تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820384155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثبات دین مانع دارا بودن قوانین متغیر به تناسب نیازها نیست -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شاکرین:
ثبات دین مانع دارا بودن قوانین متغیر به تناسب نیازها نیست

شاکرین


شناسهٔ خبر: 2471688 پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

حمیدرضا شاکرین گفت: ثبات دین مانع دارا بودن پاره‌ای قوانین متغیر به تناسب نیازهای تحول‌پذیر عصری نیست، گفت: دین اسلام نه تحجّرگرايى و ايستايى مطلق را برمی‌تابد، نه تجددگرايى افراطى را. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی حکمت در ابتدای این نشست ضمن تبیین مبانی دین شناختی الگوی اسلامی پیشرفت با بیان اینکه مبانی دین‌شناختی تعیین‌کنندة درجۀ اعتبار، توانایی و ظرفیت دین الهی برای پیشرفت و تمدن‌سازی است، گفت: دین در تعریف اندیشمندان مسلمان، مجموعة عقاید و دستورهاى عملى و اخلاقى نازل شده از طرف خداوند براى هدایت و سعادت انسان در دو جهان است.وی افزود: این تعریف كه تنها بر دین حق الهی منطبق است، نگاهی چند وجهی به دین دارد و مستلزم دارا بودن قوانينى برای زندگی این جهانی و فرا این‌جهانی است.شاکرین اظهارداشت: در تبیین خداگرا، منشأ دين، اراده و مشیت تشریعی و تکوینی الهی است و این نشانگر تلائم و سازگاری کامل آن دو و فراعصری و فراتاریخی بودن دین و مرجعیت بی‌بدیل آن در الگوی پیشرفت است. واقع‌گرایی دینی بر خلاف الحادگرایی و شکاکیت دینی بر واقعیت عینی حقایق دینی مانند وجود خدا و... تاکید می‌کند و برخلاف ایمان‌گرایان این حقایق را قابل اثبات عقلی می‌داند. صلاحیت معرفتی دین به عنوان تکیه‌گاهی مطمئن برای الگوی پیشرفت مبتنی بر این دیدگاه است.عضو هیئت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: سرشتی بودن دین‌گرایی انسان، اشتمال دین بر آموزه‌هاى فراعقلى، بهنگام و آسان‌ياب‌سازى حقايق دشوار و ديرياب و كاركردهاى بی‌بدیل آن در حوزة حیات فردی و اجتماعی انسان، دین و ایمان دینی را امری لازم و اجتناب ناپذیر می‌سازد و بر پیوند گسست ‌ناپذیر دین و الگوی پیشرفت تاکید نموده و نشانگر جهان‌شمولی الگوی دینی پیشرفت است.دکتر شاکرین در پایان با اشاره به اینکه ثبات دین مانع دارا بودن پاره‌ای قوانین متغیر به تناسب نیازهای تحول‌پذیر عصری نیست، تصریح داشت: دین اسلام نه تحجّرگرايى و ايستايى مطلق را برمی‌تابد، نه تجددگرايى افراطى را، بلكه متناسب با نیازهای حقیقی انسان به امور ثابت و متغير می‌پردازد. لاجرم در الگوی دینی پیشرفت باید با دقت، نیازهای ثابت و متغیر را مورد شناسایی قرار داد و احکام ثابت و متغیر ناظر به آنها را در جای مناسب خود به کارگرفت.در ادامه این نشست حجج اسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی و ابوالفضل ساجدی طی سخنانی به طور جداگانه به نقد نظریه حجت الاسلام شاکرین پرداختند.گفتنی است دبیری علمی این نشست بر عهده حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی حکمت بود.این نشست علمی صبح روز سه شنبه 30 دی ماه 93 از ساعت 10 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن