محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798153500
لغت موران/ قصه های شیخ اشراق
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به مناسبت سالروز بزرگداشت سهروردی؛
لغت موران/ قصه های شیخ اشراق
شناسهٔ خبر: 2869540 - پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
دین و اندیشه > اندیشمندان
«لغت موران» نام کتابی است از شیخ شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق که در آن چند داستان کوتاه آمده است. سهرودی در ابتدای این مجموعه میگوید این چند داستان را پیرامون «نهج سلوک» نوشته است. به گزارش خبرنگار مهر، «لغت موران» نام کتابی است از شیخ شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق که در آن چند داستان کوتاه آمده است. سهرودی در ابتدای این مجموعه میگوید این چند داستان را پیرامون «نهج سلوک» نوشته است و می گوید: «یکی از جمله عزیزان که رعایتِ جانبِ او بر این ضعیف متوجه بود، التماس کرد کلمه ای چند در نِهجِ سلوک. اِسعاف کرده آمد، به شرطِ آنکه از نااهل دریغ دارد انشاءالله و این را «لغتِ موران» نام نهادیم و توفیق از خدای خواستیم در اتمامِ آن.»به مناسبت ۸ مرداد روز بزرگداشت این بزرگ فیلسوف و عارف ایران زمین، در ادامه برخی از داستانهای این مجموعه به نقل از کتاب «قصّه های شیخ اشراق» می آید:موری چند تیزتِک، میان بسته، از حَضیضِ ظُلمَتِ مَکمَن و مُستَقَرِّ اوّل خویش رو به صحرا نهادند، و از بَهرِ ترتیبِ قوت. اتّفاق را، شاخی چند از نَبات در حَیِّزِ مُشاهده ایشان آمد و در وقتِ صباح، قَطَراتِ ژاله بر صَفَحاتِ سطوحِ آن نشسته بود.یکی از یکی پرسید که «آن چیست؟»یکی گفت که «اصلِ این قَطَرات از زمین است.» و دیگری گفت «از دریاست.» و علی هذا، در محلِّ نزاع افتاد.موری متصرّف در میانِ ایشان بود. گفت «لحظهای صبر کنید تا میلِ او از کدام جانب باشد -که هر کسی را از جهتِ اصلِ خود کششی باشد و به لُحوقِ مَعدن و مَنبعِ خود شوقی بُوَد، همه چیزها به سِنخِ خود مُنجَذِب باشد. نبینید که کلوخی را از مرکزِ زمین به جانب مُحیط اندازند، چون اصلِ او سُفلیست و قاعدهی «کُلُّ شَیءٍ یَرجَعُ اِلی اَصلِهِ» مُمَهَّد است، به عاقبت کلوخ به زیر آید؟ هر چه به ظلمتِ محض کشد، اصلش هم از آن است. هرچه روشنی جویَد، همه از روشنی است.»موران در این بودند که آفتاب گرم شد و شبنم از هَیکَلِ نباتی آهنگَ بالا کرد. موران را معلوم گشت که از زمین نیست، چون از هوا بود، با هوا رفت.«نور علی نور یهدی الله لنوره من یشاء و یضرب الله الامثال للناس»، «و أنّ الی ربّک المنتهی»، «الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه».***سُلَحفاتی چند در ساحل نشیمن داشتند. وقتی، بر دریا، بر سَبیلِ تفرّج نظری میکردند. مُرغی مُنَقَّش بر سرَ آب به رسمَ طیور بازی می کرد: گاه غوطه می خورد و گاه بر می آمد. یکی از ایشان گفت «آیا این شکل مَطبوع، آبی است یا هوایی؟» دیگری گفت «اگر آبی نبودی، در آب چه کار داشتی؟» سِیُم گفت «اگر آبی است، بی آب نتوان بود.» قاضیِ حاکم مَخلَصِ سخن بر آن آورد که «نگاه دارید و مُراقبِ حالِ او باشید، اگر بی آب تواند بود، نه آبی است و نه به آب مُحتاج است. و دلیل بر این حال ماهی است که چون مُفارَقَت کرد از آب، حیاتش استقرار نپذیرد.» ناگاه، بادی سخت برآمد و آب را به هم آورد. مُرغک در اوجِ هوا نشست. حاکم را گفتند «مَأخَذت را به بیانی حاجت است.»حاکم گفت «سخن ابوطالب مکّی نشنیده اید که در حَقِّ پیغامبرِ ما می گوید در بابِ وَجد و خوف: در حالِ وَجد، مکان از پیغامبر برمی داشتند و بزرگان، از جمله حُجُبِ عقل، هوا را و مکان را و جسم را شمرند. و همه متّفق اند تا حجاب برنخیزد، شهود حاصل نشود و این گوهر که در محلِّ شهود میآید مخلوق و حادث است.» همه سنگپُشتان بانگ برآوردند که «گوهری که در مکان باشد، چون از مکان بیرون رَوَد؟ از جهت چون مُنقَطع شود؟»حاکم گفت «من نه از بَهرِ این گفتم این قصّه بدین درازی.» سنگپُشتان بانگ برآوردند که «ای حاکم! تو مَعزولی.» و خاک بر او پاشیدند و در نشیمن رفتند.***همهٔ مُرغان در حَضرَتِ سُلَیمان حاضر بودند الّا عندلیب. سُلَیمان مُرغی را به رسالت نامزد کرد که «عندلیب را بگو ضرورت است رسیدنِ شما و ما به یکدیگر!» چون پیغامِ سُلَیمان به عندلیب رسید، هرگز از آشیان به در نیامده بود، با یارانِ خود مُراجعت کرد که «فرمانِ سُلَیمان بر این نَسَق است و او دروغ نگوید: به اجتماع ایعاد کرده است. اگر او بیرون باشد و ما درون، ملاقات میسّر نشود. و او در آشیانِ ما نگنجد و هیچ طریقی دیگر نیست.» یکی سال خورده در میان ایشان بود، آواز داد که «طریق آن است که چون مَلِک سُلَیمان در آشیانِ ما نگنجد، ما به ترکِ آشیان گوییم و به نزدیک مَلِک رَویم، واگر نه، ملاقات میسّر نشود.»***جامِ گیتی نمای، کیخسرو را بود. هر چه خواستی، در آنجا مُطالَعَت کردی و بر مُغَیَّبات واقِف میشد و بر کائنات مُطَّلع میگشت. گویند آن را غلافی بود از اَدیم بر شکلِ مخروط ساخته، ده بندگُشا بر آن جا نهاده. وقتی که خواستی که از مُغَیَّبات چیزی بیند، آن غلاف را در خَرطه انداختی. چون همهی بندها گشوده بودی، به در نیامدی. چون همه ببستی، در کارگاهِ خَرّاط برآمدی. پس وقتی که آفتاب در اِستِوا بودی، او آن جام در برابر می داشت، چون ضوءِ نَیِّرِ اکبر بر آن میآمد، همهی نقوش در او ظاهر می شد.***وقتی، خفّاشی چند را با حربا[۱] خصومت افتاد و مُکاوَحَت میانِ ایشان سخت گشت. مُشاجَرَت از حد برفت، خَفافیش اتّفاق کردند که چون غَسَقِ شب در مُقَعَّرِ فَلَک مُستَطیر شود و رئیس ستارگان در حَظیرهی اُفول هوا کند، ایشان جمع شوند و قصد حِربا کنند و بر سَبیلِ حراب حِربا را اسیر گردانند، به مُرادِ دل، سیاستی بر وی برانند و بر حَسَبِ مَشیَّت، انتقامی بکشند. چون وقتِ فرصت به آخر رسید، به در آمدند و حِربایِ مِسکین را به تَعاون و تَعاضُدِ یکدیگر در کاشانهی اِدبارِ خود کشیدند و آن شب محبوس بداشتند. بامداد، گفتند «این حربا را طریقِ تَعذیب چیست؟» همه اتّفاق کردند بر قتل او. پس، تدبیر کردند با یکدیگر بر کیفیّتِ قتل. رایشان بر آن قرار گرفت که «هیچ تَعذیب بَتَر از مُشاهَدَتِ آفتاب نیست.» البتّه، هیچ عذابی بَتَر از مُجاوَرَتِ آفتاب ندانستند. قیاس بر حالِ خویش کردند و او را به مُطالَعَتِ آفتاب تهدید کردند.و او از خدای خود این می خواست و خود آرزویِ این نوع قتل می کرد.چون آفتاب برآمد، او را از خانه نحوستِ خود به در انداختند تا به شُعاعِ آفتاب معذّب شود و آن تَعذیب اِحیای او بود. اگر خفافیش بدانستندی که در حقّ حِربا به آن تَعذیب چه احسان کرده اند، چه نُقصان است در ایشان به ذوقِ لذّتِ او، همانا که در غَضَب بمردندی.***اِدریس جمله نجوم و کَواکِب با او به سخن آمدن. ، از ماه پرسید که «تو را چرا وقتی نور کم شود و گاهی زیادت؟»گفت «بدان که جِرمِ من سیاه است و صَیقَل و صافی و مرا هیچ نوری نیست. ولیکن وقتی که در مُقابلی آفتاب باشم، بر قدرِ آنکه تقابُل افتد، از نور او مثالی در آینه جِرمِ من ـ همچون صورتهای دیگر اجسام در آینه ـ ظاهر شود. چون به غایتِ تَقابُل رسَم، از حَضیضِ هِلالیّت به اوجِ بَدریّت ترقّی کنم.»اِدریس از او پرسید که «دوستیِ تو با خورشید تا چه حدّی است؟» گفت «تا به حدّی که هر گه که در خود نگرم در هنگامِ تَقابُل، آفتاب را بینم. زیرا که مثالِ نورِ قُرصِ آفتاب در من ظاهر است، چنانکه همه مَلاست. سطح و صِقالَتِ رویِ من مُستَغرَق است به قبولِ نورِ او. پس در هر نظری که به ذاتِ خود کنم همه آفتاب را بینم. که اگر آینه را در برابرِ آفتاب بدارند، صورتِ آفتاب در او ظاهر گردد؟ اگر تقدیراً آینه را چشم بودی و در آن هنگام که در برابرِ آفتاب است در خود نگریستی همه آفتاب را دیدی. اگرچه آهن است، «أنَا الشَّمس» گفتی، زیرا که در خود الّا آفتاب ندیدی. اگر «أَنَا الحقّ» گوید یا «سُبحانی ما أَعظَمَ شَأنی» گوید، عُذرِ او را قبول واجب باشد.»کتاب «قصّه های شیخ اشراق» چاپ نشر مرکز می باشد که ویرایش متن آن توسط جعفر مدرّس صادقی صورت گرفته است.پی نوشت:[۱] آفتاب پرست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]
صفحات پیشنهادی
کتابی برای آشنایی نوجوانان با زندگی شیخ اشراق
معرفی کتاب سنجاقکی نشسته بر کف استخر کتابی برای آشنایی نوجوانان با زندگی شیخ اشراق شناسهٔ خبر 2869546 - پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشمندان سنجاقکی نشسته بر کف استخر کتابی است برای نوجوانان تا آنها را با زندگی شیخ شهید از کودکی تا شهادت آشنا کند به گشیخ الازهر اصلا شیعیان مصر را حساب نمی کند
پاسخ تند متفکر شیعه مصر به دعوت الازهر شیخ الازهر اصلا شیعیان مصر را حساب نمی کند شیخ الازهر بیش از آن که به فکر مسایل مصر باشد خود را درگیر سیاست کشورهای عربی کرده و نگران عربستان است به گزارش سرویس دینی جام نیوز در پاسخ به دعوت شیخ الازهر نسبت به برگزاری نشست میان علمای دینشیخالاسلامی که از میراث حدیثی شیعه پاسداری کرد
علامه مجلسی شیخالاسلامی که از میراث حدیثی شیعه پاسداری کرد در سالروز رحلت علامه محمدباقر مجلسی صاحب بحارالانوار نگاهی به زندگی این عالم برجسته شیعی داشته ایم به گزارش سرویس دینی جام نیوز 27 رمضان سالروز وفات علامه محمد باقر مجلسی صاحب کتب بحارالنوار و مرآه العقول است وی یکمراسم بزرگداشت شیخ اشراق در استان زنجان برگزار می شود
مراسم بزرگداشت شیخ اشراق در استان زنجان برگزار می شود شناسهٔ خبر 2870106 - چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۶ استانها > زنجان زنجان-عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از برگزاری بزرگداشت شیخ اشراق در شهر سهرورد از توابع استان زنجان خبر داد شهین اعوانی در گفتگو با خبرنگپاسخ تند متفکر شیعه به دعوت الازهر: شیخ الازهر اصلا شیعیان مصر را حساب نمی کند
پاسخ تند متفکر شیعه به دعوت الازهر شیخ الازهر اصلا شیعیان مصر را حساب نمی کند فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت در پاسخ به دعوت شیخ الازهر نسبت به برگزاری نشست میان علمای دینی شیعه و اهل تسنن «راسم النفیس» از متفکران وبا روایت «صابر ابر» و «پانتهآ پناهیها» روی صحنه میرود برداشت آزاد «مهیار علیزاده» از قصه شیخ صنعان
با روایت صابر ابر و پانتهآ پناهیها روی صحنه میرودبرداشت آزاد مهیار علیزاده از قصه شیخ صنعانمهیار علیزاده گفت در شعله با تو رقصان برداشت آزادی از داستان شیخ صنعان است که قسمتهای عاشقانه این قصه به صورت مینیمال اجرا میشود به گزارش خبرنگار موسیقی فارس نشست خبری کنسرتزندگینامه آیتالله شیخ محمدمهدی آصفی در عراق منتشر شد
زندگینامه آیتالله شیخ محمدمهدی آصفی در عراق منتشر شد شناسهٔ خبر 2869052 - سهشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان رایزنی فرهنگی ایران در بغداد زندگینامه آیتالله شیخ محمدمهدی الاصفی سیرته و حیاته را در عراق منتشر و توزیع كرد به گزارش خبرگزاری مهر درنخستين فرهنگ لغت فشرده یونانی ـ فارسی منتشر میشود
نخستين فرهنگ لغت فشرده یونانی ـ فارسی منتشر میشود شناسهٔ خبر 2867727 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۵ دین و اندیشه > سایر رایزنی فرهنگی ايران در آتن نخستين فرهنگ فشرده لغت یونانی ـ فارسی رامنتشر می کند به گزارش خبرگزاری مهر نخستين فرهنگ فشرده لغت یونانی ـ فارسی به همت رایزنیفروش فرش منزل شیخ
حکایت فروش فرش منزل شیخ اینها وجوهات شرعی است و من برای ادای قرض از او مهلت خواستم به گزارش سرویس دینی جام نیوز در حالات شیخ اعظم شیخ انصاری وارداست که شخصی نزد شیخ انصاری آمد و قرضش را طلب کرد شیخ مهلتی خواست یکی از حاضرین گفت شیخ این همه پول داری چرا قرضش رانمی دهیتلاوتی جديد و منتشرنشده از مهدی قرهشيخلو
فيلم تلاوتی جديد و منتشرنشده از مهدی قرهشيخلو شناسهٔ خبر 2861753 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دریافت 57 MB تلاوت آیات ۷۸ تا ۸۲ سوره مباركه نساء سوره ضحی و سوره شرح توسط مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم را با هم می بینیم به گزارشدبيرخانه بنياد علمی سهروردی در زادگاه شيخ اشراق افتتاح می شود
رئيس شورای اسلامی شهر سهرورد دبيرخانه بنياد علمی سهروردی در زادگاه شيخ اشراق افتتاح می شود شناسهٔ خبر 2870745 - پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۹ استانها > زنجان زنجان-رئيس شورای اسلامی شهر سهرورد گفت دبيرخانه بنياد علمی سهروردی در زادگاه شيخ اشراق افتتاح می شود صفیاله تقیبیگشیخ اشراق، پایه گذار روشی نو در فلسفه و حکمت
به مناسبت بزرگداشت سهروردی شیخ اشراق پایه گذار روشی نو در فلسفه و حکمت تهران- ایرنا- هشتم مرداد روز بزرگداشت شهاب الدین سهروردی است فیلسوف بزرگ ایران زمین که با یاری جستن از عقل و شهود پایه گذار مکتب اشراق شد و به درک عمیق عالم هستی رسید و جهانیان را با فصلی تازه از فلسفه و عرفساسان ناطق در گفتوگو با فارس: کارگاه قصه و رمان و انتشار 18 عنوان تا پایان سال/ برنامههای کارگاه تشریح شد
ساسان ناطق در گفتوگو با فارس کارگاه قصه و رمان و انتشار 18 عنوان تا پایان سال برنامههای کارگاه تشریح شدمدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری از برگزاری کارگاههای آموزشی خبرداد و گفت در این کارگاههای آموزشی از نویسندگان و رمان نویسان برجسته استفاده می کنیم در کنار این فعالیتهاقصه غمانگیز طاقبستان + تصاویر
سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۲ عصرهای تابستان مردم شهر بار و بنهشان را جمع میکنند زنبیل و چای و شامی سبک برمیدارند و هوای دلانگیز و خنک چنارها و کاجستان طاقبستان و حوالیاش را تنفس میکنند قبلترها کنار دریاچه بزرگ طاقبستان هم یکی از تفرجگاههای شهر بود و قایقرانی روی بسترشمعاون اول رئیس جمهور: روحانی شیخ دیپلمات است / لغو قطعنامههای شورای امنیت نشان از عظمت انقلاب اسلامی است
معاون اول رئیس جمهور روحانی شیخ دیپلمات است لغو قطعنامههای شورای امنیت نشان از عظمت انقلاب اسلامی استمعاون اول رئیس جمهور گفت هر چند برخیها در زمان انتخابات به لقب روحانی به عنوان شیخ دیپلمات ایراد گرفتند اما امروز با توافق هستهای معلوم شد که روحانی شیخ دیپلمات است به گزارقصه غمانگیز یک بنای تاریخی/ تاقبستان؛ هیچچیز آنطور که بود، نمانده است؛ از خشکشدن دریاچه 1700 ساله تا بوی ل
قصه غمانگیز یک بنای تاریخی تاقبستان هیچچیز آنطور که بود نمانده است از خشکشدن دریاچه 1700 ساله تا بوی لجن و ماهی مرده تصاویر عصرهای تابستان مردم شهر بار و بنهشان را جمع میکنند زنبیل و چای و شامی سبک برمیدارند و هوای دلانگیز و خنک چنارها و کاجستان تاقبستان و حوالیاش«قصههای وحشی» برنده بزرگ اسکار لاتین شد
قصههای وحشی برنده بزرگ اسکار لاتین شد خبرگزاری پانا فیلم قصه های وحشی به تهیهکنندگی پدرو آلمادوار با کسب بیشترین تعداد جوایز برنده بزرگ این دوره از جوایز پلاتینو شد ۱۳۹۴ سه شنبه ۳۰ تير ساعت 10 33 به گزارش سرویس فرهنگی فیلم «قصه های وحشی» به کارگردانی دامیان ز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها