تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805494607
![نمایش مجدد: خدا را چگونه بخوانیم ؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
خدا را چگونه بخوانیم ؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
![](http://media.jamnews.ir/medium1/1393/12/24/IMG12560141.jpg)
معارف؛
خدا را چگونه بخوانیم ؟
وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم، بارها مشاهده کردهایم که برخی از افراد با صدای بلند با خدای خود صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام! آیا تا کنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی، کدام روش مورد توصیه قرار گرفته است؟
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مىگوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مىشود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است.
ابوعلی سینا معتقد است: «العبادة هی غایة الخضوع و التذلّل؛ عبادت نهایت خصوع و فروتنی است» و شهید مطهری در تعریف عبادت آورده است: پرستش آن حالتی است که در آن، انسان یک توجهی میکند که از ناحیه باطن خودش به آن حقیقتی که او را آفریدهاست و خودش را در قبضه قدرت او میبیند، خودش را به او نیازمند و محتاج میبیند. در واقع سیری است که انسان از خلق به سوی خالق میکند. این امر اساساً قطع نظر از فایده و اثری که داشته باشد، خودش یکی از نیازهای روحی بشر است.
آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که میتواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پیبردن به حکمت عبادات است.
آیتالله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه میخوانید به موضوع «دعا و حکمتهای آن» میپردازد که برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است.
دعا نیز دارای احکام، آداب و اسراری است. احکام دعا عبارت از آن است که انسان چه چیزی از خدا بخواهد. موظف است که حرام از خدا طلب نکند، چیزی که آسیب به غیر میرساند از خدا نخواهد و .
آداب دعا آن است که دعا را آهسته مطرح کند، صدای بلند را برخلاف تأب بداند. قرآن هم در خصوص ادب ذکر، یا دعا، چنین فرموده است: «وَاذْکُر رَّبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَکُن مِّنَ الْغَافِلِینَ»؛ همواره به یاد خدا باش، یاد خدا را در دل و نام او را بر لب آرام و آهسته، در هر بامداد و شامگاه جاری کن - این جمله کنایه از استمرار است - به یاد خدا باشید و نه از غفلتکنندگان.
باز درباره بعضی از خصوصیات دعا میفرماید: «ادْعُواْ رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ» بعضی مفسران میگویند: «خفیة» خواندن به صورت آهسته و آرام و در پنهانی است و چنانچه کسی هنگام دعا فریاد کشید معتدی است و از حد دعا تجاوز کرده؛ زیرا خداوند موجود دوری نیست.
قرب الهی
آیات قرآن در زمینه نزدیک بودن خدا به ما به چهار دسته تقسیم میشود: دستهای از آیات، دلالت بر اصل قرب میکند که خدای سبحان به ما نزدیک است، مانند آیه «فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ».
دسته دیگر، آیاتی که دلالت میکند بر اینکه، خدای سبحان با اقرب بودنی نسبی، به انسان از دیگران نزدیکتر است مثل «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنکُمْ وَلَکِن لَّا تُبْصِرُونَ».
دسته سوم، آیاتی که دلالت دارد خدای سبحان به انسان، از رگ حیات او نیز نزدیکتر است. همانند «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ».
دسته چهارم، آیاتی است که میگوید خدای سبحان به انسان از خود انسان هم نزدیکتر است از قبیل «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ».
بحث درباره سه دسته اول، چندان مشکل نیست. اما دسته چهارم به آسانی حل نمیشود؛ که چگونه خدای سبحان به انسان، از خود انسان نزدیکتر است؟ از این رو برخی تفسیرها این مطلب را به پیروی از ظاهر برخی نصوص به همان «حیلوله قدرت» معنی میکنند و میگویند: منظور از «یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ» آن است که گاهی انسان تصمیم بر انجام کاری میگیرد، بعد خدا او را پشیمان میکند و نمیگذارد که او این تصمیم را ادامه دهد و یا آن را عملی سازد.
این معنایی تقریباً متوسط است؛ ولی اگر ما دلیل عقلی که مطابق با آیه بود داشتیم و ادله نقلی دیگر هم آن را تأیید کرد، داعی نیست که از ظاهر آیه که میگوید: خدا بین انسان و خودش فاصله میاندازد، دست برداریم. چون انسان که موجود صمدی و درونپر نیست؛ بلکه او مانند سایر موجودات امکانی اجوف است، چنانکه مرحوم کلینی (ره) این مطلب را ضمن روایتی نقل کرده است، حال که انسان اجوف و میان تهی است، پس بین انسان و خود انسان، احاطه هستی حق فاصله است. بنابراین، خدا به همه کس نزدیک است و آن کس که از خدا چیزی مسئلت میکند باید بداند که خدا دور نیست.
دوست نزدیکتر از من به من است / وین عجبتر که من از وی دورم
چه کنم با که بگویم کاین او / در کنار من و من مهجورم
اگر کسی دریافت که خدا نزدیک است، روش دعا کردن برای او روشن میشود که آهسته خدا را بخواند و هم اطمینان دارد که خدا به همه نیازهای او آشناست چون اوصاف ذاتی حق عین ذات اوست. اگر خدا نزدیک است، با جمیع اوصافش نزدیک است قدرت و سایر اوصاف، ذاتی اوست و اگر اوصاف ذاتی حضور داشت، اوصاف فعلی هم به تبع اوصاف ذاتی، فعال و مؤثر خواهد بود.
ادب داعی(دعا کننده) همان تضرع و ناله کردن است؛ چون اگر همراه با ناله کردن نباشد معلوم میشود به وسایل خود متکی است.
منبع:مشرق
۲۳/۰۱/۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]
صفحات پیشنهادی
خداوند آسمان و زمین را چگونه خلق کرد؟
آیتالله جوادی آملی تشریح کرد خداوند آسمان و زمین را چگونه خلق کرد خداوند قبل از اینکه بخواهد هر چیزی را خلق کند نخست آب را خلق کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 9 تا 13 سوره «فصلت» روز یک شنبخدا را چگونه بخوانیم؛ آهسته یا بلند؟ |اخبار ایران و جهان
خدا را چگونه بخوانیم آهسته یا بلند وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم بارها مشاهده کردهایم برخی افراد با صدای بلند با خدا صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام آیا تاکنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی کدام روش مورد توصیه قرار گرفته است کد خبر ۴۹۰۲۹۵ تاریخ انتشار ۲۲پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی خدا را چگونه بخوانیم، آهسته یا بلند؟
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیخدا را چگونه بخوانیم آهسته یا بلند وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم بارها مشاهده کردهایم که برخی از افراد با صدای بلند با خدای خود صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام آیا تا کنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی کدام روش مورد توصیه قرارخدا را چگونه بخوانیم، آهسته یا بلند؟
خدا را چگونه بخوانیم آهسته یا بلند وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم بارها مشاهده کردهایم که برخی از افراد با صدای بلند با خدای خود صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام آیا تا کنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی کدام روش مورد توصیه قرار گرفته است به گزارش فرهنگ نیوزمنظور از ناموس خدا چیست؟
پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱ ۳۷ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به این پرسش که منظور از ناموس خدا و ناموس دهر چیست پاسخ داده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در پاسخ این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار داده است آمده ناموس در لغت به معانی مختلفی آمده است کهچگونه حقوق دوستان را بجا آوریم؟
حدیث چگونه حقوق دوستان را بجا آوریم چون برادرت از تو جدا گردد تو پيوند دوستى را برقرار كن اگر روى برگرداند تو مهربانى كن و چون بخل ورزد تو بخشنده باش هنگامى كه دورى مىگزيند تو نزديك شو به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام علی علیهالسلام در بخشی از توصیههایشان بهاين كه خداوند نور است يعني چه؟
نخست بايد دانست برخي اسماء و اوصافي كه براي خداوند به كار مي رود با رعايت چند مطلب است به طور اختصار اشاره مي شود 1 تشبيه معقول به محسوس مانند آيه شريفه يدالله فوق ايديهم دست خداوند برتر از دست هايشان مي باشد فتح آيه 10 كه منظور از دست نماد قدرت و يا نماد عهد و پيمان ابهترین نوع ستایش خداوند چیست؟
معارف بهترین نوع ستایش خداوند چیست خداوند به هیچ نوع ستایشی بالاتر از تسبیح فاطمه - سلام الله علیها - عبادت نشده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز عن ابی جعفر - علیه السّلام - قال ما عُبِدَ اللهُ بشیءٍ مِنْ التحمیدِ افضلَ مِنْ تسبیحِ فاطمةَ - سلام الله علیها - و لو کانَ شیءٌ لولی خدا حصن حصین برای انسان است
ولی خدا حصن حصین برای انسان است شناسهٔ خبر 2527290 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی از نکته های اخلاق گفت یکی از علّتهای مبتلا شدن بشر به گناه نبودن با ولیّ الله است به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله قرهی از درس نکته هایدرخواست حضرت فاطمه(س) از خداوند در روز قیامت
حدیث درخواست حضرت فاطمه س از خداوند در روز قیامت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دخترم فاطمه س در روز قیامت در حالی محشور میشود که همراه او لباسهای خون آلودی است به گزارش سرویس دینی جام نیوز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دخترم فاطمه س در روز قیامت در حالی محشوناله و گریه بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند است
آیت الله جوادی آملی ناله و گریه بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند است شناسهٔ خبر 2530901 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر سورۀ زمر ناله و گریه را بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند دانسته و در شفای عقل عملی مؤآیت الله جوادی آملی: حضرت فاطمه(س) حبل متین خداوند است
آیت الله جوادی آملی حضرت فاطمه س حبل متین خداوند است فرهنگ > دین و اندیشه - نوشتاری از آیتالله جوادی آملی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه س وجود مبارک صدیقه کبرا فاطمه زهرا سلام الله علیها سیره و سنتی دارد که معرف هویت اوست چون این ذات پر برکت همانند سایر ذوات قدنامت گل همیشه بهار است فاطمه(س)/ حضرت زهرا از نگاه اهل تسنن/ خطبه دختر رسول خدا برای همه تاریخ
نامت گل همیشه بهار است فاطمه س حضرت زهرا از نگاه اهل تسنن خطبه دختر رسول خدا برای همه تاریخ فرهنگ > دین و اندیشه - پرونده خبرآنلاین در سالروز شهادت بانوی بزرگ حضرت فاطمه زهرا که درود خدا بر او باد توحید جاری در زندگی حضرت فاطمه س روایت آیت الله جوادی آملی &nعید از منظر امام علی (ع) چگونه ترسیم شده است؟
معارف عید از منظر امام علی ع چگونه ترسیم شده است امام على ع هر روز را كه در آن روز معصيت خدا نشود و گناهى انجام نگيرد عيد خوانده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز عید از منظر امام علی ع چگونه ترسیم شده است متن پاسخ امام على ع هر روز را كه در آن روز معصيت خدا نشود و گنسه گروهی که از سایه عرش خدا بهره میبرند
سه گروهی که از سایه عرش خدا بهره میبرند امام کاظم علیهالسلام فرمودهاند افرادی که به ازدواج برادران دینی خود یاری دهند یا به آنها خدمت کنند و یا اسرار آنها را حفظ کنند زیر سایه عرش خدا خواهند بود امام هفتم حضرت امام موسی کاظم علیهالسلام فرمودند در روزی که سایهای جز سایه اعالم برزخ چگونه عالمي است؟
پرسمان عالم برزخ چگونه عالمي است روح انسان بعد از جداشدن از اين جسد خاكي در جسمهاي لطيفي قرار ميگيرد كه بسياري از عوارض ماده را ندارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح درخصوص معاد اینکه عالم برزخ چگونه عالمي است "و من وراَّئهم برزخ إليَ يومراستی اگر خدا به شما زنگ بزند گوشی را برمیدارید؟
اذان زنگ خدا بر بنده اش راستی اگر خدا به شما زنگ بزند گوشی را برمیدارید وقتی صدای زنگ تلفن منزل یا تلفن همراهمان را می شنویم با شتاب و عجله هر چه تمامتر خودمان را به آن می رسانیم که مبادا قطع شود و کسی کار مهمی داشته باشد به گزارش جام نیوز وقتی صدای زنگ تلفن منزل یا تل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها