محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842103594
لزوم ترویج انفاق علوی در آستانۀ بهار فاطمی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
آیتالله جوادیآملی در نوشتاری به تبیین چیستی مفهوم و شاخصههای انفاق در اسلام و قرآن کریم پرداخت. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن نوشتار این مرجع تقلید به شرح زیر است: «در آغاز باید اذعان نمود انسان مالک حقیقی چیزی نیست، بلکه نماینده مالک حقیقی است و باید مطابق فرمان او در مال خود تصرف کند: (وانفقوا مما جعلکم مستخلفین فیه)1 و اگر کسی بگوید: من با کوشش خود مال فراهم کردهام، گفتار او همان منطق باطل قارونی است که میگفت: (انما اوتیته علی علم عندی).2 لذا وجه مناسبت آن است که انفاق، نسبتی به خداوند بی نیاز دارد و نسبتی به مخلوق محتاج. اینچنین است که خداوند در قران کریم فرمود:«مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ»3 حکایت کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق میکنند همچون حکایت دانهای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشهای صد دانه باشد تا به هفتصد برابر برسد» و در فراز دوم این آیه بیان شده است «وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ4؛ و خداوند برای هر که بخواهد آن را دو چندان میکند» که البته این یضاعف یا به معنای چند برابر است یا همان دو چندان است که این دو چندان 700 است که میشود 1400 و در فراز پایانی این آیه است «وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ5؛ و خداوند را بخششی گسترده است و میداند چه کسی درخورِ بخشش است» که هیچ کس اندازه آن را به غیر از خداوند نمیداند. شاخصههای انفاق مطلوب در اسلام 1. اجتناب از افراط و تفریط در انفاق از جمله (و مما رزقناهم ینفقون6) میتوان به این نکته رهنمون شد که اولا، پرهیزکاران بخشی از روزی خود را انفاق میکنند، نه همه آن را، و این تعدیل و پرهیز از افراط و تفریط دستور قرآن کریم درباره مقدار انفاق است: (و لا تجعل یدک مغلوله الی عنقک و لا تبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا).7 2. انفاق؛ روزی خداوند ثانیا، باید آنچه را انفاق میکنند روزی خدا بدانند، نه مال خود (رزقنا) و این بینش توحیدی را قرآن کریم به انسانها میدهد: (و ما بکم من نعمه فمن الله8)، (واتوهم من مال الله الذین اتیکم)9. 3. انفاق از طیبات انفاق باید از مال حلال باشد؛ چون مال حرام رزق الله نیست، بلکه مبغوض خداست. از این رو قرآن کریم میفرماید از طیبات انفاق کنید: (انفقوا من طیبات ما کسبتم)10 گرچه اصل مال روزی خداست، ولی مال حلال هر کس روزی خاص اوست و خداوند دستور انفاق از رزق خاص انفاق کننده داده است. 4. اکرام فقیر؛ مهمترین شاخصه در انفاق هدف از انفاق به فقیر اطعام نیست اکرام است؛ لذا به انفاق سری توصیه شده است، زمانی اکرام در انفاق محقق میشود که کسی نفهمد حتی کسی که انفاق را دریافت میکند؛ به همین علت است که در روایات آمده به نحوی انفاق کنید که اگر با دست راست انفاق کردید دست چپ با خبر نشود، مقصود از دست چپ و راست این است که نه تنها دیگران نفهمند خود گیرنده هم نفهمد. 5. انفاق تشویقی و اعلان علنی گاهی انفاقها باید برای تشویق مردم آشکارا باشد. انسان گاهی برای کار خیری مانند ساختن مسجد، حسینیه و بیمارستان دعوت میشود در این کارهای خیر اگر علنی انفاق شود دو ثواب مستحق فرد است یک ثواب کار خیر و انفاقی است که انجام داده است و ثواب دیگر از آن جهت است که دیگران را برای انجام این کار خیر تشویق کرده است. 6. انفاق مقولهای عام و فراگیر بدیهی است انفاق نباید محدود به مال باشد، بلکه علم، عقل، قدرت، جاه و جان نیز مورد انفاق است؛ زیرا همه اینها از مصادیق رزق الهی است که به بنده خود عطا کرده است، و از این رو خداوند در بخشی از آیه سوم از سورۀ بقره فرمود: (مما رزقناهم) و نفرمود: من اموالهم. بنابراین، متقین نه تنها از مال، که از هر چه خدای رزاق روزیشان کرده انفاق میکنند و چنین انفاقی است که زمینه بهره گیری از هدایت قرآنی را فراهم میسازد. 7. استمرار و تداوم؛ شرط بنیادین انفاق مطلوب بر مبنای آیه شریفه «و الذین إذا أنفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما»11 باید گفت: معنی آیه شریفه این نیست که اگر بخواهند انفاق کنند چنین میکنند، بلکه به این معنی است که همیشه انفاق میکنند و صفات انفاقشان این گونه است که افراط و تفریط ندارد و منزه از اسراف و تقتیر است؛ یعنی در هسته مرکزی عدل زندگی میکنند. انفاق هم به عنوان نمونهای از این زندگی مطرح میشود و همه زندگی عباد الرحمان بر اساس عدل که از بهترین فضائل اخلاقی و انسانی است بنا شده است. آثار بی بدیل انفاق 1. تحکیم ارتباط با خداوند انفاق در مرحله اول مایه تحکیم ارتباط بندگان با خداست و در مرحله بعد و در پرتو توجه به خدا، در تحکیم پیوند با یکدیگر موثر است، و تحقق این مهم در صورتی در تحکیم پیوند مردمی اولا و ایجاد تقرب الهی ثانیا، سودمند است که تنها برای ابتغاء وجه الله باشد، یعنی سهم، حقیقی در انفاق مالی برای پیوند با خداست، گرچه در برخی موارد، انتفاع جامعه نیز مطرح است. 2. انفاق موجب فزونی نعمت واژه انفاق در قرآن کریم درباره اعطای الهی نیز به کار رفته است: و معلوم است که انفاق الهی مایه کاهش ملک و ملک او نیست، بلکه انفاق او زمینه افزونی نعمت وجود و کرم بیشتر او میگردد: (لئن شکرتم لازیدنکم)12، (ولا تزیده کثره العطاء الا جودا وکرما)13. بنابراین، در این گونه موارد سخن از زوال و نابودی متاع مورد انفاق نیست، در نتیجه باید گفت: در کاربرد قرآنی انفاق، چنین معنایی لحاظ نشده است، بلکه هم در موارد زوال و هم در موارد افزونی و هم در موارد یکسان بودن به کار رفته است. 3. انفاق توأم با تکریم موجب ازدیاد نعمت و فضل بی شک انفاق مال اگر با حسن فعلی و فاعلی همراه باشد، یعنی هم مال حلال باشد و هم اعطای آن از سر اخلاص و بر پایه احترام و تکریم انجام گیرد، نه ترحم و تحقیر، با زوال و نابودی همراه نیست و نه تنها خداوند از فضل خود چیزی را جایگزین آن میکند: (و ما انفقتم من شی ء فهو یخلفه14)، بلکه آن را مضاعف میکند: (مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله مائه حبه والله یضاعف لمن یشاء والله واسع علیم)15 و بدین جهت، اهل تقوا انفاق را غنیمت و کافران آن را غرامت و خسارت میشمارند: (و من الاعراب من یتخذ ما ینفق مغرما16).در برخی از نصوص روایی برای ترغیب به انفاق چنین آمده است: من ایقن بالخلف، جاد العطیه17. 4. انفاق، راه درمان بخل مسئله انفاق را از آن جهت که به حسب ظاهر، کمبود و نقص است، قرآن کریم تحلیل میکند که این نقص صوری، ازدیاد معنوی را در بر دارد. گرچه انفاق به حسب ظاهر از دست دادنِ مال است؛ اما این مالی که مورد انفاق شد، مانند همان آبی که از نهر گرفته بشود، فوراً آنجا را خدای سبحان پر میکند و انسان از آن جهت که طبعاً به دنیا علاقهمند است، مال را که وسیله معیشت میداند دوست دارد و طبعاً انسان، بخیل و ممسک است و اگر خزاین عالَم طبیعت را هم به انسان بدهند، این سعی میکند که این خزاین را به خود اختصاص بدهد. قرآن کریم چون شفای بیماریهای درونی است، اوّل دردها را بازگو میکند، سپس راه شفا و درمان را هم تشریح میکند؛ به انسان میگوید «تو مریضی»، زیرا طبعاً مُمْسک و بخیلی و این بخل و امساک، مرض است. و این قرآن که شفای بیماریهاست، راه درمان انسان را از این بیماریِ درونی هم بیان میکند، چون قرآن مدّعی است که تمام اوصاف نفسانی را درمان میکند و معتقد است انسان طبعاً بخیل است و این بخل هم مرض است، آنگاه راه درمان را هم بیان میکند تا انسان در اثر تقوای مالی بشود سالم از مرض. امّا اینکه انسان طبعاً مُمْسِک است و مالدوست، در سوره «اسراء» آیه 100 اینچنین فرمود: ﴿قُل لَوْ أَنتُمْ تَمْلِکُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّی إِذاً لأَمْسَکْتُمْ﴾؛ اگر همه خزاین رحمت حق را شما میداشتید، در اثر آن بخل و امساکی که دارید، سعی میکردید به کسی ندهید-خواه رحمتهای معنوی، خواه رحمتهای مادّی- اگر شما خزاین رحمت حق را میداشتید هر آینه امساک و بخل میورزیدید، چرا؟، ﴿خَشْیَةَ الأَنفَاقِ﴾؛ میترسیدید تمام بشود. لذا خداوند در سوره «اسراء» فرمود: «انسان مریض است؛ انسانی که طبعش اینچنین است، این مریض است» و برای اینکه این مرض را درمان کند میفرماید: آنچه در اختیار انسان است، خواه جان و خواه مال و خواه علم و سایر کمالات که قابل انفاق است، این از یک طرف مالِ خود او نبود و خدای سبحان به او داد (این در آغازِ کار)، در پایان کار هم برای انسان ابدی نیست، از انسان میگیرند -چه بخواهد، چه نخواهد- بین آن آغاز و این انجام هم انسان مالک نیست، بلکه نماینده مالک است؛ مستخلَف است. پی نوشتها: 1 سورۀ حدید، آیۀ7. 2 سورۀ قصص،آیۀ78. 3 سورۀ بقره، آیۀ 61 4 همان 5 همان 6 سورۀ بقره آیۀ 3. 7 سورۀ اسراء؛ آیۀ 29. 8 سوره نحل، آیه 53. 9 سوره نور، آیه 33. 10 سوره بقره، آیه 267. 11 سورۀ فرقان، آیۀ 67. 12 سورۀ ابراهیم آیۀ 7. 13 مفاتیح الجنان، دعای افتتاح 14 سورة سبأ | آیة : 39 . 15 سورۀ بقره، آیۀ 61 16 سوره توبه، آیه 98.. 17 نهج البلاغه، حکمت 138 منبع: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]
صفحات پیشنهادی
بیانیه آیتالله علویگرگانی بهمناسبت پاسداشت ایام فاطمیه
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۵ آیتالله علویگرگانی در بیانیهای به مناسبت پاسداشت ایام فاطمیه گفت بنده شک ندارم که عاشقان کوی آن خانم توسل به ذیل دامان پاک آن حضرت را مقدمهای برای آغاز سال جدید و برکت و فرج در این سال قرار خواهند داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایتوصیه آیت الله علوی گرگانی به مناسبت ایام فاطمیه
تقارن عید نوروز با ایام فاطمیه توصیه آیت الله علوی گرگانی به مناسبت ایام فاطمیه مبادا به بهانه برگزاری عید و مراسم خاص از حضرت زهرا س غفلت کرده و مجالس ذکر و یاد آن بانو با سردی برگزار شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله علویگرگانی به مناسبت پاسداشت ایاامسال بهار فاطمی ست!
امسال بهار فاطمی ست کوتاه بگویم فاطمه اسوه ای است برای همه ما حتی امامان براین جمله نورانی امام عصر عج نیک بنگرید و فی ابنة رسول الله اسوة حسنة و دختر رسول خدا برای من الگوی نیکویی است فصل بهار و رویش دوباره نوید بخش زندگی و نشاط و طراوت است نوروز از جمله اوقاتی است کهبا توجه به ایام فاطمیه، ملزومات رفتاری مردم در نوروز امسال چیست؟
بحث و نظر با توجه به ایام فاطمیه ملزومات رفتاری مردم در نوروز امسال چیست آیا عید نوروز با ایام عزاداری قابل جمع هستند و یا اینکه قابل جمع نیستند و راه حفظ هر یک از این دو بی تفاوتی نسبت به دیگری است به گزارش سرویس دینی جام نیوز هر کدام از کشورهای مختلف درئیس شورای اداری چاروسا: لزوم حفظ حرمت ایام فاطمیه(س) در برنامههای استقبال از بهار
رئیس شورای اداری چاروسا لزوم حفظ حرمت ایام فاطمیه س در برنامههای استقبال از بهاررئیس شورای اداری چاروسا گفت لزوم حفظ حرمت ایام فاطمیه س در برنامههای استقبال از بهار است به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا سیدرضا غلامی عصر امروز در نشست شئونات فرهنگی و ایام دهه فاطمیه اظهارسفره های هفت سین «فاطمی» شود/ لزوم ترویج سبک زندگی حضرت زهرا(س)
حجت الاسلام مهدوی امین سفره های هفت سین فاطمی شود لزوم ترویج سبک زندگی حضرت زهرا س شناسهٔ خبر 2512883 شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۵ استانها > لرستان خرم آباد - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان با اشاره به اینکه بسیاری از آئین های نوروزی با ایام فاطمیه منافاتی ندارد گفت بسیره فاطمی در جامعه مغفول مانده است
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۷ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت متأسفانه سیره و منش فاطمی در جامعه به خوبی رعایت نمیشود علی گرجی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری بصیرت بینظیر حضرت زهرا س را ویژگی برجسته اآغاز بهار فاطمي با اجراي سراسري طرح «خط سفيد»
۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰ ۴۱ق ظ معاون شهردار تهران اعلام کرد آغاز بهار فاطمي با اجراي سراسري طرح خط سفيد معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران از اجراي مجموعه برنامههاي مديريت شهري به مناسبت استقبال از بهار تحت عنوان بهار فاطمي خبر داد و گفت اين برنامهها در مجموعه حمل و نقل و تمقام معظم رهبری سهم بسیار بالایی در ترویج قرآن داشته و دارند
ناطقنوری در دوازدهمین همایش بینالمللی بانوان قرآنپژوه مقام معظم رهبری سهم بسیار بالایی در ترویج قرآن داشته و دارند شناسهٔ خبر 2516968 پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی ناطقنوری در همایش بینالمللی بانوان قرآن پژوه گفت مقام معظم رهبری سهم بسیالزوم ترویج فرهنگ ازدواج آسان در خانوادهها
حجتالاسلام قرائتی تأکید کرد لزوم ترویج فرهنگ ازدواج آسان در خانوادهها رئیس ستاد اقامه نماز کشور بر لزوم ترویج فرهنگ ازدواج آسان توسط خانوادهها تأکید کرد به گزارش فرهنگ نیوز حجتالاسلام محسن قرائتی عصر امروز در جمع کارکنان پالایشگاه جم اظهار داشت نماز اول وقت یک موهبت اآیتالله یوسفیغروی در نشست نقد دانشنامه فاطمی/4 لزوم جامعیت پاسخگویی به شبهات در دانشنامه فاطمی
آیتالله یوسفیغروی در نشست نقد دانشنامه فاطمی 4لزوم جامعیت پاسخگویی به شبهات در دانشنامه فاطمییک پژوهشگر تاریخ گفت شبهاتی که در زمان حضرت زهرا س وجود داشته برای ارائه و پاسخ در این اثر مورد اجماع قرار گرفت منتها نکته اینجا است که بسیاری از پاسخها به جامعیت نمیرسد بنابراینلزوم پرهیز از هرگونه اقدام تفرقهآمیز در عزاداریها
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۶ آیتالله مکارمشیرازی مقام حضرت فاطمه زهرا س را غیرقابل توصیف خواند و بر لزوم پرهیز از هرگونه اقدام تفرقهآمیز در عزاداریهای ایام فاطمیه تاکید کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود باقلم دانشنامه فاطمی دوگونه است و با هم همخوانی ندارد
آیت الله مصطفی محقق داماد در نشست نقد دانشنامه فاطمی قلم دانشنامه فاطمی دوگونه است و با هم همخوانی ندارد شناسهٔ خبر 2513617 یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها محقق داماد قلم این دانشنامه دو گونه دیده می شود و با دقت در آن مشخص می شود برخی مولفانویژه برنامههای بهار فاطمی در باغ موزه قصر
ویژه برنامههای بهار فاطمی در باغ موزه قصرباغ موزه قصر با ویژه برنامه های مختلف فرهنگی و هنری به استقبال نوروز یک هزارو سیصد و نود و چهار و بهار فاطمی می رود به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا سعیدی مدیر باغ موزه قصر در اعلام برنامههای این ایام اظهار داشت این برنامههامنطقه 22 با فرا رسیدن بهار فاطمی گلباران می شود
منطقه 22 با فرا رسیدن بهار فاطمی گلباران می شود شهردار منطقه 22 گفت قطب تفریحی گردشگری تهران با فرا رسیدن سال جدید و بهار فاطمی شاهد شکوفایی صدها هزار گل بهاری خواهد بود قاسم مولایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن بهارایام فاطمیه چه روزهایی است؟
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۴ معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت منطق ما در عزاداری برای اهل بیت ع باید نظرات مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب باشد و نظر آنها باید برای تمام افراد جامعه ملاک در عزاداریها قرار گیرد حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد موسویهوایی درترويج اعتدالگرايی از عوامل مقابله با افراطگرايی دينی است
ششمين دور گفتگوی دينی اسلام و مسيحيت ارمنی در بيروت ۱ ترويج اعتدالگرايی از عوامل مقابله با افراطگرايی دينی است شناسهٔ خبر 2511171 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ششمين دور از گفتگوهای ديني اسلام و مسيحيت ارم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها