محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843177651
دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره «علم دینی»
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره «علم دینی»
با انجام کارهای صوری چون ساخت نمازخانه و مسجد در دانشگاه نمیتوان علم دینی را احیاء کرد، اسلامی کردن در گروه تغییر اساسی در نگاه به علم و طبیعت و تدوین متون درسی سرآمد و هماهنگ حوزههای معرفتی و بازگشت طبیعیات به دامن الهیات است.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از کسانی که در دو دهه اخیر دغدغه فراوانی نسبت به علم دینی داشته است، آیتالله جوادی آملی از فیلسوفان و اندیشمندان معاصر عالم است، این مفسر و فیلسوف معاصر در آثار خود به این مسأله توجه کرده به ویژه در دو کتاب «شریعت در آینه معرفت» و «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» با تفصیل بیشتری این مسأله را بیان کردهاند. در اینجا بخشی از دیدگاه آیتالله جوادی درباره علم دینی را براساس کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» اثر احمدحسین شریفی مرور میکنیم: کلیدیترین جمله آیتالله جوادی در بحث علم دینی که میتوان آن را به عنوان مدعای ایشان در نظر گرفت و همه تلاش ایشان بر تبیین و اثبات آن متمرکز شده است، این است که «اگر تفسیر قول خدا، علم اسلامی را به دست میدهد، تفسیر فعل خدا نیز علمی اسلامی محسوب میشود». نخستین نکته این است که علم به معنای «فن جامع مسائل هماهنگ» از جهات گوناگون قابل تقسیم است: حقیقی و اعتباری، عقلی و نقلی، انسانی و طبیعی، تجربی و تجریدی، برهانی و عرفانی، نظری و عملی و امثال آن. بنابراین بخشی از علوم که برخاسته از متون مقدساند مثل تفسیر، فقه، اخلاق، حقوق و امثال آن علومی دینیاند، هیچ شکی نیست؛ اما مسأله و اختلاف صاحبنظران در این است که آیا دانشهای دیگری مثل روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد، شیمی، فیزیک، ریاضیات و امثال آن قابلیت تقسیم به دینی و غیر دینی را دارند یا نه. نکته دوم اینکه یکی از دلایلی که از سوی برخی از مخالفان علم دینی مطرح شده این است که مدعیاند با اسلامی دانستن علوم، نادرستیها و خطاهای آنها به پای دین نوشته و تزلزل آنها به تزلزل در معارف و آموزههای دینی کشیده میشود، اما باید دانست که آشکار شدن خطاهای معرفتهای بشری حتی در علوم نقلی امری شایع، طبیعی و پذیرفته شده است، این همه اختلافاتی که در تفسیر قرآن یا فتاوای فقهی دیده میشود مگر خللی به «منبع دینی بودن و حجیت نقلی» آنها وارد کرده است؟ اصولاً چنین اموری، خطاها و نادرستیهای فهم بشری از متون دینی را آشکار میکند نه خطای صاحب شریعت و اصل دین را. سوم اینکه برخی افراد معتقدند هر چند از حیث هدف آموزش یا پژوهش، میتوان علوم انسانی و طبیعی را با صبغه دینی رنگآمیزی کرد، اما به این دلیل که موضوعات و روشهای چنین علومی قابلیت دینی شدن را ندارند، دینی بودن چنین دانشهایی را انکار کردهاند. به تعبیر دیگر مدعیاند چنین علومی ماهیتاً قابل اتصاف به صفت دینی نیستند. نکته بعدی این است که روش شناخت، اعم از شناخت تجربی یا تجریدی یا تلفیقی به این است که محقق «اولاً عقل و سایر مجاری ادراکی را خلقت خداوند بداند. ثانیاً رهنمود الهی را که در نهان عقل معارفی مدفون است و رهبران الهی آن دفائن و گنیجنهها را آشکار میکنند فیض خدا بشمارد، ثالثاً هر علمی که بهره عقل شده یا میشود فیض الهی تلقی کند و رابعاً سرمایههای اولی دانش نظری یعنی بود و نبود را که خداوند به عنوان علوم فطری به وی عطا کرده و دانش عملی فوز الهی بداند، چنین محققی تمام تحقیقات خود را موهبت الهی میداند نه دستاورد بشری و هیچ گاه دانش نفت شناسی، گاز شناسی و سایر دانشها را بشری نمیشمرد، بنابراین صلای بلند این است که اصلا ًعلم غیردینی نداریم نه زمینشناسی و نه هیچ علم دیگری نه مطلق و رهاست و نه غیر دینی، بلکه فقط دینی است! دلیل دیگر بر دینی بودن همه دانشهای تجریدی و تجربی حجیت شرعی آنها است؛ یعنی افزون بر اینکه این علوم به دلیل واقع نمایی، حجیت منطقی دارند از نظر شرعی نیز حجیت شرعی دارند. نکته دیگر برای اثبات دینی بودن همه علوم این است که علم محصول عقل است و عقل در معنای عام خود که شامل علم و محصولات آن نیز میشود، در کنار «نقل» از منابع دین است بنابراین همه محصولات عقل و نقل، علم دینی خواهند بود و از اساس چیزی به نام علم غیر دینی وجود نخواهد داشت. مسأله بعدی این است که «علم سکولار» یا «علم بی طرف» مفهومی پارادوکسیکال است، به این دلیل که هر علمی مبتنی بر فلسفه علم خاص خود است و هر فلسفه علمی برخاسته از نگرش خاصی در هستی شناسی، یعنی برخاسته از نگاه فلسفی خاصی است، در نتیجه اساساً علم از دو حال خارج نیست یا الهی یا الحادی. بنابراین نسبت به جهان بینی هرگز نمیتواند بیطرف باشد. *علم الحادی نداریم اما عالم ملحد داریم علم الحادی هم نداریم هر چند عالم ملحد داریم، زیرا نظام خلقت ساخته خدای متعال است، شناخت چنین مصنوعی هرگز نمیتواند الحادی باشد، بنابراین علم اگر علم باشد لاجرم دینی و الهی خواهد بود از آن جهت که علم کشف و قرائت طبیعت و جهان است و صدر و ساقه جهان فعل خداست، پرده از فعل خدا بر میدارد و چون علم، تفسیر و تبیین فعل خداست، الهی و دینی است. آنچه که میتواند و ممکن است الحادی باشد، عالم و محقق است. علوم تجربی موجود همگی علومی معیوباند به این دلیل که منطقع الاول و الاخرند، سیری افقی دارند و نه صعودی. مبدأ عالم و طبیعت و همچنین غایت و فرجام آن را نادیده میگیرند و عالمان آن نیز دانش خود را موهبت الهی نمیدانند. علوم موجود موضوعات خود را مثله میکنند. اشکال دیگر علوم حسی و تجربی این است که پا از گلیم خود خارج کرده و علیرغم ناتوانیشان در پی ارائه جهانبینی برآمده است، به همین دلیل از نظام خلقت به طبیعت یاد میکند، این در حالی است که برای داشتن جهانبینی، معرفتجویی کفایت نمیکند. ضمناً با انجام کارهای صوری نمیتوان علم دینی تولید کرد، ساختن نمازخانه و مسجد در دانشگاه و به طور کلی وارد کردن مظاهر و برنامههای اسلامی و دینی در فضای دانشگاه و چاپ کتابهای دانشگاهی با بسمالله و آرم جمهوری اسلامی نمیتواند علم دینی را احیا کند و دانش معیوب رایج را سلامتی بخشد، اسلامی کردن در گرو تغییر اساسی در نگاه به علم و طبیعت و تدوین متون درسی سرآمد و صاعد و هماهنگ دین حوزههای معرفتی و بازگشت طبیعیات به دامن الهیات است. انتهای پیام/
94/01/08 - 09:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]
صفحات پیشنهادی
حجت فاطمه (س) بر ائمه علیهم السّلام به روایت آیتالله جوادی آملی
تراز آیتآلله جوادی آملی در ایام سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره س سخنرانی داشت که به نکات جالب توجهی در آن سخنرانی پرداخته است به گزارش تراز آیتآلله جوادی آملی در ایام سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره س سخنرانی داشت که به نکات جالب توجهی درپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی فلسفه سلام آخر نماز چیست/ سجده بسیار انسان را بهشتی میکند
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیفلسفه سلام آخر نماز چیست سجده بسیار انسان را بهشتی میکندآیتالله جوادی آملی مفسر قرآن کریم میگوید کسی که در نماز حواسش پیش غیرخدا و متوجه زندگی است چگونه به خود اجازه میدهد در پایان نماز بگوید السلام علیکم و رحمةالله به گزارش خبرنگار آیینپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی ۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی میکند
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی میکندامام صادق ع میفرماید وقتی بنده مؤمن از دنیا رفت ۶ صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر میشوند این ۶ صورت او را از آسیبها از ۶ جهت محافظت میکنند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارسفتوای آیت الله جوادی آملی درباره سرعت غیرمجاز
ترویج فرهنگ درست رانندگی فتوای آیت الله جوادی آملی درباره سرعت غیرمجاز برخی در خودروی خود قرآن میگذارند و با بسمالله شروع به حرکت میکنند اما تخلف رانندگی مرتکب میشوند اینان باید بدانند هرگز برای انجام یک کار حرام بسمالله نمیگوئیم به گزارش جام نیوز آیت الله جوادیآیتاللهجوادیآملی: عقل و نقل صراطساز نیست |اخبار ایران و جهان
آیتاللهجوادیآملی عقل و نقل صراطساز نیست آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت آنچه را که معصوم ع می گوید راه است اما چه و کجا فرموده را باید با عقل و نقل متوجه شویم عقل و نقل صراط ساز نیستند و فقط چراغ هستند و از چراغ هیچ کاری ساخته نیست کد خبر ۴۸۴۵۵۱ تاریخ انپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی سه خصلت نمازگزار واقعی چیست
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیسه خصلت نمازگزار واقعی چیستوقتی نمازگزار به نماز میایستد فرشتگان از آنجا تا دورنمای آسمان او را در بر میگیرند و خداوند متعال فرشتهای را وکیل میکند تا به نمازگزار بگوید تو اگر بدانی با چه کسی مناجات میکنی دست از نماز بر نمیداری به گزارش خنظر حدادعادل درباره «نگاه رئیس جمهور به ممیزی» و خاطره 14تومان عیدی 13سالگی
نظر حدادعادل درباره نگاه رئیس جمهور به ممیزی و خاطره 14تومان عیدی 13سالگی فرهنگ > کتاب - حدادعادل گفت آقای روحانی اصرار دارند که مردم در ممیزی کتاب اظهار نظر کنند من این فکر را میپسندم مردم درباره هر مساله اجتماعی که نظر بدهند خوب و مفید است به گزارش خبرآنگزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «محسن گلستانی» نظر آوینی درباره شهید گلستانی/ توصیه
گزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید محسن گلستانینظر آوینی درباره شهید گلستانی توصیه شهید درباره بیتالمالقاری و مداح اهلبیت ع بود فرماندهی دستهای معروف به دسته کودکستان را به عهده داشت با حسن خلق همه را مجذوب کرده بود در عملیات والفجر ۸ بر اثر اصابت گلوله به قلانتشار مستند روایی داستانی «پایان انتظار» درباره شهید صیاد شیرازی
انتشار مستند روایی داستانی پایان انتظار درباره شهید صیاد شیرازیمؤسسه انتشاراتی روایت فتح مستند روایی داستانی پایان انتظار را به زودی روانه بازار میکند این مستند روایتی از تولد تا شهادت شهید صیاد شیرازی است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس مستند روایی داستانی &laquحجتالاسلام صدیقی در مراسم رونمایی از کتاب «حمد»: آیتالله خزعلی جزو گنجینههای انقلاب است
حجتالاسلام صدیقی در مراسم رونمایی از کتاب حمد آیتالله خزعلی جزو گنجینههای انقلاب استامام جمعه موقت شهر تهران گفت آیتالله خزعلی هیچ گاه از هیچ خطری نهراسیده و همیشه در خط مقدم و در جبهه دفاع از قرآن اسلام و ولایت فقیه بوده با این وجود ایشان جزو ممتازین انقلاب و جزو گنجینههدر آستانه سالروز ملیشدن صنعت نفت «گلهای کاغذی» گودینی در رونمایی میشود
در آستانه سالروز ملیشدن صنعت نفتگلهای کاغذی گودینی در خبرگزاری فارس رونمایی میشودگلهای کاغذی تازهترین اثر محمدعلی گودینی با حضور چهرههای فرهنگی و ادبی رونمایی میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس رمان «گلهای کاغذی» تازهترین اثر محمدعتوصیه آیتالله جوادی آملی به رانندگان
توصیه آیتالله جوادی آملی به رانندگانتاریخ انتشار چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴ ۴۲ آیت الله جوادی آملی گفت همه باید بدانند سرعت و سبقت غیرمجاز حرام است باید تلاش کنیم فرهنگ رانندگی ما الگوی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی باشد به گزارش مهر آیت الله جوادی آملی ترویج فرهگزارش مشروح فارس از نقد کتاب «فارابی و فلسفه هنر دینی» علی معلم: مرد یعنی مرگ و زن یعنی زندگی/ همه م
گزارش مشروح فارس از نقد کتاب فارابی و فلسفه هنر دینیعلی معلم مرد یعنی مرگ و زن یعنی زندگی همه مردم جهان شاعر هستندرئیس فرهنگستان هنر گفت به استثنای انبیاء و اولیای الهی حتی فیلسوفان نیز بیشتر تخیل میکنند تا تعقل بنابراین پس از اولیاء خدا همه مردم جهان شاعر هستند چرا که با عآیتاللهجوادیآملی همگان را به پیروی از عقل در رانندگی توصیهکرد
آیتاللهجوادیآملی همگان را به پیروی از عقل در رانندگی توصیهکرد شناسهٔ خبر 2520674 چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۵ دین و اندیشه > سایر همه باید بدانند سرعت و سبقت غیرمجاز حرام است باید تلاش کنیم فرهنگ رانندگی ما الگوی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی باشد به گزارش خبرگزتسليت آيت الله جوادي آملي به حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب
۳ فروردين ۱۳۹۴ ۱۹ ۵۰ب ظ با صدور پيامي صورت گرفت تسليت آيت الله جوادي آملي به حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب موج - حضرت آيت الله جوادي آملي با صدور پيامي درگذشت خواهر مکرمه رهبر معظم انقلاب را تسليت گفت و براي آن بانوي متقي و پرهيزکار علو درجات و براي بازماندگان صبر جماز عرضه 1300 عنوان کتاب دینی تا توزیع کارت ویژه «کتاب دوستان» در کتابشهر البرز
از عرضه 1300 عنوان کتاب دینی تا توزیع کارت ویژه کتاب دوستان در کتابشهر البرزکتابشهر البرز ضمن برپایی طرح فروش ویژه نوروزی اقدام به صدور کارت ویژه مشتریان وفادار کتابشهر با عنوان کتاب دوستان کرده است و طی آن به دارندگان این کارتها تسهیلات ارایه میدهد به گزارش خبرگزاری فارس حسآیتاللهجوادیآملی: عقل و نقل صراطساز نیست
آیتاللهجوادیآملی عقل و نقل صراطساز نیستتاریخ انتشار سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۲ ۰۰ آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت آنچه را که معصوم ع می گوید راه است اما چه و کجا فرموده را باید با عقل و نقل متوجه شویم عقل و نقل صراط ساز نیستند و فقط چراغ هستند و از چر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها