تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833033271
چرا سینما سراغ مرادی کرمانی میرود؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۹
هوشنگ مرادی کرمانی با ابراز رضایت از اقتباس براساس کتابهایش، گفت دلایلی چون مسائل مالی، پیچیدگی داستانها و ممیزی سبب میشود کارگردانها از فیلمهای اقتباسی چندان استقبال نکنند. این نویسنده پیشکسوت در گفتوگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اقتباس ادبی در سینمای ایران گفت: اصولا اقتباس یعنی اینکه محتوایی از ظرفی به ظرف دیگر برود. وقتی محتوا در ظرف دیگر رفت، شکل آن ظرف را به خودش میگیرد بنابراین محتوای ادبیات داستانی وقتی به سینما میرود تفاوتهایی در آن ایجاد میشود. سینما زمانمند است، 90 تا 120 دقیقه وقت دارد، اما ادبیات زمانبندی ندارد. این کارگردان را مجبور میکند براساس زمان بخشی از کارها را انتخاب کند برای همین من به عنوان نویسنده نمیتوانم انتظار داشته باشم که هرچه نوشتهام در فیلم بیاید. او در ادامه افزود: بسیاری از نویسندههای بزرگ مثل همینگوی اختلافشان با کارگردانهایی که از داستانهایشان فیلم ساختهاند در این است که معتقدند چرا در فیلم بخشی از اثرشان نیامده است اما من از فیلمهای ساختهشده براساس آثارم ناراضی نیستم. با بیش از 20 کارگردان کار کردهام؛ از فیلمهای کوتاه چنددقیقهیی گرفته تا «قصههای مجید» که چندین قسمت فیلم و سریال بر اساسش ساخته شد. همچنین با کارگردانان جوان و کارگردانهای قدیمی همکاری داشتهام و با هیچ کدامشان به مشکل برنخوردهام. هیچ جا هم کسی ندیده که من متنی اعتراضی بنویسم. شاید هم دلیل اینکه کارگردانها به سراغ کارهایم میآیند این باشد که من منعطف هستم و تعصبی ندارم. مرادی کرمانی درباره ویژگیهای آثاری که مورد اقتباس قرار میگیرند گفت: یکی از ویژگیهای این آثار ایجاز است. داستان باید کوتاه باشد، همچنین باید حامل فرهنگ گروهی از مردم باشد. از سویی نویسنده در داستان تعریف نکند بلکه نشان دهد. من از 16 سالگی با فیلم سروکار داشتم، آگهی سینمایی مینوشتم و هر فیلم را چندین بار میدیدم، همین سبب شده من تصویری بنویسم. برخی میگویند من آرزوی فیلمساز شدنم را در کتابهایم آوردهام. همچنین باید کنش و واکنشها موقعیت داستان را مشخص کند. نویسنده «قصههای مجید» درباره آثار موفق اقتباسی در سینمای ایران گفت: به نظرم یکی از کارهای موفق «دایی جان ناپلئون» بود و دیگری «شوهر آهوخانم» که در آنها صحنهپردازیها و بازیگران و گفتوگوها خیلی خوب کارگردانی شده بود. البته اقتباسهای داریوش مهرجویی از داستانهای خارجی هم بسیار موفق بوده؛ چون فکر مهرجویی فرنگی است و بومی فکر نمیکند؛ برای همین اقتباسهایش از کارهای خارجی خیلی خوب انجام شده است. در کارهای ایرانی هم آنهایی که نویسنده در کنار او بوده مانند فیلم «گاو» خیلی خوب از آب درآمده است. مرادی کرمانی همچنین درباره کم شدن تعداد فیلمهای اقتباسی گفت: از نظر من ریشه این موضوع تا حدی مسائل مالی است، چون نویسنده سالها برای نگارش کارش زحمت کشیده و داستانی را نوشته است، برای همین باید برای اقتباس از روی اثرش پول زیادی دریافت کند که رایت سینمایی یا حق اقتباس کارش را محول کند. بعد از آن باید شخص دیگری متن را به فیلمنامه تبدیل کند و یک کارگردان هم باید کار را کارگردانی کند بنابراین چندین نفر دستمزد دریافت میکنند. همین سبب میشود که برخی مغز و استخوان داستان را از نویسنده میگیرند و پوست و گوشت دیگری روی آن میکشند. البته دندانگردی نویسندهها هم که همکاران من هستند مؤثر است. او در ادامه افزود: البته موضوع دیگری هم هست. برخی داستانها در خودشان ایدئولوژی و تفکری دارند که در داستان مینشیند اما در فیلم درشت به نظر میرسد و همین سبب میشود که کار به سختی مجوز بگیرد. آن اثر بدون ایدئولوژی هم چیز دیگری ندارد، مانند بخشی از کارهایی که قبل از انقلاب نوشته شده است که به دلیل فضای حاکم بر جهان ایدئولوژیمحور هستند. همچنین بخشی از داستانها بسیار سخت هستند و سینمایی کردن آنها هزینه و تدارک بسیار میخواهد و سینمای ما هم سینمای کمجانی است و نمیتواند این هزینهها را تقبل کند چون فیلمهای ایرانی به دلیل نوع خاصی که دارند از سوی تلویزیونهای خارجی چندان خریده نمیشوند. این نویسنده همچنین گفت: مسائل اخلاقی هم اثرگذار است. در داستان موقعیتهای جنسی مطرحشده چندان به چشم نمیآید و روابط آدمها خیلی چشمگیر نیست اما وقتی همین روابط در فیلم تصویر میشود، خیلی به چشم میآید و حذف این روابط هم سبب میشود که داستان بریزد؛ برای همین استقبال از کارهای اقتباسی کم شده است. نویسنده داستان «مربای شیرین» سپس در پاسخ به این سؤال که چه چیزی باعث میشود بیشتر آثار اقتباسی کارهای موفقی از آب دربیایند گفت: کتابی که نوشته میشود نتیجه ذهنیت چندینساله نویسنده است و وقتی کسی آن را به فیلم تبدیل میکند اگر عمق داستان به پرده سینما منتقل شود، فیلم، فیلم ماندگاری خواهد شد. در جهان هم همین است و بیشتر فیلمهای مطرح جهان برپایه داستانهای مکتوب ساخته شدهاند. یکی از فیلمهایی که حتی نسخه سینماییاش از کتاب هم بهتر شده «بربادرفته» است. مخاطبان فیلمهای اقتباسی زیاد هستند چون مخاطبان کتاب اصلی هم به مخاطبان فیلم اضافه میشوند اما به دلایلی که گفتم کارگردانان کمتر از ساخت فیلمهای اقتباسی استقبال میکنند. البته کتابهایی هم هستند که امکان ساخت نسخه سینمایی از روی آنها بسیار دشوار است، مانند «صد سال تنهایی» مارکز و «بوف کور» صادق هدایت که آنچنان ذهنی و پیچیده هستند که ساخت اثر سینمایی از روی آنها ممکن نیست. مرادی کرمانی همچنین با اشاره به تجربه خود از ساخت فیلم بر اساس کتابهایش گفت: گاهی ساخت فیلم از روی کتاب سبب میشود مخاطب کتابها کمتر شود چون بعضی فکر میکنند وقتی فیلمی را دیدهاند که براساس کتابی ساخته شده است دیگر لازم نیست آن کتاب را بخوانند. ناشرها تجربه این موضوع را درباره کتابهای من داشتهاند در حالیکه همه داستان در فیلم نیامده است. همچنین خواندن کتابی که قبلا فیلمش را دیده باشیم سبب میشود که تصویرهای ذهنی ما از آن فیلم مانع تصویرسازی درباره کتاب بشود. اما به هر حال این اتفاق روی کتابهای من اثر نداشته است و برای مثال «قصههای مجید» به چاپ بیست و پنجم رسیده است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
مرادی: چرا ما باید برای موسیقی هزینه کنیم؟
مرادی چرا ما باید برای موسیقی هزینه کنیم رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به وجود 300 آموزشگاه موسیقی در تهران گفت چه دلیلی دارد این سازمان برای موسیقی هزینه کند کد خبر ۴۱۶۹۵۷ تاریخ انتشار ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۷ ۴۳ - 16 July 2014 رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهرچرا از تهیهکنندگان سینما در جشن مدیران تولید تقدیر شد؟
شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۵ مدیر انجمن مدیران تولید خانه سینما گفت در جشنمان از تهیهکنندگانی تقدیر کردیم که پیش از این به عنوان مدیر تولید نقش تأثیرگذاری داشتند یونس صباحی در گفتوگویی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با اشاره به تقدیر از حسن آقاکریمی غمرادی کرمانی، رحماندوست و راستی از ادبیات کودک و نوجوان میگویند
فرهنگ و ادب ادیبات ایران همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان مرادی کرمانی رحماندوست و راستی از ادبیات کودک و نوجوان میگویند نشست تخصصی جایگاه ادبیات کودک و نوجوان سه شنبه 17 تیرماه ساعت 16 با حضور هوشنگ مرادیکرمانی مصطفی رحماندوست و مجید راستی برگزار میشود به گزارش خکتابخانه ۹متری فاطمهها به روایت هوشنگ مرادی کرمانی
کتابخانه ۹متری فاطمهها به روایت هوشنگ مرادی کرمانیتاریخ انتشار يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰ ۳۹ شرق نوشت «هوشنگ مرادیکرمانی» میگوید که فعالیتهای خیرخواهانهای نظیر مدرسهسازی به اندازه کافی رواج دارد و باید بهدنبال کارهایی بود که کمتقطار «شهر موشها» به سینما «کوروش» میرود
قطار شهر موشها به سینما کوروش میرود مجتمع سینمایی کورش همزمان با عید فطر و با نمایش فیلم شهر موشها 2 به کارگردانی مرضیه برومند رسما افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد علی سرتیپی یکی از تهیه کنندگان فیلم سینمایی شهر موش ها 2 که در شامگاه سه شنبه 17 تیر در مراسم بازدید ازچرا در سینما «فارسی» پاس داشته نمیشود؟ وقتی سینما هم محل هجوم به زبان فارسی میشود
چرا در سینما فارسی پاس داشته نمیشود وقتی سینما هم محل هجوم به زبان فارسی میشودبا وجود اینکه به طور متوسط در سینمای ایران سالانه 60 تا 70 فیلم ساخته میشوند و در صدور پروانههای ساخت نیز دقت نظر زیادی صورت میگیرد اما گاهی وقتها زبان فارسی در سینما پاس داشته نمیشود به گزارش خستارگان سینما که سراغ خوانندگی رفتند / از نوای خوش مهران مدیری تا انتقاد به آلبوم بهرام رادان
ستارگان سینما که سراغ خوانندگی رفتند از نوای خوش مهران مدیری تا انتقاد به آلبوم بهرام رادان فرهنگ > سینما - تجربه عرصههای مختلف هنری یکی از کارهای مرسوم بازیگران در این سالهاست از جمله این تجربهها حضور بازیگران در دنیای خوانندگی و موسیقی است سمیه علیپور خبر وشجاعی، مرادی کرمانی و ریاحی مسافر فرانکفورت شدند
فرهنگ و ادب ادیبات ایران با دعوت انتشارات شمعو مه شجاعی مرادی کرمانی و ریاحی مسافر فرانکفورت شدند سید مهدی شجاعی هوشنگ مرادی کرمانی و کتایون ریاحی سه نویسنده و هنرمند ایرانی نخستین مسافران نمایشگاه بینالمللی فرانکفورت در سال جاری شدند افشین شحنهتبار مدیر انتشارات شنشست تخصصی جایگاه ادبیات کودک و نوجوان مرادیکرمانی: اتفاقی وارد ادبیات کودک شدم/ انتقاد «راستی» از
نشست تخصصی جایگاه ادبیات کودک و نوجوانمرادیکرمانی اتفاقی وارد ادبیات کودک شدم انتقاد راستی از نامگذاری روز ادبیات کودکنشست تخصصی جایگاه ادبیات کودک و نوجوان عصر امروز با حضور مصطفی رحماندوست هوشنگ مرادی کرمانی و مجید راستی در سرای داستان برگزار شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبکتابخانه 9متری فاطمهها به روایت هوشنگ مرادی کرمانی
کتابخانه 9متری فاطمهها به روایت هوشنگ مرادی کرمانی فرهنگ > کتاب - شرق نوشت هوشنگ مرادیکرمانی میگوید که فعالیتهای خیرخواهانهای نظیر مدرسهسازی به اندازه کافی رواج دارد و باید بهدنبال کارهایی بود که کمتر به آنها توجه شده او بهعنوان یک نویسنده کتابخانه&سریال جدید ابراهیم فروزش بر اساس داستانهای هوشنگ مرادیکرمانی
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۴ زیر نور شمع عنوان یکی از سریالهای شبکه دو سیماست که قرار است در ژانر طنز اجتماعی ساخته شود به گفته کارگردان فیلمنامه این سریال اکنون به تصویب نهایی نرسیده است و اگر به زودی نهایی شود تابستان امسال کلید میخورد ابراهیم فروزش - کارگردان - در این بارهآقای کارگردان شما در پاتایا چه میکردید/ چرا هدیه تهرانی پذیرفت که در این فیلم مجانی بازی کند/ پدیده سینمای ای
آقای کارگردان شما در پاتایا چه میکردید چرا هدیه تهرانی پذیرفت که در این فیلم مجانی بازی کند پدیده سینمای ایران درسال بعد کیست نگاه به فهرست و خرده اخباری که از پیش تولید آثار سینمای ایران منتشر میشوند یک جورهایی ذهنیت ما را نسبت به وضعیت صنعت فیلمسازیمان در یکی دو سال آیندهقطار «شهر موشها» به سینما «کوروش» میرود/ امکان ایجاد سرگروهی فیلم کودک
فرهنگ و هنر سینمای ایران همزمان با عید فطر قطار شهر موشها به سینما کوروش میرود امکان ایجاد سرگروهی فیلم کودک مجتمع سینمایی کورش همزمان با عید فطر و با نمایش فیلم شهر موشها 2 به کارگردانی مرضیه برومند رسما افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد به گزارش خبرنگار مهر عبا حضور مرادی کرمانی، رحماندوست و راستی نشست تخصصی«جایگاه ادبیات کودک و نوجوان» برگزار میشود
با حضور مرادی کرمانی رحماندوست و راستینشست تخصصیجایگاه ادبیات کودک و نوجوان برگزار میشودنشست تخصصیجایگاه ادبیات کودک و نوجوان سه شنبه 17 تیرماه ساعت 16 با حضور هوشنگ مرادیکرمانی مصطفی رحماندوست و مجید راستی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس در این نشست تخصصی که همزمان بادر گفتوگو با فارس عنوان شد جابر رمضانی با «صدای آهسته برف» به سراغ تئاتر فجر میرود
در گفتوگو با فارس عنوان شدجابر رمضانی با صدای آهسته برف به سراغ تئاتر فجر میرودجابر رمضانی نمایش صدای آهسته برف را برای حضور در سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر آماده میکند جابر رمضانی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار تئاتر فارس در خصوص جدیدترین فعالیت هاقتباسی دیگر از آثار هوشنگ مرادی کرمانی برای تلویزیون
اقتباسی دیگر از آثار هوشنگ مرادی کرمانی برای تلویزیونتاریخ انتشار شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰ ۴۴ «زیر نور شمع» عنوان یکی از سریالهای شبکه دو سیماست که قرار است در ژانر طنز اجتماعی ساخته شود آثار هوشنگ مرادی کرمانی بیش از دیگر نویسندگان ایرانی مورد اقتباس فیلمسازاجوان بیکار سراغ مواد میرود/مانتوی تنگ باعث شیوع اعتیاد میشود
محمود کریمی عنوان کرد جوان بیکار سراغ مواد میرود مانتوی تنگ باعث شیوع اعتیاد میشود قبل از اذان بیدار شدن و دور سفره سحری نشستن خانواده شبهای ملکوتی قدر و راز و نیازهای شبانهاش روزه جسم و ذهن همه و همه لباسی است برای رفتن به مهمانی خدا که مسلمانان در ماه رمضان به تن میکنند-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها