تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798077606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا سینما از ادبیات استفاده نمی‌کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۹




315-1.jpg

احمد بیگدلی با بیان این‌که ساخت فیلم اقتباسی به کارگردنی نیاز دارد که سینما و ادبیات را به خوبی بشناسد می‌گوید، اکنون ادبیات ما چندان به خلق آثار ماندگاری که منبع اقتباس قرار بگیرد، توجه ندارد. این داستان‌نویس در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تجربه خود از اقتباس ادبی گفت: من تا الآن به آن شکل معمول تجربه اقتباس نداشته‌ام، اما 20 سال پیش یک فیلم‌نامه نوشتم به اسم «پسرکی به نام فلو». این فیلم‌نامه 20 سال پیش تصویب شد و قرار شد در بنیاد فارابی ساخته شود، اما تهیه‌کننده‌ای برای آن پیدا نشد و من چون دیدم کار دارد از بین می‌رود، اکنون در حال نوشتن رمانی بر اساس آن هستم به نام «فیلم-داستانی به نام نیمرخی از آن فلو». این رمان مانند فیلم‌نامه‌ای دکوپاژشده است. شاید این کار من هم نوعی اقتباس ادبی باشد. او همچنین درباره اهمیت اقتباس ادبی گفت: اقتباس ادبی کار بسیار دشواری است و سینماگری چون ناصر تقوایی بر اساس «داشتن و نداشتن» همینگوی فیلم «ناخدا خورشید» را می‌سازد، زیرا همان‌قدر که با سینما آشناست، ادبیات را می‌شناسد و پیش از این‌که سینماگر باشد، نویسنده است و رمانی مانند «تابستان آن سال» را با حال و هوای داستان‌های همینگوی نوشته است. او با هر دو سوی ماجرا آشناست و از هر دو سو دستش پر است، برای همین می‌تواند بر اساس ادبیات کار اقتباسی بسازد. بیگدلی ادامه داد: برای ساخت کار اقتباسی باید به خیلی از شگردها و بخش‌های رمان وفادار ماند، این وفاداری به متن اصلی کار کارگردان را سخت می‌کند، خصوصا اگر کارگردان کم‌سابقه باشد. با توانی که الآن سینمای ما دارد، ساخت فیلم اقتباسی خیلی سخت است. زمانی بهمن فرمان‌آرا «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری را می‌سازد و یا از روی «ترس و لرز» غلامحسن ساعدی فیلم ساخته می‌شود، اما الآن این توان در سینمای ما نیست؛ چون کار اقتباسی محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند، اما در کارهای دیگر فیلم‌نامه خودش یا فیلم‌نامه سفارشی را آن‌طور که می‌خواهد، تغییر می‌دهد. این نویسنده همچنین درباره علت موفقیت و مقبولیت فیلم‌های اقتباسی گفت: این موضوع به دلیل صمیمیتی است که فیلم اقتباسی ایجاد می‌کند. نویسنده قبلا کار بسیار زیادی روی داستان انجام داده، فراز و فرودها را طی کرده است و شخصیت‌ها ایجاد شده‌اند و لازم نیست کارگردان شخصیت را خلق کند. در واقع سینماگر از پیشینه ادبی یک نویسنده برای فیلم‌سازی استفاده می‌کند. او درباره ویژگی‌های آثار داستانی که می‌توانند مورد اقتباس قرار بگیرند هم گفت: فیلم‌نامه با داستان تفاوت دارد؛ در فیلم‌نامه همه چیز باید مابه ازای خارجی داشته باشد، اما در داستان توصیف فضا را شکل می‌دهد. اگر این اتفاق در داستان به خوبی بیفتد، کارگردان می‌تواند از ادبیات برای فیلم‌سازی بهره بگیرد. اما متأسفانه داستان‌نویسی ما اکنون حول چاپ و انتشار است تا نوشتن آثار ماندگار. همین سبب شده که ادبیات ما ادبیات پخته‌ای که 25 سال پیش سینما را تغذیه می‌کرد نباشد. سینمای ما هم به سوی هزل و کمدی رفته و از جدیتش فاصله گرفته است. بیگدلی در پایان تأکید کرد: برای داشتن سینمای اقتباسی قدرتمند، باید داستان‌های ما جاندار و توصیفی و خوندار باشند و مایه‌هایی برای جنبش داشته باشند. پرسش و پاسخی که در سینما مطرح می‌شود، مخاطب را جلب می‌کند و داستان مونوتونِ بی‌اوج و فرود و بی‌روح نمی‌تواند در سینما مطرح شود. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن