تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798029167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تا آسمان شعر انتظار


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تا آسمان شعر انتظار
تا آسمان شعر انتظار نويسنده:محمودپوروهاب وقتی صحبت از شعر آیینی یا مذهبی می شود، بدان معنا نیست که قسمتی از شعرهای سروده شده غیر دینی یا غیر مذهبی هستند. حتی شعرهایی هم که جنبه زیبایی شناختی دارند یا از بهداشت و سلامت و طبیعت سخن گفته اند، جنبه دینی دارند، زیرا دین و کتاب های آسمانی و پیام آوران آن، همه این ها را ستوده اند و مستقیم و غیرمستقیم بر این ها توجه و تأکید داشته اند. بنابراین هر چیز خوب و انسانی از دین، به خصوص از مکتب اسلام جدا نبوده و نمی توان غیر دینی خواند، اما آن چه در نزد مردم ما آیینی یا مذهبی تلقی می شود، شعری است که جنبه مذهبی و دینی آن آشکارتر است یا اشاره مستقیم و آشکار به دین، مذهب، خدا، بنیان گذاران و بزرگان دین و احکام و اصول و قوانین آن دارد. این گونه شعرها در ادبیات بزرگ سال سابقه ا ی طولانی دارد، اما در شعر کودک و نوجوان جریان شعر مذهبی چیز دیگری است. اگر منشأ شعر کودک و نوجوان را اواخر دوران قاجار در نظر بگیریم، از آن دوره تا ظهور انقلاب اسلامی، شعر مذهبی در میان شعرهای سروده شده جایگاهی نداشته، به خصوص در بعضی از موضوعات دینی و مذهبی مثل قرآن، روزه، نماز و چهارده معصوم، شعر مستقلی نمی توانید بیابید.حتی اشاره ای هم به بعضی از این موضوعات نشده است. در شعرهای شاعران اولیه مثل ایرج، بهار، لاهوتی، رشید یاسمی که بیش ترین کارها را برای کودکان انجام داده اند، کلام شان بیش تر جنبه آموزشی و تربیتی دارد و موضوعات مورد بحث آن ها، حول محور وطن دوستی، آزادی، خوبی، درس خواندن، نظافت، و پند و اندرزهای پدرانه است. اگر چه در میان آن ها رویکرد دینی و مذهبی هم می توان دید، منتها به عنوان موضوع اصلی آشکار نیستند یا در فرع قرار گرفته اند یا تنها به آن اشاره کرده اند. در شعر شاعران دوره پهلوی، مثل باغچه بان، یمینی شریف، پروین دولت آبادی و کیانوش، تنها دوـ سه شعر مستقل در ستایش خداوند می بینیم و به دیگر موضوعات مذهبی توجه ای نشده است.با روی کارآمدن انقلاب اسلامی و حکومت شیعی در ایران، ادبیات کودک و نوجوان شکل جدیدی به خود می گیرد. بعضی از صاحب نظران معتقدند که این تاریخ است که ادبیات را می سازد. شاید این نظر کمی اغراق آمیز باشد، اما آن چه مسلم است تاریخ و جریان تاریخی بی تأثیر نیست. بی گمان هر دوره ای از تاریخ، اعم از شرایط زمانی، انقلاب ها، نوع حکومت ها و دولت ها، فرهنگ و سنت ها و روی دادها و... در ادبیات و شعر آن دوره تأثیر فراوانی دارد.جریان انقلاب اسلامی در این مدت و تأثیر آن بر شعر کودک و نوجوان، به خصوص آن چه بر شتاب آن و پدید آمدن موضوعات تازه منجر شده است، عبارتند از:1ـ شعر انقلاب و دفاع مقدس، شعرهایی در باره ظهور انقلاب، ورود امام، 22 بهمن و هم چنین هشت سال دفاع مقدس که شعرهای زیادی درباره جنگ و شهدا و هم چنین استکبار جهانی سروده شده که تعدادی کتاب مستقل در این زمینه ها وجود دارد، مثل آب یعنی ماهی، اثر محمدکاظم مزنیانی؛2ـ شعرهای عاشورایی و چهارده معصوم که حجم بیش تر شعرهای مذهبی را تشکیل می دهند. البته موضوعات مذهبی دیگر از جمله نماز، روزه، قرآن، حجاب و... در این مقوله جای می گیرند؛ 3ـ شعر انتظار، شعرهایی که در مدح و انتظار منجی عالم، مهدی موعود(عج) سروده شده و حجم قابل قبولی دارند؛4ـ شعر وطنی، شعرهایی که به میهن اسلامی ایران اختصاص یافته و به خصوص در سال های اخیر، بر اثر شیطنت بیگانگان بر سر نام خلیج فارس، نمود و جلوه بیش تری یافته است.البته ناگفته نماند که در این مدت، آثار بدلی و غیر هنری حجم گسترده ای به خود اختصاص داده اند و متأسفانه بعضی ناشران و افراد سودجو، به اسم آثار مذهبی، این شعرها را به بازار عرضه کرده اند، اما در این میان آثار و اشعار قابل ملاحظه و هنری نیز کم نیست.از میان این چهار موضوع، ما به شعر انتظار می پردازیم. انتخاب این موضوع به این جهت است که اولاً به این موضوع کم تر پرداخته شده و دوم این که شعر انتظار باید در موضوع چهارده معصوم مورد بررسی قرار گیرد، ولی به علت حجم زیاد این نوع شعر و رشد و بالندگی هایی که در چند سال اخیر داشته، خود مبحث جداگانه ای است. سوم این که امروزه نهادها به اسم موعود، انتظار و از این قبیل تأسیس شده اند که سعی در شناسایی بهتر مهدویت را دارند. حتی مجله هایی در این زمینه برای کودکان و نوجوان منتشر می شود که معمولاً در سال های اخیر راه اندازی شده اند، مثل انتظار نوجوان، ملیکا، موعود و مجلات دیگر هم کم و بیش صفحه ای در این باره دارند.شعر انتظار یا آن چه در مورد امام مهدی(ع) سروده شده، به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:الف: شعرهایی که جنبه روایی و تاریخی دارند، یعنی آن چه تاریخ و احادیث درباره ظهور آن حضرت گفته اند، سروده شده است. به این شعرها، شعرهای بسته نیز می گویند. برای نمونه به برخی از این شعرها اشاره می کنیم:مثل باران بی ریا و ساده ایچون دعا، مهمان هر سجاده ایباز هم می آیی از یک راه دورشهر را پر می کنی از عطر و نوربا تهیدستان محبت می کنیشادمانی را تو قسمت می کنی...رابعه راد آن روز فریاد همه «الله اکبر» می شودنخل امید بی کسانپُر شاخه، پُر بر می شوداز کعبه بانگی آشناتا آسمان ها می رسد از ریشه می میرد ستمدور پلیدان می رودمهدی می آید بعد از اودنیا دگرگون می شودسنگ دل سنگین دلان آن روز، پر خون می شودمصطفی رحماندوستبا دستی از شکوفه در انتظار هستیمروزی که او بیایدگویی بهار هستیمبا دستی از شکوفهاز راه خواهد آمددر لحظه ای پُر از گلناگاه خواهد آمدخورشید شاید آن روزاز غرب در بیایدیا شاید عمر خورشیدآن روز سر بیاید...جعفر ابراهیمی (شاهد)ای آسمان ای آبی پاکبی او کبوترها غریندبی او تمام چشمه ساران از شوق خواندن بی نصیبندبی او پرستو بی قرار استدر سینه دارد آه و فریادبی او نمی بینی در این جاپروانه ای را شاد و آزادفصل طلوع نور مهدیفصل غروب رنگ ظلمتفصل خوش و رنگین کمانیزیباترین فصل عبادترضا اسماعیلیدر این شعرها همان طور که گفتیم، شاعر رویکرد تاریخی دارد، یعنی آن چه در باور مردم هست، همان ها را بیان می کنند. در واقع شعرها شبه تاریخی است.درست است که مقداری از آن، شاعرانه بیان شده اند، اما بیش تر تصویرها معمولی و تکراری است. اندیشه و مضمون چیزی فراتر از آن چه از احادیث و نقل و قول های تاریخی به ما رسیده، نیست یا اندیشه تصویری تازه، جذاب و خلاقانه ندارد. زبان در این گونه شعرها، بسیار شفاف و آشکار است و به نظم نزدیک تر است. به تجربه دیده شده که این نوع شعرها نزد صاحبان نشریات و حتی ناشران با استقبال بیش تری رو به رو شده، زیرا معتقدند شعر به خصوص شعر نوجوان باید شفاف و بدون لایه های پنهان باشد. این درست بر عکس نظر کارشناسان و منتقدان کارآمد شعر است که در این خصوص صحبت خواهیم کرد.به هر حال این نوع شعر، شعر بسته است، یعنی آن چه شاعر می گوید، به همان اندازه نیز مخاطب دریافت می کند و به خواننده فرصت و اجازه نمی دهد که در لایه های پنهان آن غرق شود و به کشف و شهودهای تازه ای برسد. به واقع خواننده را محدود به همان تصاویر و اندیشه خود می کند و خواننده نمی تواند از آن تفسیر و تأویل های دیگری کند، زیرا هیچ لایه ای و ابهامی وجود ندارد تا خواننده اجازه برداشت های دیگری داشته باشد.شعرهای باز، شعرهایی است که خواننده می تواند از آن برداشت های گوناگون داشته باشد و در تصور و خیال خود چیزی به آن بیفزاید. شعر انتظار شاعران سال های اخیر، نسبت به گذشته از کیفیت بهتری برخوردار است. علاوه بر رو ساخت، یعنی ساختمان و ظاهر شعر، از ژرف ساخت، یعنی محتوا و لایه های پنهان نیز برخوردار است. اندیشه و تصویری خلاقانه و تازه در آن ها دیده می شود. بیش تر این شعرها عاشقانه است و گاه به شعرهایی بر می خوریم، بی آن که اسم مهدی موعود(عج) آورده شود، از مضمون های خوب انتظار و زاویه دیدهای تازه برخوردارند.از جنس غصه های دلت بودشعری اگر دوباره سرودمامشب بخوان ترانه برایمدلواپس سکوت تو بودم...با من کنار پنجره هستندگلدان یاس و عطر نگاهتچیزی بگو تو با دل تنگمامشب نشسته چشم به راهتخوب است در زلال نگاهتاز باغ سبز خاطره گفتنفکری برای باغچه ام کنفکری برای وقت شکفتنمریم تیکمیوقتی دلم برای تو تنگ استانگار آشیانه نداردیک تکه ابر کوچک و تنهاستجز دوری ات بهانه ندارد...ای کاش این زمانه که هر جاهر گوشه ای دورویی و جنگ استاز گرد راه زود بیاییخیلی دلم برای تو تنگ است.کتایون توکلیهنوز باورم نمی شودکه بوی گل گرفته دفترمو مثل یک درخت سربلندنشسته ای تو در برابرم...هنوز هم دلم به یاد توستهنوز هم دلم شکسته استو روی پله های زندگیدر انتظار تو نشسته استشاهین رهنمامی بینیم که در این شعرها فضاها باز، صمیمی و عاشقانه اند. تصویرها، تازه، جذاب و گاه بسیار نابند. زبان با همه روشنی در جهت معنا، تأمل برانگیز است و ابهاماتی که در لایه های آن وجود دارد، باعث می شود تا خوانندگان برداشت ها و احساس های متفاوتی از آن داشته باشند. هنر خلاق یعنی همین. امروز زبان شناسان مهم دنیا معتقدند که زبان ادبی، زبان شفاف و آشکار نیست و معتقدند بدترین گناهی که یک نویسنده یا شاعر می تواند مرتکب شود، این است که فکر کند زبان وسیله ای طبیعی و شفاف است که خواننده از راه آن، به حقیقت یا واقعیت واحد و یگانه می رسد. در این گونه شعرها، احساس، زیبایی و نازکی اندیشه در اوج قرار دارد.منبع: انتظار نوجوان
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 873]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن