تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834212180
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی خدا را چگونه بخوانیم، آهسته یا بلند؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی
خدا را چگونه بخوانیم، آهسته یا بلند؟
وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم، بارها مشاهده کردهایم که برخی از افراد با صدای بلند با خدای خود صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام! آیا تا کنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی، کدام روش مورد توصیه قرار گرفته است؟
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مىگوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مىشود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است. ابوعلی سینا معتقد است: «العبادة هی غایة الخضوع و التذلّل؛ عبادت نهایت خصوع و فروتنی است» و شهید مطهری در تعریف عبادت آورده است: پرستش آن حالتی است که در آن، انسان یک توجهی میکند که از ناحیه باطن خودش به آن حقیقتی که او را آفریدهاست و خودش را در قبضه قدرت او میبیند، خودش را به او نیازمند و محتاج میبیند. در واقع سیری است که انسان از خلق به سوی خالق میکند. این امر اساساً قطع نظر از فایده و اثری که داشته باشد، خودش یکی از نیازهای روحی بشر است. آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که میتواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پیبردن به حکمت عبادات است. آیتالله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه میخوانید به موضوع «دعا و حکمتهای آن» میپردازد که برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است.
دعا نیز دارای احکام، آداب و اسراری است. احکام دعا عبارت از آن است که انسان چه چیزی از خدا بخواهد. موظف است که حرام از خدا طلب نکند، چیزی که آسیب به غیر میرساند از خدا نخواهد و . آداب دعا آن است که دعا را آهسته مطرح کند، صدای بلند را برخلاف تأب بداند. قرآن هم در خصوص ادب ذکر، یا دعا، چنین فرموده است: «وَاذْکُر رَّبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَکُن مِّنَ الْغَافِلِینَ»؛ همواره به یاد خدا باش، یاد خدا را در دل و نام او را بر لب آرام و آهسته، در هر بامداد و شامگاه جاری کن - این جمله کنایه از استمرار است - به یاد خدا باشید و نه از غفلتکنندگان. باز درباره بعضی از خصوصیات دعا میفرماید: «ادْعُواْ رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ» بعضی مفسران میگویند: «خفیة» خواندن به صورت آهسته و آرام و در پنهانی است و چنانچه کسی هنگام دعا فریاد کشید معتدی است و از حد دعا تجاوز کرده؛ زیرا خداوند موجود دوری نیست. قرب الهی آیات قرآن در زمینه نزدیک بودن خدا به ما به چهار دسته تقسیم میشود: دستهای از آیات، دلالت بر اصل قرب میکند که خدای سبحان به ما نزدیک است، مانند آیه «فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ». دسته دیگر، آیاتی که دلالت میکند بر اینکه، خدای سبحان با اقرب بودنی نسبی، به انسان از دیگران نزدیکتر است مثل «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنکُمْ وَلَکِن لَّا تُبْصِرُونَ». دسته سوم، آیاتی که دلالت دارد خدای سبحان به انسان، از رگ حیات او نیز نزدیکتر است. همانند «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ». دسته چهارم، آیاتی است که میگوید خدای سبحان به انسان از خود انسان هم نزدیکتر است از قبیل «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ». بحث درباره سه دسته اول، چندان مشکل نیست. اما دسته چهارم به آسانی حل نمیشود؛ که چگونه خدای سبحان به انسان، از خود انسان نزدیکتر است؟ از این رو برخی تفسیرها این مطلب را به پیروی از ظاهر برخی نصوص به همان «حیلوله قدرت» معنی میکنند و میگویند: منظور از «یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ» آن است که گاهی انسان تصمیم بر انجام کاری میگیرد، بعد خدا او را پشیمان میکند و نمیگذارد که او این تصمیم را ادامه دهد و یا آن را عملی سازد. این معنایی تقریباً متوسط است؛ ولی اگر ما دلیل عقلی که مطابق با آیه بود داشتیم و ادله نقلی دیگر هم آن را تأیید کرد، داعی نیست که از ظاهر آیه که میگوید: خدا بین انسان و خودش فاصله میاندازد، دست برداریم. چون انسان که موجود صمدی و درونپر نیست؛ بلکه او مانند سایر موجودات امکانی اجوف است، چنانکه مرحوم کلینی (ره) این مطلب را ضمن روایتی نقل کرده است، حال که انسان اجوف و میان تهی است، پس بین انسان و خود انسان، احاطه هستی حق فاصله است. بنابراین، خدا به همه کس نزدیک است و آن کس که از خدا چیزی مسئلت میکند باید بداند که خدا دور نیست. دوست نزدیکتر از من به من است / وین عجبتر که من از وی دورم چه کنم با که بگویم کاین او / در کنار من و من مهجورم اگر کسی دریافت که خدا نزدیک است، روش دعا کردن برای او روشن میشود که آهسته خدا را بخواند و هم اطمینان دارد که خدا به همه نیازهای او آشناست چون اوصاف ذاتی حق عین ذات اوست. اگر خدا نزدیک است، با جمیع اوصافش نزدیک است قدرت و سایر اوصاف، ذاتی اوست و اگر اوصاف ذاتی حضور داشت، اوصاف فعلی هم به تبع اوصاف ذاتی، فعال و مؤثر خواهد بود. ادب داعی(دعا کننده) همان تضرع و ناله کردن است؛ چون اگر همراه با ناله کردن نباشد معلوم میشود به وسایل خود متکی است. انتهای پیام/ک
94/01/22 - 11:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]
صفحات پیشنهادی
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی گرههای زندگی را با چه وسیلهای باز کنیم
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیگرههای زندگی را با چه وسیلهای باز کنیمحضرت رسول ص میفرماید ای مردم هیچ بندهای نیست جز آنکه ریسمانی چند بر اعضاء او گره خورده پس چون ثلثی از شب گذشت فرشتهای نزد وی میآید و میگوید برخیز خدا را یاد کن که صبح نزدیک شده است به گزارش خبرنگاپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی برکات نماز حضرت زکریا/ دو توفیقی که به یحیی(ع) عنایت شد
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیبرکات نماز حضرت زکریا دو توفیقی که به یحیی ع عنایت شدطاعت خداوند آن است که انسان در زمین خداوند را خدمت کند و چیزی از خدمت او به اندازه نماز نمیارزد به همین دلیل در حال عبادت به حضرت زکریا بشارت داده شده است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبپای درس اخلاق آیتالله ضیاءآبادی چرا حضرت فاطمه(س) زهرا نامیده شد+صوت
پای درس اخلاق آیتالله ضیاءآبادیچرا حضرت فاطمه س زهرا نامیده شد صوتاز امام عسکری ع در کتاب بحارالانوار روایت شده است لِمَ سُمّی زهرا چرا صدیقه طاهره س زهرا نامیده شد چون زهرا یعنی درخشان نورانیتی که روشن میکند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس علما و اساتید ادیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره «علم دینی»
دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره علم دینیبا انجام کارهای صوری چون ساخت نمازخانه و مسجد در دانشگاه نمیتوان علم دینی را احیاء کرد اسلامی کردن در گروه تغییر اساسی در نگاه به علم و طبیعت و تدوین متون درسی سرآمد و هماهنگ حوزههای معرفتی و بازگشت طبیعیات به دامن الهیات است به گزارشعلم دینی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
فیلسوف و اندیشمند معاصر علم دینی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی با انجام کارهای صوری چون ساخت نمازخانه و مسجد در دانشگاه نمیتوان علم دینی را احیاء کرد اسلامی کردن در گروه تغییر اساسی در نگاه به علم و طبیعت و تدوین متون درسی سرآمد و هماهنگ حوزههای معرفتی و بازگشت طبیعیات به ددرس اخلاق آیتالله قرهی: ملاک ورود به بهشت و جهنم چیست/اولین گام رسیدن به بندگی
درس اخلاق آیتالله قرهی ملاک ورود به بهشت و جهنم چیست اولین گام رسیدن به بندگیبارها پیامبر ص به حضرت فاطمه س خطاب کرد من روز قیامت در جایی که از همان ابتدا دو قسمت به طرف بهشت و جهنم میشود ایستادم تا هر که با تو غضب کرده را داخل در آتش کنم و هر که را تو را راضی کرده امر بهحجت فاطمه (س) بر ائمه علیهم السّلام به روایت آیتالله جوادی آملی
تراز آیتآلله جوادی آملی در ایام سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره س سخنرانی داشت که به نکات جالب توجهی در آن سخنرانی پرداخته است به گزارش تراز آیتآلله جوادی آملی در ایام سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره س سخنرانی داشت که به نکات جالب توجهی درشاخصههای همدلی و همزبانی ملت و دولت از منظر آیتالله جوادیآملی
یادداشت شاخصههای همدلی و همزبانی ملت و دولت از منظر آیتالله جوادیآملی شناسهٔ خبر 2526586 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشمندان نام گذاری سال ۹۴ از سوی مقام معظم رهبری به نام همدلی و هم زبانی میان ملت و دولت می تواند مبین رویکرد دولتمردان اجرایی کشور درپای درس اخلاق حضرت آقا (4)
پای درس اخلاق حضرت آقا 4 دانلود لینک ۱۵ ۰۱ ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۲پیام تسلیت آیتالله جوادی آملی به رئیس جمهوری
پیام تسلیت آیتالله جوادی آملی به رئیس جمهوری آیتالله جوادی آملی با صدور پیامی به حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی با تسلیت درگذشت والده وی برای آن فقیده سعیده علو درجات و برای بازماندگان صبر از خداوند متعال مسالت کرد به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران آیتاللهنوشتاری از آیتالله صافیگلپایگانی در مقام زن |اخبار ایران و جهان
نوشتاری از آیتالله صافیگلپایگانی در مقام زن آیتالله صافیگلپایگانی در نوشتاری به مناسبت میلاد مسعود حضرت زهرا علیهاالسلام و مقام زن آورده است جایگاه زن در اسلام جایگاهی رفیع و با قداست و احترام خاص است کد خبر ۴۸۹۹۴۵ تاریخ انتشار ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۵ - 10 April 2015 آیتسارا و نیکای «پایتخت» درس دارند/ جستجو برای دوقلوهای جدید
مجری طرح پایتخت به مهر گفت سارا و نیکای پایتخت درس دارند جستجو برای دوقلوهای جدید شناسهٔ خبر 2528509 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۱ هنر > رادیو و تلویزیون مجری طرح پایتخت دلیل غیبت سارا و نیکا در سری چهارم را همزمانی تصویربرداری سریال با امتحان آنها اعلام کرد و از تتسليت آيت الله جوادي آملي به حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب
۳ فروردين ۱۳۹۴ ۱۹ ۵۰ب ظ با صدور پيامي صورت گرفت تسليت آيت الله جوادي آملي به حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب موج - حضرت آيت الله جوادي آملي با صدور پيامي درگذشت خواهر مکرمه رهبر معظم انقلاب را تسليت گفت و براي آن بانوي متقي و پرهيزکار علو درجات و براي بازماندگان صبر جمفتوای آیت الله جوادی آملی درباره سرعت غیرمجاز
ترویج فرهنگ درست رانندگی فتوای آیت الله جوادی آملی درباره سرعت غیرمجاز برخی در خودروی خود قرآن میگذارند و با بسمالله شروع به حرکت میکنند اما تخلف رانندگی مرتکب میشوند اینان باید بدانند هرگز برای انجام یک کار حرام بسمالله نمیگوئیم به گزارش جام نیوز آیت الله جوادیآیتالله جوادی آملی: تمام امور دنیایی و امدادها آزمون الهی است
آیتالله جوادی آملی تمام امور دنیایی و امدادها آزمون الهی استمفسر قرآن کریم گفت تمام امور دنیایی و امدادها ابتلا و آزمون الهی است تا زمانی که انسان در دنیا است هر چه در اختیار دارد آزمایش است کسانی که کفر ورزیدند مدتی امتحان میشوند و به آنها مهلت داده میشود به گزارش خبرگزاچگونه «سلمان» شویم+پاسخ استاد اخلاق
چگونه سلمان شویم پاسخ استاد اخلاق استاد عبدالله فاطمینیا میگوید آیتالله آمیرزا احمد آشتیانی فیلسوف مجتهد عارف و نمونهای از زهد و تقوا و پاکی بود تمام زندگیاش کرامت بود روزی شخصی در مجلسی از میرزا میپرسد آیا در این زمان راه سلمان شدن باز است به گزارش فرهنگ نیوزپیام تسلیت آیتاللهجوادیآملی به رئیسجمهور |اخبار ایران و جهان
پیام تسلیت آیتاللهجوادیآملی به رئیسجمهور آیتالله جوادی آملی با صدور پیامی به حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی با تسلیت درگذشت والده وی برای آن فقیده سعیده علو درجات و برای بازماندگان صبر از خداوند متعال مسالت کرد کد خبر ۴۸۵۵۳۱ تاریخ انتشار ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰ ۳۳ - 23-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها