محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832877048
سبک زندگی نظریه تجویزی نیست، توصیفی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمدتقی کرمی:
سبک زندگی نظریه تجویزی نیست، توصیفی است
شناسهٔ خبر: 2514782 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
محمدتقی کرمی می نویسد: سبک زندگی نظریه تجویزی نیست، توصیفی است. با سبک زندگی میتوان واقعیتهای فرهنگی جامعه را توضیح داد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدتقی کرمی در نوشتاری در نشریه «خردنامه همشهری» به نظریه سبک زندگی پرداخته و در فهم تغییرات اجتماعی سه پارادیم خُرد، کلان و تلفیقی را مطرح میکند. وی نظریه «پیر بوردیو» درباره «سبک زندگی» و «مصرف فرهنگی» را از نظریات تلفیقی معرفی نموده است. کرمی از برخورد تجویزی با نظریه سبک زندگی پرهیز میدهد و معتقد است سیاست گذاران فرهنگی ما درک درستی از شرایطی که ارزشهای فرهنگی را تغییر میدهد ندارند و به جای آن با معلولها برخورد سطحی میکنند.محمدتقی کرمی در ابتدای این نوشتار در اهمیت تغییر برای انسان مدرن مینویسد: «اولین ویژگی جامعه مدرن این است که در حال تغییر سریع است و دومین ویژگی این جامعه، آگاهی افراد نسبت به تغییرات خودشان است. انسان جامعه امروزی نسبت به باورهای گذشته خود، تردید و تشکیک میکند و ممکن است در آینده هم به تغییر باورهای فعلی خود شک کند. از اینجا به یک مسئله سوم میرسیم که انسان جامعه مدرن، علاوه بر اینکه تغییر میکند وعلم به تغییر دارد، تغییر را امری ارزشمند میداند. و انسان امرزی تغییر را بدون توجه به اینکه چه محتوایی دارد، میخواهد.»خُرد، کلان، تلفیقیکرمی با اشاره به اینکه مدرنیته فضای «اصالت تغییر» است مینویسد: «در فهم تغییرات اجتماعی چند رویکرد وجود دارد. یک پارادایم، پاردایم خُرد است. این پارادایم به نقش افراد در ایجاد تغییرات اجتماعی، در زندگی شخصی و اجتماعی اهمیت میدهد. پارادایمهای خُرد به دو دسته تقسیم میشوند: نظریات روانشناسی و نظریات جامعشناسی. پارادایمهای خُرد میگویند اگر در زندگی فرد یا جامعه، تغییر ایجاد شد، علت تغییر را در عامل فردی انضمامی باید جستوجو کرد.»وی ادامه میدهد: «در برابر پارادایمهای خُرد، پارادایمهای کلان قرار دارند که تغییرات اجتماعی را معلول اراده و تجربه زیسته افراد نمیدانند، بلکه معتقدند انسانها بازیگران یک نمایش خیمه شب بازی هستند و از پشت پرده هدایت میشوند و فقط احساس میکنند دارای اراده هستند... نظریات کلان میگویند ما تحت سیطره هستیم. خیلی از باورهای ما دراختیار ما نیست. بسیاری از باورهای ما تحت تأثیر شرایط عمومی اجتماع درحال شکل گیری است. در مورد بسیاری از باورها، به این دلیل که جامعه به من بازخورد مناسب نمی دهد، تشکیک میکنم. نظریههای کلان برای فرد اعتبار و ارزش قائل نیستند و معتقدند ساختارها تأثیرگذار هستند.»وی سپس به نظریات دسته سوم میپردازد: «در میان این دو جریان کلی و غالب در نظریههای جامعهشناسی، که هر کدام دلایلی برای اثبات خود و نقد نظریه مقابل دارند، نظریههای تلفیقی پدید آمدند. این نظریهها سعی کردند از بن بست فرد و ساختار خارج شوند و به یک فضای میانه بروند که تجربه فردی ما هم آن را تأیید میکند... نظریههای تلفیقی تأکیدشان بر این است که فرد و جامعه یا فرد و ساختار، هر دو بر هم تأثیر میگذارند و مجموعهای وجود دارد که در آن کنشگر؛ نه بازیگر اصلی است و نه در برابر ساختارها بیاراده است.»کرمی با اشاره به اینکه یکی از شاخصترین نظریات تلفیقی نظریه «پیر بوردیو» است مینویسد: «نظریه بوردیو از ۱۹۷۰ تا امروز، برای زمان ماست. این نظریه نمیخواهد بگوید همیشه جوامع را این گونه میتوان فهمید، بلکه میگوید یک جهارم آخر قرن بیستم و ابتدای قرن بیست و یکم، افراد درجوامع بر اساس سبک زندگیشان فهمیده میشوند. کلید واژه مهم بوردیو در بحث سبک زندگی، مصرف فرهنگی است.»توصیف، نه تجویز این مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با یادآوری اینکه کار نظریه در جامعهشناسی توصیف و تبیین است، و نه تجویز، تصریح میکند: «مغالطهای که صورت گرفته این است که افراد عمدتا تصورمی کنند نظریه سبک زندگی، نظریه تجویزی است، در حالی که این گونه نیست.»وی ادامه میدهد: «شما برای توصیف جامعه، برای فهم جامعه، برای داشتن یک شناخت عمیق و همه جانبه از جامعه؛ نه شناخت تک ساحتی، باید به سراغ کلید واژه سبک زندگی بروید. به عنوان مثال، هنگامی که به مارکس میگویند چگونه میتوان درک عمیقی از جامعه به دست آورد؟ مارکس پاسخ میدهد هر جامعهای را بر اساس تقسیم بندی به طبقه فرادست و فرودست و درک روابط حاکم بر این دو، میتوان فهمید. آیا مارکس میخواهد بگوید این وضعیت خوب است؟ خیر. فقط میخواهد جوامع را توصیف و تبیین کند. بنابرین کار نظریه، توصیف و اگر خیلی کارآمد باشد، تبیین است. پس تجویز کار نظریه نیست، کار سیاستگذاران فرهنگی اجتماعی است.»اهمیت طبقه متوسط محمدتقی کرمی نقش طبقه متوسط را محوری شمرده و مینویسد: «بر خلاف دوران پیش از سرمایه داری و سرمایه داری اولیه، طبقه متوسط ارزشهای خود را به طبقه فرادست و فرودست تحمیل میکند و آنها تلاش میکنند ارزشهای طبقه متوسط را بگیرند. به عنوان نمونه، افراد پولدار در پی این هستند که تحصیلات بالایی هم داشته باشند. تحصیلات اکادمیک داشتن، ارزش طبقه متوسط است. فردی که به این ارزش احتیاج ندارد هم تلاش می کند آن را به دست آورد، زیرا طبقه متوسط است که ارزشهایشان را به فرادستان و فرودستان تحمیل میکند.»وی میافزاید: «در سبک زندگی، نگاه به طبقه متوسط بسیار مهم است. طبقه متوسط راهبر اجتماعی هستند و در آینده هر مسیر را طی کنند، جامعه ما همان مسیر را دنبال خواهد کرد، به دو دلیل: ۱ـ جمعیت آنها زیاد است. ۲ ـ تأثیرگذار هستند و ارزشهایشان غالب است.»مواجهه با سبک زندگیاین پژوهشگر جامعهشناسی پس از اشاره به اینکه جامعه ما سه بازیگر اصلی (اسلام، ایرانیت و مدرنیته) دارد مینویسد: «هم باورهای جامعه مدرن در ذهن ما آمده است و هم تکنولوژی سر تا سر زندگی ما را فراگرفته است. در این شرایط، اگر بخواهیم فضای فرهنگی کشورمان را آسیبشناسی کنیم، در بعد مدرنیته که فرهنگ غرب در آن نقش بازی میکند، درگیر سبک زندگی هستیم و از قضا امروزه نقش مدرنیته در زندگی ما ایرانیها، در قیاس با ایرانیت و اسلامیت، روز به روز پررنگتر میشود.»به باور محدتقی کرمی سیاست گذاران فرهنگی ما تحلیل درستی از شرایط ندارند و لذا برخوردشان با عناصر سبک زندگی سطحی است. وی معتقد است: «با توجه به نظریه سبک زندگی، میتوان بسیاری از واقعیتهای فرهنگی جامعه را فهیمد و توضیح داد. آنچه فهم عمیقی از رفتارهای افراد جامعه به ما میدهد، توجه به همین الگوی توصیفی است. بر این اساس، مشکل فرهنگی جامعه ما بیتوجهی به این امر است که برخی از ارکان جامعه در حال بنیاد گذاشتن چیزهایی هستند که مصرف فرهنگی خاصی را (که در نظام ارزش گذاری خود با آن مشکل دارند) از افراد طلب میکنند.»...........................................................*نوشتار فوق الذکر در صفحات ۳۸ تا ۴۱ از شماره ۱۳۴ نشریه «خردنامه همشهری» با عنوان «نظریه سبک زندگی» منتشر شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
برگزاری نشست علمی با عنوان «سبک زندگی در تهران تدوام يا يکدستی»
برگزاری نشست علمی با عنوان سبک زندگی در تهران تدوام يا يکدستی شناسهٔ خبر 2511820 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی با عنوان سبک زندگی در تهران تدوام يا يکدستی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهقاسم پورحسن: «حیات طیبه» با «سبک زندگی» تفاوت بنیادین دارد
گزارش از نشریات قاسم پورحسن حیات طیبه با سبک زندگی تفاوت بنیادین دارد شناسهٔ خبر 2513899 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۴ دین و اندیشه > اندیشمندان استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی گفت لایف استایل کاری با معنویت و دین ندارد حیات طیبه با سبک زندگی تفاوت بنیادین دارمولفههای سبک زندگی فاطمی
سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۴ یک کارشناس مسائل دینی حضرت فاطمه زهرا س را با اشاره به آیه مباهله در قرآن حلقه اتصالی بین رسالت و ولایت برشمرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان حجتالاسلام محمدرضا فؤادیان در سلسله نشستهای گفتمانهای دینی دانشجوییهیچ کس از تذکر در امور فرهنگی بینیاز نیست/ سبک زندگی ما قرآنی نیست
هیچ کس از تذکر در امور فرهنگی بینیاز نیست سبک زندگی ما قرآنی نیست رییس قوه قضاییه با بیان اینکه هیچ کس از تذکر در رابطه با امور فرهنگی بینیاز نیست گفت والاترین انسانها هم در معرض لغزشند لذا ما باید به خودمان تذکر دهیم و از تمام آنچه به تغذیه روح آدمی میانجامد استفاده کنیمالگوی عملی سبک زندگی اسلامی تدوین می شود
الگوی عملی سبک زندگی اسلامی تدوین می شود شناسهٔ خبر 2516317 چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۶ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی همايش علمي پژوهشي سبك زندگي اسلامي با همكاري پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي به منظور تدوین الگو در این زمینه اردیبهشت ۹۴ برگزار مي شود به گزارش خبرنگار مهرمعاون فرهنگی قوه قضاییه تاکید کرد ضرورت آموزش سبک زندگی اسلامی به خانوادهها
معاون فرهنگی قوه قضاییه تاکید کردضرورت آموزش سبک زندگی اسلامی به خانوادههامعاون فرهنگی قوه قضاییه گفت نهادهای متولی امور فرهنگی و آموزشی برای آموزش سبک زندگی اسلامی به خانوادهها تلاش بیشتری داشته باشند به گزارش خبرگزاری فارس از کرج فرهنگسرای شهید آوینی ظهر امروز با حضور مستوهین به پاپ به سبک صهیونیست ها
در عید ضد ایرانی توهین به پاپ به سبک صهیونیست ها جشن پوریم یا عید دلقک ها مراسمی است که یهودیان همه ساله آن را به مناسبت غلبه بر ایرانیان باستان در دوره هخامنشی جشن می گیرند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یک شرکت صهیونیستی اخیرا تبلیغ و فروش سگهای عروسکی با لباس پالازمه نظریه پردازی تبحر در چندین رشته است
نشست نقد آثار رحیمپور ازغدی ۲ لازمه نظریه پردازی تبحر در چندین رشته است شناسهٔ خبر 2512547 جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رحیم پور ازغدی در نشست گفتوگو با اصحاب علوم اجتماعی گفت اگر کسی حرف مهمی را در علومانسانی میخواهد بزند باید در چندینامام جمعه پلدشت: فاطمه(س) الگوی سبک زندگی اسلامی است
امام جمعه پلدشت فاطمه س الگوی سبک زندگی اسلامی استامام جمعه پلدشت با بیان اینکه فاطمه س الگوی سبک زندگی اسلامی است افزود الگوبرداری از سیره این بزرگ بانوی عالم از مهمترین راهکار برای تحکیم بنیان خانواده است به گزارش خبرگزاری فارس از پلدشت حجتالاسلام سید نقی دوزدوزاننماینده مردم تهران در مجلس: سبک زندگی اسلامی نیاز ضروری جامعه است
نماینده مردم تهران در مجلس سبک زندگی اسلامی نیاز ضروری جامعه استنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت سبک زندگی اسلامی از نیازهای ضروری جامعه است که باید با بهرهگیری از سیره اهلبیت ع و شهدا در خانوادهها جاری کرد لاله افتخاری در یادواره 73 شهید منطقه سگزآباد درانتقاد آیت الله جوادی آملی از رواج سبک زندگی غیراسلامی
در درس تفسیر قرآن بیان شد انتقاد آیت الله جوادی آملی از رواج سبک زندگی غیراسلامی شناسهٔ خبر 2510174 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۵۴ استانها > قم قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان ضمن انتقاد از رواج سبک زندگی غیراسلامی در جامعه گفت سبک زندگی ما باید براساس اسلام تنظیم شود به گزارییس قضا: سبک زندگی ما قرآنی نیست |اخبار ایران و جهان
رییس قضا سبک زندگی ما قرآنی نیست رییس قوه قضاییه با بیان اینکه هیچ کس از تذکر در رابطه با امور فرهنگی بینیاز نیست گفت والاترین انسانها هم در معرض لغزشند لذا ما باید به خودمان تذکر دهیم و از تمام آنچه به تغذیه روح آدمی میانجامد استفاده کنیم کد خبر ۴۷۹۷۳۷ تاریخ انتشار ۱۰- صدیقی:سبک زندگی اسلامی باید بر اساس سیره پیامبر (ص) ترسیم شود
صدیقی سبک زندگی اسلامی باید بر اساس سیره پیامبر ص ترسیم شود مشهد - ایرنا - امام جمعه موقت تهران توسعه مبانی دینی در جامعه را ضروری دانست و گفت سبک زندگی اسلامی باید بر اساس سیره پیامبر اکرم ص ترسیم شود حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی عصر دوشنبه در مدرسه عالی برادران مشهد- سبک زندگی اسلامی باید بر اساس سیره پیامبر اکرم (ص) ترسیم شود
امام جمعه موقت تهران سبک زندگی اسلامی باید بر اساس سیره پیامبر اکرم ص ترسیم شود مشهد - ایرنا - امام جمعه موقت تهران توسعه مبانی دینی در جامعه را ضروری دانست و گفت سبک زندگی اسلامی باید بر اساس سیره پیامبر اکرم ص ترسیم شود حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی عصر دوشنبه در مدرفضاهای فرهنگی مکانی برای ترویج سبک زندگی باشند
در افتتاح فرهنگسرای شهید آوینی مطرح شد فضاهای فرهنگی مکانی برای ترویج سبک زندگی باشند شناسهٔ خبر 2514702 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۰ استانها > البرز کرج- معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت ترویج سبک زندگی در مکان های فرهنگی آموزشی یکی از راه های موثر در پیشگیری از آسیب های اجتماعفراخوان مقاله همایش«دین و نظریه فرهنگی»
فراخوان مقاله همایش دین و نظریه فرهنگی شناسهٔ خبر 2516258 چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها از سوی شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری دیگر مراکز مؤسسات و نهادهای حوزوی و دانشگاهی همایش دین و نظریه فرهنگی در شهر مقدس قم برگزار میشودمعاون استاندار فارس: ترویج سبک زندگی حضرت زهرا (س) بهترین راه مقابله با رشد طلاق است
معاون استاندار فارس ترویج سبک زندگی حضرت زهرا س بهترین راه مقابله با رشد طلاق استمعاون سیاسی امنیتی استاندار فارس گفت برای مقابله با رشد آمار طلاق و ازدواجهای ناموفق در جامعه بهترین راهحل الگوپذیری خانوادهها از سبک زندگی حضرت زهرا س است به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها