محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843118640
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی علت نورانیبودن مسلمانان در روز قیامت+پاسخ پیامبر(ص)
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی
علت نورانیبودن مسلمانان در روز قیامت+پاسخ پیامبر(ص)
حضرت رسول خدا (ص) پس از نماز صبح بینالطلوعین در مسجد مینشستند و به سؤالات مردم در زمینههای مختلف پاسخ میدادند و در سخنی علت نورانی و ممتاز بودن امتش را نسبت به سایر امتها بیان میدارند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مىگوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مىشود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است. ابوعلی سینا معتقد است: «العبادة هی غایة الخضوع و التذلّل؛ عبادت نهایت خصوع و فروتنی است» و شهید مطهری در تعریف عبادت آورده است: پرستش آن حالتی است که در آن، انسان یک توجهی میکند که از ناحیه باطن خودش به آن حقیقتی که او را آفریدهاست و خودش را در قبضه قدرت او میبیند، خودش را به او نیازمند و محتاج میبیند. در واقع سیری است که انسان از خلق به سوی خالق میکند. این امر اساساً قطع نظر از فایده و اثری که داشته باشد، خودش یکی از نیازهای روحی بشر است. آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که میتواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پیبردن به حکمت عبادات است. آیتالله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه میخوانید به موضوع «طهارت و حکمت آن» میپردازد که برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است.
انسان طاهر محبوب خداست و اگر کسی محبوب خدا شد آثار خدایی در او ظهور پیدا میکند؛ زیرا خدای سبحان، محبوب خود را رها نمیکند. اگر عبادت ظاهری را مقرر کرد رازش که محبوب شدن است را در کنار آن قرار داد.
قرآن کریم به عنوان فیضی عظیم از طرف خداوند نازل شده است کسانی از این قرآن سهم دارند که طاهر باشند چنانکه خدای سبحان در کتابش میفرماید: «نَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ، فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ، لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ.» افراد مطهّر و پاک از معارف قرآن بهره میگیرند. مطهّر واقعی، اهل بیت عصمت و طهارتند. قرآن کریم در آیه «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» اهل بیت را به عنوان «مطهّر» معرفی فرموده است و در آیات پیش یادآوری شد که به عمق قرآن کسی جز مطهر نمیرسد و اهل بیت عصمت و طهارت هم مطهرند. و آنها هستند که به حقیقت قرآن راه دارند و شاگردان آنها هم به اندازه طهارتشان بهره میگیرند. حکمت طهارت در آینه قرآن از آنچه گذشت، معلوم شد که طهارت به عنوان راز و حکمت عبادت تعیین شده است؛ اما مراد نه طهارت ظاهری است. اگر خداوند درباره وضو گرفتن میفرمود: وضو بگیرید برای آنکه پاک شوید، انسان خیال میکرد که این آب، ظاهر بدن را شستوشو میکند و به انسان طهارت ظاهری میدهد؛ اما این معنا را درباره تیمم هم میفرماید، که تیمم بگیرید، صورت را خاکآلود کنید، تا پاک شوید. آب ممکن است انسان را به طهارت ظاهری طاهر کند؛ اما دستها را خاکآلود کردن و به صورت کشیدن، انسان را به «طهارت معنوی» میرساند. در تشریح تیمم میفرماید: «فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیَمَّمُواْ صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیکُم مِّنْهُ مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَـکِن یُرِیدُ لِیُطَهَّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» آنجا که آب نیافتید از خاک طیب و پاک استفاده کرد و تیمم کنید چهره و دستها را از معبد روی زمین خاکآلود و مسح کنید. خدا نمیخواهد بر شما تنگ بگیرد، لیکن اراده پاکی شما را نموده و میخواهد نعمت خویش را بر شما تمام کند. باشد که سپاسگزارید. برخی از فقها از اینکه انسان تنها دست به سنگ صاف بزند و به صورت بکشد اشکال کرده گفتهاند: چون در آیه کریمه آمده: «منه» پس چیزی باید از زمین به صورت انسان بچسبد؛ باید صورت را خاک مالی کرد تا گرد و غبار از زمین به صورت بچسبد. آنگاه فرمود: خداوند نمیخواهد هیچ گونه دشواری بر شما تحمیل کند؛ بلکه میخواهد شما را پاک کند. معلوم میشود انسان از اینکه در تیمم خاک را به صورتش میمالد پاک میشود. از چه چیزی پاک میشود؟ بدیهی است این عمل غرور و تکبر را از انسان میگیرد و انسان را تطهیر میکند. اگر انسان را تطهیر کرد دیگر انسان در برابر خواسته خداوند سخنی ندارد؛ نمیگوید «من نظرم آن است» پس طهارتی که مطلوب پروردگار است پاک شدن از غرور و کبر است. همانطور که خداوند سبحان نعمتهای ظاهری را برمیشمارد و سپس میفرماید: شاکر نعمت باشید، تیمم را هم به عنوان نعمت، ذکر میکند تا انسان در برابر این نعمت شاکر باشد. حکمتهای وضو در گفتار پیامبر (ص) گفتهاند: اسرار عبادات را فرا بگیرد و بدانها عمل کنید. نماز خواندن و روزه گرفتن و وضو ساختن و دیگر تکالیف از احکام الهی است. هر یک از احکام برای آن است که انسان به اسرار آنها پی ببرد و آزاد شود. مرحوم صدوق (قدس سره) نقل فرموده که رسول خدا (ص) پس از نماز صبح بین الطلوعین در مسجد مینشستند و به سؤالات مردم پاسخ میدادند. روزی دو نفر نوبت گرفته در محضر حضرت سؤالاتی طرح کنند. حضرت به اولی فرمود: گرچه شما قبل از آن برادر آمدید، لکن نوبت خود را به ایشان بدهید. چون شما اهل کرم ایثار هستید و او کار لازمی دارد و مستعجل است. (ادب رعایت نوبت را حضرت در آنجا آموختند) بعد فرمودند: من بگویم برای چه کاری آمدهاید یا شما میگویید؟ عرض کردند: یا رسولالله شما بفرمایید. فرمود: یکی برای یاد گرفتن مسائل حج و دیگری برای سؤال و آموختن مسائل وضو آمده است. آنگاه سؤالها را جواب دادند: وضو گرفتن، یعنی شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها؛ شستن صورت، یعنی خدایا هر گناهی که با این صورت انجام دادم آن را شستوشو میکنم که با صورت پاک به جانب تو عبادت کنم و با پیشانی پاک سر بر خاک بگذارم. شستن دستها در وضو یعنی خدایا از گناه دست شستم و گناهانی را که با دستم مرتکب شدهام، با شستن دست، آن را تطهیر میکنم. مسح سر در وضو یعنی خدایا از هر خیال باطل و هوس خام که در سرپروراندم، سرم را تطهیر میکنم و آن خیالهای باطل را از سر به دور میافکنم. مسح پا یعنی خدایا من از جای بد رفتن پا میکشم و این پا را از هر گناهی که با آن انجام دادهام تطهیر میکنم. اگر کسی بخواهد نام مبارک حق تعالی را بر زبان آورد، باید دهان را تطهیر کند. مگر میشود با دهان ناشسته انسان نام خدا را ببرد؟ باید دهان را با آب مضمضه کند و بشوید. این گوشهای از حکمتهای وضو است. پیامبر اکرم (ص) نیز میفرمایند: «یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ» امت من در قیامت میان سایر امتها ممتاز، نورانی محشور میشوند و این بر اثر وضوی آنان است. علت این که از نماز و سایر عبادتها لذت نمیبریم، عدم آشنایی ما با این حکمتهاست، آنان که از عبادت لذت می برند، چیزی را با آن تبدیل نمیکنند. حکمتهای وضو در بیان هشتمین امام مرحوم ابن بابویه از امام هشتم نقل فرموده که حضرت به یکی از شاگردانش محمدبن سنان فرمود: حکمت وضو گرفتن این است که انسان با اعضای پاک متوجه خداوند سبحان شو. آیا میشود انسان با چشم گناه بکند با همان چشم و صورت متوجه خدا شود؟ اصولاً اسرار الهی دارای حقایقی است که «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ». اگر حقیقت قرآن را جز افراد با طهارت نمییابند، حقیقت این عبادت را هم جز افراد پاک نمییابند عبادت در کام انسان پاک لذت پیدا میکند و هیچ چیزی وی را به خود مشغول نخواهد کرد. در وضو، شستن صورت با صابون کافی نیست؛ شستن صورت با نیت لازم است. اگر کسی صورت را با این قصد بشوید که خدایا برای وضوع گرفتن و امتثال امر تو و نماز خواندن صورتم را از هر گناه شستم و تطهیر کردم و برای این که با چهرهای پاک به سوی تو و در خاک تو بیفتم، او به اسرار عبادت پیبرده است و با فرشتگان ملاقات کرده و ملاقات میکند. دستها را میشوید تا با دست پاک خدا را بخواند و به دعا برخیزد و سر و پا را مسح میکند، چون در نماز سر او پیداست و پاهای او به طرف قبله است؛ باید با فکر پاک و با پای پاک و از سرتا پا پاک باشد تا به طرف خداوند سبحان بایستد و لذت ببرد. لذا حضرت فرمود: چون بنده میخواهد برابر حق تعالی بایستد و کرامالکاتبین را ملاقات کند باید اعضا و جوارح پاک داشته باشد. انتهای پیام/ک
93/12/11 - 10:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]
صفحات پیشنهادی
پای درس اخلاق آیتالله ضیاءآبادی وظیفه اصلی زن، شوهرداری و فرزندپروری است
پای درس اخلاق آیتالله ضیاءآبادیوظیفه اصلی زن شوهرداری و فرزندپروری استآیتالله ضیاءآبادی از اساتید اخلاق میگوید زنی که با تنی خسته و روحی آشفته و احیاناً عواطفی آلوده و ناسالم بر اثر برخورد با نامحرمان به خانه بر میگردد چگونه میتواند محیط خانه را آسایشگاه کاملی برای شوهر ودرس اخلاق آیتالله قرهی کلید ورود به قلب امام زمان/ نشانه «انتظار حقیقی» از منظر آیتالله قاضی
درس اخلاق آیتالله قرهیکلید ورود به قلب امام زمان نشانه انتظار حقیقی از منظر آیتالله قاضیدر آن صحبتهایی که هر شب با آقاجان دارید به امام زمان عج بگویید آقاجان ظاهر کار سنگین و سخت است من خودم توفیق ندارم از رذایل بیرون بیایم خود این بودن با آقا ما را از رذایل نجات میدهددرس اخلاق آیتالله قرهی برای از بین رفتن رذائل کار کنید، فضائل خودش میآید
درس اخلاق آیتالله قرهیبرای از بین رفتن رذائل کار کنید فضائل خودش میآیدابنسیرین بدون اینکه به خودش عطر بزند بوی عطر میدهد حالا شما حساب کنید که این جمال و بوی عطر چقدر از افراد را میتواند جذب کند اما این ابن سیرین دیگر چنان حال معنوی دارد که دیگر هر کسی او را میدید یادتوصیه های آیتالله جوادیآملی به سرافراز
توصیه های آیتالله جوادیآملی به سرافراز آیت الله جوادی آملی در دیدار با رئیس رسانه ملی گفت جناح بندی های سیاسی را در مسئولیتها دخالت ندهید اگر الهی فکر شود حقوق همه حفظ خواهد شد مهر محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما که برای دیدار با مراجع عظام به قم سفر کرده است صبح دیروزچگونه نیت کنیم+پاسخ آیتالله جوادی آملی
چگونه نیت کنیم پاسخ آیتالله جوادی آملی اینکه میگویند هنگام عبادت نیت کنید به این معنا نیست که مثلاً هنگام خواندن نماز انسان در ذهن خود ترسیم کند که چهار رکعت نماز ظهر به جا میآورم قربة الی الله بلکه آن نیتی که باطن عمل به آن وابسته و از عمل بالاتر است به گزارش فرهنگ نیوزتوصیه های آیتالله جوادیآملی به رئیس سازمان صدا و سیما
دیدار با مراجع عظام توصیه های آیتالله جوادیآملی به رئیس سازمان صدا و سیما آیت الله جوادی آملی در دیدار با رئیس رسانه ملی گفت جناح بندی های سیاسی را در مسئولیت ها دخالت ندهید اگر الهی فکر شود حقوق همه حفظ خواهد شد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز محمد سرافراز رئیس سازمپیام آیتالله جوادی آملی به مسابقات سراسری قرآن کریم اکتفای صرف به الفاظ مانعی برای دستیابی به اهداف عالی قرآن
پیام آیتالله جوادی آملی به مسابقات سراسری قرآن کریماکتفای صرف به الفاظ مانعی برای دستیابی به اهداف عالی قرآن است فیلمآیتالله جوادی آملی در پیامی به مسابقات سراسری قرآن کریم اکتفای صرف به لفظ و قرائت قرآن را مانعی برای دستیابی به اهداف عالی و تربیت معانی قرآن کریم دانست به گزابه مناسبت سالروز وفات صاحب نفس قدسیه تهران آیتالله مجتهدی کنار استاد اخلاق+تصاویر
به مناسبت سالروز وفات صاحب نفس قدسیه تهرانآیتالله مجتهدی کنار استاد اخلاق تصاویرجمعی از مردم شهر تهران از آیتالله العظمی بروجردی تقاضا میکنند که یک نفر را برای امام جماعت مسجد سیدعزیزالله معرفی کند ایشان آیتالله خوانساری را معرفی میکند و این گونه میشود که پایتخت شاهد حضورعصر امروز صورت گرفت دیدار رئیس جمهور با آیتالله جوادی آملی
عصر امروز صورت گرفتدیدار رئیس جمهور با آیتالله جوادی آملیرئیس جمهور کشورمان دقایقی پیش با آیتالله جوادی آملی از مراجع تقلید دیدار و گفتوگو کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی در برنامههای نوبت عصر دومین روز سفر کاروان تدبیر و امید بهپایانی بیحاشیه برای جشنواره تجسمی فجر/ تدارک گالریها برای نوروز
هنرهای تجسمی در هفتهای که گذشت پایانی بیحاشیه برای جشنواره تجسمی فجر تدارک گالریها برای نوروز گالریهای تهران در هفتهای که گذشت در تدارک نمایشگاههای پایان سال خود بودند به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران در هفتهای که گذشت هنرهای تجسمی آخرین روزهای بهمن ماه را آرامدرس تفسیر آیتالله ضیاءآبادی آنچه قلب را از کارد تیز و برنده زودتر پاره میکند/ معرفی ۳ نوع ظلم+فیلم
درس تفسیر آیتالله ضیاءآبادیآنچه قلب را از کارد تیز و برنده زودتر پاره میکند معرفی ۳ نوع ظلم فیلمآیتالله ضیاءآبادی در یکی از جلسات تفسیرش درباره تأثیر لقمه حرام گفت لقمه حرام در انسان ظلمت ایجاد میکند کارد تیز و برنده اینگونه گوشت تن را پاره نمیکند که لقمه حرام قلب مانوروز 95 «پایتخت» داریم
سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۱ بازدید مدیر شبکه اول از پشت صحنه سریال نوروزی این شبکه فرصتی را برای طرح پرسشهای خبرنگاران از محمد احسانی فراهم کرد به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا تعدادی از مدیران شبکه اول به همراه خبرنگاران رسانهها صبح امروز - سهشنبه - در پشت صبه همراه تازهترین تصاویر مراحل فنی فیلم تنابنده رو به پایان است/ «گینس» متقاضی تازه اکران نوروز 94
به همراه تازهترین تصاویرمراحل فنی فیلم تنابنده رو به پایان است گینس متقاضی تازه اکران نوروز 94فیلم سینمایی گینس به کارگردانی محسن تنابنده با طی کردن آخرین مراحل فنی متقاضی اکران نوروزی شد به گزارش خبرگزاری فارس همزمان با فیلمبرداری مهدی حسینیوند تدوین «گینس»انتشار کتاب توهینآمیز به پیامبر در بنگلادش و اعتراض گسترده مسلمانان
انتشار کتاب توهینآمیز به پیامبر در بنگلادش و اعتراض گسترده مسلمانانیک ناشر بنگلادشی به علت انتشار ترجمه کتاب 23سال نوشته علی دشتی و توهین به عقاید مسلمانان در این کشور اخیرا با دردسرهای زیادی روبرو شده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس یک ناشر بنگلادشی به علت انتشار ترجم- روز اول جشنواره نمایشنامه خوانی وتار به پایان رسید
روز اول جشنواره نمایشنامه خوانی وتار به پایان رسید سنندج - ایرنا - با اجرای نمایشنامه خوانی دو اثر شش فصل از خاطرات یک کافه چی به نویسندگی و کارگردانی صابر دل بینا هنرمند سنندجی و دو روایت معتبر از به نویسندگی و کارگردانی رحمان هوشیاری از کرمانشاه روز اول جشنواره نمایشنابرنامه تالارهای نمایشی در روزهای پایانی سال 93 و سال 94
برنامه تالارهای نمایشی در روزهای پایانی سال 93 و سال 94 فرهنگ > تئاتر - برنامههای نمایشی مجموعه تئاترشهر در اسفندماه سال 1393 و برنامه اجراهای مجموعه ایرانشهر در سال 1394 اعلام شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین «کابوس شب نیمه آذر» عنوان تازه ترین اثر نمایدردسر جدید برای فیلم تازه تام کروز پایان تازه برای «ماموریت غیرممکن ۵»
دردسر جدید برای فیلم تازه تام کروزپایان تازه برای ماموریت غیرممکن ۵ سازندگان قسمت پنجم مجموعه فیلم ماموریت غیرممکن که نگران نوع برخورد تماشاگران با آن هستند پایان فیلم را دوباره سازی میکنند به گزارش خبرنگار سینمایی فارس تغییر سکانس پایانی فیلم در حالی صورت میگیرد که-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها