تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798122387




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام خميني و عرفان اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 امام خميني و عرفان اسلامي
امام خميني و عرفان اسلامي نويسنده:دکتر محمد جواد رودگر امام (ره) در تحقيق و تحقق عرفان ناب اسلامي از عرفاني سخن مي گفت و به بيان و بنان مي کشيد که از شراب طهور وحي و کوثر زلال حيات بخش سنت و سيره نشات گرفته باشد. عرفان امام خميني ره عرفان جامعه و سياست ، حکمت و حکومت ، خدمت و خرابات است و در حقيقت با آهنگ جمع الجمعي و ربط حق و خلق و «سلوک جامع» عرفان را مطرح مي کرد لذا روح حاکم بر عرفان امام خميني ره از سه ضلع وحيانيت ، عقلانيت و معنويت در همه سطوح و ساحتهاي حيات معنوي و معقول حکايت مي کرد و به تعبيري عرفان «مثبت» بود نه «منفي» تا روابط انسان با خدا، انسان با خود، انسان با جامعه و انسان با جهان را در تعامل علمي و عملي انسان با انسان کامل تفسير و تصوير نمايد. و نيز عرفان را در خدمت حکومت ديني و ولايت سياسي در آورد تا به نام سياست از معنويت عرفاني و به نام عرفان از سياست اسلامي فاصله گرفته نشود و لذا در اوج حکومت و اقتدار سياسي از مناجات شعبانيه ، تفسير سوره حمد با نظر و نگاه عميق عرفاني سخن گفته و زمين و زمينيان را با آسمان و آسمانيان پيوند مي داد. در نگاه امام انبياء و اولياء آمده اند تا انسان را به عرفان برسانند و انسان ها از انيت و خوديت به سوي خدا و عبوديت هجرت نمايند و به مقام «لقاء حق» نايل گردند لذا «هجرت و جهاد» از مولفه هاي دروني و بيروني و نهاد و نماد عرفان امام خميني بود. به همين دليل «شهداء» را قافله سالاران توحيد که ره 100 ساله را يک شبه در اثر جذبه و نفخه الهي طي کرده و الهي شدند معرفي نمود با اين رويکرد مولفه ها و مختصاتي از عرفان آن يار سفر کرده و امام راحل ره امت اسلام را فراروي صاحب نظران و صاحب بصران مي نهيم. مولفه ها و مختصات عرفاني امام خميني (ره)از ديدگاه حضرت امام ره عرفان اسلامي از خصوصيات و ويژگي هايي بهره ور است که هر کدام داراي گستره اي بسيار وسيع است و ما با هدف آشنايي اجمالي با عرفان امام ره به برخي از آنها اشاراتي خواهيم نمود:1- انسان کامل محور عرفان اسلامي از ديدگاه امام خميني (ره)1-1- انسان کامل مظهر اسم اعظم الهي است.1-2- انسان کامل واسطه فيض در نظام تکوين و تشريع است.1-3- انسان کامل آيينه تمام نماي خداوند سبحان و اسمائ جمال و جلال الهي است. امام خميني ره در وصيتنامه خويش نوشته اند: «درود خداوند بر محمد و آل محمد که مظاهر جمال و جلال و گنجينه هاي اسرار کتاب حق هستند. آن کتابي که احديت به تمام اسمائ و صفات ، حتي اسمائ مستاثره که جزء حق سبحانه کسي از آن خبري ندارد در آن تجلي کرده است...». (صحيفه امام خميني ، ج 21، ص 293) 1-4- انسان کامل تجلي ولايت و خلافت الهي است: «اين خلافت ، نه تنها روح ، ريشه و سرآغاز خلافت محمدي بوده ، بلکه اساس خلافت در همه عوالم انساني و اصل جريان خلافت و خليفه و استخلاف از همين خلافت سرچشمه مي گيرد». (مصباح الهدايه ، ص 27) 1-5- مقام خلافت معنوي و شان خلافت ظاهري: «امام ره در نقد پندار محي الدين عربي مبني بر اين که پيامبر اسلام به خلافت بعد از خويش تصريح نکرده است اظهار داشتند: «خلافت معنوي که عبارت است از مکاشفه معنويه حقايق با اطلاع بر عالم اسمائ و اعيان ، نص بر آن واجب نيست ، اما خلافت ظاهري که از شوون نبوت و رسالتي که تحت اسماي کونيه داخل است ، اظهار آن واجب است. از اين رو، پيامبر اکرم به آن تصريح نموده است ، زيرا خلافت ظاهري که منصب الهي است همانند نبوت امري است که بر مردم پوشيده است ، روي اين جهت تصريح به آن واجب و لازم مي باشد. قسم به جان دوست که تصريح و تنصيص خلافت بر پيامبر از بزرگ ترين واجبات الهي بوده و تضييع اين مساله خطرناک با بيان نکردن آن باعث تشتت امر است و اختلال آثار نبوت و از بين رفتن آثار شريعت مي شد. اين کار از قبيح ترين اموري است که نسبت به افراد عادي سزاوار نيست ، چه رسد به اين که به پيامبر گرامي اسلام نسبت داده شود». (همان ، ص 196) نتيجه آن که: الف- انسان کامل حضرت محمد (ص) است و هر يک از خاندان عصمت و طهارت از آل محمد و عترت پاکش نيز انسان کاملهستند. (تبيان ، دفتر دوازدهم ، ص 177)ب- توسل و تمسک به انسان کامل راه رهايي از نقص به کمال ، قرار گرفتن در صراط مستقيم سلوک الهي و قرب وجودي به حق سبحانه است که معرفت به مقامات آنها از حيث علمي و عملي همسان مقامات قرآن کريم است. (شرح دعاي سحر، ص 137-135 مصباح الهدايه ، ص 78-72 تبيان دفتر دوازدهم ، ص 190). 2- فقه و فنا (پيوند فقه و عرفان)امام ره بين جوهر فقه با جوهر عرفان سازش برقرار کرده ، لذا آداب الصلاه و اسرار الصلاه (سر الصلاه) را در کنار رساله عمليه (تحرير الوسيله) به نگارش در مي آورد و در تفکيک ناپذيري شريعت از حقيقت اصرار مي ورزيد. امام راحل با استناد به آيه 66 سوره مائده مي نويسد: «از اين آيه بر مي آيد که نيل به معرفت و باطن ، جزء از راه ظاهر و شريعت نيست ، ظاهر طريق باطن است بلکه فهميده مي شود که ظاهر منفک از باطن نيست و کسي که معتقد باشد باطن با اعمال ظاهر و تبعيت از تکاليف الهي براي او حاصل نمي شود، بداند که به ظاهر خوب عمل نکرده و کسي که بخواهد به باطن ، از غيرطريق ظاهر برسد -مثل بعضي عوام صوفيه - اين راهي است که بينه اي از سوي پروردگار ندارد». (تعليقه بر فصوص الحکم ، 201) و به همين دليل امام ره عمل به ارکان را از «مقومات ايمان» دانسته و بيان فرمودند: «اين که در اخبار شريفه ، اقرار به لسان و عمل به ارکان را از مقومات ايمان شمرده اند، بيان يک سر طبيعي و سنت الهي جاري است ، چون حقيقت ايمان ، ملازم با اظهار و عمل است ، اگر عمل نکرد، صورتي بي مايه از ايمان و محبتي بي مغز و معني بيش نخواهد بود و با فشار جزيي حوادث و سختي احتضار از بين خواهد رفت». (شرح چهل حديث ، ص 388 ، با اندکي تخليص) امام در «فص يعقوبيه» مي نويسد: «و الناموس هو الشرع»؛ ناموس همان چيزي است که انسان در مقام حفظ و اختفاي آن مي کوشد و چون مقصد انبياي الهي بسط معرفت حق و معروفيت و معبوديت آن در عالم است و اين مقصد محقق نمي شود مگر با حفظ اموري ، لذا حفظ و صيانت نواميس پنج گانه الهي ضروري است: ناموس حيات (به وسيله آن معرفت و عبوديت حاصل مي شود.) ناموس عقل (به وسيله آن خدا شناخته و عبادت مي شود.) ناموس مال (به وسيله آن معاش و معاد مردم اصلاح مي شود.) ناموس عرض (که با حفظ آن توالد و تناسل و بسط معروفيت و معبوديت محقق مي گردد.) ناموس شريعت (که همان ناموس معبوديت و معروفيت است. (تعليقات علي شرح فصوص الحکم و مصباح الانس ، ص 144-143) عرفان اسلامي و جواناز ديدگاه امام «جوان» چون به فطرت توحيدي و الهي اش نزديک و به تعبير معظم له به ملکوت ، قرب بيشتري دارد راحت تر مي تواند به تهذيب نفس بپردازد، لذا نوشته اند: «در جواني تهذيب نفس ، بسيار اسهل است از ايام پيري و ضعف که قدرت از دست مي رود و ريشه اخلاق فاسده که اصلش از حب دنيا و نفس است ، استحکام پيدا مي کند و تصفيه و تهذيب بسيار مشکل مي شود...». (نامه هاي عرفاني ، ص 63 مجموعه آثار، ج 1، کنگره انديشه هاي اخلاقي - عرفاني امام خميني ، ج اول ، 1382). يا مي نويسد: «...تا جواني در دست تو است کوشش کن در عمل و در تهذيب قلب و در شکستن اقفال و رفع حجب که هزاران جوان که به افق ملکوت نزديک ترند موفق مي شوند و يک پير موفق نمي شود قيد و بندها و اقفال شيطاني اگر در جواني غفلت از آنها شود، هر روز که از عمر بگذرد، ريشه دارتر و قوي تر مي شوند». (ره عشق ، ص 28) لذا امام خميني (ره) در چند توصيه مهم به جوانان مي فرمايد: 1- معاشران و دوستان خويش را از اشخاص وارسته و متعهد و متوجه به معنويات انتخاب کنيد. (شرح چهل حديث ، ص 499) 2- از قدرت جواني استفاده کرده و در ملکوت پرواز کنيد. (لطائف رباني ، ص 106) 3- استفاده از نشاط جواني و قدرت آن. (شرح چهل حديث ، ص 111) 4- پرهيز از غرور جواني.(صحيفه امام خميني ره ، ج 18، ص 334). 5- جدي گرفتن جواني و غنيمت شمردن آن. (همان ، ج 20، ص 437 شرح چهل حديث ، 25-24) امام ره در وصيت به فرزندشان مرحوم احمد آقاره نوشته اند: «پسرم ! هيچ گاه دنبال تحصيل دنيا - اگر چه حلال او باشد - مباش ، که حب دنيا - اگر چه حلال باشد - راس همه خطاهاست ، چه خود، حجاب بزرگي است و انسان را ناچار به دنياي حرام ميکشد» (نقطه عطف ، ص 42) امام در وصيت خويش به مرحوم احمد آقا نوشته اند: «پسرم! اکنون با تو که جواني صحبت مي کنم بايد توجه کني که براي جوانان توبه آسان تر و اصلاح نفس و تربيت باطن سريع تر مي تواند باشد. در پيران هواهاي نفساني و جاه طلبي و مال دوستي و خود بزرگ بيني بسيار افزون تر از جوانان است. روح جوانان لطيف است و انعطاف پذير و آن قدر که در پيران حب نفس و حب دنيا است در جوانان نيست. جوان مي تواند به آساني نسبي خود را از شر نفس اماره رها سازد و به معنويات گرايش پيدا کند. در جلسات موعظه و اخلاق آن قدر که جوانان تحت تاثير واقع مي شوند. پيران نمي شوند جوانان متوجه باشند و گول وسوسه هاي نفساني و شيطاني را نخورند... پسرم ! فرصت را از دست مده و در جواني خود را اصلاح کن...». (نامه هاي عرفاني ، ص 90-89)
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 431]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن