محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826123123
خدا را چگونه بخوانیم، آهسته یا بلند؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: خدا را چگونه بخوانیم، آهسته یا بلند؟
وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم، بارها مشاهده کردهایم که برخی از افراد با صدای بلند با خدای خود صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام! آیا تا کنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی، کدام روش مورد توصیه قرار گرفته است؟
واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مىگوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مىشود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است.ابوعلی سینا معتقد است: «العبادة هی غایة الخضوع و التذلّل؛ عبادت نهایت خصوع و فروتنی است» و شهید مطهری در تعریف عبادت آورده است: پرستش آن حالتی است که در آن، انسان یک توجهی میکند که از ناحیه باطن خودش به آن حقیقتی که او را آفریدهاست و خودش را در قبضه قدرت او میبیند، خودش را به او نیازمند و محتاج میبیند. در واقع سیری است که انسان از خلق به سوی خالق میکند. این امر اساساً قطع نظر از فایده و اثری که داشته باشد، خودش یکی از نیازهای روحی بشر است.آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که میتواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پیبردن به حکمت عبادات است.آیتالله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه میخوانید به موضوع «دعا و حکمتهای آن» میپردازد که برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است. دعا نیز دارای احکام، آداب و اسراری است. احکام دعا عبارت از آن است که انسان چه چیزی از خدا بخواهد. موظف است که حرام از خدا طلب نکند، چیزی که آسیب به غیر میرساند از خدا نخواهد و .آداب دعا آن است که دعا را آهسته مطرح کند، صدای بلند را برخلاف تأب بداند. قرآن هم در خصوص ادب ذکر، یا دعا، چنین فرموده است: «وَاذْکُر رَّبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَکُن مِّنَ الْغَافِلِینَ»؛ همواره به یاد خدا باش، یاد خدا را در دل و نام او را بر لب آرام و آهسته، در هر بامداد و شامگاه جاری کن - این جمله کنایه از استمرار است - به یاد خدا باشید و نه از غفلتکنندگان.باز درباره بعضی از خصوصیات دعا میفرماید: «ادْعُواْ رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ» بعضی مفسران میگویند: «خفیة» خواندن به صورت آهسته و آرام و در پنهانی است و چنانچه کسی هنگام دعا فریاد کشید معتدی است و از حد دعا تجاوز کرده؛ زیرا خداوند موجود دوری نیست.قرب الهیآیات قرآن در زمینه نزدیک بودن خدا به ما به چهار دسته تقسیم میشود: دستهای از آیات، دلالت بر اصل قرب میکند که خدای سبحان به ما نزدیک است، مانند آیه «فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ».دسته دیگر، آیاتی که دلالت میکند بر اینکه، خدای سبحان با اقرب بودنی نسبی، به انسان از دیگران نزدیکتر است مثل «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنکُمْ وَلَکِن لَّا تُبْصِرُونَ».دسته سوم، آیاتی که دلالت دارد خدای سبحان به انسان، از رگ حیات او نیز نزدیکتر است. همانند «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ».دسته چهارم، آیاتی است که میگوید خدای سبحان به انسان از خود انسان هم نزدیکتر است از قبیل «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ».بحث درباره سه دسته اول، چندان مشکل نیست. اما دسته چهارم به آسانی حل نمیشود؛ که چگونه خدای سبحان به انسان، از خود انسان نزدیکتر است؟ از این رو برخی تفسیرها این مطلب را به پیروی از ظاهر برخی نصوص به همان «حیلوله قدرت» معنی میکنند و میگویند: منظور از «یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ» آن است که گاهی انسان تصمیم بر انجام کاری میگیرد، بعد خدا او را پشیمان میکند و نمیگذارد که او این تصمیم را ادامه دهد و یا آن را عملی سازد.این معنایی تقریباً متوسط است؛ ولی اگر ما دلیل عقلی که مطابق با آیه بود داشتیم و ادله نقلی دیگر هم آن را تأیید کرد، داعی نیست که از ظاهر آیه که میگوید: خدا بین انسان و خودش فاصله میاندازد، دست برداریم. چون انسان که موجود صمدی و درونپر نیست؛ بلکه او مانند سایر موجودات امکانی اجوف است، چنانکه مرحوم کلینی (ره) این مطلب را ضمن روایتی نقل کرده است، حال که انسان اجوف و میان تهی است، پس بین انسان و خود انسان، احاطه هستی حق فاصله است. بنابراین، خدا به همه کس نزدیک است و آن کس که از خدا چیزی مسئلت میکند باید بداند که خدا دور نیست.دوست نزدیکتر از من به من است / وین عجبتر که من از وی دورمچه کنم با که بگویم کاین او / در کنار من و من مهجورماگر کسی دریافت که خدا نزدیک است، روش دعا کردن برای او روشن میشود که آهسته خدا را بخواند و هم اطمینان دارد که خدا به همه نیازهای او آشناست چون اوصاف ذاتی حق عین ذات اوست. اگر خدا نزدیک است، با جمیع اوصافش نزدیک است قدرت و سایر اوصاف، ذاتی اوست و اگر اوصاف ذاتی حضور داشت، اوصاف فعلی هم به تبع اوصاف ذاتی، فعال و مؤثر خواهد بود.ادب داعی(دعا کننده) همان تضرع و ناله کردن است؛ چون اگر همراه با ناله کردن نباشد معلوم میشود به وسایل خود متکی است.
فارس
چهارشنبه 26 فروردین 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]
صفحات پیشنهادی
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی خدا را چگونه بخوانیم، آهسته یا بلند؟
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیخدا را چگونه بخوانیم آهسته یا بلند وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم بارها مشاهده کردهایم که برخی از افراد با صدای بلند با خدای خود صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام آیا تا کنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی کدام روش مورد توصیه قرارخداوند آسمان و زمین را چگونه خلق کرد؟
آیتالله جوادی آملی تشریح کرد خداوند آسمان و زمین را چگونه خلق کرد خداوند قبل از اینکه بخواهد هر چیزی را خلق کند نخست آب را خلق کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 9 تا 13 سوره «فصلت» روز یک شنبخدا را چگونه بخوانیم؛ آهسته یا بلند؟ |اخبار ایران و جهان
خدا را چگونه بخوانیم آهسته یا بلند وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم بارها مشاهده کردهایم برخی افراد با صدای بلند با خدا صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام آیا تاکنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی کدام روش مورد توصیه قرار گرفته است کد خبر ۴۹۰۲۹۵ تاریخ انتشار ۲۲خدا را چگونه بخوانیم ؟
معارف خدا را چگونه بخوانیم وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم بارها مشاهده کردهایم که برخی از افراد با صدای بلند با خدای خود صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام آیا تا کنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی کدام روش مورد توصیه قرار گرفته است به گزارش سرویس دینی جافزایش تعداد خداناباوران در کشورهای غربی
marketoracle گزارش داد افزایش تعداد خداناباوران در کشورهای غربی بر خلاف بیست قرن گذشته عدم اعتقاد به وجود خدا در حال تبدیل به یک باور عمومی در کشورهای مختلف جهان است در بسیاری از کشورهای غربی اشکال مختلفی از خداناباوری در حال رشد و گسترش است به گزارش سرویس دینی جام نیناله و گریه بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند است
آیت الله جوادی آملی ناله و گریه بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند است شناسهٔ خبر 2530901 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر سورۀ زمر ناله و گریه را بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند دانسته و در شفای عقل عملی مؤولی خدا حصن حصین برای انسان است
ولی خدا حصن حصین برای انسان است شناسهٔ خبر 2527290 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی از نکته های اخلاق گفت یکی از علّتهای مبتلا شدن بشر به گناه نبودن با ولیّ الله است به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله قرهی از درس نکته هایدانش فقه چگونه با دولت جدید مواجه شده است؟/ بررسی تحولات دولت
حجت الاسلام داود فیرحی دانش فقه چگونه با دولت جدید مواجه شده است بررسی تحولات دولت شناسهٔ خبر 2534496 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها فیرحی در نشست نقد و بررسی کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر گفت در این کتاب صحبتم این است که دانش فقه چجوان خداترس
حکایت جوان خداترس برای كافران لباسهایی از آتش بریده شود و آب سوزان بر سرهای آن ها ریخته گردد به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام صادق ع فرمود روزی سلمان در بازار آهنگران عبور میكرد دید جوانی فریاد میكشد و جمعیت بسیاری دور او را گرفتهاند و آن جوان به رمنظور از ناموس خدا چیست؟
پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱ ۳۷ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به این پرسش که منظور از ناموس خدا و ناموس دهر چیست پاسخ داده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در پاسخ این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار داده است آمده ناموس در لغت به معانی مختلفی آمده است کهچگونه حقوق دوستان را بجا آوریم؟
حدیث چگونه حقوق دوستان را بجا آوریم چون برادرت از تو جدا گردد تو پيوند دوستى را برقرار كن اگر روى برگرداند تو مهربانى كن و چون بخل ورزد تو بخشنده باش هنگامى كه دورى مىگزيند تو نزديك شو به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام علی علیهالسلام در بخشی از توصیههایشان بهآیا قدرت خدا بر امور محال تعلق می گیرد؟
پرسمان آیا قدرت خدا بر امور محال تعلق می گیرد حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره قدرت خدا بر امور محال پاسخ دادند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره قدرت خدا بر امور محال پاسخ دادند متن پرسش مطرح شده وپاسخ این محضرت فاطمه(س) الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است
محمدباقر پورامینی در گفتکو با مهر حضرت فاطمه س الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است شناسهٔ خبر 2530096 جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان نشاط عبادی گمشده هر انسانی است و حضرت فاطمه س الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است و زن مسلمان برایاز کجا بدانیم قرآن از جانب خداست؟
پاسخ به سؤالات دینی از کجا بدانیم قرآن از جانب خداست شناسهٔ خبر 2529341 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی از سوی خدا بودن آیات نازل شده بر پیامبر ص به واسطه اثبات معجزه بودن آن صورت می گیرد و حقیقت معجزه این است که مدّعی نبوت عمل خارق العادرسالت تربیت ایجاد رابطهای صحیح بین خود، خدا و جهان است
یادداشتی از احمدعلی افتخاری رسالت تربیت ایجاد رابطهای صحیح بین خود خدا و جهان است شناسهٔ خبر 2528120 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشمندان رسالت خطیر تربیت ایجاد تعادل بین نیازها و گرایشهاست ایجاد رابطهای صحیح بین بین خود خدا و جهان است به گزارش خبربهترین نوع ستایش خداوند چیست؟
معارف بهترین نوع ستایش خداوند چیست خداوند به هیچ نوع ستایشی بالاتر از تسبیح فاطمه - سلام الله علیها - عبادت نشده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز عن ابی جعفر - علیه السّلام - قال ما عُبِدَ اللهُ بشیءٍ مِنْ التحمیدِ افضلَ مِنْ تسبیحِ فاطمةَ - سلام الله علیها - و لو کانَ شیءٌ لكتاب «اسماء و صفات خدا» منتشر شد
به قلم محمدحسن قدردان قراملكی كتاب اسماء و صفات خدا منتشر شد شناسهٔ خبر 2532553 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها كتاب اسماء و صفات خدا به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر اين كتاب در سه فصل به مب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها