تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835765052
بعد از بهشت و جهنم چه می شود؟!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
بعد از بهشت و جهنم چه می شود؟! پس از ورود به بهشت و جهنم، آخر کار انسان کجاست؟ آیا در یک جا ماندن انسانی که میل به بینهایت دارد، تکراری نمیشود و دیگر آن که آیا ممکن است که یک جهنمی، اهل بهشت شود؟
آخر کار انسان کجاست؟
اگر نگاه به آن عالَم نیز نگاه مادی و فیزیکی باشد، قطعاً این سۆال پیش میآید که آخرش کجاست؟ یا آخر کار انسان کجاست؟ چرا که عالم ماده محدود است و به بیان امیرالمۆمنین علیهالسلام: «هر محدودی قابل شمارش است»؛ چنان چه برای طبیعت آخری بیان شده است، چه در علوم قرآنی و چه در علوم تجربی. اما اگر نگاه عاقلانه، حکیمانه و غیر مادی، یعنی معنوی باشد، آخری ندارد، چنان چه هیچ یک از امور غیر مادی آخر ندارند.انسان میتواند با استناد به آیات قرآن کریم و یا تجربیات عملی بگوید که آخر خورشید خاموش شدن است و یا آخر زمین متلاشی شدن در فضاست، اما در معنویات چنین نمیباشد؛ آخر علم کجاست؟ آخر زیبایی کجاست؟ آخر قدرت کجاست؟ آخر ثروت و غنا کجاست و ...؟بدیهی است که حدّی ندارند، چرا که اینها همه کمالات هستند و تجلی آن هستی محض. «کمال حقیقی» همان الله جلّ جلاله میباشد که محدود به حدّی نیست. لذا سیر تکاملی بشر نیز چون «انّا الیه راجعون» است، حدّی ندارد که بدان متوقف شده و بگوید این آخرش است. هر چه رشد کند، هر چه بیشتر وجودش تجلی کمالات گردد، باز به پایان یا آخر نمیرسد. چنان چه هیچ کس نمیتواند در این عالم (یا حتی عالم دیگر) به آخر علم یا ثروت و غنا برسد و اگر تمامی علوم و سرمایهها را نیز یک جا جمع کنند و به کسی بدهند، باز هم جای بیشتر شدن دارد و آخرش نیست. پس فرض آخر و پایان، یک خطای تصور ذهنی است و نه یک ضرورت عقلی. آیا یک جا ماندن بیمیلی (زدگی) نمیآورد؟
البته که یک جا ماندن، بیمیلی و زدگی میآورد. آن هم برای انسانی که به قول شما، میل به بینهایت دارد. اما دقت شود که یک جا ماندن یعنی «سکون»، که عاقبت موجب فساد نیز میشود (همان دلزدگی خود نوعی فساد در شوق است)، اما در بهشت سکونی نیست که خستگی و دلزدگی بیاورد، بلکه «ثبات» است و معنای این دو خیلی با هم فرق دارد.انسان از این که مثلاً ده ساعت روی یک صندلی بنشیند و به یک منظره نگاه کند، خسته و دلزده میشود، اما هیچگاه از ثبات وجودی خود یا ثبات عقل و ایمانی خود، خسته و دلزده نمیشود.متأسفانه، اغلب ما مردم (مسلمان یا اهل کتاب و معتقد به بهشت و جهنم)، نه جهنم را درست شناختهایم و نه بهشت را؛ لذا گمان میکنیم که بهشت یعنی کاخی در وسط یک جنگل سبز و مملو از انواع و اقسام خوردنیها، نوشیدنیها، لباسها و تجویزها و سایر لذاتی که برای بدن بهشتی است.شباهتهایی بین این عالم و آن عالم هست و البته تفاوتهایی هم وجود دارد. اما همین شباهتها سبب میشود تا شناخت و درک عالم دیگر برای ما در این عالم، ممکن و میسر گردد؛ چه زیبا سرود میرفندرسکی:چرخ با این اختران، نقض و خوش و زیباستی صورتی در زیر دارد، آن چه در بالاستی
صورت زیرین اگر با نردبان معرفت بر رود بالا همان با اصل خود یکتاستی در این عالم انسان هم لذت مادی دارد و هم لذت معنوی، این دو از هم جدا هستند، هر چند که در امتداد یک دیگر باشند و یا در یک دیگر تأثیر بگذارند. به عنوان مثال: تناول یک غذای خوب و خوش مزّه، بسیار لذت (مادی) دارد، اما به هیچ وجه با لذت «لقای محبوب»، هم سنخ و قابل قیاس نیست، و اگر آن غذای خوب در کنار یار میل شود، لذتش چند برابر شده و دیگر قابل توصیف نمیباشد.بهشت نیز همینطور است. لذت اکله، اشربه، حور و قصور یک لذت است، اما لذت لقاء الله، وصال محبوب و قرار گرفتن در «عند ملیک مقتدر»، یک لذت دیگر است.دقت شود که نعمات بهشتی، سفرهی محبوب است برای عاشق از سفر رسیده، نه این که هدف و مقصود و محبوب همان باشد.پس، بهشت یک جا ماندن، یک جا ساکن شدن، مدتی طویل خوردن و آشامیدن و تزویج نیست که دلزدگی بیاورد، بلکه ثباتِ بدون تزلزل، بدون دغدغه، بدون خطر، بدون احتمالات و ...، در مسیر رشد و کمال همیشگی است که بسیار لذت بخش، شورآفرین و شوقآور میباشد و این سیرِ کمالی، پایانی ندارد.
بهشتآیا جهنمی، اهل بهشت میشود؟
هم بهشت طبقات و درجات دارد و هم جهنم. اما تفاوت سیر در این طبقات و درجات در این است که کسی که وارد بهشت شد، هیچگاه از آن اخراج یا خارج نمیشود، اما دلیلی نیست که هیچ کس در هیچ شرایطی از جهنم خارج نگردد.بدیهی است که انسان دارای باورهای اعتقادی و نیز رفتارهای عملی میباشد. پس هر کدام ثواب یا عقاب مخصوص خود را دارند. از این رو کسانی که در زندگی دنیوی اعتقادی به پروردگار عالم، مبدأ و معاد، نبوت و ولایت نداشتند، در این دنیا سیر قهقرایی طی کردهاند و خداوند متعال برای آنان «خلود = جاودانگی» در جهنم را وعید داده است، اما اگر کسانی اعتقادات درستی داشتهاند، ولی در عمل درگیر گناهانی شده بودهاند که هر چند آنها را به کفر نکشانده است، اما با عذابهای مرگ، قبر، برزخ پاک نشده و یا قابل شفاعت نیز نگردیدهاند چه؟ از یک سو به خاطر اعتقاداتشان لایق بهشت میباشند و از سوی دیگر به خاطر کردارشان لایق جهنم میگردند.مرحوم علامه حلّی، برای خروج مۆمنین گناهکار جهنمی و ورودشان به بهشت دو دلیل اقامه مینماید:1. انسانی که هم ایمان و عمل صالح دارد و هم گناه، به خاطر ایمان و عمل خویش مستحق پاداش است و به خاطر انجام گناهش مستحق عذاب است و در نتیجه اگر اول وارد بهشت شود برای دریافت پاداش اعمال و بعد جهنم رود درست نیست.به اتفاق مسلمین کسی از بهشت آخرتی خارج نمیشود و اگر برعکس شود که اول جهنم رود و بعد از مدتی وارد بهشت شود این مشکلی ندارد و مورد نظر ما میباشد، صورت سوم این است که عذاب و پاداش با هم باشند که این امکان ندارد و محال است، تنها راه همان راه دوم است.2. دلیل دوم این است که بر خداوند قبیح است که بنده خود را به خاطر یک خطا و یا چند خطا که از او سر زده، با این که ایمان و عمل صالح دارد برای همیشه در جهنم نگهدارد و با کسی که در تمام عمر مشرک و کافر بوده است یکجا عذاب نماید و امر قبیح و زشت نسبت به خداوند محال است و از او صادر نمیشود.(کشف المراد، همان، ص 414).در نتیجه ممکن است اگر شیعه از گناه خویش توبه نکند و شفاعت و دستگیری او را نکند مدتی در جهنم بماند و بعد از پاک شدن نجات یابد.* در قرآن کریم، برای 13 جرم و معصیت (که کفر و شرک در رأس آنها قرار داده است)، خلود در جهنم تصریح شده است:1. کافران (آل عمران116) - 2. مشرکان (نحل29) - 3. منافقان (مجادله17) - 4. مرتدان (آل عمران86-88) - 5. تکذیب کنندگان آیات الهی (اعراف36) - 6. دشمنان خدا و پیامبر(ص) (توبه63)7. ظالمان و ستمگران (شوری45) - 8. اشقیاء (هود106-107) - 9. آنها که غرق در گناهند (بقره81) - 10. قاتل مومن (نساء 93) - 11. رباخواران (بقره 275) - 12. سبک اعمالان (مومنون102-103) - 13. گنهکاران به طور عام (جن23).اما از سوی دیگر میفرماید که خداوند متعال به غیر از شرک، هر گناهی را که بخواهد میبخشد و او عادل است، به هیچ کس، اندک ظلمی نمیشود:«إنَّ اللّهَ لاَ یغْفِرُ أَن یشْرَكَ بِهِ وَیغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن یشَاءُ وَمَن یشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا * أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یزَكُّونَ أَنفُسَهُمْ بَلِ اللّهُ یزَكِّی مَن یشَاءُ وَلاَ یظْلَمُونَ فَتِیلًا» (النساء، 48 و 49)ترجمه: مسلماً خدا این را كه به او شرك ورزیده شود نمىبخشاید و غیر از آن را براى هر كه بخواهد مىبخشاید و هر كس به خدا شرك ورزد به یقین گناهى بزرگ بربافته است * آیا به كسانى كه خویشتن را پاك مىشمارند ننگریستهاى [چنین نیست] بلكه خداست كه هر كه را بخواهد پاك مىگرداند و به قدر نخ روى هسته خرمایى ستم نمىبینند».براساس روایتی كه از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است، انسانها در قیامت سه دستهاند : یك دسته انسانهاییاند كه در عالم حشر در آن هنگام كه مردم درگیر مواقف و عوالم حشرند، تحت سایه خداوند و در جوار قرب حقند و نیاز به طی آن عوالم و مواقف ندارند چون آن مراحل را در این دنیا پشت سر گذاشتند.گروهی دیگر انسانهاییاند كه باید از حساب و عذاب بگذرند كه از جمله آن جهنم موقت است تا پس از پس تطهیر و تسویه در عالم قیامت به خدا برسند و عدهای دیگر انسانهاییاند كه چون مجموع وجودشان رو به غیر خدا داشته و در حال فرار از خدا بودهاند به قعر جهنم فرو خواهند رفت، (بحارالانوار، ج 7، ص 183، روایت 31).بنابراین عدهای مستقیم وارد بهشت و بهشتها میشوند، عدهای پس از گذر از مواقفها و از جمله جهنم موقت وارد بهشت میگردند و عدهای نیز در جهنم جاودانه خواهند بود.به بیانی دیگر: همه كسانی كه وارد جهنم میشوند برای همیشه در جهنم نخواهند بود و تنها عدهی خاصی مانند كافران برای همیشه در جهنم خواهند بود، اندیشه قممطالب مرتبط:حقيقت بهشت و جهنم چيست؟عاقبت ما پس از بهشت و جهنم چه ميشود؟آیا توصیفی که از بهشت و جهنم در قرآن آمده است
شنبه 29 آذر 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]
صفحات پیشنهادی
چرا بدن انسان بعد از مرگ نجس است؟
فلسفه احكام چرا بدن انسان بعد از مرگ نجس است در مورد علت این حکم ابتدا باید در نظر داشت که این حکم نجاست مربوط به جسم و بدن است اما روح و جان انسان که اساس انسانیت انسان است مشمول این حکم نیست به گزارش سرويس ديني جام نيوز انسان بعد از مرگ دارای احکامی است یکی از آنحجتالاسلام حیدری در گفتوگو با فارس: کتاب «مواظب جریمه خدا باش» وارد بازار نشر میشود/ آغاز با جهنم و پایان ب
حجتالاسلام حیدری در گفتوگو با فارس کتاب مواظب جریمه خدا باش وارد بازار نشر میشود آغاز با جهنم و پایان با بهشتکتاب مواظب جریمه خدا باش ضمن اینکه کودکان را با مفهوم جهنم آشنا میکند بر آن است که انسانها با درک مسئله جهنم از درک رحمت الهی محروم نشوند و هدف اصلی این اثر بضرورتهای بعدازظهر اربعین |اخبار ایران و جهان
ضرورتهای بعدازظهر اربعین جمعیت زائران در کربلا به حدی زیاد است که هرچند در تمام خیابانهای شهر غذای نذری پخش میشود و موکبهایی برای اسکان زائران راهاندازی شده اما مسؤولان برای خدماترسانی غافلگیر شدهاند حالا جز این دغدغه که تلاش بیشتری را مطالبه میکند یک دغدغه دیگر برای مسپيامبر(ص) چند سال بعد از حضرت آدم(ع) مبعوث شد؟
دانستني هايي از رسول الله پيامبر ص چند سال بعد از حضرت آدم ع مبعوث شد حادثه عظيم بعثت در روز 27 رجب پس از گذشت 5 سال از نوسازى كعبه رخ داد آن هنگام 40 سال از عمر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مى گذشت به گزارش سرويس ديني جام نيوز سال چهلم ولادت پيامبر صلى الل8 عذاب روحی جهنمیان
8 عذاب روحی جهنمیان این چنین خداوند عملهاى دنیوى آنها را مایههاى حسرتى به آنها ارائه مى دهد و آنها هرگز از آتش بیرون آمدنى نیستند در قرآن کریم عذابهای روحی دوزخیان در آیات متعدد و به مناسبتهای مختلف بیان شده است در این فرصت به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره میشود 1کسی که تا دم در بهشت رفت
داستان کسی که تا دم در بهشت رفت یكي از افرادي كه در روز عاشورا در ركاب امام بود و عصر عاشورا امام را تنها گذاشت ضحاكبن عبداللَّه مشرقى است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یكي از افرادي كه در روز عاشورا در ركاب امام بود و عصر عاشورا امام را تنها گذاشت ضحاكبن عبدآيا جنيان هم در بهشت و جهنّم ما جزاي اعمالشان را مي بينند؟
آيا جنيان هم در بهشت و جهنّم ما جزاي اعمالشان را مي بينند آيا جنيان هم در بهشت و جهنّم ما جزاي اعمالشان را مي بينند يا در جاي ديگر در مسأله دوزخ آيات قرآن قائل به اشتراك دوزخ براى جنيان و انسان هاى كافر است همچون آيه 13 سوره سجده و لكن حق القول منى لاملئن جهنم من الجنة و النویژگیهای بهشتیان
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۸ توانگری کرامت داشتن و بزرگواری در انسانها نشانههایی دارد که از جمله این نشانهها گشادهرویی افراد نسبت به یکدیگر است و افرادی که با روی گشاده با یکدیگر برخورد میکنند هم سبب آرامش خود شده و هم به نوعی آرامش را به افراد انتقال میدهند به گزارش خبرنگاانقلاب ایران بعد از 34 سال، همچنان منشأ تحولات بنیادین است
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۰ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی ره تلاطمی را در دنیای معاصر ایجاد کرد که بعد از 34 سال همچنان در منطقه و جهان منشأ تحولات بنیادین است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علی جنتی که در سمینبرگزاری نشست «ایران؛ قبل و بعد از انقلاب» در اندونزی -
برگزاری نشست ایران قبل و بعد از انقلاب در اندونزی شناسهٔ خبر 2442568 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۷ دین و اندیشه > سایر نشست یک روزه آموزشی ایران قبل و بعد از انقلاب در دانشگاه اسلامی رادن فتح شهر پلمبنگ اندونزی با حضور ۲۰۰ دانشجو برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر روز سه شنمحرومیت زن انگلیسی از ورود به ورزشگاه بعد از پاره کردن قرآن
محرومیت زن انگلیسی از ورود به ورزشگاه بعد از پاره کردن قرآن فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت «جولی فیلیپس» زن 51 ساله انگلیسی بعد از پاره کردن یک جلد قرآن کریم در حین تماشای مسابقه فوتبال طی حکم دادگاه به مدت 3 سال ازساخت نخستین چاپگر سه بعدی با قابلیت بهره برداری هسته ای در چین
ساخت نخستین چاپگر سه بعدی با قابلیت بهره برداری هسته ای در چین پکن - ایرنا - چین اعلام کرد که محققان این کشور موفق به تولید نوعی چاپگر سه بعدی با قابلیت بهره برداری فضایی و هسته ای شده اند موسسه بین المللی علوم و تکنولوژی فضایی چین روز دوشنبه اعلام کرد که محققان این موسسه موفق شمقصد بعدی آندو مشخص شد
افشارزاده مطرح كرد مقصد بعدی آندو مشخص شد مدیرعامل باشگاه استقلال جدایی آندو تیموریان از این تیم را قطعی دانست به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز بعد از چند هفته حرف و حدیث در مورد جدایی آندو از استقلال بهرام افشارزاده در این باره گفت «هنوز جدایی آندو از استقلال نهایی نشدهمصالح بهشتی
حدیث مصالح بهشتی ساختمان بهشت خشتى از نقره و خشتى از طلاست به گزارش سرویس دینی جام نیوز نبی مکرم اسلام در حدیثی شریف در خصوص خصائص بهشت می فرماید اَلجَنَّةُ بَناؤُها لَبِنَةٌ مِن فِضَّةٍ وَ لَبِنَةٌ مِن ذَهَبٍ وَ مِلاطُهَا المِسكُ الأَذفَرُ وَ حَصباؤُهَا اللُّؤلُؤُ و َااشغال 100 درصدي هتل استقلال در ماه هاي فروردين و ارديبهشت سال94
۱۷ آذر ۱۳۹۳ ۱۴ ۳۸ب ظ اشغال 100 درصدي هتل استقلال در ماه هاي فروردين و ارديبهشت سال94 بر اساس آمار 8 ماهه سال جاري ضريب اشغال هتل استقلال افزايش داشته و به 79 درصد رسيده است به گزارش خبرگزاري موج مهدي براتي مدير هتل استقلال تهران در خصوص افزايش ضريب اشغال هتل ها در تهران گفترمانی که بعد از 4 سال منتشر شد
سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۳ احمد پوری از انتشار ترجمه خود از رمان دشمنان بعد از چهار سال انتظار خبر داد این مترجم درباره این کتاب به خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا گفت رمان دشمنان نوشته ایساک بشویس سینگر نویسنده لهستانی است این نویسنده در سال 1979 جایزه نوبل را برده و از اویک مسئول در فرودگاه بجنورد: آیلس فرودگاه بجنورد بعد از ترخیص از گمرک نصب میشود
یک مسئول در فرودگاه بجنورد آیلس فرودگاه بجنورد بعد از ترخیص از گمرک نصب میشودمسئول پیگیری طرحهای عمرانی فرودگاه بجنورد گفت نصب آیلس در فرودگاه بجنورد در انتظار ترخیص از گمرک و اختصاص فرکانس است به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد محمد کاملی عصر امروز در نشست با مدیران این شه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها