه درمان پزشکی بیشترین اهمیت، و فیلسوفها در روشن کردن مسائل مهمترین نقش را دارند. استفان اسما، در یکی از نوشته های اخیر خود اشاره کرده که برخی درمانهای طب سنتی چینی (مانند نوشیدن خون تازه لاک پشت برای کاهش علائم سرماخوردگی) ممکن است در واقع اثربخش باشند و بنابراین نباید آنها را به عنوان شبه علم رد کرد.هرچند ممکن است این موضع، تاثیرگذاری محتمل درمانهای عامیانه را با مضامین تئوریک-متافیزیکی دلبخواهی که به آن متصل است اشتباه بگیرید. در اینکه برخی از درمان های عامیانه تاثیرگذار هستند شکی نیست. به عنوان مثال ماده موثر آسپرین از پوست درخت بید گرفته می شود، تاثیرهای مفید این ماده از زمان بقراط شناخته شده است البته دست یافتن به این یافته ها، رمز و رازی ندارد: انسانها تقریبا به صورت تصادفی راه حل هایی را برای مشکلات تندرستی خود در هزاران سال آزموده اند و گاهی به راه حلی مفید برخورده اند. آنچه مصرف آسپرین را «علمی» می کند، این است که اثربخشی آنرا با جداسازی ماده موثر در آزمایشهای کنترل شده، ارزیابی و راههای بیوشیمیایی تأثیرگذاری آنرا شناسایی کرده اند (تولید پروستاگلاندین و ترومبوکسان را به واسطه دخالت در آنزیم سیکلواکسیژناز خنثی میکند).هرچند مثال استفان اسما در مورد ادعای طب سنتی چینی مبتنی بر وجود انرژی «کی»، که از راه مریدینها در بدن جاری می شود، مسئله دیگری است. این سخن به نظر علمی می آید چون از اصطلاحات تخصصی مبهمی استفاده می کند که اثرگذاری اش همچون بازگو کردن اصولی تبیینی است. ولی هیچ راهی برای سنجش وجود انرژی کی و مریدینهای مربوطه وجود ندارد، همچنین نمی توان برنامه تحقیقی پایایی بر اساس این مفاهیم تعریف کرد، به این دلیل ساده که سخن گفتن از انرژی کی و مریدینها تنها به نظر دارای ماهیت واقعی است، ولی حتی به لحاظ تجربی هم در حیطه یک نظریه قابل تأیید نیست.از حیث آزمونهای تجربی، نشانه های قوی ای وجود دارد که طب سوزنی در کاهش درد مزمن و حالت تهوع تاثیرگذار است، ولی درمان های قلابی که در آنها سوزن به صورت تصادفی در جاهای مختلف بدن زده می شود، یا حتی وارد پوست نمیشوند، نیز به همان اندازه تاثیرگذار بوده اند، و بنابراین به شکل جدی سخن گفتن از انرژی کی و مریدینها را زیر سوال می برد. به عبارت دیگر، مفهوم انرژی کی تنها به مفاهیم علمی همچون عمل آنزیم بروی ترکیب های لیپید، تظاهر میکند. این یکی از شیوه های استاندارد کار شبه علم است: تجملات بیرونی علم را استفاده می کند ولی جوهره ی علم را ندارد.استفان اسما در جایی از نوشته خود غیرقابل دسترس بودن انرژی کی را با غیرقابل دسترس بودن بوزون هیگز، همان ذره بنیادینی که به ادعای فیزیکدان ها نقش مهمی در پایدار ماندن هستی بازی میکند (برای همه ذره های دیگر جرم فراهم میکند) مقایسه می کند، ولی این قیاس برقرار نیست. وجود هیگز بر اساس نظریه فیزیکی بسیار موفقی که مدل استاندارد نام دارد پیش بینی شده است. این نظریه نه تنها به لحاظ ریاضی بسیار قوی است بلکه چندین بار به لحاظ تجربی تصدیق شده است. همچنین، مفهوم انرژی کی به هیچ یک از معناهای ممکن یک نظریه نیست. تنها واژه ای مهیج برای نام گذاری نیروی رازآلود است که هیچ چیز درباره آن نمی دانیم و به ما نمی گویند چگونه می توانیم درباره آن بدانیم.مدتهاست که فیلسوفهای علم دریافته اند که فرض گرفتن مقوله های غیرقابل مشاهده به خودی خود هیچ مشکلی ندارد، مسئله این است که این مقوله ها درون یک چهارچوب تجربی ـ نظری به خصوص چه می کنند. به نظر میآید که انرژی کی و مریدینها هیچ کاری نمیکنند، و این قضیه برای طرفداران و فعالان طب سنتی چینی مسئله ای نیست. ولی باید مسئله شان باشد.با این حال ممکن است شخصی به درستی اعتراض کند که اگر درمانهای مطرح شده در واقع سودمند به نظر میرسند، باور داشتن به انرژی کی و مفاهیم مرتبط چه آسیبی دارد؟ ایرادهای مشخصی مانند کشتار لاک پستها که ممکن است بر اساس مواضع اخلاقی مطرح شود به کنار، چند مسئله باید بررسی شود. اول اینکه، ما می توانیم تمام اکتشافات سرندیپیتی طور خود را از پزشکی عامیانه به پزشکی مدرن وارد کنیم، همان طور که پوست درخت بید را به آسپرین تبدیل کردیم. به این معنا چیزی به عنوان پزشکی جایگزین وجود ندارد، تنها اینکه چیزهایی موثر هستند و چیزهایی نه.دوم اینکه مفروض گرفتن انرژی کی و مفاهیمی مشابه، تلاشی است تا تبیین کنیم که چرا برخی چیزها موثر هستند و برخی دیگر نه. اگر این تبیین ها اشتباه، یا بی اساس باشند، همانطور که در مورد مفاهیم توخالی ای مانند انرژی کی اینچنین است، یا باید آنها را اصلاح کنیم یا کنار بگذاریم. مهم تر از همه اینکه درمان های شبه پزشکی اغلب تاثیری ندارند، یا حتی آسیب زا هستند. اگر هنگامی که بدن شما در حال مبارزه با عفونتی جدی است درمان های گیاهی را مصرف کنید ممکن است با عواقب شدید یا حتی مرگباری مواجه شوید.این دقیقا همان چیزی است که در سطح جهان برای افرادی افتاد که رابطه بین اچ آی وی وی ایدز را انکار میکنند، و به خوبی توسط مایکل اسپکتر – روزنامه نگار – گزارش شده است. پذیرش مقدار کوچکی از شبه علم در برخی موارد ممکن است نسبتا بی خطر باشد، ولی مسئله این است که انجام این کار میتواند ایمنی شما در برابر توهم های خطرناک تری که بر مبنای سردرگمی ها و مغلاطه های مشابه بنا نهاده شده اند را کاهش دهد. به عنوان مثال، اگر به خاطر تمایل بد خود به شبه علم مفاهیمی را بپذیرید که به لحاظ علمی مردود شده اند، مانند این ایده در حال ترویج و نگران کننده ای که واکسینه کردن کودکان منجر به شکل گیری اوتیسم میشود، ممکن است خود یا عزیزان خود را معرض خطر قرار دهید.این روزها فیلسوفها دریافته اند که تمایز مشخصی بین معنادار و بی معنی وجود ندارد، علاوه بر اینکه نحلههای پروش یافته در یک دسته، ممکن است با گذر زمان وارد دسته دیگری شوند. به عنوان مثال، علم کیمیا که در زمان نیوتن و بویل علم نسبتا مشروعی به حساب می آمد، امروزه به طور مشخص به عنوان شبه علم شناخته شده است (حرکت در جهت خلاف، یعنی از شبه علم کامل به علم واقعی به شدت نادر هستند). نظر لری لودن، که توسط استفان اسما تکرار شده است، مبنی بر اینکه مسئله تحدید مرده و دفن شده است، در میان همه فیلسوف های معاصر که این موضوع را مطالعه می کنند پذیرفته شده نیست.حتی معیار ابطال پذیری به عنوان مثال، هنوز راه مناسبی برای تمایز بین علم و شبه علم است. مثال نقض خود استفان اسما برخلاف میلش نشان دهنده همین مطلب است: زرنگی طالع بین ها در انتخاب آنچه که نظریه آنها را تایید میکند، به سختی مشکلی برای معیار ابطال پذیری ایجاد میکند، بلکه نشان دهنده بینش اساسی پوپر است: عادت بد طفره رفتن خلاقانه از داده های تجربی نهایتا نظریه را به غیرقابل ابطال میکند. تمام پیروان شبه علم این کار را انجام می دهند.همسان گرفتن انرژی کی با روش مقدس علمی توسط استفان اسما به شکلی که گویی این دو در یک سطح هستند نگران کننده است. مقایسه نحلهای که به ما می گوید دنیا چگونه کار می کند (انرژی کی) با روشی استدلالی برای بدست آوردن دانش به کنار، دقیقا چه تقدسی در روشی که به آسانی اجازه یکی کردن پوست درخت بید و خون لاک پشت را می دهد وجود دارد -آن هم به شرطی که بتواند از بررسی سربلند بیرون بیاید؟ ماهیت استدلالی علم بدین معناست که هیچ چیز مقدسی در نتایج یا روش های ان نیست.ممکن است مرز بین علم و شبه علم مبهم باشد، ولی این خود ما را به تمایزهای دقیق تری مبتنی بر واقعیت های نظاممند و عقلانیت دقیق فرا میخواند. آزمودن مقداری خون لاک پشت اینجا و یک مقدار آسپرین آنجا نشان دهنده عیار خرد نیست. این دروازه ای خطرناک رو به خرافات و عقل ستیزی است.نوشته: ماسیمو پیگلیوچی و مارتن بودری، ترجمه: زهیر باقری نوع پرست.*ماسیمو پیگلیوچی استاد فلسفه دانشگاه نیویورک است. مارتین بودری دانشجوی پست دکترای فلسفه در مرکز کنارد لورنتس شهر وین است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]
صفحات پیشنهادی
آیت الله دری: روحانیان با سلاح علم پاسخگوی شبهات نسل جوان باشند
آیت الله دری روحانیان با سلاح علم پاسخگوی شبهات نسل جوان باشند اراک- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت روحانیان باسلاح علوم اسلامی پاسخگوی شبهات نسل جوان باشند آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی عصر چهارشنبه در جمع طلاب جوان حوزه علمیه المهدی عج اراک افزود روشنگری دینیحضور فعال هیئت ایرانی در اولین اجلاس عمومی اتحادیه علمای مقاومت
آیت الله اراکی تشریح کرد حضور فعال هیئت ایرانی در اولین اجلاس عمومی اتحادیه علمای مقاومت شناسهٔ خبر 2871860 - شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تشریح فعالیتهای اولین اجلاس اتحادیه علمای مقاومت گفت دوران جدیدی ازتزکیه علمی تزکیه حقیقی است
آیت الله قرهی تزکیه علمی تزکیه حقیقی است شناسهٔ خبر 2867387 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت تزکیه علمی تزکیه حقیقی است و باید در ولایت باشد شر دوست دارد و فی ذاته بدش نمی آید که به سوی خوبی برگردد اما اگر تزکیه علمیبرگزاری کارگاه آموزشی ژورنالیسم علمی
به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزاری کارگاه آموزشی ژورنالیسم علمی شناسهٔ خبر 2865298 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها کارگاه آموزشی ژورنالیسم علمی با حضور ریچارد استون دبیر بخش بین الملل مجله ساینس به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و همکاری مرشماره بیستم «فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت إسرا» آماده چاپ شد
به همت پژوهشگاه معارج شماره بیستم فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت إسرا آماده چاپ شد شناسهٔ خبر 2871269 - جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها شماره بیستم فصلنامه علمی- پژوهشی حکمت اسرا پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا آمادهنقش علما درعصر غیبت
حدیث نقش علما درعصر غیبت آناناند كه زمام دلهاى شيعيان ضعيف را همچون سكّان در دست ناخداى كشتى به دست گرفتهاند اينان همان انسانهاى برتر نزد خداوند هستند به گزارش سرویس دینی جام نیوز در روایات حضرات معصومین علیهم السلام به حساسیت دوران غیبت حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الرییس سازمان فرهنگ و ارتباطات: ارتباطات حوزه علمیه قم با سراسر جهان توسعه یابد
یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹ ۱۹ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر لزوم توسعه ارتباطات بین حوزه علمیه قم و جهان اسلام تاکید کرد به گزارش خبرگزاری خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم ابوذر ابراهیمی ترکمان ظهر یکشنبه در دیدار با آیتالله فاضل لکنرانی گفت سازمان فرهنگ وحسن اسلامی، دبیر علمی دوازدهمین جشنواره نقد کتاب شد
با حکم مدیر عامل خانه کتاب حسن اسلامی دبیر علمی دوازدهمین جشنواره نقد کتاب شد شناسهٔ خبر 2872160 - شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها حجت الاسلام دکتر سیدحسن اسلامی اردکانی طی حکمی از سوی مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب به عنوان دبیر علمی دوازدهمین جپاسخ آیت الله مکارم شیرازی به یک شبهه |اخبار ایران و جهان
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به یک شبهه آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پاسخ به سؤال جمعی از طلاب حوزه علمیه قم که درباره شبهه افکنی برخی ها در فضای مجازی علیه قرآن کریم مطرح شده است پاسخی علمی و مبسوط ارائه کرد کد خبر ۵۱۹۶۵۵ تاریخ انتشار ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲ ۲۰ - 25فروريختن بناي علم از ديد كوهن
فروريختن بناي علم از ديد كوهن جديدترين جزوه مؤسسه علمي- فرهنگي سديد با عنوان فرو ريختن بناي علم درسگفتاري از شهرام تقيزاده انصاري در باب انديشههاي توماس كوهن منتشر شد اين درسگفتار حاصل سلسله جلسات سطح ۳ يازدهمين دوره آموزشى- تربيتى والعصر است كه از سوي مؤسسه علمي- فرهناستقامت در راه علم
حکایت استقامت در راه علم زمانى كه در قم طلبه بوديم گاهى روزهاى متعددى مى شد كه غذا نداشتيم صبح كه مى شد هم حجرهام مى گفت مقدارى شكر و آرد نخودچى رسيده است ما به همان مقدار اكتفا مى كرديم به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله ميرزا احمدمجتهدی تهرانی در ابتداى نوجوانىاستقبال نماینده الازهر از گفت و گو میان علمای شیعه و اهل تسنن: شیعیان مسلمان هستند
استقبال نماینده الازهر از گفت و گو میان علمای شیعه و اهل تسنن شیعیان مسلمان هستند فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت «عباس شومان» نماینده الازهر تاکید کرد اگر میان علمای شیعه و اهل تسنن نشست برگزار گردد نتایج مثبت زیادپاسخ شبههافکنان را خواهم داد
چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۶ آیتالله مکارمشیرازی با اشاره به تلاشهای دشمنان اسلام برای شبههافکنی در دین گفت مطالب طرح شده در اسلام و قرآن کریم همه علوم را شامل میشود و منحصر به علوم دینی نیست به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس آیتالله ناصر مکارمقام مصری: انجمن علمای الازهر تروریست هستند
الجزیره گزارش داد مقام مصری انجمن علمای الازهر تروریست هستند هر کس این مطالب آنها را تایید می کند یا به عضویت آنها دربیاید شریک جرم محسوب خواهد شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از شبکه الجزیره محمد مختار جمعة خواستار درج انجمن دانشمندان الازهر در فهرست گروه های ترورهمایش عمومی اتحادیه جهانی علمای مقاومت در بیروت برگزار میشود
با حضور آیت الله اراکی همایش عمومی اتحادیه جهانی علمای مقاومت در بیروت برگزار میشود شناسهٔ خبر 2868542 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها اولین همایش عمومی اتحادیه جهانی علمای مقاومت با حضور آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب طی روز های ۶تالیف کتابی در پاسخ به شبهات حوزه فیزیک و زیستشناسی درباره خداشناسی
تالیف کتابی در پاسخ به شبهات حوزه فیزیک و زیستشناسی درباره خداشناسی فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایکنا نوشت مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امیدوار است در ماههای آینده کتاب خداشناسی را در پاسخ به شبهات حوزه فیزیک کیهجشنواره امام رضا(ع) با دو بال علمی-معرفتی و هنری و احساسی حرکت میکند
یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۵ نشست کمیته دانشگاهیان شورای هماهنگی جشنهای دهه کرامت با سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بینالمللی امام رضا ع در محل این بنیاد در مشهد برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این نشست سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها