تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798236683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتباسي شكست خورده


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اقتباسي شكست خورده
عليرضا كوشك‌جلالي را بايد پركارترين كارگردان اين روزهاي تئاتر كشور دانست. او كه در سال گذشته دو نمايش «پوزه چرمي» و «سيستم گرون‌هلم» را به روي صحنه داشت، امسال و در دو ماهي كه از شروع سال جديد گذشته دو نمايش را روي صحنه برده است؛ يكي «ولپن» در تماشاخانه باران و ديگري «دست‌ نيافتني‌ها» در تماشاخانه ايرانشهر.
نویسنده : احمد محمدتبريزي 


عليرضا كوشك‌جلالي را بايد پركارترين كارگردان اين روزهاي تئاتر كشور دانست. او كه در سال گذشته دو نمايش «پوزه چرمي» و «سيستم گرون‌هلم» را به روي صحنه داشت، امسال و در دو ماهي كه از شروع سال جديد گذشته دو نمايش را روي صحنه برده است؛ يكي «ولپن» در تماشاخانه باران و ديگري «دست‌ نيافتني‌ها» در تماشاخانه ايرانشهر.
كوشك‌جلالي در نمايش «دست‌ نيافتني‌ها» دست به ريسك بزرگي زده و بر اساس رمان «زندگي دوباره» كه فيلم موفق «The Intouchables» در سال 2011 از روي آن ساخته شده، اثر جديدش را كارگرداني كرده است. اقتباس از رمان‌هاي خارجي در تئاتر كشورمان خيلي كم‌سابقه‌اي است و اينكه از روي همان رمان به تازگي فيلمي خوش‌ساخت كه هنوز در ذهن مخاطبان نقش بسته، ساخته شده باشد كار را بسيار سخت مي‌كند.
«زندگي دوباره» داستان زندگي مرد ميلياردي به نام فيليپ است كه در اثر سقوط با چتر پاراگليدينگ از گردن به پايين فلج مي‌شود و براي پرستاري از خود يك آفريقايي را استخدام مي‌كند. پرستاري كه با سبك زندگي متفاوت و غيرمتعارفش، زندگي فيليپ را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد و او را با دنيايي ديگر آشنا مي‌كند.  كوشك‌جلالي كه در كنار كارگرداني، مسئوليت نويسندگي و دراماتورژي كار را هم بر عهده دارد، به هيچ‌ عنوان نتوانسته از مسئوليت‌هايي كه بر عهده گرفته موفق درآيد. دراماتورژ در تئاتر تعاريف مختلف و گوناگوني دارد اما غالباً به فن پردازش متن نمايشي و كنكاش در باب روند و كيفيت بازنمود اجرايي آن گفته مي‌شود. يعني وقتي نمايشنامه‌اي دراماتورژي مي‌شود، مي‌تواند با حفظ خط و ايده اصلي داستان، موقعيت‌هاي ديگري در نمايش خلق شود. كاري كه بسياري از نمايشنامه‌نويسان براي بهتر شدن اثر و نزديك‌شدنش به فضاي جامعه ايراني انجام مي‌دهند.  اما كوشك‌جلالي در دراماتورژي اثرش، تنها به عوض كردن نام و لهجه خدمتكار بسنده كرده و در نوشتن نمايشنامه همان شخصيت‌ها و موقعيت‌هاي داخل رمان وجود دارد. معلوم نيست چرا كوشك‌جلالي نام خدمتكار را به «جمعه» و لهجه‌اش را به افغانستاني تغيير داده است و حتي گاهي با لحني تحقيرآميز به افغاني‌ها بي‌احترامي مي‌كند. شايد نويسنده قصد داشته با كمك گرفتن از لهجه افغاني از تماشاگرانش خنده بگيرد اما اين فكر كاملاً شكست خورده و اين لهجه و اسم هيچ كمكي به بهتر شدن كار نمي‌كند.   بازي يكنواخت بازيگران هم چنگي به دل نمي‌زند. سينا رازاني كه در نقش خدمتكار مدام بالا و پايين مي‌پرد و شيرين‌بازي درمي‌آورد در گرفتن خنده از تماشاگر ناموفق است و اصلاً جنس بازي او به كاراكتر خدمتكار نمي‌خورد. نادر فلاح هم از آن بازيگر توانمند تئاتر فاصله دارد و همانند بهاره كيان‌افشار بازيشان جز يكنواختي هيچ نكته و مورد چشمگير و جالب توجهي ندارد.  پركاري كوشك‌جلالي در اين چندماه اخير، باعث شده تا تمركزش را بر كيفيت آثاري كه مي‌نويسد و كارگرداني مي‌كند از دست بدهد. طبيعي هم هست بالاخره با يك دست نمي‌توان چند هندوانه برداشت و ‌اي كاش، كارگرداناني مثل كوشك‌جلالي با گزيده‌كاري بگذارند فضا و امكانات به ديگران هنرمندان هم برسد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن