تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798123778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت الاسلام رهدار در گردهمایی جنود عقل: تعاریف غربی در پژوهش‌های ما هژمون شده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت الاسلام رهدار در گردهمایی جنود عقل:
تعاریف غربی در پژوهش‌های ما هژمون شده‌اند
رئیس موسسه فتوح اندیشه گفت: متأسفانه در بسیاری از پژوهش‌های ما خواسته یا ناخواسته تعاریف غربی هژمون شده‌اند، به این علت که ما محدوده، ماهیت و نتایج موضوعات خود را از غرب گرفته‌ایم، متناظرهای غربی را به اشتباه پیدا کرده و به جای فلسفه در ابتدای کار از فقه استفاده کرده‌ایم.

خبرگزاری فارس: تعاریف غربی در پژوهش‌های ما هژمون شده‌اند



به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، دومین روز گردهمایی فعالان تحول علوم انسانی کشور تحت عنوان «جنود عقل» امروز (شنبه 30 شهریور) در اردوگاه شهید چمران تهران برگزار شد. حجت‌الاسلام احمد رهدار رئیس موسسه فتوح اندیشه در این همایش درباره مغالطات روش مواجهه مسلمین در برابر علم غرب عنوان کرد: پیشنهاد این موضوع به دو علت ارائه شد، نخست انتشار کتاب علم دینی بنده و اینکه بحث‌های دیگری از جمله مباحث این جلسه باید بدان ضمیمه شود و دوم توجه به این موضوع برای کسانی که در عرصه علم دینی زحمت جدی می‌کشند. وی در ادامه افزود: باید این را بدانیم که نسبت ما با دنیای غرب آیا با روش های شایسته ای صورت گرفته یا خیر؟ بنده معتقدم که چون تابه حال به این قضیه توجه جدی نشده کلاه های سنگینی سر ما رفته است! در بسیاری از پژوهش های ما خواسته یا ناخواسته تعاریف غربی هژمون هستند یعنی محدوده و ماهیت و نتایج موضوع را ما از غرب می گیریم. حجت الاسلام رهدار با تعریف برخی واژه ها عنوان کرد: به طور مثال خود واژه علم که کلیدواژه آن بسیار در قرآن و روایات آمده است گمانم این است که مسلمانان توصیه اسلام درباره علم را شنیده اند و بعد از آن یک اشتباه روشی درباره درک ماهیت، خصوصیات و نتایج و پیامدهای آن را از محضر اسلام تلمذ نکرده اند. به همین دلیل است که در ذهن خود ما اگر بخواهیم بگوییم عالم چه کسی است به مدرک و تحصیلات توجه می کنیم درحالیکه باید به تقوا، اخلاص، شکر و ... توجه کنیم. رئیس موسسه فتوح اندیشه افزود: مثال دیگر درباره مرگ است که در ادبیات دینی ما به کرات درباره آن بحث شده است اما همین واژه در علوم دیگر معانی متفاوتی دارد، مرگ پدیده ای کلیدی و مهم است که در پژوهش های ما از آن یک تعریف متفاوت شده است بنده در یکی از مقالاتم مرگ از بنا به روایتی از امام علی (ع) آن چیزی دانست که زندهی باشی و ذلیل باشی و بمیری و عزیز باشی، تعریف کردم که همین رویکرد مرا استادم ایدئولوژیستی تفسیر کرد درحالیکه ایستادن تپش قلب انسان، پیش‌پاافتاده‌ترین تعبیر از مرگ است. وی با بیان اینکه اگر بخواهیم واژه پیشرفته را تعریف کنیم ، براساس دیدگاه غربی این «پیش» هیچ گاه نزد ما نیست، توضیح داد: درحالیکه به عقیده یک دیندار پیش بودن نزدیکی به ساحت الهی است. چه شده که ما مسلمانان این همه کتاب نوشتیم اما تعریفمان از پیشرفت ، تعریف غربی است؟ انسان در دنیای مدرن نخست با وجه سیاسی و سپس حقوقی تعریف می شود و این با تعریف ما از اسلام متفاوت است. حجت الاسلام رهدار با اشاره به تعاریف از انسان در اوایل قرون پانزدهم تا قرن بیستم توسط افرادی چون ماکیاول، لامارک، نیچه و دیگران گفت: این افراد انسان را میمون، ابر انسان و ابر حیوان، گرگ و روباه تعریف کرده اند همین تعاریف انسان ها را به جنگ جهانی اول  و دوم کشاند و سپس هم که منشور حقوق بشر بازهم با حق وتو برای انسان ها در غرب تعریف شد. وی در ادامه توضیح داد: تعریف انسان با دیدگاه غربی برای ما غلط است اهل بیت (ع) انسان را انتزاعی فهم نکردند، انسان دیندار در ساحت اسلام خارج از متن خود تعریف نمی‌شو. حجت‌الاسلام رهدار یکی دیگر از اغلاط ما در برداشت از علم غربی را غلط در قضاوت‌های ما از علم غربی به شمار آورد و گفت: در اغلب موارد متناظرهای ما در عالم اسلام و غرب متفاوت است نباید یک نمونه تیپیکال غربی با نمونه اسلامی مثال بزنیم، حداقلی و حداکثری باید با هم سنخ خود مقایسه شود. وی با تأکید براینکه ادعا می‌کند بدترین فرد و جامعه اسلامی اگر با متناظرهای خودش مقایسه شود، بدترین جامعه اسلامی از بهترین جامعه غربی بهتر است، توضیح داد: به طور مثال در توجه قانون در غرب که خیلی هم به ظاهر غربیان مدعی آن هستند، باید گفت قانون درغرب متناظرش در عالم اسلام ، شریعت است. بنابراین اصل مقایسه قانون با قانون غلط است. پس پرده غرب بی نظمی ها و قانون شکنی های کلانی است که باید مطالعه شود. حجت الاسلام رهدار با تأکید بر اینکه دیگر اشتباه روشی ما مواجه شدن با غرب با فقه است، توضیح داد: مواجه ما برای سنجش غرب نمی تواند ابتدا با فقه باشد بلکه نخست باید با فلسفه وارد شویم. انتهای پیام/ک

93/06/29 - 19:37





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن