تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798150141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فلسفه روزه از دو دیدگاه عقلی و عشقی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳




isna-14-328.jpg

یک استاد دانشگاه، فلسفه روزه را از دو دیدگاه عقلی و عشقی مورد بررسی قرار داد و نتایج کلی آن را بیان کرد. واحد بکرایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، با اشاره به این‌که «روزه عملی عبادی است که در کنار دیگر اعمال عبادی و فروع دین قرار می‌گیرد» اظهار کرد: به تعبیر آیه 183 سوره بقره قرآن کریم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرر شده بود، باشد که پرهیزگاری کنید. وی افزود: تا به امروز اکثر صاحب نظران اسلامی سعی داشته‌اند فلسفه و بنیان روزه را با نگاه عقلانی بیان کنند و شاید به همین خاطر است که در جواب فلسفه روزه، همیشه خواص پزشکی و درک کردن فقرا را عنوان کرده‌اند. بکرایی عنوان کرد: همچنین می‌توان روزه را به عنوان یک نوع نیایش با نگاه عشقی یا همان عشق عرفانی توجیه کرد چرا که اگر بنا، بر این باشد که هر نوع گره دینی را با چنگال تیز عقل باز کنیم، عقل همیشه جوابگو نخواهد بود. وی بیان کرد: شاید در همین مسأله انسان تیزبین مضرات و معایب جسمانی روزه را از نظر پزشکی بیان کند و یا اینکه بگوید که فقر یک مسأله نسبی است و هر کسی در یک مرتبه‌ای نسبت به بالاتر از خود فقیر و نسبت به پایین‌تر از خود ثروتمند است؛ اینجاست که فلسفه عقلانی روزه جوابگو نخواهد بود. این استاد دانشگاه ادامه داد: شاید زیباترین توجیه عاشقانه روزه در این است که روزه امتثال تمام و کامل عاشق در مقابل معشوق است همانطور که خداوند می‌فرماید: «الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِه» با نگاه عاشقانه یعنی "روزه برای من است و من پاداشش می‌شوم"؛ برخلاف نگاه عقلی که ترجمه اینگونه خواهد شد که "روزه برای من است و من پاداشش می‌دهم". وی عنوان کرد: میان هر دو ترجمه و هر دو دیدگاه(عقل و عشق) فرسنگ‌ها فاصله است، روزه از نگاه یک عارف یا یک عاشق به معبود همچون مولانا این گونه توصیف خواهد شد: این دهان بستی دهانی باز شد تا خورنده‌ی لقمه‌ها راز شد لب فروبند از طعام و از شراب سوی خوان آسمانی کن شتاب گر تو این انبان ز نان خالی کنی پر ز گوهرهای اجلالی کنی طفل جان از شیر شیطان باز کن بعد از آنش با ملک انباز کن چندخوردی چرب و شیرین از طعام امتحان‌کن چند روزی درصیام چند شب‌ها خواب را گشتی اسیر یک شبی بیدارشو دولت بگیر بکرایی بیان کرد: آری به فراخور جامعه امروزی و استرس‌ها و فشارهای کاری و روانی، بدیهی است که واضح‌ترین محاسن روزه برای انسان‌ها همان بالا رفتن آستانه تحمل انسان است. وی یادآور شد: روزه کرنش در گرمای تابستان و به تناسب شرایط جغرافیایی در طولانی‌ترین روزهای سال می‌تواند باعث بالا رفتن آستانه صبر و تحمل شود و هر چند آن هم باز یک نگاه عقلی است نه عشقی. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن