پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849860734
تحقق نسبی تمدن اسلامی محال نیست -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خسروپناه:
تحقق نسبی تمدن اسلامی محال نیست
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: حکومت اسلام و جمهوری اسلامی ایران در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی مورد نظر قرار دارد و قطعا با آن فاصله زیادی داریم و شاید سالها بلکه قرنها نیاز باشد تا به تمدن ایدهآل برسیم. به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحسین خسروپناه در مصاحبه با هفته نامه پنجره تحقق تمدن پیشرفته و ایده آل اسلامی تا قبل از ظهور امام زمان را ناممکن دانسته است و در این باره تصریح میکند: «این تمدن پیشرفته ایدهآل اسلامی است که فقط و فقط در عصر حضرت ولی عصر (عج) تحقق پذیر است، یعنی حتی در زمان ائمه (ع) و پیامبر (ص) و قبل از دوره حضرت ولی عصر (عج) تحقق پذیر نبود.»خسروپناه به این سوال که آیا تمدن پیشرفته و ایدهآل اسلامی در عصر ائمه تحقق پذیر بوده یا خیر اینگونه پاسخ میدهد: «بنده معتقدم به لحاظ جامعهشناختی تحقق پذیر نیست و روایات ما هم این عقیده را تأیید میکند، اما چنین تمدن پیشرفته ایدهآل اسلامیای در عصر حضور حضرت ولی عصر (عج) تحقق پذیر است؛ یعنی حضرت حجت (عج) تصرف نمیکند که انسانها همه از عقلانیت اسلامی بهرهمند میشوند، منزلی میسازد که پرچم «لا اله الا الله و محمد رسوال الله» بر بام آن قرار دارد. در واقع امام از ولایت تکوینی درنهایت استفاده می کند.»وی با تأکید بر تفاوت عقلانیت در عصر غیبت و ظهور معتقد است: «عقلانیتی که در عصر امام زمان (عج) یعنی آخرالزمان هست، عقلانیت منور به نوری است که در همه انسانها عمومیت پیدا کرده و حتی زنان اگر در منزلی اختلاف کنند با قرآن به داوری میپردازند و عقلانیتشان عقلانیت قرآنی، دینی و اسلامی است.»رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در توضیح این مطلب میافزاید: «در واقع امام [زمان] از ولایت تکوینی در هدایت استفاده میکند، گرچه امام [زمان]، مثل پیغمبر (ص) و ائمه (ع) همان اسلام ناب محمدی را به مردم میگوید اما روش ایشان در اجرایی کردن دین اسلام با امیرالمومنین و دیگر ائمه متفاوت است. وقتی امام عصر (عج) میخواهد حکومت را عینیت ببخشد از قدرت تکوینی استفاده میکند و از ولایت تکوینیاش بهرهمند میشود و بر دلها و قلبها تصرف تکوینی میکند؛ لذا پیروان ادیان مختلف، فوج فوج به سمت امام مهدی (عج) روی میآورند وبه آن حضرت ایمان میآورند و حکومت ایشان را میپذیرند.»خسروپناه معتقد است: «تمدن پیشرفته اسلامی عبارت است از جامعهای که در رأسش امام معصوم است و تمام آموزههای دینی یا قریب به اتفاق آموزههای دینی در آنجامعه با اراده انسانها و قدرت تکوینی امام معصوم تحقق یافته و جامعه به اهداف اسلامی راه پیدا کند. دستاوردهای نرم افزاری و سخت افزاری بشری در چنین جامعهای اهداف اسلامی را قابل دستیابی کرده است، یعنی حقیقت عدالت و سعادت در این جامعه متمدن، عینیت و تحقق پیدا کرده است.»این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به چرایی ناممکن بودن تحقق تمدن ایدهآل اسلامی در زمان ائمه اطهار (ع) میگوید: «برای اینکه ائمه (ع) مکلف به اجرای احکام با یک سری روشهای عادی بوند؛ یعنی امیرالمومنین (ع) اگر به جای چهار سال و ۹ ماه، ۴۰ سال بر مردم حکومت میکردند به تمدن ایدهآلی که عرض کردم نمیرسیدند، چون امیرامیرالمومنین (ع) بنا نداشت که انسانها را بر اساس ولایت تکوینی هدایت کند.»*تحقق نسبی تمدن اسلامی محال نیست عبدالحسین خسروپناه تحقق نسبی تمدن دینی در عصر غیبت را محال نمیداند و میگوید: «اگر جامعه در عصر پیامبر و ائمه و هم چنین عصرغیبت که دوره حاکمیت فقهای جامع الشرایط است، در راستای عدالت و سعادت، در حال شدن باشد و در مسیر و جاده سعادت و عدالت اسلامی قرار گیرد، میتوان از این جامعه به جامعه متمدن تعبیر کرد؛ یعنی در این جامعه دستاوردهای نرم افزاری و سخت افزاری بشری در مسیر سعادت انسانها است.»او تمدن را مجموعه دستاوردهای نرم افزاری و سخت افزاری بشر تعریف میکند به این معنا که: «فرهنگ هم جزئی از تمدن به شمار میآید، یعنی فرهنگ مجموعه دستاوردهای نرم افزاری بشر است که جزئی از تمدن محسوب میشود.»به عقیده خسروپناه: «در دنیای مدرن اگر بشر با عقل و تجربه مدلل ـ نه با عقل و تحربه همراه با نفسانیت و نه با عقل و تجربه محشور با انحراف و نفسانیت ـ و با عقل و تجربه مشترک با همه انسانها، که از عقل و تجربه فطری برخوردارند، به دستاوردی رسید ما استفاده میکنیم. همان طور که میبینیم پیامبر تغییری در نظام قبیلهای ایجاد نکرد. مگر نظام قبیلهای که در زمان پیامبر بود توسط وحی شکل گرفته بود؟! ساختار اجتماعی بود که بشر با عقلانیت خود به آن رسیده بود هیچ تعارضی هم با دین نداشت. پیغمبر (ص) هم در مقابلش نایستاد اما در مقابل زنده به گور کردن دختران ایستادن و با آن مقابله و آن را نقض کرد.»وی در مجاز بودن استفاده از ساختارهای مدرن اضافه میکند: «اگر در دنیای مدرن ساختارهایی وجود دارد که بتواند در تحقق بخشیدن آموزههای دینی به ما کمک کند و زاییده عقلانیت غیرمشروع بشری است، اشکالی دارد که ما از آنها استفاده کنیم؟ مثلا اگر بتوانیم تفکیک قوا را در مدلی با نظام ولایی جمع کنیم و جمهوریت و اسلامیت را کنار هم بگذاریم و مردم سالاری تحقق پیدا کند هیچ اشکالی ندارد، چرا که دقیقا با تمدن اسلامی سازگاری دارد و ما را به سعادت و عدالت نزدیکتر میکند؛ لذا معنای اینکه ما از تمدن اسلامی سخن میگوییم این نیست که هیچ یک از دستاوردهای مدرنیته را نپذیریم.»خسروپناه با تأکید بر شناخت عمیق از مدرنیته و نقد آن میگوید: «چون در عصر غیر از امام زمان (عج) نمیتوانیم به آن تمدن مورد نظر برسیم، معنایش این نیست که نتوانیم تعریفی از تمدن ایده آل متناسب با عصر غیبت و عصر ائمه (ع) داشته باشیم.» و اضافه میکند: «به هر حال همانطور که در فقه آمده «مالایدرک کله لایترک کله» اگر نمیتوانیم ایدهآل عصر حضور را تحصیل کنیم، دلیل نمیشود ایدهآل در عصر غیبت را دبال نکنیم و برای آن برنامه ریزی نداشته باشیم.»*جمهوری اسلامی در مسیر تمدن ایدهآل است خسروپناه در مورد نسبت حکومت اسلامی با تمدن اسلامی میگوید: «حکومت اسلام و جمهوری اسلامی ایران در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی مورد نظر قرار دارد و قطعا با آن فاصله زیادی داریم و شاید سالها بلکه قرنها نیاز باشد تا به تمدن ایدهآل برسیم.»وی در این باره معتقد است: «میتوان از تمدن نسبی اسلامی و تمدن ایدهآل اسلامی صحبت کرد. تمدن ایدهآل را هم میتوان به تمدن ایدهآل عصر امام زمان (عج)، تمدن ایدهآل در عصر ائمه اطهار (ع) غیر از امام زمان (عج) و تمدن ایدهآل در عصر غیبت تقسیم کرد. سه تصویر از تمدن ایدهآل میتوانیم داشته باشیم که اگر بخواهیم بین این سه تمدن تفکیک قائل شویم، اول تمدن ایدهآل عصر غیبت، بعد تمدن ایدهآل عصر پیامبر (ص) و ائمه غیر از امام زمان (عج)، و بعد تمدن ایدهآل امام زمان (عج) قرار دارد. تا قبل از رسیدن به تمدن ایدهآل میتوانیم از تمدن نسبی سخن بگوییم.»وی اضافه میکند: «وقتی امام زمان (عج) ظهور میکنند از ابتدا تمدن ایدهآل را نمیسازند. تمدن امام زمان (عج) در عصر حضور، در ابتدا نسبی است و بعد از سالها به تمدن ایدهآل دست پیدا میکند چون به هر حال این تمدن با مشارکت جمعی امکانپذیر است و تنها با حضور امام زمان (عج) تحقق پیدا نمیکند، هر چند امام زمان (عج) از ولایت تکوینیاش هم استفاده کند. ولایت تکوینی به گونهای نیست که انسان را دچار جبر کند، انسان باید با اراده خودش تلاش کند و تمدن را تحقق ببخشد ولی با توجه به ولایت تکوینی و نورانیتی که در عقلانیت همه مردم هست، تمدن ایدهآل مهدوی تحقق پذیر است.»عبدالحسین خسروپناه در پایان این مصاحبه با تأکید بر اینکه امکان تحقق ایدهآل در هر بستر و زمینهای وجود دارد میگوید: «در عصر یبت هم میتوان از تمدن ایدهآل فقهی سخن گفت، در همان بستر و زمینهای که مربوط به عصر غیبت است ولو اینکه ما هم در جمهوری اسلامی ایران به آن هم نرسیدیم و زمان بر است و سالها زمان نیاز داریم تا به آن برسیم ولی تمدن ایدهآل عصر غیبت قطعا با تمدن ایدهآل عصر حضورحضرت ولی عصر (عج) فاصله دارد.»*مصاحبه فوق الذکر با عنوان «در عصر غیبت میتوان از تمدن ایدهآل فقهی سخن گفت» در صفحات ۷۶ تا ۷۹ شماره ۲۱۵ پنجره منتشر شده است.
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
مناظره نصیری و کچویان درباره امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت
دین و اندیشه اندیشکده ها مناظره نصیری و کچویان درباره امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت مهدی نصیری در مناظره امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت گفت ما نميتوانيم در عصر غيبت جامعهاي را شکل بدهيم که مثلا بالاي 50 درصد فرض کنيد 70ـ 80 درصد اسلامي باشد کهنشست های فکری در هفته اول آبان /از تاریخ ریاضیات در دوران اسلامی تا تاثیر آب و هوا در سقوط تمدن ها
نشست های فکری در هفته اول آبان از تاریخ ریاضیات در دوران اسلامی تا تاثیر آب و هوا در سقوط تمدن ها فرهنگ > دین و اندیشه - گزارش خبرآنلاین از نشست های حوزه اندیشه و فلسفه در هفته آغازین ماه آبان مراکز مختلف فکری و فرهنگی برای هفته اول آبان ماه سخنرانی ها و نشست های مجمهوري اسلامي ايران به دنبال تحقق كرامت انساني است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي جمهوري اسلامي ايران به دنبال تحقق كرامت انساني است رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در نشست زنان و توازن مشاركتهاي اقتصادي و استراتژيهاي جمعيتي ایران و چین گفت طرح رييس جمهور ايران مبني بر جهان عليهنقش طبقه بندی علوم در اوج گیری تمدن اسلامی/ نسبت علوم انسانیِ اسلامی با طبقه بندی علوم
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها رضا غلامی بررسی کرد نقش طبقه بندی علوم در اوج گیری تمدن اسلامی نسبت علوم انسانیِ اسلامی با طبقه بندی علوم رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان نقش طبقه بندی علوم در اوج گیری تمدن اسلامی و لزوم بازمطالعه درباره معیارهای طبقه بندیبررسی آبشخورهای زوال تمدن اسلامی ـ ایرانی در قرون اخیر
دین و اندیشه اندیشکده ها بررسی آبشخورهای زوال تمدن اسلامی ـ ایرانی در قرون اخیر خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در طول تاریخ به ویژه در هزاره اخیر در ایران و بیشتر سرزمینهای مسلمانان هرگاه که دانشمندی در زمان خود درخشید بر مبنای ذوق و ذکاوت خویش و بر مبنای قدرت یافتن گامناظره امکانسنجی تحقق تمدن تراز اسلامی نصیری: عقیدهام مانند حجتیه نیست/ کچویان: حزبالهیها درباره مشکل حجاب
مناظره امکانسنجی تحقق تمدن تراز اسلامینصیری عقیدهام مانند حجتیه نیست کچویان حزبالهیها درباره مشکل حجاب توجیه نیستندمهدی نصیری در مناظره خود گفت جناب کچویان بنده را تلویحاً با انجمن حجتیه قیاس کردند اما آنچه منسوب به انجمن حجتیه است این است که آقایان اساساً قائل به تشکیلدر مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان بررسی شد امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت معصوم
در مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان بررسی شدامکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت معصومدر مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت معصوم بررسی شد به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس هفته نامه پنجره نوشت تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبتهویت انقلابی ما چیزی جز هویت اسلامی ما نیست
دین و اندیشه اندیشکده ها ذوعلم در نشست هویت انقلابی هویت انقلابی ما چیزی جز هویت اسلامی ما نیست حجتالاسلام والمسلمين علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر روز گذشته در نشست هویت انقلابی با بیان اینکه هویت انقلابی ما چیزی جز هویت اساقتصاد اسلامی وقتی درست میشود که وقف درست شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها اقتصاد اسلامی وقتی درست میشود که وقف درست شود حجتالاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشوربا تأکید بر اقتصاد وقف گفت مهندسی فرهنگی نظام اقتصادی توسط دستگاههای مختلف صورت میگیرد که یکی از دستگاههایش وقف است اقتصاد اسلامی وقتی دجلیلی: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مقاومت فلسطین و لبنان مقدمه شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی است
جلیلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران مقاومت فلسطین و لبنان مقدمه شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی است تهران - ایرنا - نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با ابراز خشنودی از پیروزی های ملت فلسطین تاکید کرد پیروزی های انقلاب اسلامی ایران و مقاومت در فلسطین و لبنان مقدمه شکل گیروزنامه جمهوری اسلامی:طرح حمایت از آمران به معروف،نیت جناحی ندارند،اما قابل اجرا هم نیست
روزنامه جمهوری اسلامی طرح حمایت از آمران به معروف نیت جناحی ندارند اما قابل اجرا هم نیست فرهنگ > دین و اندیشه - روزنامه جمهوری اسلامی نوشت برخلاف كساني كه بانيان طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر را به داشتن نيات سياسي و اهداف جناحي متهم ميكنند مآرامش؛ با تأکید بر آموزههای اسلامی
آرامش با تأکید بر آموزههای اسلامیتوجه به تعالی ایمان از طریق جهانبینی ایمانی یاد خدا و انس با قرآن همچنین استفاده از ظرفیت اخلاق به ویژه صفاتی چون بخشش خوشبینی قناعت صداقت خوشخلقی تنوع معقول در زندگی و بذلهگویی از راهکارهای کسب آرامش است بخش اول چکیده دین به عنوان مبازخوانی تاریخ فقه و حقوق اسلامی و ارائه دیدگاه های اندیشمندان برجسته در فقه اسلامی -
بازخوانی تاریخ فقه و حقوق اسلامی و ارائه دیدگاه های اندیشمندان برجسته در فقه اسلامی اندیشه حقوقی اسلام Islamic Legal Thought به قلم داوید پاورز تلاشی است در راستای بازخوانی تاریخ فقه و حقوق اسلامی و ارائه دیدگاه های اندیشمندان برجسته در فقه اسلامی به گزارش خبرگزاری مهر داویدوظیفه رسانه مدیریت تعارضات مذهبی است/ نگرش تمدن اسلامی ایجاد شود
استانها شمال اردبیل حجت الاسلام فرمانیان وظیفه رسانه مدیریت تعارضات مذهبی است نگرش تمدن اسلامی ایجاد شود اردبیل – خبرگزاری مهر رئیس دانشکده مذاهب اسلامی قم معتقد است وظیفه اصلی رسانه مدیریت تعارضات مذهبی است به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام مهدی فرمانیان شامگاه دوشنبه درسعیدآبادی در همایش «میرسیدعلی همدانی»: «علی ثانی» نماد تمدن اسلامی ـ ایرانی است/زایش تمدن
سعیدآبادی در همایش میرسیدعلی همدانی علی ثانی نماد تمدن اسلامی ـ ایرانی است زایش تمدن اسلامی با معرفی مفاخر فرهنگیمدیر کل منطقهای یونسکو گفت میرسیدعلی همدانی نماد تمدن اسلامی ـ ایرانی است برای توسعه ملی و هم افزایی منطقهای راهی جز تقارب مشاهیر فرهنگیمان با جهان نداریم زایش تتأمین رفاه و پیشرفت جامعه اسلامی از اولویتهای مدیریت علوی بوده است/ الگوی پیشرفت در عصر مدیریت علوی
دین و اندیشه اندیشکده ها تأمین رفاه و پیشرفت جامعه اسلامی از اولویتهای مدیریت علوی بوده است الگوی پیشرفت در عصر مدیریت علوی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در مدیریت علوی تأمین رفاه و آسايش و پیشرفت جامعهی اسلامی یکی از اولویتهای این مدیریت قرار داشته كه میتواند الگویی مقابل نقد ندانستن فلسفه اسلامي خيالبافي است
قابل نقد ندانستن فلسفه اسلامي خيالبافي است در شماره گذشته به تحليل و بررسي مصاحبهاي از جناب مصطفي ملكيان با عنوان رويكردهاي متفاوت در تاريخ فلسفهنگاري پرداختيم نویسنده دكتر محمد فنايي اشكوري با اينكه عنوان اين مصاحبه راجع به تاريخ فلسفهنگاري بود اما-