محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843766149
فايده انفاق در دنيا
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
تفسير؛
فايده انفاق در دنيا
قرآن طناب آویخته خداوند است که یک طرف آن در دست خداوند است و یک طرف آن در دست انسان.
به گزارش سرويس دين جام نيوز به نقل از شفقنا، حضرت آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 1 تا 11 سوره «فصلت» روز یکشنبه، 24 اسفند ماه، بیان کرد: سوره فصلت از حوامیم سبعه است که در مکه نازل شده است و محتوی کلی آن وحی و قرآن کریم است. قرآن کریم از خدای رحمان و رحیم نازل شده است و بعد به صورت تفصیل آیاتش از هم جدا شده است. بر اساس آنچه در سوره هود آمده است قرآن کریم قبل از اینكه بخواهد نازل شود محکم بود، و بعد از نزولش مفصل شد، آنجا متن بود اینجا شرح است «كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ؛ اين قرآن كتابى است از جانب حكيمى آگاه كه آيات آن حقيقتى واحد دارد و هدف واحدى را دنبال میکند و در عين حال شرح داده شده و به شاخهها و فصلهای گوناگون تقسيم گرديده است.» شرح و تفصل قرآن به این است که حکمتش از موعظه و جدال احسن جدا شد، تفصیلش به این است که قصصش از امثالش جدا شد، اوامر آن از نواهی آن جدا شد، تبشیر از انذار جدا شد و مباحث توحیدی از وحی و نبوت و مباحث وحی و نبوت از معاد جدا شد. بر اساس آنچه در قرآن آمده است اگر در جایی متنی بیان شد جای دیگر شرح داده شد.
وی ادامه داد: قرآن به عنوان جامعالکلم که از جوامع الکلم الهی به حساب میآید و این جوامع الکلم چیزی بود که به پیامبر گرامی اسلام نیز اعطا شده است از همین رو خداوند تفصیل فرعی را به خود پیامبر گرامی (ص) اسلام ارجاع داد و فرمود: «وَکتاب أَنزَلْنَا إِلَيْكَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِم» تو مبین هستی، شارح و تبیین کنندهای اما به اذن ما تبیین میکنی. قرآن مانند کتابها و متون دیگر نیست که شرحش از قبیل قال و اقول باشد و همچنین شرح آن نیز نمیتواند شرح مزجی باشد. شرح قال اقول کاری است که مرحوم علامه نسبت به تجرید مرحوم خواجه کرد که متن آن مربوط به مرحوم خواجه است و شرح آن مربوط به علامه است و آن قال است و علامه نیز اقول میباشد. شرح مزجی نیز مانند کاری است که مرحوم صاحب جواهر انجام داده است یعنی اقوال دیگران را نخست بیان کرده است و در نهایت قول خودش را مطرح کرده است. بنابراین تفسیر علمی نیست که شرح مزجی و قال اقول داشته باشد یعنی مفسر بگوید قال الله و بعد بگوید اقول بلکه تفسیر قرآن از نوع قال قال قال است که همهاش قول خداوند است. بر این اساس در تفسیر قرآن جای این نیست که مفسر بعد از بیان قول خداوند نظر خود را راجع به آن مساله بیان کنند مانند آنچه در کتابهای فقهی اتفاق افتاده است. بنابراین مفسران باید حرف الله را بزنند نه اینکه حرف خودشان را بگویند.
آیتالله جوادی بیان کرد: همان طور که بیان شد قرآن طناب آویخته خداوند است که یک طرف آن در دست خداوند است و یک طرف آن در دست انسان. آن طرفی که در دست خداوند است «علی حکیم» است و آن طرفی که در دست انسان است «عربی مبین» است و اگر کسی قرار است به «علی حکیم» دست یابد حتماً باید «عربی مبین» را بفهمد و از یاد نبرد. آن طرفی که در دست خداوند است باقی است و تغییر پذیر نیست و آن طرفی که در دست انسان است متشابه است چرا که وقتی «عربی مبین» شد و در آن کلمات را پیدا کرد احتمالات به وجود میآید و این احتمالات به همراه خود متشابهات را میآورد.
وی ادامه داد: بنابراین آنچه در دست خداوند است «علی حکیم» است و مرحله اولی است و آنچه در دست انسان است مرحله دوم و مرحله تفسیر را نشان میدهد «كِتَابٌ فُصِّلَتْ آيَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ». قومی که قرار است به علم قیام بکنند قومی هستند که هر سه ضلع معرفتی آنها فعال باشد هم در بخش نقلی فعال باشند هم در بخش نظری و هم در بخش شهودی. در بخش نقلی فعال بودن یعنی اینکه گوش شنوا داشته باشند و گوش خود را به چیزهایی اختصاص دهند که علم نافع است، برابر آنچه حضرت امیر (ع) بیان کرده است «و وقفوا اسماعهم علي العلم النافع لهم» مردان الهی درسی میخوانند که به دردشان بخورد. این کف و پایینترین مرحله است مرحله بعدی فعالیت در بخش عقل نظری است و در نهایت شهود است یعنی جایی که انسان میتواند پرده را کنار بزند و واقعیت هستی را خودش ببیند. انسان زمانی که واقعاً فقر ذاتی خود به خداوند را مشاهده کند یقیناً ارتباطش را با حق میبیند چون ذاتش وابسته به خداوند است و این فقر عرض خارج و ذاتی نیست بلکه این فقر عین هویت انسان است.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: خداوند در ادامه میفرماید اما این قوم نه درس میخوانند و نه اهل شنیدن هستند، نه اهل تعقل هستند و نه به مرحله شهود رسیدند و به عبارتی همه راههای کسب معرفت را بستهاند از همین رو «وَقَالُوا قُلُوبُنَا فِي أَكِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ وَفِي آذَانِنَا وَقْرٌ وَمِنْ بَيْنِنَا وَبَيْنِكَ حِجَابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنَا عَامِلُونَ؛ و به پيامبر گفتند: دلهایمان از آنچه ما را بدان میخوانی در پوششهاست و سخن تو را درك نمیکند، و در گوشهای ما سنگينى است و گفتار تو را نمیشنود، و ميان ما و تو حجابى ستبر است. كه راه تفاهم را از ميان برده است. پس تو بر ضدّ ما بكوش كه ما نيز بر ضدّ تو تلاش خواهيم كرد.» پس هر سه راه برای آنها بسته است و در حقیقت اینها فاقد علوم ثلاثه هستند و اینها خودشان همه این راهها را برای خودشان بستهاند. کافران در پایان به پیامبر گفتند که ما کار خودمان را میکنیم تو هم کار خودت را بکن، یعنی اگر توانستی این کنان قلوب ما را برداری، آن وقر را برداری، بردار اگر توانستی حجاب را برداری، بردار که پیامبر در پاسخ به آنها میفرماید «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ وَاسْتَغْفِرُوهُ وَوَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ؛ ى پيامبر، در پاسخ آنان بگو: جز اين نيست كه من بشرى چون شمايم، با اين تفاوت كه به من وحى میشود كه معبود شما معبودى يگانه است؛ پس در پرتو توحيد، راست قامتان به سوى او روى آوريد و آمرزشِ شرك ورزیها و گناهانتان را از او بخواهيد، كه واى بر حال مشركان!» خدای سبحان به شما فطرت دارد یک لوح نانوشتهای به شما نداد که شما هیچ ندانید، خداوند یک لوح زرینی به شما داد که در آن همه فجور و تقوا را با دست خودش نوشته است اما شما این کتاب و این فطرت را دفن کردید و اگر این کتاب را بیرون بیاورد و به آن توجه کنید آن فطرت همه چیز را به شما میگوید و به خوبی شما را راهنمایی میکنند.
وی اضافه کرد: در ادامه خداوند به این مطلب اشاره میکند که شما نه تنها در خدمت خداوند نیستید بلکه در خدمت خلق خداوند هم نیستید «الَّذِينَ لَا يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ» قرآن کریم وقتی انفاق را بیان میکند به انحاء مختلف آن را تبیین و تشریح میکند در آیه 265 سوره مبارکه بقره به این مطلب در مورد انفاق اشاره میکند که انفاق فقط کمک عاطفی و مالی نیست برای که برای خود افراد هم «تثبتا لانفسهم» میباشد «وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ؛ و مثل کسانی که اموال خويش را برای طلب رضای خدا از روی يقين و، اعتقادانفاق میکنند، مثل بوستانی است بر تپه ای، که بارانی تند، بر آن بارد و دو چندان ميوه دهد، و اگر نه بارانی تند که نرم بارانی بر آن بارد خدا به کارهای شما بيناست» این انفاق در حقیقت ثابت و استوار کردن خود انسان است و مانند این است که انسان پای درخت خودش آب میریزد که در دشواریها و ناهنجاریهای دنیا خم نشود و مشکلی برایش پیش نیایید. پس اینطور نیست که مساله انفاق فقط ثواب اخروی داشته باشد.
۲۵/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
دنیا تشنه معارف الهی است/ وظیفه حوزویان، محققانه سخن گفتن است
آیتالله جوادیآملی دنیا تشنه معارف الهی است وظیفه حوزویان محققانه سخن گفتن است شناسهٔ خبر 2509639 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار طلبه خارجی محصل در موسسه آموزش عالی بنت الهدی گفت وظیفه همه حوزیان این است که محققآیا ماه در آسمان دنیا است یا میان هفت آسمان ؟
پرسمان آیا ماه در آسمان دنیا است یا میان هفت آسمان معنای نور بودن ماه این است که زمین از خودش روشنگر نیست تا سراج نامیده شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص قرآن اینکه چرا در قرآن اشاره شده است که خدا آسمان پائین را به ستارگان آراست اما در جای دیگر ذدختر پیامبر به چه علتی از دنیا رفت؟
دختر پیامبر به چه علتی از دنیا رفت چرا حضرت زهرا که تا شهادت رسول گرامی اسلام عارضه ای نداشت بلافاصله بعد از شهادت حضرت رسول ص به گزارش تاریخ نگاران بین 45 تا 180 روز در بستر بیماری بود در منابع تاریخی آمده است فاطمه سلام الله علیها جوان و شاداب بود تا شهادت رسول گرامیروح انفاق باید جزو ایمان مردم بشود/اصل قضیه دل کندن از تعلقات است
گزیدهای از بیانات مقام معظم رهبری درباره انفاق روح انفاق باید جزو ایمان مردم بشود اصل قضیه دل کندن از تعلقات است شناسهٔ خبر 2512020 پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۷ دین و اندیشه > اندیشمندان یک درس دیگر مسئله سخت گرفتن بر خود و انفاق به دیگران است بسیاری از مردم ما به خودشانلزوم ترویج انفاق علوی در آستانۀ بهار فاطمی
یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۳ آیتالله جوادیآملی در نوشتاری به تبیین چیستی مفهوم و شاخصههای انفاق در اسلام و قرآن کریم پرداخت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن نوشتار این مرجع تقلید به شرح زیر است در آغاز باید اذعان نمود انسان مالک حقیقی چیزی نیستتأمّلی قرآنی بر انفاق از منظر جوادی آملی/ ازدیاد نعمت با انفاق
تأمّلی قرآنی بر انفاق از منظر جوادی آملی ازدیاد نعمت با انفاق شناسهٔ خبر 2519082 دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی درباره لزوم ترویج نیکوکاری و انفاق علوی درآستانۀ فرارسیدن بهار فاطمی بیاناتی فرموده که متن آن در ذیل می آید به گزارش خراهپیمایی اربعین؛ بزرگترین نذر اجتماعی دنیا
یادداشت راهپیمایی اربعین بزرگترین نذر اجتماعی دنیا شناسهٔ خبر 2510111 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی شاید به جرأت بتوان گفت قدرت و نقش سنت نذر را میتوان در میزبانی عراق از زائران اربعین اباعبدالله دید مجله هافینگتون پست در یادداشتیصبح به خیر دنیا [مجموعه عکس-۲]
تصاویری دیدنی از آغاز روز و نشاط صبحگاهی در جهان صبح به خیر دنیا مجموعه عکس-۲ جام جم سرا مجموعهای شگفتانگیز و زیبا از تصاویر عکاسان دنیا انتخاب کرده پیش رویتان گذاشتهایم که از دقایق و یا ساعات اولیه صبح در سرزمینها و کشورهای مختلف حتی از درون سفینهای در فضای کهکشان تصویدانلود سلام دنیا شماره 4 - ماهنامه تخصصی نرم افزار های آزاد/ متن باز
عناوین ماهنامه سلام دنیا شماره 4 معرفی - محرمانه بودن اطلاعات دستگاههای اندرویدی را حفظ کنید- معرفی کتاب- برترین افزونههای فایرفاکس معرفی شد- اعجاز ویالسی- انتقال اشیا روی اینترنت- به دادههای خود معنا دهید- نگاهی به نرمافزارهای مدیریت آموزش- مالک و حافظ اطلاعات خود باشید گزدانلود Dragons World - بازی موبایل دنیای اژدها
خود را برای یک بازی سرگرم کننده با گیم پلی ای فانتزی آماده کنید این بازی در گوگل پلی توانسه است امتیاز بالایی کسب کند و مورد استقبال قرار گیرد در این بازی سرگرم کننده وارد دنیای اژدها ها شوید و به پرورش اژدها و مراقبت از ان ها بپردازید باید از بچه اژدها ها مراقبت کنید و آن ها- دنیای اقتصاد در یک نگاه
دنیای اقتصاد در یک نگاه تهران- ایرن- روزنامه دنیای اقتصاد خبرهای مقصد وام های بانکی و موج ضد اسراییلی در جامعه آمریکا را در صفحه نخست شماره روز چهارشنبه برجسته کرد این روزنامه در تیتر یک به عنوان مقصد وام های بانکی پرداخت و نوشت یافته های یک پژوهش با بهره گیری از 11 مولفه مدنیای حشرات
در این مستند کوتاه شاهد گوشه هایی از زندگی حشرات خواهیم بود منبع شبکه نسیم دانلود لینک را کپی کنید دانلودپنج شنبه 14 اسفند 1393 09 00یونان پنجمین کشور فقیر دنیاست |اخبار ایران و جهان
یونان پنجمین کشور فقیر دنیاست نتایج تحقیقات بلومبرگ نشان می دهد که کشور اروپایی یونان به علت ادامه سیاست ریاضت اقتصادی طی 5 سال گدشته به پنجمین کشور فقیر دنیا تبدل شده است کد خبر ۴۸۰۹۷۵ تاریخ انتشار ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷ ۰۵ - 05 March 2015 نتایج تحقیقات بلومبرگ نشان می دهد که کشویونان پنجمین کشور فقیر دنیاست
یونان پنجمین کشور فقیر دنیاست نتایج تحقیقات بلومبرگ نشان می دهد که کشور اروپایی یونان به علت ادامه سیاست ریاضت اقتصادی طی 5 سال گدشته به پنجمین کشور فقیر دنیا تبدل شده است آفتاب به گزارش ایرنا رسانه های خبری یونان اعلام کردند که در تحقیقات بلومبرگ در زمینه مشکلات مالی کشور هاگزارش ایسنا از هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا/ دنیا به کام سرخها
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸ ۳۳ پرسپولیس و تراکتورسازی دو تیم سرخپوش فوتبال ایران هفته دوم لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا را با پیروزی برابر حریفانی از ازبکستان و امارات پشت سر گذاشتند به گزارش ایسنا هفته دوم لیگ قهرمانان برای تیمهای ایرانی خوشیمن بود و هر چهار نماینده ایران دربهترین شهرهای توریستی دنیا + عکس
مکان های تفریحی جهان بهترین شهرهای توریستی دنیا عکس میل به سفر از گذشته در انسان وجود داشته اما اینکه کجا برای تفریح و گشت و گذار انتخاب شود از روز اول در کنار میل به سفر دغدغه ای بزرگ بوده است به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران میل به سفر از گذشته در انسان وجود داشتهگزارش از هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا/ دنیا به کام سرخها
گزارش از هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا دنیا به کام سرخها پرسپولیس و تراکتورسازی دو تیم سرخپوش فوتبال ایران هفته دوم لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا را با پیروزی برابر حریفانی از ازبکستان و امارات پشت سر گذاشتند به گزارش نامه نیوز هفته دوم لیگ قهرمانان برای تیمهای ایرانی خوشیمن ب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها