محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826164410
دانش فقه چگونه با دولت جدید مواجه شده است؟/ بررسی تحولات دولت
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام داود فیرحی:
دانش فقه چگونه با دولت جدید مواجه شده است؟/ بررسی تحولات دولت
شناسهٔ خبر: 2534496 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
فیرحی در نشست نقد و بررسی کتاب «فقه و سیاست در ایران معاصر»گفت: در این کتاب صحبتم این است که دانش فقه چگونه با دولت جدید مواجه شده است. به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «فقه و سیاست در ایران معاصر» سهشنبه ۲۴ فروردین با حضور حجتالاسلام داوود فیرحی مولف اثر و سعید عدالت نژاد مولف و محقق مطالعات اسلامی در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.فیرحی در ابتدا با بیان اینکه این کتاب در دو قسمت تنظیم شده و یک پروژه یکپارچه است گفت: مباحث کتاب حاضر از سال ۱۲۸۵ تا امروز را شامل میشود که به اعتبار فکر سیاسی، آن را دوره جدید می نامیم .همچنین کتاب قسمت هایی دارد که یکی از آنها موضوع شناسی است و در آن مسائلی مانند اینکه دولت جدید چه دولتی است و متفکران سیاسی و مذهبی آن را چگونه فهمیدهاند مطرح میشود. به هر حال دگرگونیهایی در سال ۱۲۸۵ در ایران اتفاق افتاد که روی دولت و بعدها در فکرها اثر گذاشت و تلاش من در این کتاب این بوده که این تحولات را بررسی کنم.وی ادامه داد: اما بخش دوم مباحث کتاب مرتبط به بحث حکم شناسی است. اگر بپذیریم فقه مهمترین دانش عمل است، در هر جایی که عملی است حکمی هم هست و رابطه عمل و حکم هم در دستگاه فقهی تعریف میشود. به تدریج در ایران درک از دولت تغییر کرده است. من در قسمت دوم کتاب گفتم که فقها به تغییرات دولت چه پاسخ هایی دادهاند. اخیراً من رساله دوم جان لاک را مطالعه کردم. افرادی مانند جان لاک خواستهاند روی دولت نظری دوباره بکنند. بعدها مرحوم نائینی هم روی این موضوع با ۲۰۰ سال تأخیر در کشور ما فکر کرد.فیرحی افزود: من درک نائینی را بعد از ۲۰۰ سال تأخیر درباره ماهیت دولت جدید در جلد اول کتاب شرح دادم. اساساً در جهان اسلام همانند مسیحیت حوزه عمومی را حوزه حق تلقی نمیکردند، اینکه انسانها در حوزه عمومی هم حق دارند و حقوق فقط به حق خصوصی نمیشد، موجب آن شد که دولت را حوزه حق نمیدانستند و آن را حوزه ولایت میدانستند.این استاد علوم سیاسی گفت: در سال ۱۶۹۰ توسط لاک و دیگر متفکران و در ایران نیز بعد از ۲۰۰ سال تأخیر توسط نائینی مفهوم حق از حوزه خصوصی به حوزه عمومی کشانده شد. بنابراین حقوق عمومی پیدا شد و بعد دولت به قرار داد بین شهروندان صاحبان حق و حاکم تبدیل شد و درک جدیدی از دولت پیدا شد. نائینی نیز سعی کرده تا رابطه حق و حکم را در دولت جدید توضیح دهد و در این دیدگاه دولت دیگر ماهیت سلطنتی، پلیسی و سلطانی گذشته را نداشت. بنابراین در جلد اول کتاب این موضوع شرح داده میشود که متفکران چگونه به این حق توجه کردند.فیرحی افزود: در جلد دوم کتاب نیز میگویم که چه اتفاقی رخ داده که از سال ۱۳۲۷ به بعد درک جدیدی از دولت شروع میشود. در آن دوره معضلی به نام ضرورت دولت متمرکز به وجود آمد که به مسائلی مانند نفت و البته معمای مالکیت بر میگشت. متفکران ایرانی با معضلی به نام معمای مالکیت مواجه بودند که چپها هم آن را بیشتر مطرح کردند. در فقه گفته میشد اموال عمومی مانند زمین، معادن، مخازن و ... اموال عمومی هستند که متعلق به معصومان هستند و شیعیان حق دارند هر کس به اندازه کار خود از آن برداشت کنند. حقوق ما این مسأله را قبول میکرد. اما بعدها که ماشین در دوره پهلوی به وجود آمد و رشد کرد، بحث این شد که اگر مثلاً فردی تراکتوری خرید و از اینجا تا کرج را شخم زد، نسبت به فردی که با بیل زمین را شخم میزند چه مقدار مالکیت نسبت به زمین دارند؟وی گفت: قبلاً گفته میشد هرکس مالک است، سرمایه دارد اما ماشین موجب شد که دارنده ماشین مالک شود. در اینجا بود که بحث عدالت و ضرورت توزیع قبل از تولید مطرح شد که منابع اولیه چگونه باید بین مردم توزیع شوند. پس بحث بلافاصله به نقش دولت کشیده شد و اینکه دولت باید تعادل ایجاد کند و جلوی نابرابری را بگیرد. بعد این ایده مطرح شد که دولت باید مشروع باشد تا عدالت را دنبال کند. این همان پرسشی بود که توسط افرادی مانند مرحوم طالقانی، امام خمینی و برخی روشنفکرانی مانند کسروی و ... مطرح شد. چپ ها هم این بحث را مطرح کردند. بنابراین این بحث که پدیده دولت نقطه تعادل جامعه است، طرح شد و همه راه حل را در سیاست دیدند. در ادامه این پرسش مطرح شد که دولت مطلوب چیست؟ رابطه دولت با دین، با دولت با فقیه، دولت با قانون و ... چیست و دوباره فکر سیاسی باز شد و گفتوگوها مطرح شد.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت جلد اول و دوم کتاب گفت: جلد نخست پایه دموکراتیکش بالاست چون مشروطه این گونه بوده است اما در جلد دوم نشان داده میشود که مشکلی در دولت به وجود آمده که نظریه ها به سمت اقتدار گرایی رفته است. در واقع جلد دوم کتاب بحث دردشناسانه و پاتولوژی دارد و هدف این است که دولت را رها نکنیم و فکر کنیم که آیا دولت را میتوان دوباره دمکراتیک کرد. به هر حال من نزدیک به هفت سال روی نگارش این مجموعه کتاب زمان گذاشتهام.فیرحی در ادامه با بیان اینکه هزاران کتاب فقهی داریم گفت: دستگاه فقه دانش مستقلی است و بیشترین تولیدات مکتوب ما مربوط به دستگاه فقه است. در این کتاب صحبتم این است که این دانش چگونه با دولت جدید مواجه شده است. در این باره دو گونه برخورد شده است. به طور مثال از قدیم میگفتند ریاضیات بطلمیوسی داشتیم و نظام دیگری برعکس آن را میگفت. حال در اینجا بحث این است که آیا ریاضیات بطلمیوسی از اول غلط بود؟ در فقه هم همین است. آیا وقتی دستگاه فقهی درباره دولت جدید حرف میزند دارد بازاندیشی میکند؟ و دوباره درباره موضوعی فکر میکند که اگرچه فکر شده بود اما غلط فکر شده بود. به طور مثال فقه مدتی میگفت ماهی ازون برون حرام است، بعد گفت چون این ماهی فلس دارد حلال است یا درباره شطرنج که زیر عنوان قمار قرار داشت گفت حرام است، بعد که بازی شد گفت حلال است.این استاد دانشگاه اضافه کرد: آیا دولت از مشروطه به بعد دگرگون شده و آیا نائینی به دولت مثل شطرنج نگاه میکند یا در فکر ما دولت عوض شده است؟ این بدین معنی است که دستگاه فقهی ما نسبت به دولت مثل ماهی ازون برون نگاه کرده و در این حالت هزار سال غلط فکر کرده است. با تغییر کردن فکر، مسائل جدید جلوی ما باز میشود. اینکه قانون اساسی چگونه باید نوشته شود؟ نظام انتخاباتی چه باشد؟ این ها موضوعات جدیدی است. این که فقه به آن توجه کند یا نکند فرقی نمیکند چون خیلی ها به مسائل جدید توجه نمیکنند.وی ادامه داد: بنابراین در جلد نخست کتاب گفتم که نائینی درباره مسألهای که هست دوباره فکر میکند. در غرب هم این طور بود و افرادی مثل لاک دوباره درباره دولت فکر کردند. پس من میخواستم بگویم دولت تنها مسأله فقها نیست همان طور که دانش جامعه شناسی مستقل از جامعه شناسی است من سعی کردم به دانش فقه توجه کنم که چگونه به دولت نگریسته است نه فقها.فیرحی با بیان اینکه بیشترین اتهامی که به من میزنند این است که در این کتاب پست مدرن هستم، اظهار کرد: حوزه سیاست تنها جایی است که زود ایدئولوژیک و مقدس میشود و فرد احساس میکند با امر مقدسی سر و کار دارد. من سعی کردم این ترس را بریزم و سیاست را به موضوع قابل بررسی تبدیل کنم و قداست فقه را کنار بگذارم. بنابراین یکی از ویژگیهای کتاب قداست زدایی از دستگاه فقه است. دانش وقتی دانش است که محقق ترسی از تابو نداشته باشد. همان طور که ما میتوانیم راجع به خدا نظری و علمی حرف بزنیم چرا درباره سیاست حرف نزنیم. تلاش من این است که جایی که خدا اجازه داده حرف بزنم.این استاد علوم سیاسی تأکید کرد: سیاست مهمترین پدیدهای است که روی سرنوشت ما اثر میگذارد. از لحظه تولد تا بعد از مرگ برای ما دولت تعیین میکند که چه کنیم. دولت میگوید کی بخوابیم و بیدار شویم. چه دارویی بخوریم. از چه آبی بنوشیم و ... بنابراین دولت مثل هواست و اگر درباره آن درست فکر نکنیم و قدسی برخورد کنیم با مشکل مواجه میشویم.
وی با بیان اینکه در این کتاب سیاست یک موضوع است اما فقه دانش است افزود: بحث این است که دیدگاه دانش فقه نسبت به موضوع سیاست چیست؟ بنابراین دوگانگی که در کتاب هست در اینجا مشکلی ندارد. فقه دنبال پیدا کردن حکم برای موضوعات مطرح در حوزه سیاست است. فقه دو گونه توسعه مییابد. قبلاً حکومت سلطنت بود و مسائل سلطنت مسائل فقه است اما الان فرق کرده است چون برخی متفکران مانند لاک میگویند حکومت اصلاً سلطنت نیست و یا به تعبیر نائینی حکومت فاسد است. پس دیدگاه عوض شده است.فیرحی در پایان گفت: یکی از راههای توسعه فقه توسعه موضوعات است. وقتی چشم اندازها عوض شود چه فقیهان بخواهند و چه نخواهند فقه عوض میشود و کسانی که نخواهند به موضوعات جدید بپردازند به حاشیه میروند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]
صفحات پیشنهادی
نشست نقد و بررسی کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر برگزار میشود
۲۵ فروردین نشست نقد و بررسی کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر برگزار میشود شناسهٔ خبر 2529353 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست نقد و بررسی کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر تحول حکومتداری و فقه حکومت اسلامی نوشته دکتر داوود فیرحی در سرای اهل قلجنبش دانشجویی در دولت یازدهم چگونه عمل کرد؟
شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲ ۱۳ فعالان دانشجویی جنبش دانشجویی در دولت تدبیر و امید را با نشاطتر از گذشته توصیف کردهاند و آینده بهتری برایش متصور هستند برخی از آنها در پاسخ به این سوال که جنبش دانشجویی را در دو سال گذشته چگونه ارزیابی میکنید پاسخ دادند که به فضای با نشاط دانشگاهمدلیهای دولت و ملت طرف مقابل را پای میز مذاکره نشاند
سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۴ مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت هر جا که دولت و ملت در کنار یکدیگر بودند و با هم همکاری کردند به هرچه خواستیم رسیدهایم حجتالاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با اشاره به نامگذجامعهشناسی فقه باید قوی باشد/ بررسی نظریه مصلحت در مذاهب اسلامی
احمد مبلغی در عمان جامعهشناسی فقه باید قوی باشد بررسی نظریه مصلحت در مذاهب اسلامی شناسهٔ خبر 2530346 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با تأکید بر مطالعات جامعه شناسی نسبت به فقه گفت در این زمینه باید دید که آیاشاخصههای همدلی و همزبانی ملت و دولت از منظر آیتالله جوادیآملی
یادداشت شاخصههای همدلی و همزبانی ملت و دولت از منظر آیتالله جوادیآملی شناسهٔ خبر 2526586 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشمندان نام گذاری سال ۹۴ از سوی مقام معظم رهبری به نام همدلی و هم زبانی میان ملت و دولت می تواند مبین رویکرد دولتمردان اجرایی کشور درفاضل لنکرانی: دولت عربستان باید رفتار خود را تغییر دهد
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲ ۰۷ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ع گفت دولت عربستان باید ضمن معذرتخواهی رسمی از ملت ایران قول تغییر جهت رفتار خود را بدهد و هماکنون مسئولان نظام و مراجع تصمیمات بهجایی اتخاذ کردند تا از کیان و حرمت مردم شریف ایران صیانت شود به گزارش خبرنگار خبرگزانشست بررسی جریانهای تقریبی در دانشگاه مذاهب اسلامی
نشست بررسی جریانهای تقریبی در دانشگاه مذاهب اسلامی شناسهٔ خبر 2528827 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دانشگاه مذاهب اسلامی یکشنبه آینده نشست علمی با عنوان بررسی جریانهای تقریبی همراه با تحلیلی از مراکز علمی جهان اسلام را با حضور استادانبه منظور بررسی وضعیت شرکتهای دانشبنیان گیلان کاروان دولت تدبیر و امید وارد گیلان شد
به منظور بررسی وضعیت شرکتهای دانشبنیان گیلانکاروان دولت تدبیر و امید وارد گیلان شدنخستین کاروان دولت تدبیر و امید در راستای سفر رئیس جمهور برای بررسی وضعیت شرکتهای دانشبنیان گیلان وارد این استان شد به گزارش خبرگزاری فارس از رشت رئیس پارک علم و فناوری گیلان پیش از ظهر امروزبسته جديد دولت براي شکستن قفل بيکاري
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ۸ ۵۶ق ظ بسته جديد دولت براي شکستن قفل بيکاري کارتون بهرام تدينیک فعال دانشجویی:ملت و دولت باید در مقابل دشمنان ایران یکصدا باشند
چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۳ مسول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد گفت در زمانی که کشور دچار تحریم و دولت در حال مذاکرات است دولت و ملت باید در مقابل دشمنان یکصدا باشند امید چوپانکاره در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد چند نکته حایز اهمهشدار به سپردهگذاران موسسات غیرمجاز/طرح جدید دولت برای مهار تورم
سیف عنوان کرد هشدار به سپردهگذاران موسسات غیرمجاز طرح جدید دولت برای مهار تورم شناسهٔ خبر 2534489 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹ ۴۹ اقتصاد > بانک و بیمه وبورس رئیس کل بانک مرکزی با هشدار به مردم درباره اعتماد کردن به موسسات فاقد مجوز گفت ۲۰ درصد نقدینگی کشور در اختیار این مودولت جدید توانست در شرایط تحریم توازن ایجاد کند |اخبار ایران و جهان
دولت جدید توانست در شرایط تحریم توازن ایجاد کند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه همه ما می دانیم که سازمان تامین اجتماعی در گذشته چه شرایطی داشت گفت دولت جدید توانست در همین شرایط کشور و تحریم ها توازن مثبتی ایجاد کند و در حال حاضر این سازمان بهتر از گذشته شده و زنده ااگر غرب در اجراي توافق تخلف کند، تکاليف جديدي براي دولت ايجاد ميکنيم
۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ۱۱ ۴۴ق ظ رييس کميسيون امنيت ملي اگر غرب در اجراي توافق تخلف کند تکاليف جديدي براي دولت ايجاد ميکنيم موج - رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت اگر غربيها به هر دليل تخلف کنند ما در مجلس فوريت طرحي را تصويب کردهايم که اگر آنها به تحريمها ادامه دهنبرداشت دولت از قیمت مسکن در سال جدید
برداشت دولت از قیمت مسکن در سال جدید هرچند در سال 1393 بسیاری از شاخصهای اقتصادی ایران روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند اما بازار مسکن بدون تاثیر گرفتن از این تحولات یکی از آرام ترین سالهای خود را پشت سر گذاشت خبرگزاری ایسنا هرچند در سال 1393 بسیاری از شاخصهای اقتصاداجمالی/نماینده ولیفقیه در مازندران: دولت و ملت در سال جدید همدل و همزبان باشند
اجمالی نماینده ولیفقیه در مازندران دولت و ملت در سال جدید همدل و همزبان باشندنماینده ولیفقیه در مازندران گفت دولت و ملت در سال جدید همدل و همزبان باشند به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری آیتالله نورالله طبرسی در نخستین خطبه نماز جمعه سال 94 در بین نمازگزاران اظهار-برنامه جدید دولت برای کاهش مصرف آب
جام جم گزارش می دهد برنامه جدید دولت برای کاهش مصرف آب در حالی که به گفته وزارت نیرو امسال یکی از سالهای بسیار بحرانی در زمینه آب در کشور خواهد بود به نظر میرسد الگوهای فعلی مدیریت مصرف آب بیش از اندازه شعاری تکراری ناکارآمد شده و از اینرو وزارت نیرو باید گامهای عملی جدیدیدولت چگونه باید با ملتِ کافرما همدلی کند؟
همدلی و همزبانی کلید موفقیت کشور دولت چگونه باید با ملتِ کافرما همدلی کند دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید بر سر کار آمد در یکسال و اندی که از عمر خود می گذراند رفتارهایی از خود بروز داده که با شعار امسال همخوانی ندارد و باید برای تحقق آرمان های ملت در برخی از امور تجدید-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها