محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844089570
انفاق انسان را در دنیا استوار و محکم میکند
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
حضرت آیتالله جوادی آملی تشریح کرد:
انفاق انسان را در دنیا استوار و محکم میکند
انفاق در دنیا فقط ثواب اخروی ندارد بلکه انفاق در دنیا مانند آب ریختن انسان پای درخت خود است که این درخت خشک نشود و ریشهاش بیشتر در زمین فرو برود و محکم شود تا در ناملایمات و سختیها دنیا نشکند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 1 تا 11 سوره «فصلت» روز یکشنبه، 24 اسفند ماه، بیان کرد: سوره فصلت از حوامیم سبعه است که در مکه نازل شده است و محتوی کلی آن وحی و قرآن کریم است. قرآن کریم از خدای رحمان و رحیم نازل شده است و بعد به صورت تفصیل آیاتش از هم جدا شده است. بر اساس آنچه در سوره هود آمده است قرآن کریم قبل از این بخواهد نازل شود محکم بود، و بعد از نزولش مفصل شد، آنجا متن بود اینجا شرح است «كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ؛ اين قرآن كتابى است از جانب حكيمى آگاه كه آيات آن حقيقتى واحد دارد و هدف واحدى را دنبال میکند و در عين حال شرح داده شده و به شاخهها و فصلهای گوناگون تقسيم گرديده است.» شرح و تفصل قرآن به این است که حکمتش از موعظه و جدال احسن جدا شد، تفصیلش به این است که قصصش از امثالش جدا شد، اوامر آن از نواهی آن جدا شد، تبشیر از انذار جدا شد و مباحث توحیدی از وحی و نبوت و مباحث وحی و نبوت از معاد جدا شد. بر اساس آنچه در قرآن آمده است اگر در جایی متنی بیان شد جای دیگر شرح داده شد.
وی ادامه داد: قرآن به عنوان جامعالکلم که از جوامع الکلم الهی به حساب میآید و این جوامع الکلم چیزی بود که به پیامبر گرامی اسلام نیز اعطا شده است از همین رو خداوند تفصیل فرعی را به خود پیامبر گرامی (ص) اسلام ارجاع داد و فرمود: «وَکتاب أَنزَلْنَا إِلَيْكَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِم» تو مبین هستی، شارح و تبیین کنندهای اما به اذن ما تبیین میکنی. قرآن مانند کتابها و متون دیگر نیست که شرحش از قبیل قال و اقول باشد و همچنین شرح آن نیز نمیتواند شرح مزجی باشد. شرح قال اقول کاری است که مرحوم علامه نسبت به تجرید مرحوم خواجه کرد که متن آن مربوط به مرحوم خواجه است و شرح آن مربوط به علامه است و آن قال است و علامه نیز اقول میباشد. شرح مزجی نیز مانند کاری است که مرحوم صاحب جواهر انجام داده است یعنی اقوال دیگران را نخست بیان کرده است و در نهایت قول خودش را مطرح کرده است. بنابراین تفسیر علمی نیست که شرح مزجی و قال اقول داشته باشد یعنی مفسر بگوید قال الله و بعد بگوید اقول بلکه تفسیر قرآن از نوع قال قال قال است که همهاش قول خداوند است. بر این اساس در تفسیر قرآن جای این نیست که مفسر بعد از بیان قول خداوند نظر خود را راجع به آن مساله بیان کنند مانند آنچه در کتابهای فقهی اتفاق افتاده است. بنابراین مفسران باید حرف الله را بزنند نه اینکه حرف خودشان را بگویند.
آیتالله جوادی بیان کرد: همان طور که بیان شد قرآن طناب آویخته خداوند است که یک طرف آن در دست خداوند است و یک طرف آن در دست انسان. آن طرفی که در دست خداوند است «علی حکیم» است و آن طرفی که در دست انسان است «عربی مبین» است و اگر کسی قرار است به «علی حکیم» دست یابد حتماً باید «عربی مبین» را بفهمد و از یاد نبرد. آن طرفی که در دست خداوند است باقی است و تغییر پذیر نیست و آن طرفی که در دست انسان است متشابه است چرا که وقتی «عربی مبین» شد و در آن کلمات را پیدا کرد احتمالات به وجود میآید و این احتمالات به همراه خود متشابهات را میآورد.
وی ادامه داد: بنابراین آنچه در دست خداوند است «علی حکیم» است و مرحله اولی است و آنچه در دست انسان است مرحله دوم و مرحله تفسیر را نشان میدهد «كِتَابٌ فُصِّلَتْ آيَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ». قومی که قرار است به علم قیام بکنند قومی هستند که هر سه ضلع معرفتی آنها فعال باشد هم در بخش نقلی فعال باشند هم در بخش نظری و هم در بخش شهودی. در بخش نقلی فعال بودن یعنی اینکه گوش شنوا داشته باشند و گوش خود را به چیزهایی اختصاص دهند که علم نافع است، برابر آنچه حضرت امیر (ع) بیان کرده است «و وقفوا اسماعهم علي العلم النافع لهم» مردان الهی درسی میخوانند که به دردشان بخورد. این کف و پایینترین مرحله است مرحله بعدی فعالیت در بخش عقل نظری است و در نهایت شهود است یعنی جایی که انسان میتواند پرده را کنار بزند و واقعیت هستی را خودش ببیند. انسان زمانی که واقعاً فقر ذاتی خود به خداوند را مشاهده کند یقیناً ارتباطش را با حق میبیند چون ذاتش وابسته به خداوند است و این فقر عرض خارج و ذاتی نیست بلکه این فقر عین هویت انسان است.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: خداوند در ادامه میفرماید اما این قوم نه درس میخوانند و نه اهل شنیدن هستند، نه اهل تعقل هستند و نه به مرحله شهود رسیدند و به عبارتی همه راههای کسب معرفت را بستهاند از همین رو «وَقَالُوا قُلُوبُنَا فِي أَكِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ وَفِي آذَانِنَا وَقْرٌ وَمِنْ بَيْنِنَا وَبَيْنِكَ حِجَابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنَا عَامِلُونَ؛ و به پيامبر گفتند: دلهایمان از آنچه ما را بدان میخوانی در پوششهاست و سخن تو را درك نمیکند، و در گوشهای ما سنگينى است و گفتار تو را نمیشنود، و ميان ما و تو حجابى ستبر است. كه راه تفاهم را از ميان برده است. پس تو بر ضدّ ما بكوش كه ما نيز بر ضدّ تو تلاش خواهيم كرد.» پس هر سه راه برای آنها بسته است و در حقیقت اینها فاقد علوم ثلاثه هستند و اینها خودشان همه این راهها را برای خودشان بستهاند. کافران در پایان به پیامبر گفتند که ما کار خودمان را میکنیم تو هم کار خودت را بکن، یعنی اگر توانستی این کنان قلوب ما را برداری، آن وقر را برداری، بردار اگر توانستی حجاب را برداری، بردار که پیامبر در پاسخ به آنها میفرماید «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ وَاسْتَغْفِرُوهُ وَوَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ؛ ى پيامبر، در پاسخ آنان بگو: جز اين نيست كه من بشرى چون شمايم، با اين تفاوت كه به من وحى میشود كه معبود شما معبودى يگانه است؛ پس در پرتو توحيد، راست قامتان به سوى او روى آوريد و آمرزشِ شرك ورزیها و گناهانتان را از او بخواهيد، كه واى بر حال مشركان!» خدای سبحان به شما فطرت دارد یک لوح نانوشتهای به شما نداد که شما هیچ ندانید، خداوند یک لوح زرینی به شما داد که در آن همه فجور و تقوا را با دست خودش نوشته است اما شما این کتاب و این فطرت را دفن کردید و اگر این کتاب را بیرون بیاورد و به آن توجه کنید آن فطرت همه چیز را به شما میگوید و به خوبی شما را راهنمایی میکنند.
وی اضافه کرد: در ادامه خداوند به این مطلب اشاره میکند که شما نه تنها در خدمت خداوند نیستید بلکه در خدمت خلق خداوند هم نیستید «الَّذِينَ لَا يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ» قرآن کریم وقتی انفاق را بیان میکند به انحاء مختلف آن را تبیین و تشریح میکند در آیه 265 سوره مبارکه بقره به این مطلب در مورد انفاق اشاره میکند که انفاق فقط کمک عاطفی و مالی نیست برای که برای خود افراد هم «تثبتا لانفسهم» میباشد «وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ؛ و مثل کسانی که اموال خويش را برای طلب رضای خدا از روی يقين و، اعتقادانفاق میکنند، مثل بوستانی است بر تپه ای، که بارانی تند، بر آن بارد و دو چندان ميوه دهد، و اگر نه بارانی تند که نرم بارانی بر آن بارد خدا به کارهای شما بيناست» این انفاق در حقیقت ثابت و استوار کردن خود انسان است و مانند این است که انسان پای درخت خودش آب میریزد که در دشواریها و ناهنجاریهای دنیا خم نشود و مشکلی برایش پیش نیایید. پس اینطور نیست که مساله انفاق فقط ثواب اخروی داشته باشد.
شفقنا
۲۵/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
سجده بسیار انسان را بهشتی میکند
آیتالله جوادی آملی سجده بسیار انسان را بهشتی میکند آیتالله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است به گزارش سرویس دینی جام نیوز واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناىفايده انفاق در دنيا
تفسير فايده انفاق در دنيا قرآن طناب آویخته خداوند است که یک طرف آن در دست خداوند است و یک طرف آن در دست انسان به گزارش سرويس دين جام نيوز به نقل از شفقنا حضرت آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 1 تا 11 سوره «فصلت» روز یک&zwnjدنیای مدرن و انسانیت+تصاویر
دنیای مدرن و انسانیت تصاویرهنوز انسانیت و عاطفه در گوشه و کنار این دنیای مدرن زنده است و مردم دنیا در هر حالتی سعی بر کمک به انسانها و حیوانات دارند که این عامل بقای انسانهاست به گزارش گروه دانستنیهای خبرگزاری فارس جامعه و دنیای مدرن شاید باعث شده باشد برخی خودخواه شدهپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی فلسفه سلام آخر نماز چیست/ سجده بسیار انسان را بهشتی میکند
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیفلسفه سلام آخر نماز چیست سجده بسیار انسان را بهشتی میکندآیتالله جوادی آملی مفسر قرآن کریم میگوید کسی که در نماز حواسش پیش غیرخدا و متوجه زندگی است چگونه به خود اجازه میدهد در پایان نماز بگوید السلام علیکم و رحمةالله به گزارش خبرنگار آیینرابطه انسان در عالم برزخ با خانواده
پرسمان رابطه انسان در عالم برزخ با خانواده برای انسان در عالم برزخ ممکن است که همسر و خانواده خود را بشناسد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص عالم برزخ اینکه برای انسان در عالم برزخ ممکن است که همسر و خانواده خود را بشناسد پاسخ از نظر عقلی براهپیمایی اربعین؛ بزرگترین نذر اجتماعی دنیا
یادداشت راهپیمایی اربعین بزرگترین نذر اجتماعی دنیا شناسهٔ خبر 2510111 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی شاید به جرأت بتوان گفت قدرت و نقش سنت نذر را میتوان در میزبانی عراق از زائران اربعین اباعبدالله دید مجله هافینگتون پست در یادداشتینماز انسان را به اوج میرساند
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۶ رئیس مرکز تخصصی نماز گفت نماز فعالیتی تکراری نیست و حرکتی پویاست که انسان را به اوج میبرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کردستان حجتالاسلام کفیل در همایش تجلیل از فعالان کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان کردستان اظهار کردفیلم / جشن تولد پیرترین انسان دنیا
سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۷ این هفته مراسم تولد ویژهای در کشور ژاپن برگزار و طی این مراسم به طور رسمی میسائو اوکاوا با 117 سال سن به عنوان پیرترین انسان دنیا معرفی شد به گزارش ایسنا فیلم مربوط به لحظاتی از این جشن تولد را خبرآنلاین منتشر کرده است انتهای پیامپست ترین خصلت انسانی
معارف پست ترین خصلت انسانی بدترین خصلت برای انسان حرصی است که او را بی تاب کند و ترسی است که بند دلش را پاره کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز بدترین خصلت برای انسان حرصی است که او را بی تاب کند و ترسی است که بند دلش را پاره کند همان خدایی که به ما و فرستادهاش پیامبرفرد نیکوکار در دین اسلام با خدا معامله میکند
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۲ رئیس اداره تبلیغات اسلامی فومن گفت فرد نیکوکار در دین اسلام با خدا معامله میکند بنابراین احسان و نیکوکاری وی دیگر بعد مادی ندارد بلکه بر اساس تعالیم قرآنی فرد به شکل مستقیم با خداوند معامله میکند حجتالاسلام علیرضا ابراهیمزاده در گفتوگو با خبرنعضو هیات رئیسه سازمان لیگ در واکنش به ترابیان طاهری: هیچجای دنیا اسکوردبورد به خاطر یک سیم خراب نمیشود/ همه
عضو هیات رئیسه سازمان لیگ در واکنش به ترابیانطاهری هیچجای دنیا اسکوردبورد به خاطر یک سیم خراب نمیشود همه جای دنیا ناظر روز قبل از بازی سالن را چک میکندعضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتسال در واکنش به صحبتهای ترابیان گفت همه جای دنیا ناظر مسابقه روز قبل از بازی سالن را چک میکنسبک زندگی جامعه را سکولار میکند نه اندیشههای شناختی
بیژن عبدالکریمی سبک زندگی جامعه را سکولار میکند نه اندیشههای شناختی شناسهٔ خبر 2514797 یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشمندان بیژن عبدالکریمی گفت با تکیه بر شناختشناسی نمیتوان سبک زندگی را تغییر داد سبک زندگی جامعه را سکولار میکند نه اندیشههای شناختچرا خداوند با وجود وعده عذاب به انسان انتقام جو نیست؟
آیتالله جوادی آملی تشریح کرد چرا خداوند با وجود وعده عذاب به انسان انتقام جو نیست عذابی که خداوند در روز قیامت سخن میگوید در حقیقت نمود و نمایشی از اعمال انسان است به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 65 تا 74 سورهچگونگی دستیابی انسان به کمالات اخلاقی از منظر آیتالله جوادیآملی
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۷ آیتالله جوادیآملی در درس خارج فقه خود به بیان نکاتی درباره چگونگی دستیابی انسان به کمالات اخلاقی پرداخت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید اظهار کرد انسان از آن جهت که شئون متعدّدی دارد و این شئون با هم درگیرجشن تولد پیرترین انسان دنیا
جشن تولد پیرترین انسان دنیا چند رسانهای > فیلم - این هفته مراسم تولد ویژه ای در کشور ژاپن برگزار شد لطفا منتظر بمانید طی این مراسم به طور رسمی میسائو اوکاوا با 117 سال سن به عنوان پیرترین انسان دنیا معرفی شد 28124  ساخت تمدن تحققبخش مسئله جانشين انسان از سوی خدا در زمين است
تمدن صدر در انديشه شهید صدر ساخت تمدن تحققبخش مسئله جانشين انسان از سوی خدا در زمين است شناسهٔ خبر 2514823 جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشمندان می توان انسان را حيوان فرهنگی و تمدنساز دانست که خداوند بر اساس حاکميت مطلقه خويش و سنن طبيعی و فطری حاکم بر ج«زندگی و اندیشه بزرگان انسان شناسی»
معرفی کتاب زندگی و اندیشه بزرگان انسان شناسی شناسهٔ خبر 2515349 دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۶ دین و اندیشه > سایر کتاب زندگی و اندیشه بزرگان انسان شناسی نوشته جری دی مور و با ترجمه هاشم آقا بیگ پوری و جعفر احمدی از سوی انتشارات جامعه شناسان منتشر شده است به گزارش خبرنگار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها