پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850962364
مناظره امکانسنجی تحقق تمدن تراز اسلامی نصیری: عقیدهام مانند حجتیه نیست/ کچویان: حزبالهیها درباره مشکل حجاب توجیه نیستند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مناظره امکانسنجی تحقق تمدن تراز اسلامی
نصیری: عقیدهام مانند حجتیه نیست/ کچویان: حزبالهیها درباره مشکل حجاب توجیه نیستند
مهدی نصیری در مناظره خود گفت: جناب کچویان بنده را تلویحاً با انجمن حجتیه قیاس کردند، اما آنچه منسوب به انجمن حجتیه است، این است که آقایان اساساً قائل به تشکیل حکومت در عصر غیبت نیستند و جایز نمیدانند. بنده اصلاً نظر و عقیدهام این نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس، مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان با موضوع «مناظره امکانسنجی تحقق تمدن تراز اسلامی» در تازهترین شماره مجله پنجره منتشر شده است که بخشهایی از آن در ادامه میآید: * ما فکر نمیکردیم بحث به نظام جمهوری اسلامی هم برسد. ما یقین داریم این بحثهایی که مطرح میشود مطلوب است مباحثی را شما طرح کردید و دکتر کچویان هم پاسخ دادند. چه اشکالی دارد. به هر حال ما نشریهای هستیم که بحثهای علمی و انتقادی دروندینی و درونگفتمانی داریم و تلاشمان در گسترش فضای آزاداندیشی است. اگر این مسائل مطرح نشود چگونه پاسخ پرسش های بخشی از جامعه که این قبیل موضوعات دغدغهشان است داده شود؟ نصیری: پس بگذارید چند نکته را در پایان و کوتاه بگویم. جناب کچویان بنده را تلویحاً با انجمن حجتیه قیاس کردند، اما آنچه منسوب به انجمن حجتیه است، این است که آقایان اساساً قائل به تشکیل حکومت در عصر غیبت نیستند و جایز نمیدانند. بنده اصلاً نظر و عقیدهام این نیست. کچویان: بنده شباهت برخی ادلهتان را گفتم. نصیری: آنها بحثشان تراز و غیر تراز نیست، میگویند هر پرچمی قبل از قیام قائم برافراشته بشود صاحبش طاغوت است، میخواهد تراز درست بکند یا نکند. نفس برافراشتن پرچم را طاغوت میدانند که البته ما این حرف را قبول نداریم و این روایات را ناظر به مدعیان مهدویت و امامت میدانیم نه مربوط به حکومتی که ممکن است فقیه در عصر غیبت تشکیل بدهد. نکته دوم اینکه به نظر من اگر این بحث خوب و جامع فهم بشود و جا بیفتد، کمک بسیار بزرگی به جمهوری اسلامی ایران است. یعنی به بقای جمهوری اسلامی و تداوم کم مسئلهتر و کمتنشتر جمهوری اسلامی خواهد کرد. منظورتان این است که این مسائل سطح توقع برخی افراد مؤمن جامعه را که بعضاً حکومت را مصدر همه مشکلات میدانند پایین میآورد؟ نصیری: بله، به نظر من بخش قابل توجهی از تنشهای فکری، فرهنگی و اجتماعی ما به این برمیگردد که ما وعدههایی دادهایم و ادعاهایی کرده ایم که قابل عمل و تحقق نبوده اند. اگر واقعبینانه و زمانشناسانه به مسائل نگاه میکردیم، خیلی جاها جور دیگری حرف میزدیم و عمل میکردیم. ما حتی حزباللهیها را نتوانستهایم درباره خیلی از مسائل توجیه کنیم. حزباللهی فکر میکند که مثلاً واقعاً مسئله حجاب به راحتی قابل حل است اما مسئولان کوتاهی میکنند ولی غافل از این مسئله است که بخش قابل توجهی از بیحجابی و بدحجابی مربوط به سیطره مدرنیته و رسانههای مدرن و آموزههای مدرن است و حل آن به این آسانی نیست. اگر بانکداری را توانستیم اسلامی کنیم مشکل حجاب هم قابل حل خواهد بود. در کدام مقطع از تاریخ بشریت شیطان و عواملش مثل امروز در کار بسط بیحیایی و حریمشکنیهای اخلاقی در عالم بودهاند، مگر میشود این واقعیت را نادیده گرفت و بعد از حل مسئله حجاب گفت. کچویان: من از این جهات کاملا با آقای نصیری موافق هستم. نصیری: متأسفانه ما به دلیل فقدان تحلیلی که از فاجعه مدرنیته و تجدد داریم، مسئولیت بسیاری از نابسامانیها هم که برعهده ما نیست یا لااقل همهاش برعهده ما نیست، برعهده میگیریم اگر نگاهمان درست شود، میشود به مردم نشان داد که بسیاری از این معضلات ساختاری است. این ساختاری است که مدرنیته بر ما تحمیل کرده. البته که بخشهایی از آن هم قابل اصلاح است و ما کوتاهی داریم. اینکه ما فراتر از وسعمان شعار بدهیم و حرف بزنیم، مسئله درست میکند. من معتقدم اگر شما فردا برای مردم این حرفی را که من زدم درست تبیین کنید، مردم دیگر بیش از 30 درصد در برآیند نهایی (حکومت مطلوب) توقع نمیکنند. دچار یأس و سرخوردگی نمیشوند. * نصیری: تمدن بشری برای نخستین با در زمان حضرت ادریس(ع) شکل کاملی به خود میگیرد بگوییم ما بیش از این وسع برای اصلاح نداریم. مردم به ما نمیگویند نامشروع شدهاید، میگویند واقعبین شدهاید. باید به مردم توضیح داد، مردم خیلی از این چیزها را میفهمند و با ما همراه میشوند. خیلی از تنشها، معضلات و مسائل روانی در جامعه ما کاهش پیدا میکند. من معتقدم این نوع وعده خلاف واقع دادن، مشکل امنیتی برای ما درست میکند. متدین میگوید کجاست اسلام؟ کمتر متدین میگوید اینقدر ادعا میکنید و ادعای اسلام، اسلام میکنید اما این وضعیتتان است. ما در واقع خیلی از این مسائل را میتوانیم حل کنیم. دیگر اینکه آقای دکتر در بحث تجدد و مدرنیته فرمودند انسانها و ساختارها دائماً عوض میشوند. به نظر من واقعاً اینطور نیست. از زمان حضرت آدم (ع) و در گزارههای تاریخی داریم که حضرت ادریس (ع) چهارمین یا پنجمین پیامبر است که تمدن بشری در آن زمان شکل کامل خود را پیدا میکند و در وایت آمده که حضرت 170 شهر در مناطق مختلف از جمله منطقه آسیا و خاورمیانه تا ترکیه تأسیس میکند و به عبارتی تمدن شکل میگیرد، اما تغییرات و تحولات ابزاری و تمدنی از آن روز تا دوران مدرنیته بسیار اندک است. ابزار حضرت آدم چه بود؟ گاوآهن، تا وقتی که تراکتور نیامد گاوآهن بود. اصلاً اگر ابزار عوض نشود، ساختارها خیلی عوض نمیشود. کچویان: درست است که تغییرات در یک مقطع خیلی زیاد و متفاوت است، ولی این هم بخشی از تغییر تاریخی است که اتفاق افتاده و چارهناپذیر است. اگر همین الان حضرت معصوم ظاهر شوند، با مدرنیته چه کار باید بکنند؟ آیا میتوانند همه اینها را قلع و قمع کنند؟ نصیری: امام معصوم بیاید، همه چیز را عوض و زیر و رو میکند. * کچویان: فردگرایی از جمله عوارض مدرنیته است کچویان: یعنی چه؟ چه میکنند؟ الان فردگرایی گسترش یافته، همسایگی وجود ندارد. گستره خانواده محدود به هسته اولیه شده است و آن هسته اولیه هم در حال تضعیف است. اینها همه از عوارض مدرنیته است. معصوم با اینها چه میکند. نصیری: معصوم از بیخ و بن همه چیز را میگرداند به قبل از مدرنیته. کچویان: چگونه؟ * کچویان: یکی از ویژگیهای پست مدرنیسم، تشدید عرفان است نصیری: با همان اعجاز. معصوم با کشیدن دست بر سر عباد، عقولشان را کامل میکند. اعجازی که گفتهاند همین است دیگر. کچویان: پست مدرنیسم یکی از ویژگیهایش این است که عرفان را تشدید میکند. انسانی که روی هواست، نه پیوند خانوادگی دارد و نه پیوند همسایگی یا محلی و دائماً در تحرک است، خودش است و خودش. کچویان: و رابطه خویشاوندی برقرار میشود! نصیری: بله. کچویان: محلهها درست میشود؟ نصیری: بله. کچویان: یک سطحی درست میشود ولی یک سطحی درست نمیشود. نصیری: همهاش درست میشود. کچویان: من مخالفم، میدانید برای چه؟ چون اقتضای حیات اجتماعی در آن مقطع مستلزم بعضی از این ساختارهاست. * نصیری: ما به یک ساختار تمدنی ماقبل مدرن باز خواهیم گشت نصیری: معتقدم اقتضای حیات اجتماعی و بستر تمدنی عوض میشود و ما به یک ساختار تمدنی ماقبل مدرن بازمیگردیم. بنده معتقدم که دوباره سوار اسب میشویم، ماشین نیست، هواپیما نیست، ماهواره نیست، تلویزیون و تبلت و موبایل نیست. به یک تمدن طبیعی برمیگردیم، تحولات در همینهاست. کچویان: مگر نه اینکه در احادیث آمده یکسوم بشر به مرگ سرخ و یک سوم به مرگ سفید میمیرند؟ پس چه مقدار جمعیت میماند؟ نصیری: البته بعضی روایات میگوید یک نهم، بعضی یک سوم. کچویان: بنابراین حداقل یک سوم جمعیت میماند. یکسوم جمعیت همین الان زمین چه مقدار است؟ این دو میلیارد و اندی را امکان ندارد بدون ساختارهای ارتباطی موجود بتوان اداره کرد. نصیری: میشود، روایات میگوید. کچویان: بحث ما ضوابط اجتماعی و ساختارهای ارتباطی است. نصیری: اصلاً ساختارهای ارتباطی مدرن نیست. کچویان: من معتقدم بعضی از اینها اقتضای خود را دارد، حتی اگر به شکل دیگری باشد. به طور مثال چرا الان فردگرایی تشدید شده است؟ فردگرایی، اقتضای اتکا به اهمیتیابی اقتصاد در نظام اجتماعی و تحرکی است که به وجود آمده. در گذشته سکون و ثبات وجود داشته و اقتصاد رشد نمیکرده، در نتیجه مردم در هر جایی که بودند در اقتصاد خودکفا بودند و اقتصادشان معیشتی بوده است. لذا انسانها لازم نبود زیاد این طرف و آن طرف بروند. اما الان آدم ها از خانه و زندگی خود کنده شدهاند و شهر به وجود آمده است. شهری که در آن ناآشنایی و بیگانگی هست. بعضی از این ساختارها نه تنها بد نیست بلکه خیلی هم خوب است، مثلاً اینکه انسان اتکا داشته باشد به روابط همسایگی و خویشاوندی، یک ثباتی به او میدهد که نمیتواند به آن درجه از عرفان و ارتباط با خدا برسد که بدون آنها میتوان به آن رسید. به همین دلیل میگویم پستمدرنیسم یکی از ویژگیهایش این است که عرفان را تشدید میکند. انسانی که روی هواست، نه پیوند خانوادگی دارد و نه پیوند همسایگی یا محلی و دائماً در تحرک است. خودش است و خودش این رهایی از تعلقات خاطر به او این امکان را میدهد که بیشتر به خدا مضطر شود. نصیری: یعنی طبق فرمایش شما میلیونها عارف در غرب داریم و اینها عارف هستند. کچویان: آدم نیازمند داریم. یعنی این حس را دارند و پیدا کردهاند. نصیری: حس بکنند! حس که عرفان نمیشود. کچویان: همین حس او را برای ظهور مستعد میکند. نصیری: برای ظهور مستعدش بکند از این ساختار بعداً کنده میشود، عیبی ندارد. کچویان: نه... نصیری: به هر حال من معتقدم همه چیز زیر و رو میشود اگر همین باشد که حالا هستیم! فرمودید که دائماً درصدد ارتقا هستیم. باید بگویم اصلاً مقصودم قعود نیست. به قول آن قاعده فقهی المیسور لا یدفع بالمعسور، ما به بهانه معسور نمیتوانیم میسور را رد کنیم. پس من آن را نمیخواهم بگویم. ما به اندازه وسعمان مکلف به اصلاح هستیم و باید تلاش کنیم. در جامعه امروز باید افقی را به مردم نشان دهیم؛ یک افق واقعبینانه و نسبی که باید برای آن تلاش کنیم. اینها همه سر جای خودش، ولی بنده میخواهم عرض کنم همه این کارهایی که میکنیم و همه زورهایی که میزنیم، در حد آن نسبیت است. بیش از آن واقعاً نمیشود. کچویان: پس نسبی است. * نصیری: بنده هیچ امیدی به بهتر شدن وضع حجاب در جامعه ایران ندارم نصیری: بله، نسبی است، ولی بنده هیچ امیدی به بهتر شدن وضع حجاب در این جامعه ندارم. بنده هیچ امیدی به اینکه بانکداری بدون ربا داشته باشیم ندارم. بله، میتواند نرخ سود پایین بیاید و باید برای این تلاش کنیم. این نظام آموزشی از آغاز تا پایانش در حد زیادی غیردینی است. البته میتوان برای اصلاح نسبی آن کارهایی کرد و باید هم کرد، اما تحقق نظام آموزشی تراز دین رؤیای بیتعبیر است. درباره اشاره آقای دکتر به دوران شکوفایی اسلام در عصر گذشته، من اصلاً تمدن دوره عباسی و اموی را به عنوان تمدن اسلامی قبول ندارم چطور به آن اسم تمدن تراز اسلام بدهم؟ یک مشت حاکم جائر و ظالم بودند، چطور میتوان به آن جامعه گفت جامعه تراز اسلام؟ کچویان: مد نظر ما از تمدن بعد علم و ادب و فرهنگ و پیشرفت ساختارهاست. اینها را میگوییم. نصیری: بله، ورود فلسفه یونان به عالم اسلام محصول همین تمدن است. کچویان: در همین تمدن شیخ مفیدها نبودند؟ یعنی شیخ مفید بدون آن همه منابع علمی، کتاب و ابزار و موقعیت ممکن بود به این مرحله برسد؟ نصیری: شیخ مفید بدون ترجمه ارسطو و افلاطون به این چیزها رسید. شیخ مفید تحت تأثیر کتابهای اهلبیت (ع) به آنجا رسید. * نصیری: اندیشه و فلسفه فارابی را تراز اسلام نمیدانم کچویان: بالاخره این کتابها چطور نوشته شد؟ نصیری: اینکه 10 درصد تمدن است. فارابیها و ابوریحانها و ابنسیناها چطور؟ نصیری: من اندیشه و فلسفه فارابی را نه تنها تراز اسلام نمیدانم بلکه در تعارض میبینم. یعنی قبول ندارید از قرن سوم تا پنجم تحت تعالیم حداقلی اسلام شکوفایی تمدنی به وجود آمد؟ به هر معنایی که مدنظر شماست، این به وجود آمد؟ نصیری: به چه معنایی؟ معماری، هنر، ادبیات، ترجمه، علمآموزی، پیشرفت در طبیعیات و... کچویان: بالاخره بازار صفویه که در آن 40 هزار صراف هست. نصیری: اینها نهایتاً همان حد زیر 50 درصد است. اینکه تراز نیست. به همین دلیل است که ما امروز بحث تمدن نوین را مطرح میکنیم. یعنی تمدنی که عباسی نیست، تمدنی که مأمونها و هارونالرشیدها زمامداران آن نیستند و قرار است تمدن شیعیان باشد و به تمدن مهدوی در حد مقدورات نزدیک شود و هیچگاه و هیچوقت نمیگوییم بازگشت و احیای صرف دوران طلایی و شکوفایی تمدنی قرن سوم تا پنجم. میگوییم تمدن نوین و نزدیک به تراز اسلامی و سؤال میکنیم و میگوییم اصل دوران شکوفایی را قبول دارید؟ دارالحکمهها را... نصیری: دارالحکمه و بیتالحکمه کارش ترویج فلسفه شرکآلود یونانی در برابر آموزههای توحیدی قرآن و اهلبیت علیهم السلام بوده است. آنها بیتالحکمه را تأسیس کردند تا بیتالعتره را ببندند. در واقع یکی از شرایط و ویژگیهای تمدن اسلام این است که مردم اعتقاد و عملشان در مجموع درست باشد. مردمی که ولایت اهلبیت (علیهمالسلام) را قبول نداشته باشند و تحت قیمومت حکمای ظالم بروند یا به هر ترتیبی پذیرفته باشند، از دور خارج هستند. کچویان: اما در دل همین روندف ایران شیعیزاده شده است. نصیری: این تراز نیست و همان مقدار نسبی است. تمام این مواردی که میگویید بوده است. در همه ادوار تاریخ بوده است. در زمان انبیا الهی نیز بوده است، اما به نظر میرسد ما به تدریج نزدیکتر شدهایم به تمدن مطلوبتر؛ یعنی به تمدن شیعی و از عباسی فاصله گرفتیم. مثلاً قبول دارید امروز و در جمهوری اسلامی ایران به تمدن مطلوب و تراز شیعی نزدیکتر شدهایم نسبت به تمدن عباسی و حتی صفوی؟ نصیری: بله، نسبت به پیش از انقلاب نزدیکتر شدهایم اما همه اینها همان زیر است. به نظر شما با شیب تدریجی مثلاً میتوانیم 500 سال دیگر به تمدن تراز نزدیکتر شویم؟ نصیری: این وضعیت به نحو محسوسی بیش از این ارتقا پیدا نمیکند. همین الان بسیاری از شاخصهای فرهنگ و اجتماعی شما رو به سقوط و افول بیشتر است؛ مثل طلاق، مثل فردگرایی و فرار از ازدواج، مثل افزایش پروندههای قضایی و خیلی چیزهای دیگر. در مورد تفاهم نظری هم ممکن است کسانی مخالف حضرت هم باشند، اما حتماً یک نظام منسجم سیاسی و اجرایی ایجاد میشود که اهداف حضرت را محقق میکنند. اصلاً مسئله بالاتر از این حرفهاست، عقول مردم به حد کمال میرسد، یقین مردم نسبت به خدا و معاد سرشار میشود و مثلاً کمتر کسی به فکر کنز و ثروتاندوزی میافتد. در روایات هست که فرد میخواهد انفاق کند اما گیرندهای را پیدا نمیکنند. در ضمن شما گفتید انقلاب اسلامی حکومتی را ساقط کرد. اسقاط حکومت غیر از استقرار یک تمدن است. بله، بعضی که میگفتند نمیشود اشتباه میکردند. بیخود میگفتند. امام خمینی(ره) توانست حکومت شاه را ساقط کند. کچویان: من چنین چیزی نگفتم. * امکان رستگاری در ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، نسبی است نصیری: پرسیدید که در عصر غیبت امکان رستگاری هست یا نیست؟ امکان رستگاری را باید معنا کنیم. در عصر غیبت آدمها میتوانند بهشتی شوند. بعضی روایات میگویند اینها اجرشان بیشتر است از زمان حضور چون مردم زمان حضور به عینه پیامبر و امام را دیدهاند و ایمان آوردهاند ولی مردم زمان غیبت براساس احادیث و روایات و گزارههای تاریخی ایمان آوردهاند. اما امکان رستگاری در ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی همان است که میگوییم؛ نسبی است. نکته دیگر این است که امکان عمل به دین هست یا نیست؟ در بخشهای زیادی نیست. همه حرف همین است که فرمود: پیدا کردن یک درهم حلال در آخرالزمان و قبل از ظهور از شمشیر زدن در میدان جنگ سختتر است. حفظ و نگهداشتن دین از نگهداشتن آتش گداخته در کف دست سختتر است. اجازه بدهید بحث را اینگونه تمام کنم که من هم با دکتر موافقم که امام معصوم در این حد که جامعه شیعی به فروپاشی و نابودی نرود عنایاتی به جامعه شیعی دارد. کچویان: این در مورد مجتهدین گفته شده است. نصیری: نه، چنین چیزی را قبول ندارم؛ اینکه نمیگذارند مجتهدین خطاهای بسیار اساسی کنند اصلاً درست نیست. دلیلش هم اینکه برخی از مجتهدین ما خطاهای بسیار اساسی در موضوعات مختلف کردهاند. انتهای پیام/
93/07/27 - 09:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
مناظره نصیری و کچویان درباره امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت
دین و اندیشه اندیشکده ها مناظره نصیری و کچویان درباره امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت مهدی نصیری در مناظره امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت گفت ما نميتوانيم در عصر غيبت جامعهاي را شکل بدهيم که مثلا بالاي 50 درصد فرض کنيد 70ـ 80 درصد اسلامي باشد کهدر مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان بررسی شد امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت معصوم
در مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان بررسی شدامکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت معصومدر مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت معصوم بررسی شد به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس هفته نامه پنجره نوشت تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبتفرصتی مناسب برای مطرح کردن تمدن اسلامی است
فرصتی مناسب برای مطرح کردن تمدن اسلامی است شهردار اصفهان گفت اجلاس بینالمللی میراث فرهنگی ناملموس فرصت مناسبی برای مطرح کردن موضوع تمدن اسلامی است و استان اصفهان به عنوان شهری که تمام ظرفیتهای تمدن اسلامی را در خود جای داده باید معرفی شود سید مرتضی سقائیاننژاد ظهر امروز در«سلام بیتلحم»؛ مستندی درباره زادگاه عیسی(ع) و مشکلات آن در سایه اشغالگری
سلام بیتلحم مستندی درباره زادگاه عیسی ع و مشکلات آن در سایه اشغالگریلیلی صنصور کارگردان و مستنساز فلسطینی چندی است به بیتلحم بازگشته و فیلمی را درباره شهر خود ساخته است شهری که زادگاه عیسی مسیح ع است و در آن مردم از ادیان مختلف در کنار هم و در سایه اشغالگری زندگی میکنند ببسیاری از مشکلات گریبانگیر جوامع اسلامی به دلیل دور شدن از فرهنگ غدیر است
بسیاری از مشکلات گریبانگیر جوامع اسلامی به دلیل دور شدن از فرهنگ غدیر است زنجان - ایرنا - مدیر مسوول کانون فرهنگی و هنری آیت الله قائمی زنجان گفت بسیاری از مشکلات گریبانگیر جوامع اسلامی به دلیل دور شدن آنها از فرهنگ غدیر است محمدرضا مرادی روز یکشنبه بابیان این مطلب با اشاره بهمناظره نصیری و کچوئیان در صفحات پنجره/ پرونده خدمت و خیانت دانشگاه آزاد به علم
فرهنگ و ادب رسانه مناظره نصیری و کچوئیان در صفحات پنجره پرونده خدمت و خیانت دانشگاه آزاد به علم تازهترین شماره هفتهنامه پنجره با مناظرهای میان مهدی نصیری و حسین کچویان درباره امکان تحقق تمدن تراز اسلامی منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر شماره 215 هفتهنامه پنجره با مناظرعلل عقبماندگی تمدناسلامی در فرهنگخانه
علل عقبماندگی تمدناسلامی در فرهنگخانه گروه مجازی فرهنگ خانه طی سلسله نشست های خود به بررسی علل عقب ماندگی تمدن اسلامی پرداخت ایرنا بررسی ریشه ها و عوامل عقب ماندگی تمدن اسلامی موضوع یک مناظره وایبری است که با حضور و مشارکت فعال دکتر مهدی بوترابی مدیر گروه سایتهای پرشین بمسئولان در اداره کشور نگاه اداره یک انقلاب را داشته باشند/ حل مشکلات با سبک زندگی اسلامی
استانها شرق خراسان رضوی آیت الله علم الهدی مسئولان در اداره کشور نگاه اداره یک انقلاب را داشته باشند حل مشکلات با سبک زندگی اسلامی 11 07 1393 13 34 به گزارش خبرنگار مهر ظهر جمعه آیتالله علمالهدی در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه و در کنار بارگاه ملکوتی امام رضاآیتالله جوادیآملی مطرح کرد جای خالی بررسی تمدن جامعه اسلامی در حوزه
آیتالله جوادیآملی مطرح کردجای خالی بررسی تمدن جامعه اسلامی در حوزهیکی از مراجع تقلید گفت بررسی تمدن جامعه اسلامی جایش در حوزه بسیار خالی است و امیدوارم این موضوع در حداقل زمان ممکن در حوزهها بررسی شود به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیتالله عبدالله جوادی آملی به همایش علومتکرار//حجتالاسلام محمدیان در نشست با دینپژوهان حوزه علوم اسلامی: دانشجویان حوزه علوم اسلامی باید مانند رزمند
تکرار حجتالاسلام محمدیان در نشست با دینپژوهان حوزه علوم اسلامی دانشجویان حوزه علوم اسلامی باید مانند رزمندگان در دفاع مقدس باشندرئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت ما باید در جذب دانشجویان هدفمند عمل کنیم و باید کسانی به عرصه علوم اسلامی وارد شوند که مانند ررسانه ها در جبهه متحد با تراز انقلاب اسلامی فعالیت کنند
استانها مرکز البرز کشمیری رسانه ها در جبهه متحد با تراز انقلاب اسلامی فعالیت کنند کرج – خبرگزاری مهر معاون امور اجرایی و استانهای سازمان بسیج رسانه کشور با بیان اینکه رویکرد بسیج رسانه حضور تمامی رسانه ها فعال در تراز انقلاب اسلامی در جبهه ای متحد است گفت اصل اتحاد در ترامسجد سنگ بنای تمدن اسلامی است
مدیر کل ارشاد خوزستان مسجد سنگ بنای تمدن اسلامی است خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به اهمیت نقش مساجد در ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه گفت مسجد سنگ بنای تمدن اسلامی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز همایون قنواتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلنماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس: شوراهای اسلامی مشکلات و مسائل خود را مطرح کنند
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شوراهای اسلامی مشکلات و مسائل خود را مطرح کنندنماینده مردم شهرستانهای دماوند و فیروزکوه در مجلس گفت شوراهای اسلامی باید مشکلات و مسائل خود را مطرح کنند تا نمایندگان مجلس پیگیر آنها باشند حمیدرضا مشهدیعباسی امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرتحلیل الجزیره درباره آنچه غرب از جمهوری اسلامی ایران نمیگوید/ دروغپردازیها درمورد زندگی رهبری ایران
تحلیل الجزیره درباره آنچه غرب از جمهوری اسلامی ایران نمیگوید دروغپردازیها درمورد زندگی رهبری ایران شبکه الجزیره در تحلیلی با پرداختن به نوع انتشار اخبار مربوط به اسلام و حکومت های دینی خاورمیانه توسط رسانه های غربی می نویسد در حالیکه رسانه های غربی نگاهی خاص به تحولات خاورمیوقوع انقلاب اسلامی سبب تحقق غدیر ثانی شد
رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه وقوع انقلاب اسلامی سبب تحقق غدیر ثانی شد خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه با تاکید بر این که وقوع انقلاب اسلامی سبب تحقق غدیر ثانی شد گفت در ایران شخصیتی عالم باتقوا و روحیه عالی الهی آمد تا گفتمان غدیر را نهادینه کند به گزاروحدت اسلامی حول محور ولایت قابل تحقق است
نخبه تبلیغی حوزه علمیه قم وحدت اسلامی حول محور ولایت قابل تحقق است خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه قم با بیان تأثیر گفتمان غدیر بر انقلاب اسلامی اظهار داشت انقلاب اسلامی ایران انقلابی بر اساس منطق دین و ولایت است حجت الاسلام صادق گلزاده نخبه تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قمخليليان :مشکلي درباره آب معدني وجود ندارد!
خليليان مشکلي درباره آب معدني وجود ندارد مدير عامل سپاهان در آستانه بازي حساس تيمش مقابل پرسپوليس اعلام کرد سپاهان در تلاش براي برد در اين بازي است به گزارش "ورزش سه" مهرزاد خلیلیان گفت نتيجه اين ديدار براي ما مهم است دو تيم آماده هستند و اين به جذابيت باز-