تبلیغات
تبلیغات متنی
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852059705
رسالت تربیت ایجاد رابطهای صحیح بین خود، خدا و جهان است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از احمدعلی افتخاری:
رسالت تربیت ایجاد رابطهای صحیح بین خود، خدا و جهان است
شناسهٔ خبر: 2528120 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
دین و اندیشه > اندیشمندان
رسالت خطیر تربیت ایجاد تعادل بین نیازها و گرایشهاست. ایجاد رابطهای صحیح بین بین خود، خدا و جهان است. به گزارش خبرنگار مهر، یکی از بنیادیترین مباحث علوم انسانی و ارزندهترین مباحث اجتماعی که با بیشتر رشتههای علمی نیز پیوند ناگسستنی دارد و در اخلاق، رفتار، سازندگی، خودسازی و جامعهسازی به عنوان پایههای اساسی و گاهی به عنوان نتیجه پربار مباحث ارزشمند انسانی مورد ارزیابی قرار میگیرد، بحث تربیت است.۱. سرآغازپر واضح است که نیکبختی فرد، خانواده و جامعه، تکامل و رشد و تعالی انسانها، پیش رفت جوامع انسانی، سلامت روح و جان آدمی، همه و همه به مسأله تربیت و پرورش نیکوی مردمان مربوط میشود. اگر انسانها با روشهای درست تربیت آشنا گردند، هدف داری، ارزش و اهمیت و جایگاه آن را بدانند، به ابعاد، محتوا و جهتگیریهای آن آگاهی یابند و در رسیدن به ارزشهای اخلاقی و هنجارهای رفتاری بکوشند، خود و جامعه را به آرایههای اخلاقی بیارایند و بایستهها و نابایستهها را بشناسند، در سایهسار این سازندگی و آراستگی، به کرامت و عزّت نفس و استقلال آدمي از علقهها و علاقههاي دنيايي و پویایی میرسند. که هدف اساسی همه دعوتگران الاهی و آموزههای وحیانی(کتب آسمانی) در تحقّق این آرمان ارزنده بوده که آدمی در مسیر فطرت گام بردارد و با خودسازی به مقام شایسته بندگی نایل آید و انسان كامل محصول اين تربيت است.۲. تربیت چیست؟آیا علم است؟ چون دارای موضوع و هدف و روش است و جریان رشد، اخلاق، و رفتار آدمی را در زندگی با روشهای علمی کنترل و ارزیابی میکند! آیا فن است؟ زیرا جریان رشد و بالندگی نیروهای گوناگون آدمی با فنون و مهارتهای ویژهای تحت مراقبت است! آیا هنر است؟ چون توجه به ظرافتها، لطافتها، ریزهکاریها، دوباره ساختنها، سازمان دادنهای ضروری زندگی آدمی دارد! آیا خدمت است؟ چون میکوشد فرد و جامعه را سودمند و شایسته گرداند و به حقیقت آدمی برساند و با اصل بندگی آشنا سازد، نجات بخشد از نابایستهها و به نیک بختیها رهنمون سازد![۱]۳. تعریف تربیتاز نظر واژه شناسی، مفهوم تربیت در بحث کلیات گذشت، اکنون به تعریف اصطلاحی واژه تربیت میپردازیم که عبارت است از: «به وجود آوردن دگرگونیهای مطلوب و سودمند و ثمربخش در انسان یا محیط زندگی او به جهت ساختن و شکفتن توان مندیهای آدمی. یا پروردن نیروهای جسمی و روحی انسان برای رسیدن به کمال مطلوب و انتقال شیوه نگرش، ارزش،اندیشه و احساس و رفتار یک جامعه به آیندگان».[۲]به عبارتی تربیت، رفتار و عملی است که میکوشد پرورش استعدادها و نیروهای (جسمانی، روانی و عقلانی) انسان با تلاش و هم راهی خود تا به منتهای کمال نسبی خود و به میزان تاب و توان خود رسیدن را به ارمغان آورد! وسرانجام، فرد و جامعه را به شایستگی، رشد و بالندگی و پیش رفت برساند.۴. امکان تربیتبهترین برهان بر امکان چیزی، وقوع آن است. در مسأله تربیت هم سفارشهای زیادی بر خویشتنداری، مراقبت نفس «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ»[۳] «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ»[۴] و آیات پرشمار دیگر و برنامههای سازنده و آموزندهیارائه شد از سوی خدای متعال، نشانگر این حقیقت است، نه تنها امکان بلکه ضرورتی بدون تعطیل است، که امام علیg میفرماید: «ایُّهَا النّاس تَوَلّوا من اَنفُسِکُم تَأدیبُها و اِعدِلوا عَن ضِراوةِ عاداتِها»[۵] ای مردم خودتان عهدهدار تربیت نفس خود باشید و نفس را از کشیده شدن به سوی هوسها و عادتهای ناروا بازدارید و در نامهای چنین نگاشته: «فنفسکَ نَفسکَ فَقد بیَّن اللهُ لک سَبیلکَ...»[۶] «زنهار! زنهار! در تربیت و سازندگی خود بکوش، زیرا خداوند راهی را که باید بروی، بر تو روشن ساخته است...»اگرچه امروزه در تربیت گیاهان، حیوانات و بسیاری از موجودات میکوشند و به سودمندی آن در حوزههای مختلف رسیدهاند و غفلت از این مهم را هیچ خردمند و مسؤولی نه تنها نمیپذیرد بلکه از مهمترین واقعیتهای نظام هستی میداند.۵. تربیتپذیری انساننظام تربیت در نظام هستی، واقعیتی است ساری و جاری، که همه چیز را میتوان برای شکفتن و سودمندی و... پروراند. نه تنها انسان، بلکه حیوانات و گیاهان را نیز میتوان با روشهای تربیتی، پرورش داد و به برخی از هدفها و ارزشها سوق داد و در میان موجودات هستی، انسان به خاطر فطرت خدایی و تأییدات درونی تربیت و گرایشها و کنجکاویهای او در پرتو عقل و تدبیر و عواطف انسانی و الگوپذیری و... از سایر موجودات تربیت پذیرتر بوده و به اشارتی پند میپذیرد اگر هوشیار باشد. امام علی(ع) میفرماید: «فَاِنَّ العاقِلَ یتَّعِظُ بالآداب...»[۷]۶. اهمیت و ارزش تربیتجایگاه والا و ارزش تربیت در زندگی، بسته به موضوع آن است که انسان است و از باارزشترین آفریدههاست، مقام جانشینی و کرامت و اشرفیت دارد نسبت به سایر آفریدهها، از این رو، همه فضیلتها، ارزشها، بایستهها و سجایای اخلاقی و... به وجود آن بسته است و آدمی هرچه دارد از امتیازات و برتریها، در سایهسار تربیت است. میتواند کودکی خود را با وضع کنونیاش مقایسه کند! تلاشگران این عرصه را با رویگردانان از امر تربیت بسنجد، مقام و جایگاه، اعتبار و ارزش ایشان را در نزد انسانها، جامعهها و چه بسا آفریدگار حکیم بنگرد، آنچه بر قدر و قیمت آدمی افزوده، تنها تربیت است! امام علی(ع) میفرماید: «الآدابُ حُلَلٌ مُجَدِّدةٌ» تربیت و آداب ارزشمند اخلاقی لباس فاخر و زینتی است.[۸] «لامیراثَ کَالاَدب».[۹]۷. وظیفه تربیترسالت خطیر تربیت در سازندگی جسم و جان و آفرینندگی توانمندیهای نظاممند و ساختن و سازمان دادن به نیروها و استعدادهای پیدا و پنهان است[۱۰] ایجاد تعادل بین نیازها و گرایشهاست. ایجاد رابطهای صحیح بین خود، خدا و جهان است. تا انسانی بسازد براساس معیارهای ارزشی، شناخت زیبا، انتخاب برتر، سودمند، در پی تعالی، کرامت و عزّت نفس و باور خدایی! وظیفهاش معنی دار کردن زندگی است، تا چراییها و برپایهای آن، چگونگیهای زندگی را پاسخی در خور دهد! بین ظرفیتهای وجودی و دغدغههای زندگی و تجربههای آدمی، تعادل ایجاد کند و با انتخاب مسیر و راهنما و مقصد و مقصود، بتوان از رنجها و بلاها و آزمونها گذشت و زمین گیر نشد! چه بسا وظیفهاش بیان و طرح این مسأله است که برای خود و دیگران چه بخواهیم؟!۸ . موضوع تربیتموضوع تربیت به طور خاص، انسان است، با همه ابعاد وجودیاش، روح و جسم، ماده و معنی، مرکب از جنبههای مادی و ملکوتی با روح الاهی! تحول پذیر، شعورمند، با اراداه، مسؤولیّت پذیر، اندیشمند، توانمند برای صعود یا سقوط! "موجودی شتاب زده، سرکش، نافرمان، ناسپاس، غفلت زده است و نا آگاه، بندهی نفس است و هوا و شیطان، جلوگیری کننده از نیکیها، بخیل، آزمند، دارای آرزوهایی بس دراز و بیحساب و ناتوان" «اشاره به آیات کانَ الانسانَ عَجُولاً، کَفوُراً، قَتُوراً، لَیَطغی، ضَعیفاً، منّاع لِلخَیر و...» امّا با فطرتی خداآشنا، گرایش به پاکی و نیکی، عدل و داد، فداکار و ایثارگر، با جلوههای عالی و ملکوتی!زمینههای تکاملی او در تن و روان است، در تن از آب و خاک و نطفه... تا جنین و کودک و سرانجام انسان کامل! و در جنبه روان، از چشم و گوش و قلب، درک و فهم دارد با حواس ظاهر و باطن و رهیافتهایش او را به درجهای از کمال میرساند که در وهم ناید!بلکه، رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند!۹. هدفداری تربیتمنظور از اهداف، یعنی نقطههایی که ما قصد رسیدن به آنها را داریم، یعنی پس از رویش وجود، جریان تحول وجود از جریان فکری(اسلام) تا جریان روحی (ایمان) تا جریان رفتاری (تقوا) تا جریان تدبیر مردمان(احسان و اصلاح) تا جریان بلوغ عرفان(توسّل و اعتصام) از اهداف کلّی تربیت است یعنی آفریدگار حکیم اراده فرموده با آموزههایش، با فرستادههایش، انسان را از نقطهی ایستاییاش به نقطهی مورد نظر (مقام بندگی و عبد صالح شدن) برساند و این یعنی نجات فرد از ناآگاهی به دانایی، از تاریکیها به نور و پرورش خودآگاهانه و ایجاد تعالی! یعنی اصلاح خواستهها، ارزشها، نگرشها و گرایشها، دین و دنیا، مادّه و معنا و رساندن به کمال بینهایت!علامه در اینباره میفرمایند: «نقطه نهایی از آفرینش انسانها، همان تشریع دین و به دنبالش تطهیر الاهی است «ما يُريدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُريدُ لِيُطَهِّرَكُمْ»[۱۱] و این کمال انسانی است که خدا و عقل به سوی آن دعوت میکنند. هرچند که از همه بشر دعوت شده تا به سوی آن حرکت کنند ولی تربیت یافتن به تربیت دینی، تنها در افراد ویژهای به نتیجه میرسد و آنان را به درجه کامل از طهارت نفس میرساند».[۱۲] پس هدف تربیت در ایجاد آمادگی برای خوب زیستن، اندوختن برای رسیدن به جاودانگی است، با فهم این معنا که هرکه در گرو کار و کرده خویش است و میزان تکلیف به میزان توان است. از این رو میتوان هدفها را در چهار جهت دسته بندی کرد:در رابطه با خود، خدا، انسان و جهان.[۱۳]خود: خودشناسی، خودباوری و تلاش برای رشد و تعالی و خودسازی.خدا: شناخت، ایمان، بندگی، اخلاص و استقامت و...انسان: رفتار صحیح و سازنده و زمینهساز حرکت به سوی هدف نهایی و کمال انسانی.جهان: برخورد سازنده، درست، برای بهرهوری در جهت کمال و هدف خدایی خویش! که جهان را هدفی است و انسان را بهایی! و امام در پندی گران میفرماید: «اِنّه لَیسَ لِأَنفُسِکُم ثَمَنٌ اِلّا الجَنّةَ فَلا تَبیعُوها اِلّا بِها»[۱۴]بدانید که جانهای شما را بهایی نیست جز بهشت! پس خود و تلاشها و کوششهای خود را به کمتر از آن نفروشید.۱۰. منبع تربیتدر این جایگاه، منبع، مکتب اسلام است، یعنی آموزههای قرآن و قوانین موضوعه صاحب مکتب، یعنی، خداست! و مربّیاش فرستادهی او، که دانا، انسان کامل و نمونه است و هر دو مصون از خطا، تحریف و بِزه و...![۱۵]هر دو مورد اعتماد و تأیید حقتعالی، آموزههایش، هدایتگر به بهترینهاست، «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي هِيَ أَقْوَمُ»[۱۶] و فرستادهاش بهترین الگوی رفتاری با عظمتهای اخلاقی! «إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ»[۱۷] پس، «قرآن بهترین کلام از بهترین گوینده و برای بهترین شنونده و یادگیرنده (پیام بر و امّت اسلام) است»[۱۸]۱۱. ابعاد تربیتتربیت سویی دارد که کمال است و ابعادی دارد که شامل همه جوانب زندگی است، یعنی شعاع تربیت بسی گسترده است،عقل و احساس، جسم و جان، روان و تن، پیدا و پنهان، دین و دنیا، مادّه و معنی و همه و همه را در برمیگیرد.علامه میفرمایند: «هدف اسلام، سر و سامان دادن به جمیع جهات زندگی انسانی است و هیچ یک از شؤون انسانیت نه کم و نه زیاد، نه کوچک و نه بزرگ را از قلم نیانداخته، و برای هر عملی از اعمال زندگی، هیأت زیبایی ترسیم کرده که از غایت حیات حکایت میکند.»[۱۹]سزاست همه را ورزیده سازیم، جسم را با غذا و ورزش رشد دهیم و عقل را با برهان و دلیل! ظاهر را به محاسن اخلاقی و باطن را به مکارم! روح را به پرستش و تن را به ریاضت! تا به تعادل شخصیّت و کمال همه جانبه گردیم.۱۲. محتوای تربیتایجاد پیوند با پروردگار آغازگر هستی(آغاز)، راه شناسی (شریعت)، راهنماشناسی(نبوت)، مقصدشناسی (انجام و معاد) از محتوای تربیت است که با ایجاد آگاهی و کشش و کوشش در پرتو دانش و بینش، به رفتار نیک و گفتاری نیکو و اندیشهای پاک در مسیر بندگی، به پیروی از آموزههای الاهی و الگوهای رفتاری به فرجام نیک برسد و آن مقام قرب و رضای الاهی است.۱۳. جهت تربیتجهت تربیت در نظام تربیتی اسلام، همان راه فطرت است. (فطرت توحید همان عالم استعدادها و پیمان فطرت است و همهی افراد بشر دارای روح توحیدیاند و پرسش از آنها «اَلَستُ بِرَبِّکُم» به زبان تکوین و آفرینش است و پاسخ آنها نیز به همین زبان است)[۲۰] «یعنی رسیدن به جهت مطلوب، و مطلوب در این نظام آن چیزی است که شرع و خدا میپسندد».[۲۱] و همه تلاشها و کوششها در جهت ایجاد شوق و انگیزه در فرد است تا به دیدار معبود بشتابد، پس جهت، رسیدن انسان به سوی خداست، رهایی از همه علقهها و علاقهها و الهها و آلههها!۱۴. مختصّات تربیتتربیت در این مکتب و دیدگاه و جهان بینی، در انحصار هیچ طبقه، گروه، نژاد، منطقه و شرایط و... نیست.دوران تربیت طیفی به گستره حیات آدمی، از کودکی (زمان تولّد) تا مرگ! (بلکه شماری به دوران جنین نیز نظر دارند).براساس الگوهای رفتاری است به صورت زنده و مجسّم چون وجود پیام بران و معصومان(ع).پیراستن محیط از عوامل تنشزا و کاهش اثرات آنها در زندگی فردی و اجتماعی.کنترل رفتار و ارتباطهای اجتماعی به عنوان ضروریترین عامل اثرگذار.واقع بینی و درک و فهم حقایق زندگی در بستر هدفمند نظام هستی.هدف گرایی و گریز از پوچی و پاسخ به چراییها و چگونگیهای زندگی!استوار سازی بنای تربیت بر پایه و ارکان علم و ایمان و اخلاق و عمل[۲۲]پیوند محتوایی آموزهها درعرصهی زندگی با موضوعات و مسایل پیوند خورده با آن.۱۵. زمینهها وبسترهای درونی تربیت (درانسان) «انسان دارای زمینه فطری و آشنایی با خاستگاه پاکیهاست، در کنار این، میل به کنجکاوی به صورت غریزی در وجودش خودنمایی میکند و حبّ ذات وسیله دیگری در جذب زمینههای سودبخش است. و از ابعاد وجودی اوست»[۲۳] که در پرتو آن به علم، قدرت،مال و فرزند و میل به جاودانگی، لذّتجویی، سعادت طلبی و کمال خواهی و...میاندیشد و هر یک در صورت اصلاح و کنترل در تربیت آدمی نقش فراوان دارد. و نیز گرایش به تعالی و تکامل که تا بینهایت او را به اوج و عروج میرساند، میل به عدل و داد و گریز از بیداد و ستم و رعایت مظلوم و ستم دیده و تمایل به ایثار، فداکاری و حقجویی و گذشت و... از جمله زمینههای نهادینه شده است در نهاد او که به سوی فضیلتها و ارزشها میکشاند. علّامه میفرمایند: «عقل عادّی با تدبیر خود تربیت میکند و خدای سبحان اولیای خود را با تأیید تربیت میکند».[۲۴]۱۶. تربیت به عهده خداستچون انسان از آفریدههای اوست و در ملک او قرار دارد، پس پرورش او نیز چون دیگر نیازهایش به عهده با کفایت اوست و چه نیکو کوشیده است تا در تربیت و تعلیم او بکوشد، به او علم و بیان و قرآن آموخت، اسما و حقایق را یاد داد، کرامت بخشید و جانشین خود ساخت و در راستای این وظیفه خطیر به قانونگذاری (آیات وحیانی) پرداخت و آموزگاران وارستهای (پیام بران) را به عنوان الگوهای رفتاری و دعوتگران به حق را گسیل داشت و هر دو را مصونیّت بخشید (از خطا و تحریف) تا انسان با اعتماد و اطمینان کامل در پیروی از قانون و مربّی راه رستگاری خویش بپوید و به سرمنزل مقصود (عبد صالح شدن) نایل آید.ادامه دارد ... .پی نوشتها:[۱]. پرورش مذهبی و اخلاقی کودکان، دکتر علی قایمی، امیری، تهران، ۱۳۶۴.[۲]. در تربیت، برتراندراسل، شوقی، عطایی، تهران ۱۳۴۷.[۳]. تحریم، ۶.[۴]. مائده، ۱۰۵.[۵]. نهج البلاغه، خ ۲۰۱/۴.[۶]. نهج البلاغه نامهی ۳۰/۳.[۷]. نهج البلاغه، نامهی ۳۱/۱۰۸.[۸]. نهج البلاغه، حکمت ۵.[۹].. نهج البلاغه، حکمت ۵۴.[۱۰]. اخلاق و تربیت در اسلام، سیّد قطب، روح الله مازندرانی، رسالت قلم، تهران.[۱۱]. مائده، ۷.[۱۲]. المیزان، ج۳، ص ۸۹.[۱۳]. اصول التربیة الاسلامیة و اسالیبها، عبدالرّحمن النّحلاوی ۱۹۷۹ دمشق.[۱۴]. حکمت، ۴۵۶.[۱۵]. اسلام و تعلیم و تربیت، دکتر حجّتی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، ۱۳۵۹.[۱۶]. اسراء، ۹.[۱۷]. قلم، ۴.[۱۸]. المیزان، ج۲، ص۵۷۵.[۱۹]. المیزان، ج۶، ص ۳۶۸، چ۳۱.قم.[۲۰]. تفسیر بهرامپور، ج۱ ص ۱۷۳، قم آوای قرآن ۹۰[۲۱]. مربّیان بزرگ، ژان شاتو، غلام حسین شکوهی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۵۵.[۲۲]. روان شناسی کودک، فرانسیس الیک، دکتر آزادگان، نشراندیشه، تهران، ۱۳۵۵.[۲۳]. در تربیت، برتراندراسل، شوقی، عطایی، تهران، ۱۳۴۷.[۲۴]. المیزان، ج۱، ص ۵۷۵.*نویسنده: دکتر اجمدعلی افتخاری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
در جهان بینی اسلامی سعادت گرایی اصالت دارد، نه لذت گرایی
خسروپناه در جهان بینی اسلامی سعادت گرایی اصالت دارد نه لذت گرایی شناسهٔ خبر 2526139 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام خسروپناه گفت در جهان بینی اسلامی سعادت گرایی اصالت دارد نه لذت گرایی جهان بینیها میتواند تمدن ساز یا تمدن سوز باشندهنوز برابری بین زنان و مردان در جهان ایجاد نشده است
یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۴ نماینده سازمان ملل متحد در ایران گفت در بسیاری از کشورها برابری آموزش به وجود آمد اما به برابری فرصت ها منتهی نشد یعنی هنوز برابری بین زنان و مردان در جهان ایجاد نشده است به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گری لوییس دربیکزاده: نکونام نباید غریبانه خداحافظی میکرد |اخبار ایران و جهان
بیکزاده نکونام نباید غریبانه خداحافظی میکرد کد خبر ۴۸۷۶۵۷ تاریخ انتشار ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲ ۲۳ - 03 April 2015 هاشم بيک زاده دفاع چپ ملي پوش استقلال در پايان بازي فولاد ادعا کرد محسن ترکي داور بازي گفته دوست دارد به او کارت بدهد به گزارش ورزش سه بیک زاده گفت روی صحنه ایفراخوان نهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی منتشر شد
با محوریت قرآن کریم و فرهنگ وحیانی فراخوان نهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی منتشر شد شناسهٔ خبر 2528216 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نهمین همایش بین المللی پژوهشهای قرآنی با محوریت قرآن کریم و فرهنگ وحیانی همزمان با سی و دومین دوره مسبسیج دانشجویی دانشگاه تهران خطاب به اردوغان: ظرفیتهای موجود جهت ایجاد آرامش و همگرایی در منطقه را از بین نبری
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران خطاب به اردوغان ظرفیتهای موجود جهت ایجاد آرامش و همگرایی در منطقه را از بین نبریدبسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامهای خطاب به اردوغان با بیان اینکه آرامش و همکاری و حفظ احترام متقابل بیشتر از آنچه که در نظر میآید ضروری است گفت ظرفیتهای موجود جهتمجزا شدن بخش بینالملل جشنواره فجر موجب افزایش اعتبار جهانی آن
سیروس الوند مطرح کرد مجزا شدن بخش بینالملل جشنواره فجر موجب افزایش اعتبار جهانی آن سیروس الوند مجزا شدن بخشهای ملی و بینالملل جشنواره فیلم فجر را باعث افزایش اعتبار جهانی آن دانست به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از ارتباطات و اطلاعرسانی سی و سومینافزایش تعداد خداناباوران در کشورهای غربی
marketoracle گزارش داد افزایش تعداد خداناباوران در کشورهای غربی بر خلاف بیست قرن گذشته عدم اعتقاد به وجود خدا در حال تبدیل به یک باور عمومی در کشورهای مختلف جهان است در بسیاری از کشورهای غربی اشکال مختلفی از خداناباوری در حال رشد و گسترش است به گزارش سرویس دینی جام نیانسانها هنگام مرگ چه چیزهایی میبینند؟
دیدن نور و تونل شاید رایجترین درک موجود از مرگ باشد موارد عجیب و جدید دیگری از تجربه نزدیک به مرگ گزارش شده است رِیچل نووِر گزارش میدهد آقای الف 57 ساله یک مددکار اجتماعی در انگلستان است که در سال 2011 در بیمارستان عمومی ساوثهمپتون پذیرش شد کارکنان پزشکی بیمارستان در حالتمدید مهلت ثبتنام استخدام دستگاههای اجرایی |اخبار ایران و جهان
تمدید مهلت ثبتنام استخدام دستگاههای اجرایی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش کشور گفت مهلت ثبتنام در آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی کشور در سال ۹۴ تا ۲۰ فروردینماه تمدید شد کد خبر ۴۸۸۸۶۶ تاریخ انتشار ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹ ۲۴ - 06 April 2015 مشاور عالی رئیس سازمان سنجش کشور گفتآغاز شمارش معکوس برای مسابقات بین المللی قرآن/ مسابقات تثبیت کننده جایگاه نظام در عرصه های فرهنگی و قرآنی جهان
دبیر ستاد برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم خبر داد آغاز شمارش معکوس برای مسابقات بین المللی قرآن مسابقات تثبیت کننده جایگاه نظام در عرصه های فرهنگی و قرآنی جهان دبیر ستاد برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه کمتر از 40 روز به برخداحافظی بازیکنی که کریمی را هم پشت سر گذاشت |اخبار ایران و جهان
خداحافظی بازیکنی که کریمی را هم پشت سر گذاشت کد خبر ۴۹۰۶۷۵ تاریخ انتشار ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۸ - 12 April 2015 ساکرنت در گزارشی به فراز و نشیبهای زندگی جواد نکونام به مناسبت خداحافظی او از فوتبال پرداخته است به گزارش ایسنا جواد نکونام بازیکن کهنهکار تیم ملی فوتبال ایران دربررسی تبعیضهای دفترچه آزمون استخدامی |اخبار ایران و جهان
بررسی تبعیضهای دفترچه آزمون استخدامی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت دفترچه آزمون استخدامی دولت را بررسی کردیم و تبعیضهایی در آن به چشم می خورد که موارد تبعیض آمیز را به مسئولان اعلام کردیم کد خبر ۴۸۹۱۱۰ تاریخ انتشار ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۹ - 07 April 2015 معاونامام جمعه شهرستان شوط : سیره عملی حضرت زهرا برای تربیت صحیح فرزندان به کار گرفته شود
امام جمعه شهرستان شوط سیره عملی حضرت زهرا برای تربیت صحیح فرزندان به کار گرفته شودامام جمعه شهرستان شوط گفت بهترین و بزرگترین الگو برای تربیت فرزندان حضرت زهرا س بوده لذا باید سیره عملی حضرت زهرا را برای تربیت صحیح فرزندانمان به کار بگیریم به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستانشرفالشمس چقدر اعتبار دارد؟ |اخبار ایران و جهان
شرفالشمس چقدر اعتبار دارد شرفالشمس دعایی است منسوب به امام علی ع که در نوزدهم فروردین با آداب خاصی نوشته میشود و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک میکنند کد خبر ۴۸۹۲۶۱ تاریخ انتشار ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۲ - 08 April 2015 شرفالشمس دعایی است منسوب به امام علی عشایعترین علت نابینایی در جهان
یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۶ یک فوق تخصص قرنیه با اشاره به اینکه شایعترین علت نابینایی در جهان آب مروارید است اظهار کرد ابتلا به این بیماری به علت عدم دسترسی به امکانات جراحی در کشورهای فقیر شایعتر است دکتر محمدکریم اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجوبنگر: خدا کند لیگ هرچه زودتر تمام شود |اخبار ایران و جهان
بنگر خدا کند لیگ هرچه زودتر تمام شود کد خبر ۴۸۷۶۵۲ تاریخ انتشار ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲ ۱۸ - 03 April 2015 مدافع سرخپوشان تهران درباره توقف تیمش برابر راه آهن گفت امیدوارم شش بازی باقیمانده هرچه زودتر تمام شود به گزارش ایسنا محسن بنگر در جمع خبرنگاران درباره دیدار امروز تیمش مصادق در گفتوگو با فارس: مذاکرات لوزان نقطه ظهور منطق و تعامل ایران در روابط بینالمللی بود/تفسیر صحیح را باید
صادق در گفتوگو با فارس مذاکرات لوزان نقطه ظهور منطق و تعامل ایران در روابط بینالمللی بود تفسیر صحیح را باید از دیپلماتهای مورد اعتماد خودمان بخواهیممشاور رسانهای رئیسجمهور با تأکید بر اینکه مذاکرات لوزان نقطه ظهور و اثبات منطق و تعامل ایران در روابط بینالمللی بود گفت تفسی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها