تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820242017
بزرگان جامعه، مخاطبان اصلی حضرت سیّدالشهدا(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
آیتالله صافیگلپایگانی در نوشتاری به مناسبت ماه محرّمالحرام گفت: بزرگان جامعه، مخاطبان اصلی حضرت سیّدالشهدا(ع) هستند. وی گفت: کارهایی را که بشر برای رسیدن به نتایجی انجام میدهد یا از کارهایی است که شخصیت فاعل و انجام دهنده در رسیدن به نتیجه، دخالتی ندارد و هر کس آن کار را انجام دهد به آن نتیجه نایل میشود، و یا از کارهایی است که شخصیت فاعل و انجام دهنده، در حصول نتیجه یا کمال آن مؤثّر و دخیل است. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن نوشتار این مرجع تقلید به شرح زیر است: «امر به معروف و نهی از منکر از همین قسم است که شخصیّت اشخاص و تعیّنات آنها در حصول کمال موفقیت و تمامیت فایده و نتیجه آن بسیار مؤثّر است. اگر مالک یک روستا کشاورزان آن را، یا صاحب یک کارخانه، کارگران کارخانه را و یا یک عالم روحانی و یک شخص متنفّذ در محیط نفوذ خود، یا یک رئیس اداره، کارمندان اداره خود را و یک افسر، نفراتی را که تحت سرپرستی او هستند و یا یک نفر رئیس دولت، بلکه بالاتر امر به معروف و نهی از منکر نموده و دعوت به خیر و اصلاح و درستی نماید، با امر به معروفی که یک فرد عادّی مینماید از حیث اثر تفاوت بسیار دارد. به هر قدر که یک کارگر کارخانه با رئیس آن و یک رعیّت روستا با مالک آن، یک نفر سرباز با یک سپهبد و یک فرد عادی با یک عالم عالیمقام روحانی متنفّذ و یک پادشاه مقتدر، به حسب ظاهر فرق دارند، به همان اندازه تأثیر کلام و نفوذ کلمه آنان در دلها فرق میکند. مردم اگرچه دارای عقل و ذکاوت بالا هستند و میتوانند خوبی و بدی هر چیزی را تشخیص دهند، اما بیشتر مقهور امور حسّی و تسلیم مظاهر مادی و افتخارات و اعتبارات ظاهری این و آن هستند و بیشتر به بزرگان و سران جامعه نگاه میکنند. اخلاق و عادات و کارهای یک ملّت زیادتر موافق اخلاق و عادات مسئولان و رؤسای قوم است. از این جهت، باید بزرگان قوم و مصادر کارها و صاحبان قدرت و نفوذ و به طور کلّی هر کس که دیگری از کار او تقلید و از سخن او پیروی مینماید، اولاً در تعدیل روش خود اهتمام نموده، سرمشق ایمان و امانت و درستکاری و حیا، عفّت و عدالت و نوعپروری برای دیگران گردند. و ثانیاً در امر به معروف مسامحه ننموده و از تمام وسایلی که دارند برای اصلاح امور و ترویج اعمال صالحه و ریشهکن کردن معاصی و فساد استفاده نموده، زیردستان خود را راهنمایی کنند. ولی در عین حال زیردستان هم نباید مسامحه زبردستان و ارباب مکنت و قدرت را عذر خود شمرده و در امر به معروف و نهی از منکر به انتظار آنها بنشینند. خطبه نورانی امام حسین علیه السلام در آیات قرآنی و اخبار و احادیث شریفه یکی از بزرگترین عوامل اصلاح همه شئون اجتماعی و رواج اخلاق و اعمال حسنه، صلاحیت بزرگان و زعما شمرده شده است که فعلاً از ذکر همه آن اخبار و احادیث به واسطه کمی فرصت و ضیق مجال، معذوریم و فقط به نقل مفاد روایتی که در بحارالأنوار از کتاب تحف العقول روایت نموده است از حضرت امیرالمؤمنین و از حضرت سیّدالشهداء علیهماالسّلام - که به طوری که از مضامین روایت استفاده میشود مخاطب امام علیهالسلام بزرگان و رجال اسلامی بودهاند- اکتفا میکنیم: ای مردم! عبرت بگیرید به چیزی که خداوند اولیای خود را به آن وعظ نموده و آن سرزنش و توبیخ اوست نسبت به احبار یهود و نصاری که فرمود: «لَوْلاَ یَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِثْمَ؛ چرا نهی نمیکنند ایشان را، یعنی اهل کتاب را احبار و دانشمندان آنها از سخن گناه و ناروا.»۱ و فرمود: «لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَی لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ ذَلِکَ بِمَا عَصَوا وَّکَانُواْ یَعْتَدُونَ؛ آن کسانی که کافر شدند از بنی اسرائیل بر زبان داوود و عیسی بن مریم لعن شدند برای آن که مرتکب عصیان و تجاوز گردیدند و از کار زشت یکدیگر را باز نداشتند و هر آینه بد بود کارهایی که مرتکب میشدند.»۲ خدا آنها را به عیب نسبت نداد مگر برای آن که از ظلمه و ستمکاران کارهای زشت و فساد و منکرات را میدیدند و آنها را برای رغبتی که به دنیایشان داشتند و منافعی که از آنها میبردند و رعب و بیم نهی از منکر نمیکردند و حال آنکه خداوند میفرماید: «فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ؛ از مردم نترسید و از من بترسید.»۳ و هم فرمودهی خداست که: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ؛ مؤمنین و مؤمنات یاوران و اولیاء یکدیگرند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند.»۴ * اصلاح امور مرهون انجام امر به معروف و نهی از منکر است خدا از آن جهت امر به معروف و نهی از منکر را نخست نام برد که اگر این فریضه ادا شد، همه واجبات کوچک و بزرگ آسان و دشوار بر پا میشوند .... شما ای گروهی که در دانش مشهور و به نیکوکاری مذکور و به خیرخواهی مردم معروفید! خدا در دل مردم، مهابت و احترام شما را قرار داده است که اشراف و بزرگان از شما بیمناک و حساب میبرند و ضعفا از شما تکریم مینمایند و کسانی که شما را بر آنها امتیازی نیست و نه حقی بر آنها دارید شما را بر خود مقدم میدارند و شما را واسطه قضای حوایج خود قرار میدهند. شمایید که در راهها به هیئت و روش پادشاهان و عزّت بزرگان راه میروید. شمایید که مردم تعظیم و احترامشان میکنند و شما را جلو میاندازند. آیا این همه مناصب و شئون و احترامات و تکریماتی را که به دست آوردهاید، جز برای این است که شما را طرفداران و برپادارنده حقوقی که از طرف خدا معین شده گمان میکنند، با آن که شما در خیلی از حقوق خدا و وظایفی که در حفظ مقرّرات و حفظ نوامیس و قواعد الهیه دارید کوتاهی میکنید. شما به حقّ پیشوایان و امامان خود استخفاف مینمایید و حقّ ضعفا را پایمال و ضایع میکنید، ولی اگر به گمان خود حقّی داشته باشید آن را مطالبه میکنید، شما نه مالی بذل مینمایید و نه مردمی هستید که در راه خدا فداکاری و جانبازی و گذشت داشته باشید. نه در راه خدا و حمایت از حقّ با کسی خصومت و دشمنی میکنید و با وجود این تمنّای بهشت خدا و همجواری با پیغمبران خدا و نجات از عذاب دارید؟! * بی تفاوتی نسبت به نقض احکام الهی جایز نیست من از آن میترسم که برخلاف این آرزو به نقمتی از نقمات و عذابی از عذابها گرفتار شوید. برای آن که شما از موقعیت خود سوء استفاده میکنید. شما به نام دین و به نام خدا و به نام انتظام امور جامعه و اصلاح احوال خلق بر مردم آقایی و سروری و برتری و فضیلت یافتهاید، در حالی که میبینید عهدهای خدا را که عبارت از واجبات و محرّمات و تکالیف شرعی باشد نقض شده است، تکان نمیخورید و مضطرب نمیشوید، در حالی که نسبت به عهدهای پدرانتان اگر نقض شود و حرمت آن را نگاه ندارند، متغیّر شده بر خود میلرزید. دستورات و عهدهای پیغمبر حقیر و پست گردیده است. شما میبینید که بیچارگان و عَجَزه و ناتوانان در میان شما بیسرپرست مانده و بر آنها رحمی نمیشود. نه در شغل و منصب و منزلتی که دارید وظیفه خود را انجام میدهید، و نه در کارهای زشت، کسی را ملامت و سرزنش میکنید. با ظلمه و ستمکاران با مدارا و مسامحه زندگی مینمایید. تمام این مفاسد برای آن است که شما از نهی از منکر غفلت کردهاید. شما از همه مردم از جهت مصیبت بزرگترید، برای آنکه از شما مقامی که حقّ علما و دانشمندان است انتزاع شده است با آنکه باید جریان کارها و اجرای احکام به دست علما باشد که امنای خدایند، بر حلال و حرام او این حق و منزلت سلب نشده، مگر برای تفرقه و اختلاف و عدم اتفاق شما بر حقّ. شمایید که اگر بر رنج و اذیت، صبر و شکیبایی میداشتید و متحمل مؤونه در راه خدا میشدید کارها را به دست میگرفتید و مرجع و مصدر امور میگشتید، ولی ستمکاران را در کارها تسلط دادید و مناصب را به آنها تسلیم و واگذار کردید تا آنکه آنها مطابق شهوات و نظریات پست خود رفتار نمایند. آنها را تسلّط دادید برای فرار و گریزی که از مرگ دارید و برای علاقهای که به این زندگی زایل و فانی دارید. پس ضعفا را به دست ظلم آنها سپردید تا انواع مصیبات و فشارها بر آنها وارد شود و آنها را با هر چوب که بخواهند برانند و مانند جبّاران و زمامداران خدانشناس بیمانع و دافعی در روی زمین به میل خویش رفتار نموده در هر شهر و ناحیه دست ظلم آنها دراز باشد و بندگان خدا را استخدام و استعباد کنند. همانا در شگفتم و چگونه نگریم و تعجّب نکنم و حال آن که روی زمین را ستمکاران و خائنین و ولات و فرمانروایان و فرمانداران نامهربان گرفتهاند، خدا حاکم و قاضی است در آنچه که در میان ما آشکار شده و در آن منازعه داریم. خدایا! تو میدانی که آنچه میگوییم و میکنیم نه برای رغبت و طمع به سلطنت و پادشاهی است و نه برای داد گرفتن از دشمنان، بلکه میخواهیم بلاد و شهرستانها اصلاح و معمور گردد و معالم دین تو اظهار شود و مظلومین و ستمدیدگان در ضمان امان زندگی کنند و سنن و احکام و فرایض تو عملی گردد. شما ای مردم! اگر ما را یاری نکنید و انصاف ندهید، ستمکارها بر شما مسلّط میگردند و در خاموش کردن نور پیغمبر اقدام مینمایند.» ۱. سورهی مائده، آیهی ۶۳. ۲. همان، آیهی ۷۸. ۳. همان، آیهی ۴۴. ۴. سورهی توبه، آیهی ۷۱. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
حرم حضرت زینب(س)؛ میزبان عزاداران حسینی
حرم حضرت زینب س میزبان عزاداران حسینی حرم مطهر حضرت زینب س در سوریه این روزها میزبان زائرانی است که برای شرکت در آیین سوگواری سالروز شهادت اباعبدالله الحسین ع به این مکان آمدهاند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از خبرگزاری براثا هزاران زائر از سماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا |اخبار ایران و جهان
ماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا روایت حضرت آیتالله خامنهای از گفتوگوی حضرت امام حسین علیهالسلام و عمر سعد در کربلا که در سایت KHAMENEI IR منتشر شده است رهبر انقلاب این سخنان را در تاریخ بیستم مهرماه سال ۱۳۶۳ در نماز جمعهی تهران بیان کردهاند کد خبر ۴۴۵۵۰روضه حضرت رقیه (س) با صدای حاج محمود کریمی |اخبار ایران و جهان
روضه حضرت رقیه س با صدای حاج محمود کریمی کد خبر ۴۴۵۱۸۸ تاریخ انتشار ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸ ۲۵ - 27 October 2014 دانلود لینک را کپی کنید دانلودمیزبانی شیرخوارگان حسینی در 2500 منطقه/ با نام حضرت علی اصغر کربلا را جهانی می کنیم
میزبانی شیرخوارگان حسینی در 2500 منطقه با نام حضرت علی اصغر کربلا را جهانی می کنیم فرهنگ > دین و اندیشه - دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر ع می گوید دکترین مجمع جهانی علیاصغر تدوین و به رهبر انقلاب تقدیم میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی محرز حضرت امیر المومنین جهت حفظ و باطل سحر
حرز حضرت امیر المومنین جهت حفظ و باطل سحر حرز حضرت امیر المومنین جهت حفظ و باطل سحر و جادو حضرت امیر المومنین مى نوشت جهت حفظ و باطل سحر اين حرز را و بر بازوى راست مبارك خود مى بست و آن اين است بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اى كنوش کنويش اى كنوش اره شش عطيطسفيخ يا مخانواده تمدّنساز از منظرحضرت آیتالله صافی
خانواده تمدّنساز از منظرحضرت آیتالله صافی تمدّن درست و صحیح بر پایه خانواده سالم و متمدّن ساخته می شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز روز ۲۸ مهر در روزشمار کشورمان به عنوان روز خانواده نامیده شده است در سخنان آیت الله لطفالله صافی&zمتن روضه طفلان حضرت زینب سلام الله علیها - طاهری
متن روضه طفلان حضرت زینب سلام الله علیها - طاهری امشب شب روضه ای است كه مادرهای شهدا هركجانشتند پای این روضه ناله می زنند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز &در محضر بزرگان/ سبب اصلی غیبت امام زمان(ع) چیست؟
در محضر بزرگان سبب اصلی غیبت امام زمان ع چیست دریافتن و آموختن نکات حاصل از تجارب شخصی انسانهای بزرگ و موفق در حقیقت راه میانبری است به سوی درک خوبیها و درستیها که تقدیم به همه کاربران عزیز میگردد مجله شبانه باشگاه خبرنگاران برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید تاریخ امتن روضه طفلان حضرت زینب (س) شب چهارم محرم
متن روضه طفلان حضرت زینب س شب چهارم محرم متن روضه طفلان حضرت زینب س شب چهارم محرم - حسین برات یه دنیا غم آوردم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز متن روضه طفلان حضرت زینب س شب چهارم محرم - حسین برات یه دنیا غم آوردم-حاج حسن خلج حسین برات یه دنیا غم آوردمتولید رادیویی برنامههای قرآنی به هفت زبان برای مخاطبان برونمرزی
تولید رادیویی برنامههای قرآنی به هفت زبان برای مخاطبان برونمرزی با همکاری شبکه رادیویی قرآن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعة المصطفی ص العالمیه برنامههای قرآنی برای مخاطبان خارج از کشور به هفت زبان زنده دنیا تولید میشود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جاپرچم عزای سیدالشهدا(ع) بر فراز بارگاه حضرت معصومه(س) برافراشته میشود
پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۰ مدیر روابط عمومی حرم حضرت معصومه س ویژه برنامههای ماه محرم در این مکان مقدس را تشریح کرد و گفت در آستانه فرارسیدن ماه محرم الحرام پرچم عزای سیدالشهدا ع بر فراز گنبد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س بر افراشته میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشغمنامه حضرت رقیه (سلام الله علیها)
غمنامه حضرت رقیه سلام الله علیها حضرت رقيه عليه السلام لب خود را بر لب پدرش امام حسين عليه السلام نهاد و آن حضرت فرمود الى الى هلمى فانا لك بالانتظار يعنى اى نور ديده بيا بيا به سوى من كه من چشم به راه تو مى باشم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نروضه حضرت رقیه(س) و دیر راهب
روضه حضرت رقیه س و دیر راهب پدر چه کسی تو را به خون آغشته کرد چه کسی رگ های گردنت را برید پدر چه کسی در خردسالی یتیمم کرد پدر دختر یتیم تو به چه کسی پناه ببرد تا بزرگ شود به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز در آغوش گرفتن سر مبارک امام حسین توسط دو دلداه راهب نصرانیموضوعات اصلی حکم رهبر انقلاب برای آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی
موضوعات اصلی حکم رهبر انقلاب برای آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهنگ > دین و اندیشه - حضرت آیتالله خامنهای در آستانه آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی طی حکمی علاوه بر انتصاب سه عضو حقوقی جدید راهبردهای اصلی شورا و حوزه فرهنگ را تعیین کردند بهچرا نام حضرت محمد(ص) به صراحت در انجیل نیامده است؟
چرا نام حضرت محمد ص به صراحت در انجیل نیامده است هنگامي كه نهضت كتابت سنت شفاهي مسيحيت آغاز شد هر كسي به تشخيص خود و سبك خاص كه داشت به تدوين اعمال و اقوال و حوادث مربوط به حضرت عيسي پرداخت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز كتاب ديني مسيحيان انجيل نعزاداري حضرت زکريا براي سید الشهدا
عزاداري حضرت زکريا براي سید الشهدا وقتي حضرت زکريا عليه السلام نام مبارک پنج تن را بر زبان آورد غم و اندوه از او برداشته شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز درحالات حضرت زکريا عليه السلام وارد است که از خداوند تعالي خواست که اسماء پنجگانهواقعه غدیر و دلیل تلاش نکردن حضرت علی(ع) برای یادآوری آن در ماجرای سقیفه
واقعه غدیر و دلیل تلاش نکردن حضرت علی ع برای یادآوری آن در ماجرای سقیفه فرهنگ > دین و اندیشه - روایت علامه مرتضی عسکری از واقعه غدیر خم ماجرای غدیر و وحی بر پیامبر «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس &raqu-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها