پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848534981
سبک زندگی جامعه را سکولار میکند نه اندیشههای شناختی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بیژن عبدالکریمی:
سبک زندگی جامعه را سکولار میکند نه اندیشههای شناختی
شناسهٔ خبر: 2514797 یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
دین و اندیشه > اندیشمندان
بیژن عبدالکریمی گفت: با تکیه بر شناختشناسی نمیتوان سبک زندگی را تغییر داد سبک زندگی جامعه را سکولار میکند، نه اندیشههای شناختی، سبک زندگی مسئلهای مربوط به شناخت و آگاهی نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن عبدالکریمی در گفتوگو با نشریه «خردنامه همشهری» به واکاوی مفهوم سبک زندگی (لایف استایل) و رفع سوء تفاهمها درباره آن پرداخته است. به نظر عبدالکریمی لایف استایل اشاره به یک تغییر در شیوه زیست دارد که در دوره پست مدرن جهانی شده است و با تکیه بر مباحثشناختی و فلسفههای مختلف هم نمیتوان آن را تغییر داد. تغییرات باید ساختاری باشد اما نه در قدرت سیاسی و نه در میان روشنفکران ارادهای برای توجه به هستی اجتماعی به چشم نمیخورد.بیژن عبدالکریمی در ابتدای این مصاحبه تأکید میکند: «هیچ معنا و مفهومی تحت عنوان لایف استایل یا سبک زندگی در ادبیات گذشته وجود نداشت. در درون هر فرهنگی، شیوههای زیست و سطح زندگی و سطح مصرف بین خوانین (خانها) و رعیت متفاوت بود؛ ولی با وجود این، باز هم مفهوم سبک زندگی شکل نگرفته بود. علت آن است که عالمیت مشترکی وجود داشت؛ یعنی افراد یک قوم از رئیس گرفته تا رعیت، عالمیت مشترکی داشتند. شاید بتوان گفت که اولین بار با زبان مدرنیته، تمام ساختارهای جامعه و زیست جهان سنتی دگر گون شد.»وی ادامه میدهد: «تأمل بر شیوه زیست و ظهور مفهومی به نام لایف استایل با رشد مدرنیته، متزلزل شدن عالم سنت و شیوه زیست سنتی، رشد بورژوازی و حاکمیت جهان بینی بورژوازی باعث شد که سبک زندگی جدیدی ایجاد شود. سبک جدید بر مصرف گرایی مبتنی بود و در جوامع گذشته به این شکل وجود نداشت.»عبدالکریمی در توصیف شیوه زیست مبتنی بر مصرف گرایی میگوید: «جهان تکنولوژیک همه مرزها را فروریخته و به یک شکل کرده است. این همان چیزی است که بعضی جامعهشناسان از آن به عنوان کالایی شدن زندگی تعبیر میکنند. امروزه در کل جهان، سبک زندگی کالایی به چشم میخورد؛ اگر چه یک نفر مسجد میرود و دیگری به کلیسا و دیگری رقص آفریقایی میکند. در سراسر جهان، سونامی زندگی روزمره و پول به عنوان نمادی از شیوه کالایی شدن زندگی حاکم است. پول در سراسر جهان مفهومی متافیزیکی پیدا کرده است و سکههایی نیست که پادشاهان گذشته به نام خودشان ضرب میکردند. امروز پول معنای نشانهشناسانه و معناشناسانه متفاوتی در زندگی ما پیدا کرده سات. پول مفهومی متافیزیکی است که همه چیز با آن سنجیده میشود.»شیوه زیست بدون خدا این پژوهشگر فلسفه با واکاوی معنای لایف استایل معتقد است: «بیتوجهی به دین و کنار گذاشتن خدا و بیاعتنایی به ارزشهای اخلاقی، بیش از آنکه مبنای اپیستمولوژیک داشته باشد، مبنایی در زندگی واقعی دارد. در واقع، چنین نیست که تودهها کتاب بخوانند و تحت تأثیر اندیشههای عصر روشنگری، خدا و ارزشهای اخلاقی را کنار بگذارند. آنها در بطن زندگی واقعی احساس میکنند که بود و نبود خدا نمیتوند نقشی را ایفا کند. آنها در بطن زندگی ناچار میشوند برای بقا، ارزشها را زیر پا بگذارند. این زندگی واقعی است که جامعه را سکولار و ماتریالیست میکند.»وی یادآور میکند: «ممکن است بخش کمی از جامعه بر اساس اندیشههای خود شیوه زیست مخصوصی داشته باشد؛ اما ما درباره تودههای وسیع حرف میزنیم و باید بدانیم که چند متفکر و فیلسوف نماینده جامعه نیستند. ما راجع به بخشی عمومی جامعه صحبت میکنیم که شیوه زیست آنها بر اساس هستی اجتماعی و تاریخ است، نه صرفا بر اساس اندیشهها. برای تودهها، فلسفه و اندیشهها نقش کاملا حاشیهای دارند؛ اما واقعیت زندگی از هستی اجتماعی نشئت میگیرد. این هستی اجتماعی در سراسر جهان تا حدودی یکسان شده است و به این معنا، ما شاهد نوعی مونیسم در جهان هستیم.»عبدالکریمی در بخشی دیگری از سخنانش تصریح میکند: «کسی که به مسجد میرود یا کسی که به جمکران یا مشهد میرود با کسی که در تعطیلات به ترکیه و جزایر هاوایی میرود، همگی در بطن زندگی واقعی، منطق مشترکی دارند. منظورم این نیست که ایدئولوژی نقشی ندارد؛ بلکه نقش تعیین کنندهای ندارد.»او با اشاره به تکثر در وضعیت پست مدرنیسم میگوید: «در پس این کثرت گرایی، نوعی وحدت گرایی وجود دارد؛ یعنی در کنار گفتمان پست مدرنیسم، ما باید مقوله جهانی شدن را هم ببینیم. در واقع، پست مدرنیسم با گفتمان جهانی شدن رابطه متقابل و دوسویهای دارد. به لحاظ نظری، هر آنچه در حاشیه بود، به مرکز آمده و مرز بین حاشیه و متن فرو ریخته است. خرده فرهنگهایی که در حاشیه بودند، امروز خود در مرکز قرار گرفتهاند و هیچ سبک زندگی و شیوه زیست و لایف استایلی مرکزیت ندارد؛ اما این ظاهر قضیه است. در بطن قضیه، اتفاق دیگری افتاده و آن این است که اگر به هر جای دنیا بروید، به نظرتان میرسد که آسمان همین رنگ است و کثرتی از فرهنگها را به معنای گذشته نمیبینیم.»سوء تفاهمشناختی بیژن عبدالکریمی با انتقاد از مواجهه نظری با سبک زندگی میگوید: «انحرافی که در بحث از سبک زندگی، به ویژه در جامعه ما، در میان روشنفکران، اصحاب قدرت، روحانیون و سنت گراها وجود دارد، این است که فکر میکنند گفتوگو درباره سبک زندگی بحثی شناختی است. تصور آنها این است که میتوان با بحث درباره شناخت درست زندگی و معنا و فلسفه آن، شیوههای زیست را تعیین کره یا با کار فرهنگی و چاپ کتاب و ایجاد رسانه میتوان سبک زندگی را تعیین کرد. به اعتقاد بنده، آنچه امروزه در جهان کنونی وجود دارد، این است که مسئله سبک زندگی مسئله مربوط به شناخت و آگاهی از زندگی نیست، بلکه مسئلهای است مربوط به هستی اجتماعی و هستی زندگی. در واقع، ما نباید فقط در حوزه آگاهی اجتماعی عمل کنیم. مسئله زندگی مربوط به آگاهی اجتماعی صرف نیست؛ بلکه هستی اجتماعی، تعیین کننده اصلی است.»وی تذکر میدهد: «این نوع توجه دادن به هستی اجتماعی به هیچ وجه به معنای جبرگرایی نیست. نباد بحث را پوپولیستی کرده و تصور کنیم که بنده از جبر زندگی دفاع میکنم. توجه به این نکته لازم است که هستی اجتماعی، واقعیتی است و انسان یک سوبژه مستقل از جهانش نیست. البته این توهم وجود دارد که تصور کنیم انسان میاندیشد و آزاد است؛ اما درچارچوبهای اجتماعی قرار ندارد. فلسفه دکارتی توهم است که میگوید: «من میاندیشم، مستقل از جهان!» همچنین با تغییرات بنیادینی که در زیست جهان کنونی با ظهور پست مدرنیسم رخ داده است، اتفاقاتی روی میدهد که خارج از اراده ماست. اگر تصور کنیم با شناختشناسی میتوانیم جامعه و شیوه زیست را تغییر دهیم، دچار توهم شدهایم.»عبدالکریمی در توصیف ناکارآمدی نظامهای تئوریک در دوره جدید میگوید: «انگار واقعیت همیشه آن سوی نظام سازیهای متافیزیکی است که تا کنون صورت گرفته است. روزگار ما روزگار انتولوژیهای در هم شکسته است؛ به این معنا که من ناچارم یک کولاژ تشکیل بدهم: کمی هگلی باشم و کمی دکارتی و کمی نیز نئوکانتی؛ یعنی از هر جایی یک بخش را بگیرم. به تعبیر دیگر، روزگار پایان فلسفه فرارسیده است؛ یعنی دیگر فلسفه بشر را راه نمیبرد. در واقع، خود واقعیت جهان، یعنی نظام علمی جهان، جهان تکنولوژیک و نهادهای سیاسی و اجتماعی حاصل از این تکنولوژی و هستی اجتماعی است که بشر را پیش میبرد.»وی اضافه میکند: «هر حرکت اجتماعی و تفکری که به نفس زندگی نیندیشد، گرفتار فضای مالیخولیایی و عقل انتزاعی میشود. متأسفانه امروز، جامعه ا را عقل انتزاعی هدایت میکند و پوزیسون و اپوزیسیون، هر دو، با عقل انتزاعی کار میکنند.»وضعیت شتر گاو پلنگبیژن عبدالکریمی با اشاره به اینکه ما امروز «در برابر» غرب قرار نداریم بلکه «بخشی از» نظام غرب و نظام جهانی محسوب میشویم؛ تأکید میکند که وضعیت ما مانند غرب وضعیت شتر گاو پلنگی است و تصریح میکند: «جامعه ما شترگاو پلنگی است؛ یعنی اندیشههای بسیار خرافی قبل از اسلام، اندیشههای اسلامی، اندیشههای سنتی و اندیشههای ایران باستان در کنار اندیشهها و هویت مدرن هستند.»او معتقد است در چنین وضعیتی: «اگر قدرت سیاسی حساسیت نشان دهد، جامعه هم دهان کجی میکند. سبک زندگی (لایف استایل) در حال تغییر است؛ اما شیوه مواجهه با آن به هیچ وجه به صورت عوامانه و خشن و ناآگاهانه نیست. متأسفانه پوپولیسم، همه سطوح اجتماعی و سیاسی ما را فرا گرفته است و همین آفت بزرگ، کوچکترین مسئله را به بحران تبدیل میکند. این نوع مسائل در کشورهای دیگر هم وجود دارد اما به نحو دیگری با آن مواجه میشوند.»وی در پایان تأکید میکند: «لایف استایل در جامعه ما به بحران تبدیل شده است که بخشی از آن به دلیل استلزامات جهان کنونی است و به طبع، اجتناب ناپذیر است. هیچ کاری نمیتوان در برابر آن کرد، مگر اینکه هستی اجتماعی ما دگرگون شود. متأسفانه خردی برای اراده معطوف به فهم هستی اجتماعی در قدرت سیاسی و بین روشنفکران دیده نمیشود.»..............................................*مصاحبه فوق الذکر در صفحات ۲۲ تا ۲۸ از شماره ۱۳۴ از نشریه «خردنامه همشهری» با عنوان «لایف استایل چرا متولد و بزرگ شد!؟» منتشر شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
«نظریه جامعهشناختی، تکوین دیدگاهها و پارادایمهای اصلی آن»
معرفی کتاب نظریه جامعهشناختی تکوین دیدگاهها و پارادایمهای اصلی آن شناسهٔ خبر 2513645 سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۶ دین و اندیشه > سایر کتاب نظریه جامعه شناختی تکوین دیدگاه ها و پارادایم های اصلی آن نوشته گراهام سی کینکلاک با ترجمه دکتر غلامرضا جمشیدیها و سید رحیم تیبرگزاری نشست علمی با عنوان «سبک زندگی در تهران تدوام يا يکدستی»
برگزاری نشست علمی با عنوان سبک زندگی در تهران تدوام يا يکدستی شناسهٔ خبر 2511820 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی با عنوان سبک زندگی در تهران تدوام يا يکدستی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مههویت و شخصیت جامعه در رهبری جلوه میکند
آیتالله اراکی هویت و شخصیت جامعه در رهبری جلوه میکند شناسهٔ خبر 2516395 چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۴ دین و اندیشه > اندیشمندان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلای با بیان اینکه یکی از نعمتهای الهی رهبر صالح است اظهار داشت اگر از رهبری صالح نافرمانی شود این نعمت از مردممولفههای سبک زندگی فاطمی
سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۴ یک کارشناس مسائل دینی حضرت فاطمه زهرا س را با اشاره به آیه مباهله در قرآن حلقه اتصالی بین رسالت و ولایت برشمرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان حجتالاسلام محمدرضا فؤادیان در سلسله نشستهای گفتمانهای دینی دانشجوییسبک زندگی نظریه تجویزی نیست، توصیفی است
محمدتقی کرمی سبک زندگی نظریه تجویزی نیست توصیفی است شناسهٔ خبر 2514782 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۶ دین و اندیشه > اندیشمندان محمدتقی کرمی می نویسد سبک زندگی نظریه تجویزی نیست توصیفی است با سبک زندگی میتوان واقعیتهای فرهنگی جامعه را توضیح داد به گزارش خبرگزاری مهر محمدقاسم پورحسن: «حیات طیبه» با «سبک زندگی» تفاوت بنیادین دارد
گزارش از نشریات قاسم پورحسن حیات طیبه با سبک زندگی تفاوت بنیادین دارد شناسهٔ خبر 2513899 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۴ دین و اندیشه > اندیشمندان استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی گفت لایف استایل کاری با معنویت و دین ندارد حیات طیبه با سبک زندگی تفاوت بنیادین دارشبکه های ماهواره ای در صدد تغییر سبک زندگی جامعه هستند
صادقی جهانی شبکه های ماهواره ای در صدد تغییر سبک زندگی جامعه هستند شناسهٔ خبر 2510012 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۰ استانها > کرمان کرمان - مدیر کل صدا و سیمای استان کرمان خواستار ارتقاء کیفیت برنامه سازی شد و گفت شبکه های ماهواره ای با ایجاد جذابیتهای کاذب در صدد تغییر سبکنماینده مردم تهران در مجلس: سبک زندگی اسلامی نیاز ضروری جامعه است
نماینده مردم تهران در مجلس سبک زندگی اسلامی نیاز ضروری جامعه استنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت سبک زندگی اسلامی از نیازهای ضروری جامعه است که باید با بهرهگیری از سیره اهلبیت ع و شهدا در خانوادهها جاری کرد لاله افتخاری در یادواره 73 شهید منطقه سگزآباد درفرمانده ناحیه مقاومت دهلران تاکید کرد لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه
فرمانده ناحیه مقاومت دهلران تاکید کردلزوم ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعهفرمانده ناحیه مقاومت بسیج دهلران ترویج سبک زندگی اسلامی را زمینهساز حذف بسیاری از رسوم و عقاید منحرف در جامعه دانست به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام اردشیر اکبری ظهر امروز در نشست ستاد احیای امر به معروف وسبک زندگي شهدا را در جامعه ترويج کنيم
۲۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۹ ۱ب ظ مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان قم سبک زندگي شهدا را در جامعه ترويج کنيم موج - مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان قم گفت همه ما مسوول ترويج فرهنگ ايثار و شهادت هستيم و بايد سبک زندگي شهدا را ترويج و در اين قالب آرمان ها و ارزش ها را به جوامعاون سیاسی اجتماعی فرماندار دشتستان: دستگاههای اجرایی در ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه اهتمام ورزند
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار دشتستان دستگاههای اجرایی در ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه اهتمام ورزندمعاون سیاسی اجتماعی فرماندار دشتستان گفت دستگاههای اجرایی در ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه اهتمام ورزند به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان عادل دهدشتی عصر امروز در جمع بسیجی- نماینده مجلس: سبک زندگی اسلامی مانع انحطاط جامعه می شود
نماینده مجلس سبک زندگی اسلامی مانع انحطاط جامعه می شود تویسرکان- ایرنا- نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی جامعه را از خطر انحطاط و سقوط در بخشهای مختلف مصون نگه می دارد به گزارش ایرنا محمد مهدی مفتح شامگاه جمعه در نشست مجمع بسیج تویسسربازان ولایت بر فضای مجازی مسلط شوند/لزوم معرفی سبک زندگی اسلامی
حجت الاسلام مهدوی امین تاکید کرد سربازان ولایت بر فضای مجازی مسلط شوند لزوم معرفی سبک زندگی اسلامی شناسهٔ خبر 2515835 سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸ ۲۲ استانها > لرستان خرم آباد - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان گفت سربازان ولایت باید فضای مجازی را شناخته و بر آن مسلط شوندعمل به قانون مواسات، فقر را از جامعه بر میدارد
پای درس اخلاق آیت الله مظاهری عمل به قانون مواسات فقر را از جامعه بر میدارد شناسهٔ خبر 2507914 شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله مظاهری در درس اخلاق خود گفت اگر مردم به قانون مواسات عمل کنند فقر از جامعه برداشته میشود و همه از نظدانشگاه گرانادای اسپانیا دورههای اسلامی برگزار میکند
دانشگاه گرانادای اسپانیا دورههای اسلامی برگزار میکند شناسهٔ خبر 2514839 چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۲ دین و اندیشه > اسلام در جهان گرانادا یکی از شهرهای اسپانیا است که در گذشته در دست مسلمانان بوده و توسط مسلمانان شهری آباد گشته است اکنون دانشگاه گرانادا برای علاقه منداناعلام فراخوان اولین همایش جامعه، فرهنگ و رسانه
اعلام فراخوان اولین همایش جامعه فرهنگ و رسانه شناسهٔ خبر 2517515 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی فراخوان اولین همایش جامعه فرهنگ و رسانه با موضوع تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی را اعلام کرده است به گمشکلات جامعه به دلیل رشدنکردن فضایل اخلاقی است
یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۲ یک عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت تمام مشکلات ازجمله اختلاسها اختلافات سیاسی و رفتارهای ناهنجار و مشکلات ازدواج همه به خاطر عدم رشد فضایل اخلاقی است حجتالاسلام والمسلمین سالاریفر در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان-