محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798055283
دعایی که اسم اعظم الهی در آن واقع شده
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
شرح و تفسیر فرازهای دعایی که سریع به اجابت می رسد؛
دعایی که اسم اعظم الهی در آن واقع شده
گر مردم از عظمت این دعا باخبر بودند و می دانستند که چه سریع به اجابت می رسد، برای آن حتی با شمشیر می جنگیدند تا آن را به دست آوردند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز: اگر مردم از عظمت این دعا باخبر بودند و می دانستند که چه سریع به اجابت می رسد، برای آن حتی با شمشیر می جنگیدند تا آن را به دست آوردند. سوگند به خدا که اسم اعظم الهی در این دعا واقع شده پس بکوشید بر خواندن این دعا و آن را از نااهلان و منافقان پنهان بدارید. این سخنان حضرت امام باقر علیه السلام در رابطه با دعای سحر است. دعای سحر یکی از معروف ترین دعاها در ماه مبارک رمضان است که روایت شده حضرت آن را در سحرهای ماه مبارک رمضان قرائت کرده و نسبت به خواندن آن سفارش می نمودند. شرح و تفسیر فرازهای والای این دعا، طی سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام علی شاه علیزاده، کارشناس و پژوهشگر تفسیر و علوم قرانی بیان شد و حال بخش چهارم این گفت و گو را می خوانید: مفهوم نور همچنان که در مباحث پیش بیان شد در میان خالق و مخلوق مشترک است در تعریف نور گفته شده هرچیزی که به خودی خود ظاهر و آشکار باشد و دیگران را نیز آشکار کند نور نامیده می شود. وقتی واژه نور را در مخلوقات و موجودات مادی جستجو می کنیم می توان مصادیقی برای آن یافت. به عنوان مثال خورشید که خود روشن است و منظومه شمسی را نیز نور می بخشد مصداقی برای مفهوم نور است. اما مصادیق مادی نور وبژگی هایی دارند که خداوند از آنها منزه است. نخست این که خورشید هستی اش را از خود ندارد بلکه از خدا دارد، دوم این که خورشید دارای جسم است و دیگر این که خورشید رو به تمام شدن است. اما خداوند هم منزه از جسم و ماده است هم ابدی است و هم هستی خدا از خود معنای نور بودن خدا تا حدودی برای ما روشن می شود. خدا نور است چون وجود دارد و وجودش آشکار و ایجاد کننده است یعنی آن چه را که پیدا نبود خداوند وجود آن را ایجاد کرد. اما موجودات در بهره مندی از نور، یکسان نیستند و بالاترین بهره مندی از نور را وجود پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله دارد چنان که شخص حضرت فرمود: « اول ما خلق الله، نوری » اولین موجودی که خدا آفرید نور من بود. در حدیثی از امام علی علیه السلام نقل است: «همانا خدا نور محمد صل الله علیه وآله را پیش از اسمان ها و زمین، عرش، کرسی، قلم و حتی آفرینش آدم و نوح و ابراهیم آفرید» . 24 هزار سال پیش از همه پیامبران، خدا نور پیامبر را آفرید. دعا کننده وقتی می خواهد به صفت نور خدا معرفت پیدا کند ابتدا به سراغ انوار مخلوقات خدا می رود و با استعانت از بالاترین مراتب نور الهی از خدا طلب استجابت می کند. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ نُورِكَ بِأَنْوَرِهِ وَ كُلُّ نُورِكَ نَيِّرٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِنُورِكَ كُلِّهِ ؛ خدایا برای استعانت گرفتن در برآورده شدن حاجتم به سوی نورانی ترین نور تو دست یاری دراز می کنم. اما وقتی متوجه می شود که همه تجلی نوری مخلوقات، همه از جانب خود خداست و اوست که نور کل است خطاب را تغییر می دهد و می گوید « وَ كُلُّ نُورِكَ نَيِّرٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِنُورِكَ كُلِّهِ .» در فقره بعدی دعا آمده است که اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ رَحْمَتِكَ بِأَوْسَعِهَا وَ كُلُّ رَحْمَتِكَ وَاسِعَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ كُلِّهَا ؛ در منابع روایی وارد شده است که رسول گرامی اسلام و ائمه معصومین علیهم صلوات الله دارای دو مرتبه از وجود هستند، به یک مرتیه آن با نام « وجود نوری» اشاره شده و مرتبه دیگراین است که آنها نیز مانند همه انسا نها دارای جسم و روح می باشند که در اثر تولد از پدر و مادر به دنیا آمده اند. وجود روحی و جسمی آنها در این دنیا در یک محدوده زمانی قرار دارد و پس از پایان محدوده زمانی از دنیا می رود همچون سایر انسان ها. اما وجود نوری آنها یک آفرینش خاص است که تنها آنان از این وجود نوری برخوردارند. این «وجود نوری» اولین مرتبه از آفرینش است که پیش از آن هیچ موجودی آفریده نشده بود. این انوار قدسیه اولین مخلوقات الهی هستند که در این مرتبه از وجود، تجلی تام و تمام اسمای حسنای الهی اند. امام صادق علیه السلام فرمود: ما هستیم آن تجلی تام اسمای الهی . در قران نیز به «وجود نوری» اشاره شده است که وقتی به ابلیس دستور سجده داده شد و او ابا کرد از وی سوال شد که آیا سجده نکردن تو به خاطر آن است که استکبار ورزیدی و یا خود را از «عالین» به شمار آوردی؟ از این آیه استفاده می شود که «عالین» کسانی بودند که مامور به سجده نبوده اند. «ابوسعید خدری» می گوید در نزد رسول خدا نشسته بودیم که مردی آمد و از رسول خدا صل الله علیه وآله درباره این آیه سوال کرد که عالین چه کسانی هستند؟ آیا برتر از فرشتگانند؟ حضرت فرمود: «من، علی، فاطمه، حسن وحسین؛ در سراپرده عرش بودیم و خدا را تسبیح می گفتیم و فرشتگان نیز با تسبیح ما خدا را تسبیح می گفتند، این 2 هزار سال قبل از آفرینش آدم بود؛ وقتی خداوند وی را آفرید به فرشتگان امر کرد که بر او سجده کنند اما بر ما امر نکرد و همه فرشتگان سجده کردند جز ابلیس ». بنابراین منظور از «عالین» همان پنج تن آل عبا هستند که نام آنها در سراپرده عرش مکتوب است. «وجود مقدس نوری» آنها اولین مخلوقات الهی است و به همین دلیل، آنها سبب وجود سایر موجودات هستند. یعنی خلقت سایرموجودات نیازمند اسباب و عللی است و سبب وجود این مخلوقات «وجود نوری» این بزرگواران است. همچنان که در زیارت امام حسین علیه السلام و سایر زیارت می خوانیم که «بکم یمحوا الله ما یشاء و بکم یثبت » خداوند به واسطه شما هر آنچه از تقدیرات را که بخواهد محو یا تقدیر می کند . به واسطه شما درختان می رویند و بارن از آسمان می ریزد که همگی دلالت بر این دارد که وجود نورانی ائمه واسطه خلق و آفرینش خلقت هستند. البته این وجود نورانی جدای از وجود مادی آنها نیست. یعنی زمانی که آنها با تولد از پدر و مادر متولد شده و به دنیا وارد می شوند علاوه بر جسم و روح، «وجود نورانی» آنها با ایشان همراه است مانند روح و جسم ما که با هم در این دنیا همراه هستند و جدای از هم نیستد. نور وجودی آنها نیز با آنان همراه بوده است. با عنایت به این مقدمه کلمه رحمت را شرح می دهیم. رحمت یعنی حالتی که دارنده آن وقتی نیاز نیازمندی را می بیند به سوی او متمایل شده و در جهت برطرف کردن نیاز او تلاش می کند. لذا وقتی انسانی برای رفع نیاز دیگری اقدام می کند، می گویند به او رحم کرد. خداوند با وصف «رحمان و رحیم» معرفی شده است و مفسران گفته اند «رحمان» رحمی است که در راستای برآورده شدن اصل و بقای هستی و لوازم آن از حیات و رزق و سایر نعمت های الهی می باشد و «رحیم» صفتی است برآورنده کمالات و معنویات. آفرینش با صفت «رحمان» خداست و کمال آفرینش با رحمیت خدا تامین می شود. تمام موجوداتی که آفریده شده اند تجلی رحمانیت خداوند و کمالات آنها تجلی رحمت رحیمی خداست. لذا در قران رسول گرامی اسلام را «رحمه للعالمین» معرفی می کند. این فقره از دعا می گوید «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ رَحْمَتِكَ بِأَوْسَعِهَا وَ كُلُّ رَحْمَتِكَ وَاسِعَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ كُلِّهَا» وقتی با معرفت به رحمت واسعه ی الهی در مخلوقات، به رحمت خود خدا پی می بریم عرض می کنیم خدایا چون همه رحمت ها از جانب توست و از تو نشات می گیرد من به همه رحمت های تو متوسل می شوم تا حاجتم به اجابت رسد./شبستان
۱۶/۰۴/۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]
صفحات پیشنهادی
کرامت الهی راهيابی به اوصاف و اسمای پروردگار عالَم است
مرتضی جوادیآملی کرامت الهی راهيابی به اوصاف و اسمای پروردگار عالَم است شناسهٔ خبر 2849132 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشمندان در عالَم طبيعت انسان کريمترين موجود است که وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني آدَم شامل حال اوست اما کرامت نوع ديگری دارد که کرامت الهمراسم افطار مسلمانان آمریکا برای یادبود قربانیان «چارلستون»
مراسم افطار مسلمانان آمریکا برای یادبود قربانیان چارلستون گروهی از مسلمانان آمریکا برای زدودن تصورات غلط در مورد افراط گرایی در اسلام تصمیم دارند تا از ماه رمضان سال جاری میلادی برای دعوت میان ادیانی استفاده کنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز گروهی از مسلمانان آمریکا برای زدودرئیس اداره اوقاف و امور خیریه گرگان خبر داد برگزاری مراسم «ضیافت الهی» در 6 بقعه گرگان
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گرگان خبر دادبرگزاری مراسم ضیافت الهی در 6 بقعه گرگانرئیس اداره اوقاف و امور خیریه گرگان از برگزاری مراسم ضیافت الهی در 6 بقعه این شهرستان خبر داد و گفت مراسم جزءخوانی محافل انس با قرآن با حضور قاریان مصری و برپایی خیمههای معرفت برگزار میشود حجتمدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان خبر داد برگزاری ویژه مراسم شبهای قدر در حسینیه اعظم زنجان
مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان خبر دادبرگزاری ویژه مراسم شبهای قدر در حسینیه اعظم زنجانمدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان از برگزاری ویژه مراسم شبهای قدر در حسینیه اعظم زنجان خبر داد مجتبی شهامی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اباز شدن گره تمام سختی ها با عنایت الهی
باز شدن گره تمام سختی ها با عنایت الهی مسبب الاسباب خدای متعال است شاید در ظاهر گرفتاری غم و اندوه به وسیله سبب های مادی برطرف شوند ولی در واقع گره تمام سختی ها با عنایت الهی باز می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز دعای افتتاح دعایی است که محمد بن عثمان عمری از نایبان خاص امامراسم احیای شبهای قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)برگزار میشود
شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۹ مراسم روحبخش و نورانی احیای شبهای مبارک قدر با سخنرانی آیتالله مکارمشیرازی در مجتمع فرهنگی و مدرسه علمیه امام کاظم ع برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مراسم که همراه با مرثیه سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم ارمز موفقیت انقلاب اسلامی، واقعبینی به جای واقعگرایی است
رحیمپورازغدی در بزرگداشت شهدای هفتم تیر عنوان کرد رمز موفقیت انقلاب اسلامی واقعبینی به جای واقعگرایی است شناسهٔ خبر 2790056 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۴ دین و اندیشه > اندیشمندان حسن رحیمپورازغدی در سومین روز بزرگداشت شهدای هفتم تیر در سرچشمه گفت رمز موفقیت انقلاب اسلامعلاقه رهبر انقلاب به تلاوت مصطفی اسماعیل
تلاوت زیبا علاقه رهبر انقلاب به تلاوت مصطفی اسماعیل مصطفی اسماعیل اولین قاری قرآنی بود که ابداعکنندهی هماهنگی بین قرائت و معنی آیات بود و ترویج تقلید از سبک او به فهم بهتر قرآن کمک میکرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز اواخر دههی چهل که هنوز نوار کاست رایج نبود آیت&zwnjکتاب محیالدین الهی قمشهای: حکیم معرفت و محبت منتشر شد
به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب محیالدین الهی قمشهای حکیم معرفت و محبت منتشر شد شناسهٔ خبر 2849745 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب محی الدین الهی قمشه ای حکیم معرفت و محبت به کوشش ابوالحسن غفاری توسط انتشارات پژوهشگاه فردعايي براي رفع غم و اندوه
دعايي براي رفع غم و اندوه همانطور كه ميدانيد براي موفقشدن و رسيدن به هر هدفي بايد برنامهريزي داشت تا در راستاي آن برنامهريزي به هدف اصلي رسيد براي استفاده بيشتر از اين ماه عزيز هم قطعاً بايد با برنامه جلو برويم و به نظر ميرسد بالاتر از رسيدن به رشد و كمالات معنوي نتوان هدمراسم قرعهکشی نفرات برتر سیزدهمین آزمون قرآن و عترت برگزار شد
با حضور معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد مراسم قرعهکشی نفرات برتر سیزدهمین آزمون قرآن و عترت برگزار شد شناسهٔ خبر 2852348 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مراسم قرعهکشی نفرات برتر سیزدهمین آزمون قرآن و عترت با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و اتاثیر افطار با آب ولرم از زبان پیامبر اعظم(ص)
پیامبر اکرم ص با شیرینی و حلوا افطار میکرد و اگر آن را نمییافت با آب ولرم افطار میکرد و میفرمود آن باعث پاکیزگی کبد و معده است و دهان را خوشبو میکند ریشه دندان و دید چشم را تقویت میکند یکی از نکاتی که از سیره ائمه اطهار ع برمیآید چگونگی و نحوه افطار کردن آنها در ماهقطام افسانه یا واقعیت؟
قطام افسانه یا واقعیت جموع روایتهائى که مورخان نخستین درباره شهادت امیر مؤمنان آوردهاند و شیعه و اهل سنت آن را در کتاب هاى خویش نقل کرده اند نشان مى دهد که على ع با توطئه خوارج به شهادت رسید خبرگزاری فارس این روایتها را با اندک اختلاف در کتابهایى چون تادعایی که گناهان را میریزد +متن
به مناسبت ایامالیض دعایی که گناهان را میریزد متن در ایام البیض ماه مبارک رمضان بر قرائت دعای مُجیر تأکید شده است زیرا هر کس این دعا را در وقتش بخواند گناهانش آمرزیده میشود به گزارش سرویس دینی جام نیوز دعای مجیر در بین دعاها از جایگاه بلندى برخوردار است و از حضرت رسول صکیفر الهی
حدیث کیفر الهی خداوند قسم یاد کرده است که هر کس با شکم سیر بخوابد در حالی که در نزدیکی او مؤمنی گرسنه و بی غذا باشد را نمیبخشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز علیبنالحسین امام سجاد علیهالسلام فرمودند هر کس با شکم سیر بخوابد و در نزدیکیاش مومنی گرسنه و ب«سنّت امداد» در قرآن کریم - بخش دوم و پایانی/ شرط اساسی در جهت جلب امدادهای الهی
سنّت امداد در قرآن کریم - بخش دوم و پایانی شرط اساسی در جهت جلب امدادهای الهیامداد از سنّت های الهی مطرح در قرآن کریم و عهد عتیق است و آیات و فقرات قابل توجهی در این دو منبع به آن اختصاص یافته است این سنّت براساس قرآن کریم مربوط به زمان و مکان خاصی نیست و اختصاص به یک امّت و قوچگونه جایگاه واقعی خود را بشناسیم؟
شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۳ یک مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه وقتی قرآن را تنها برای ثواب آن میخوانیم حد خود را کوچک کردهایم گفت با تغییر نگاه به این کتاب آسمانی میتوان جایگاه حقیقی خود را بشناسیم و متناسب با این مقام رفتار کنیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها