تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827223408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان بررسی شد امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت معصوم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان بررسی شد
امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت معصوم
در مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان «امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت معصوم» بررسی شد.

خبرگزاری فارس: امکان سنجی تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت معصوم



به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، هفته نامه پنجره نوشت:«تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت ممکن نیست! اسلام در تقابل کلی با مدرنیته است و اساسا تمدن مدرن یک انحراف از مسیر تمدنی‎ای بود که انبیا برای بشر ارائه کرده بودند». شاید در برخورد اول با این جملات ثقیل مهدی نصیری آن هم در روزنامه‎ی اصلاح‎طلب اعتماد عقل حکم به نادیده گرفتن آن بدهد، چرا؟ معلوم است. تجربیات تاریخی نشان داده گشودن مباحثی که از آن بوی ضدیت با آرای علما، مراجع، حضرت امام و رهبری بدهد، پیچیده و حساس است و نیاز به ظرافت‎‎های خاص رسانه‎ای دارد تا خدای ناکرده از آن سوء برداشت نشود. اما چه باید کرد با کنجکاوی و دغدغه. بیش از ما خطرات این مهم را مهدی نصیری می‎دانست. پیشکسوت رسانه است و آشنا با فوت و فن، به همین دلیل بود که تا همین چند روز پیش درباره انتشار مناظره مردد بود. از سوی دیگر در روز‎های ناخوش احوالی و کسالت دکتر کچویان راضی کردن ایشان برای برقراری دیالوگ و چالش با نصیری که از دوستانش نیز محسوب می‎شود کار دشواری بود اما به‎نظر می‎رسید اظهارات نصیری درباره تمدن، مدرنیسم و تمدن اسلامی او را مجاب کرده بود تا در میزگردی اشکالاتش را بر دیدگاه‎‎های نسبتا جدید نصیری وارد کند. در ادامه گزیده هایی از مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان در هفته نامه پنجره را می خوانیم:   نصیری:ما نمی‎توانیم در عصر غیبت، جامعه‎ای را شکل بدهیم که مثلا بالای 50 درصد، فرض کنید 70ـ 80 درصد اسلامی باشد که من تعبیر به تراز اسلام می‎کنم. گرچه تحقق نسبی‎ آن ممکن است و همین الان ما نسبیتی از تمدن اسلامی و شیعی را در جامعه خودمان داریم نصیری:اولین شرط تحقق جامعه و تمدن تراز اسلامی حضور و بسط ید امام معصوم(ع) است.ائمه معصومین (ع)جامعه‎ای را محقق می‎کردند که 70 یا 80 درصد مناسبات سیاسی‎، اجتماعی و اقتصادی آن در فرم، محتوا و ساختار‎‎ها منطبق با موازین دینی بود. کچویان: ما امروز در سیاست، ساختار‎‎هایی ایجاد کرده‎ایم که در آن مجلس خبرگان، ولی فقیه و... را داریم. این ساختار‎‎ها کاملا شرعی و مورد تایید دیانت است. لذا این درصد کمتر و بیشتر در این ساختار‎‎ها چه معنایی پیدا می‎کند؟ کم و زیاد اسلامی بودن آن چگونه می‎شود؟ نصیری: نظام پارلمانتاریستی، انتخابات مجلس، انتخابات ریاست‎جمهوری و تفکیک قوا برگرفته از مدل حکومتی اسلامی و دینی نیست. البته مشکل حادی با این مدل ندارم و آن را مبتنی بر مصلحت سنجی درست می‎دانم. کچویان: زمان حضرت رسول(ص)نظام قبیله‎ای نظام معمول بود و حضرت هم در قالب همان نظام عمل می‎کردند.بنابراین شما نمی‎توانید به اعتبار اینکه الان پارلمان آمده و ما پارلمانتاریستی عمل می‎کنیم بگویید مدل ما غیراسلامی است. یک آدم دینی در تراز حضرت رسول آمده و در این جهان زندگی کرده و می‎خواسته جامعه خود را دینی کند. خودش را با جهان واقعی سازگار می‎کند و متناسب با آن عمل می‎کند. ما هم همین کار را کرده‎ایم. نصیری: مسئله بیعت با پارلمانتاریسم، انتخابات و این قصه‎‎‎ها فرق می‎کند و یک امر ثابتی هم هست.یعنی این اشتباه است فکر کنیم چون آن روز نظام قبیله‎ای بوده و مطلوبیت داشته، امروز که تمدن مدرن و تجدد آمده، آن مدل مطلوبیت ذاتی‎اش را از دست داده و دیگر اساسا آن مطلوب نیست. کچویان: الان هم همین کار را می‎کنیم. یک ساختار حقوقی گذاشته‎ایم می‎گوییم‎ هرکس در این ساختار حقوقی رای داد باید ملزم به آن باشد. یک قانون اساسی وجود دارد که این حقوق را به شما می‎دهد و این وظایف را هم برای شما تعریف می‎کند نصیری: وقتی پیامبر اکرم (ص)از جانب خدا مبعوث می‎شود، هیچ نیازی به اخذ مشروعیت از مردم ندارد. منتها برای اینکه حکومتش را محقق کند نیازمند این است که قلوب مردم را با خودش همراه کند. کچویان:الان هم همین طور هست. وقتی ولی فقیه در نماز روز جمعه25 خرداد 1388 و بعد از آن حوادث گفتند جمع کنید و دیگر به نقض قانون ادامه ندهید، از کجا و چگونه این مشروعیت را گرفته‎ بودند که این‎گونه حرف بزنند؟ نصیری: اینکه ولی فقیه نمی‎تواند براساس قانون اساسی، مسئول اجرایی کشور را خودش مستقیم انتخاب کند، این‎‎ها ربطی به مدل حکومتی تراز دین ندارد. حکومت پیامبر و بیعت ربطی به ساختار‎‎های قبیله‎ای نداشت صندوق رای نگذاشت یا تفکیک قوا ایجاد نکرد و برای مسئولان اجرایی‎اش و والیانش از مردم رای نگرفت. کچویان: نظام اجرایی تراز اسلامی ما نظام ولایت فقیه است که تمام ارکان قدرت، بازوی اجرایی او هستند. ولی الان در وضعیت فعلی این سیستم محقق نشده و شکل نیمبندی از آن محقق شده است اما سیستم تراز ما آن است. نصیری: اولین شرط تحقق تمدن، جامعه و دولت تراز اسلامی، حضور امام معصوم و بسط ید اوست؛ یعنی امام معصوم و مصون از خطا باید در رأس قدرت قرار داشته باشد. وقتی امام معصوم در میان شما نیست، بین خودی‎ترین و مومن‎ترین آدمهایتان، اختلافات نظری جدی دارید. نصیری: اساسا گویا اسلام‎شناسی در روزگار ما با چند تن از مشاهیر به تمامیت خودش رسیده است و الان در بهترین مقطع تاریخی هستیم و تنها نیاز به چند تا برنامه پنجساله و 10ساله داریم تا اسلام در همه وجوه محقق شود و کاری که انبیا نتوانستند انجام بدهند ما داریم به سرانجام می‎رسانیم و از این دست خیالات.رئیس جمهور سابق سال آخر ریاست‎جمهوریشان یکبار گفت تا یکسال دیگر مشکل بیکاری را حل می‎کنیم. واقعا حرف از این بی‎پایه‎تر در دنیای امروز که عصر غلبه اقتصاد مدرن و تکنولوژی مدرن است و بیکاری در ذات آن نهفته است، نمی‎شود زد. نصیری: متاسفانه ما به‎شدت در جمهوری اسلامی ایران دچار فقر غرب‌شناسی، مدرنیته و تجدد شناسی هستیم. تحلیل غالب از امر تجدد و مدرنیته تحلیلی بسیار سطحی است. مدرنیته را حادثه‎ای بسیار معمولی می‎بینند و در نهایت می‎گویند شتاب امور بیشتر شده و مدرنیته سرعت امور را بیشتر کرده و امکانات و قدرت بشر را افزایش داده است. بعد هم می‎گویند علم و تکنولوژی مدرن و ساختار‎‎های معیشتی را از فرهنگ و اخلاق تفکیک می‎کنیم و با این‎‎ها مشکلی نداریم. کچویان: در طول تاریخ، نظام‎‎‎های تراز دینی متعددی داشته‎ایم که یکی از آن‎‎ها نظام تراز دینی حضرت رسول(ص)است. چه‎کسی می‎تواند بگوید در مدینه حضرت رسول نظام تراز دینی محقق نشده است؟ بحث کدام عدم تحقق است؟ آنجایی که انبیا موفق شده‎اند و جامعه‎ای را در دست گرفته‎اند و اداره کردهاند، نظام تراز دینی محقق شده است. اگر کسی گفته می‎خواهیم نظام تراز دینی عصر غیبت را الان محقق کنیم، قطعا خطا کرده است. ولی ما نظام‎‎‎های تراز دینی متعددی داشته‎ایم که در جهان محقق شده‎اند. کچویان: وقتی می‎گوییم حکومت تراز دینی، نمی‎گوییم می‎رسیم به آن اوجی که در عصر ظهور است. یعنی کلیت ساختار‎‎ها دینی می‎شود، بنیاد‎‎ها دینی می‎شود به‎نحوی که بتواند فرآیند تحولش را به‎سمت دینی شدن بیشتر ادامه دهد. تا امروز کسی نگفته ما می‎خواهیم جامعه عصر ظهور را درست کنیم. جامعه عصر ظهور با اعجاز ایجاد می‎شود. یکی از اعجازهایش شکوفایی عقول انسان است. براساس احادیث و فهمی که از آن‎‎ها وجود دارد تا قبل از ظهور از پنج درصد عقل بشر استفاده می‎شود ولی در عصر ظهور تمام عقول شکوفا می‎شود.البته نمی‎خواهم و دوست هم ندارم این‎گونه بگویم اما بخشی از ادله شما همان ادله انجمن حجتیه است. مگر آن‎‎ها نبودند که امام را به استهزا می‎گرفتند؟ مگر نمی‎گفتند نمی‎شود به این حکومت دست زد و تمام قدرت و توان شرق و غرب دنبال این حکومت است؟ نصیری: جناب کچویان بنده را تلویحا با انجمن حجتیه قیاس کردند. اما آنچه منسوب به انجمن حجتیه است، این است که‎ آقایان اساسا قائل به تشکیل حکومت در عصر غیبت نیستند و جایز نمی‎دانند. بنده اصلا نظر و عقیده‎ام این نیست.   نصیری:به‎نظر من بخش قابل توجهی از تنش‎‎های فکری، فرهنگی و اجتماعی ما به این برمی‎گردد که ما وعده‎‎‎هایی داده‎ایم و ادعا‎‎هایی کرده‎ایم که قابل عمل و تحقق نبوده‎اند کچویان: ما به اندازه وسعمان مکلف به اصلاح هستیم و باید تلاش کنیم. در جامعه امروز باید افقی را به مردم نشان دهیم؛ یک افق واقع‌بینانه و نسبی که باید برای آن تلاش کنیم. این‎‎ها همه سر جای خودش، ولی بنده می‎خواهم عرض کنم همه این کار‎‎هایی که می‎کنیم و همه زور‎‎هایی که می‎زنیم، در حد آن نسبیت است نصیری: ولی بنده هیچ امیدی به بهتر شدن وضع حجاب در این ‎جامعه ندارم. بنده هیچ امیدی به اینکه بانکداری بدون ربا داشته باشیم ندارم. بله، می‎تواند نرخ سود پایین بیاید و باید برای این تلاش کنیم. این نظام آموزشی از آغاز تا پایانش در حد زیادی غیردینی است. البته می‎توان برای اصلاح نسبی آن کار‎‎هایی کرد و باید هم کرد اما تحقق نظام آموزشی تراز دین رویای بی‎تعبیر است. همین الان بسیاری از شاخص‎‎‎های فرهنگی و اجتماعی شما رو به سقوط و افول بیشتر است؛ مثل طلاق، مثل فردگرایی و فرار از ازدواج، مثل افزایش پرونده‎‎‎های قضایی و خیلی چیز‎‎های دیگر.  

93/07/26 - 09:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن