محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802992431
![نمایش مجدد: پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی ۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی میکند refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی ۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی میکند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی
۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی میکند
امام صادق(ع) میفرماید: وقتی بنده مؤمن از دنیا رفت، ۶ صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر میشوند، این ۶ صورت، او را از آسیبها از ۶ جهت محافظت میکنند.
![خبرگزاری فارس: ۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی میکند خبرگزاری فارس: ۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی میکند](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/11/12/13921112000236_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مىگوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مىشود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است. ابوعلی سینا معتقد است: «العبادة هی غایة الخضوع و التذلّل؛ عبادت نهایت خصوع و فروتنی است» و شهید مطهری در تعریف عبادت آورده است: پرستش آن حالتی است که در آن، انسان یک توجهی میکند که از ناحیه باطن خودش به آن حقیقتی که او را آفریدهاست و خودش را در قبضه قدرت او میبیند، خودش را به او نیازمند و محتاج میبیند. در واقع سیری است که انسان از خلق به سوی خالق میکند. این امر اساساً قطع نظر از فایده و اثری که داشته باشد، خودش یکی از نیازهای روحی بشر است. آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که میتواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پیبردن به حکمت عبادات است. آیتالله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه میخوانید به موضوع «ادب نمازگزار» میپردازد که برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است.
![](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/06/24/13930624000239_PhotoL.jpg)
از نمونههای ادب در نماز، که طی حدیث شریفی از رسول خدا (ص) بیان شده این است: «مَنِ اتَّقَى عَلَى ثَوْبِهِ فِی صَلَاتِهِ فَلَیْسَ لِلَّهِ اکْتَسَى» کسی که دو لباس تمیز و مندرس دارد و در نماز از لباسهای مندرس و کهنه خود استفاده میکند او برای خدا لباس نپوشیده، برای خلق خدا لباس میپوشد، یا اگر لباس تمیز پوشیده ولی برای اینکه لباسش غبار نگیرد و آلوده نشود نماز را به تأخیر میاندازد یا (معاذالله) نمیخواند، معلوم میشود او برای خدا لباس نپوشیده است. خداوند میفرماید: «یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ»: ای فرزندان آدم! زیورهای خویش را به هنگام عبادتت برگیرند. باطن مثالی نماز مشاهده میکند، برزخ همان عالم قبر است، از معصوم (ع) سؤال میکنند که برزخ از کجا شروع میشود؟ میفرماید: «منذ القبر» لحظهای که انسان وارد قبر میشود وارد برزخ شده است. آنچه به عالم مثال برمیگردد انسان در برزخ آن را میبیند اما باطن عقلی عبادات را در مافوق برزخ میبیند. ابوبصیر که از شاگردان معروف امام باقر و امام صادق (ع) است نقل میکند: «اذا ماتَ عَبدُ المُؤمِنِ دَخَلَ مَعَهُ فِی قَبرِهِ سِتَّةَ صُوَرٍ...» وقتی بنده مؤمن از دنیا رفت، ۶ صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر میشوند، این ۶ صورت او را از آسیبها از ۶ جهت محافظت میکنند، آن کس که طرف راست این بنده مؤمن قرار گرفته در معرفی خود میگوید: من نمازم. باطن نماز یعنی همین صورت نورانی که در قبر، طرف راست نمازگزار قرار میگیرد و میتوان او را در برزخ دید و با او سخن گفت و از او شفاعت طلبید، نماز نمونه است، همه عبادات بر همین منوال است. سپس آن صورتی که طرف چپ او قرار گرفته میگوید: من زکات هستم. زکات تنها مربوط به مال نیست بلکه انسان موظف است زکات هر نعمت خدادادی را بپردازد، هیچ نعمتی بیمسئولیت نیست، در روایات آمده است: زکات هر نعمت خدادادی را بپردازد، هیچ نعمتی بیمسئولیت نیست، در روایات آمده است: «زَکَاةُ الْعِلْمِ تَعْلِیمُهُ مَنْ لَا یَعْلَمُه»: زکات دانش، آموختن آن به کسانی است که نمیدانند. «زکاةُ الجمالِ العِفافُ» زکات نعمت زیبارویی عفت و پاکدامنی است. «زکاة الشّجاعة الجهاد فی سبیل الله»زکات نعمت شجاعت، جهاد در راه خداست و ... . همه اینها از مصادیق زکات است و اگر زکات نعمت پرداخته زکات به صورت نورانی در قبر به پرداختکننده خود کمک میکند و او را آسیب و حادثه محافظت میکند. صورتی که در قبر روبروی بنده مؤمن ایستاده میگوید من روزه هستم سرّ مثالی روزهای که برای رضای خدا گرفته میشود به صورت شخصی نورانی در قبر جلوه میکند و آن صورت نورانی که پشت سر او است و از پشت وی را حمایت میکند میگوید من حج و عمره هستم. در مراسم حج، امام سجاد (ع) در صحرای عرفات به شخصی فرمودند: تعداد حاجیان را چقدر تخمین میزنی؟ راوی رقم زیادی را گفت، سپس عرض کرد: حاجیانی که برای خدا از ثروت خود گذشتند و با ضجه و ناله خدا را میخوانند. امام فرمود: چقدر ضجه و ناله فراوان است و حاجی کم! گفت: همه حاجی هستند آیا این تعداد کم است؟ آنگاه حضرت، باطن افراد را به وی نشان داد دید سرزمین وسیع عرفات پر است از خوک و بوزینه! و در بین اینها تنها چند نفر انسان هستند. هر کس باطنی دارد که با باطن اعمال او متحد است؛ عامل با عمل خود متحد است و هر کس با نیت خود محشور میشود، امام صادق (ع) فرمود: «یَحْشُرُ النَّاسَ عَلَی نِیَّاتِهِمْ» امامان معصوم (ع) باطن افراد را میبینند و احیاناً به دیگران هم نشان میدهند. اما آن نوری که پایین پای اوست میگوید: من نیکیهای هستم که تو به برادران مؤمن روا داشتی، خیری که به دیگران رساندی. آنگاه این پنج نفر که خود را معرفی کردند از آن کس که بالای سر مؤمن ایستاده سؤال میکنند که تو کیستی که از همه ما نورانیتر هستی؟ میگوید: من ولایت خاندان پیغمبرم، محبت علی و اولاد علی به این صورت جلوه میکند، پیروی از آنها به این شکل مجسم میشود که از همه نورانیتر است و بالای سر مؤمن بر او اشراف دارد. وقتی انسان تشنه اهل بیت (ع) بود نه علاقهمند صوری، با آنها محشور میشود. انتهای پیام/ک
93/12/27 - 09:18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی فلسفه سلام آخر نماز چیست/ سجده بسیار انسان را بهشتی میکند
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیفلسفه سلام آخر نماز چیست سجده بسیار انسان را بهشتی میکندآیتالله جوادی آملی مفسر قرآن کریم میگوید کسی که در نماز حواسش پیش غیرخدا و متوجه زندگی است چگونه به خود اجازه میدهد در پایان نماز بگوید السلام علیکم و رحمةالله به گزارش خبرنگار آیینپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی علت نورانیبودن مسلمانان در روز قیامت+پاسخ پیامبر(ص)
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیعلت نورانیبودن مسلمانان در روز قیامت پاسخ پیامبر ص حضرت رسول خدا ص پس از نماز صبح بینالطلوعین در مسجد مینشستند و به سؤالات مردم در زمینههای مختلف پاسخ میدادند و در سخنی علت نورانی و ممتاز بودن امتش را نسبت به سایر امتها بیان میدارند به گپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی سه خصلت نمازگزار واقعی چیست
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیسه خصلت نمازگزار واقعی چیستوقتی نمازگزار به نماز میایستد فرشتگان از آنجا تا دورنمای آسمان او را در بر میگیرند و خداوند متعال فرشتهای را وکیل میکند تا به نمازگزار بگوید تو اگر بدانی با چه کسی مناجات میکنی دست از نماز بر نمیداری به گزارش خچگونگی دستیابی انسان به کمالات اخلاقی از منظر آیتالله جوادیآملی
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۷ آیتالله جوادیآملی در درس خارج فقه خود به بیان نکاتی درباره چگونگی دستیابی انسان به کمالات اخلاقی پرداخت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید اظهار کرد انسان از آن جهت که شئون متعدّدی دارد و این شئون با هم درگیرآیتاللهجوادیآملی: عقل و نقل صراطساز نیست |اخبار ایران و جهان
آیتاللهجوادیآملی عقل و نقل صراطساز نیست آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت آنچه را که معصوم ع می گوید راه است اما چه و کجا فرموده را باید با عقل و نقل متوجه شویم عقل و نقل صراط ساز نیستند و فقط چراغ هستند و از چراغ هیچ کاری ساخته نیست کد خبر ۴۸۴۵۵۱ تاریخ انآیتالله جوادی آملی: آینه عترت الهی در همه انسانها وجود دارد
آیتالله جوادی آملی آینه عترت الهی در همه انسانها وجود داردمفسر قرآن کریم گفت آینه عترت الهی در درون انسان بوده و نعمت و پیام الهی در آن وجود دارد و انسان مسلمان و کافر با این فطرت خلق شده است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درپای درس اخلاق آقا(2)
پای درس اخلاق آقا 2 درس اخلاق رهبر معظم انقلاب دانلود لینک ۲۰ ۱۲ ۱۳۹۳ - ۲۰ ۰۰آیتاللهجوادیآملی: عقل و نقل صراطساز نیست
آیتاللهجوادیآملی عقل و نقل صراطساز نیستتاریخ انتشار سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۲ ۰۰ آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت آنچه را که معصوم ع می گوید راه است اما چه و کجا فرموده را باید با عقل و نقل متوجه شویم عقل و نقل صراط ساز نیستند و فقط چراغ هستند و از چرنشست خبری دومین اردوی شعر بانوان انقلاب آیتالله جاودان برای بانوان شاعر از اخلاق و هنر میگوید/ حضور ۷۵ شاعر
نشست خبری دومین اردوی شعر بانوان انقلابآیتالله جاودان برای بانوان شاعر از اخلاق و هنر میگوید حضور ۷۵ شاعر بانو در دومین اردومدیر عامل مؤسسه شهرستان ادب درباره دومین اردوی شعر بانوان انقلاب اسلامی گفت ۷۵ نفر از شاعران بانو در این دوره شرکت خواهند کرد همچنین برگزاری کارگاههایمیدانیم در صورت قهرمانی گیتیپسند حرف و حدیث زیادی برایمان درست میکنند نعمتی: با ارائه یک بازی خوب و اخلاقی
میدانیم در صورت قهرمانی گیتیپسند حرف و حدیث زیادی برایمان درست میکنندنعمتی با ارائه یک بازی خوب و اخلاقی حرمت لیگ را نگه میداریم مشکلمان با شمسایی برطرف شدهسرمربی تیم فوتسال فردوسی مشهد گفت ناراحتیای که از دیدار قبلیمان با تاسیسات دریایی داشتیم را هرگز با این بازی گرهشاخصههای صیانت از محیط زیست در بیان آیتالله جوادیآملی
یادداشتی به مناسبت هفته منابع طبیعی شاخصههای صیانت از محیط زیست در بیان آیتالله جوادیآملی شناسهٔ خبر 2513192 شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشمندان موضوع اهتمام به محیط زیست به نحو اعم و مسأله درختکاری در اسلام به نحو اخص ازجمله آموزه هایی است که در آموزه هابا حضور کلیه مدیران اصفهان صورت گرفت؛ برگزاری شورای اداری با محوریت درس اخلاق امامجمعه اصفهان
با حضور کلیه مدیران اصفهان صورت گرفت برگزاری شورای اداری با محوریت درس اخلاق امامجمعه اصفهانجلسه شورای اداری استان اصفهان به پیشنهاد استاندار اصفهان با حضور نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه اصفهان و با محوریت درس اخلاق برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از رپیام آیتالله صافیگلپایگانی به همایش اخلاقمداری علوی
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۴ آیتالله صافیگلپایگانی در پیامی به نخستین همایش اخلاقمداری علوی در راستای سیره و اهداف نبوی در بندرعباس گفت تعالیم عالیه اسلام مردم را از ظلم و بیدادگری نجات میدهد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خلیج فارس متن پیام این مرجع تقلیدکلامی از آیتالله جوادیآملی بهمناسبت شهادت حضرت فاطمه(س)
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۵ آیتالله جوادیآملی در نوشتاری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا س گفت در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا س بهرهگیری از آموزههای فاطمی و ذکر مصائب آن حضرت میتواند بخشی از عمق انحرافات موجود در جامعۀ آن زمان در ولایتستیزی را پس از رحلت پیامبر ص بازدانش در گفتوگو با فارس استرس مسابقات انسان را پیر میکند/ عاملی که انگیزه قاریان شهرستانی را پایین آورده است
دانش در گفتوگو با فارساسترس مسابقات انسان را پیر میکند عاملی که انگیزه قاریان شهرستانی را پایین آورده استنفر اول مسابقات سراسری قرآن کریم درباره عوامل پایین آمدن انگیزه در بین جوانان در شهرستانها گفت نخبگان قرآنی شهرستانها حتی اگر به مقام اول کشور هم برسند باز هم فراموش مدرس تفسیر آیتالله ریشهری عواقب کسانی که در اموال عمومی خیانت میکنند
درس تفسیر آیتالله ریشهریعواقب کسانی که در اموال عمومی خیانت میکنندخیانت در بیتالمال موجب غضب الهی میشود بنابراین دولتمردان و کسانی که به نوعی با اموال عمومی در ارتباط هستند باید در صیانت از آن تلاش کنند و بدانند دریافت هدیه به واسطه کار برای حکومت حرام و خیانت در اموال عموآیتالله جوادیآملی در دیدار خدام آستان حضرت عبدالعظیم (ع): خدمت به آستان امامزادگان (ع)، خدمت به قرآن کریم ا
آیتالله جوادیآملی در دیدار خدام آستان حضرت عبدالعظیم ع خدمت به آستان امامزادگان ع خدمت به قرآن کریم استآیتالله العظمی جوادیآملی گفت خدمت به آستان امامزادگان ع خدمت به قرآن کریم است به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران بهنقل از روابطعومی آستان مقدس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها