تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799109496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خشکسالی بیش از 525 میلیارد تومان به کشاورزان گلستان خسارت زد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خشکسالی بیش از 525 میلیارد تومان به کشاورزان گلستان خسارت زد گرگان - ایرنا- مدیر زراعت جهادکشاورزی استان گلستان خسارت های خشکسالی در استان را بیش از 525 میلیارد تومان اعلام کرد.


ویژه نامه استان گلستان روزنامه خراسان روز چهارشنبه دراین مطلب به نقل از "محمدرضا عباسی" نوشت: شرایط اقلیمی خاصی در سال زراعی جاری بر استان حاکم بود که نتیجه آن کاهش شدید بارش ها و به تبع کاهش محصولات به خصوص کشت های بهاره بود.
وی افزود: بیشترین حجم خسارت ها بر محصولات گندم، جو و کلزا وارد شده که صندوق بیمه کشاورزی درصد بسیار ناچیزی از آن که بیمه بود، را پرداخت کرده است.
"تمام روستاهای استان گلستان تحت پوشش بیمه حوادث قرار می گیرند" عنوان گزارشی این ویژه نامه است که در آن می خوانیم: گلستان یکی از بلاخیزترین استان های کشور است، سیل های مخرب، آتش سوزی، خشکسالی های مداوم، زلزله، زمین لغزش و رانش، سرمازدگی از جمله بلایای طبیعی است که همواره مردم این استان را تهدید می کند.
در بین خسارت هایی که بر اثر بروز این حوادث ایجاد می شود، مهم ترین موضوع حفظ و امنیت جانی شهروندان و روستاییان است، طی سال های اخیر بروز سیل های متعدد آسیب های بسیاری را در بخش های زیرساختی استان وارد کرده، اما ناراحت کننده تر از همه مرگ شهروندان است که بر اثر وقوع این حوادث، رقم می خورد.
یکی از مشکلاتی که همیشه گریبان گیر افراد و واحدها و بخش های خسارت دیده نیز است، جبران خسارت ها می باشد، برای نمونه از سیل هشتم خرداد امسال تاکنون هنوز یک ریال اعتبار به گلستان تخصیص پیدا نکرده است در حالی که می توان انتظار داشت با بیمه حوادث واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها، جبران خسارت های حوادث طبیعی در حد معقول و در زمان کوتاه تری باشد.
یکی از کارهایی که در استان در حال انجام است و به نظر ضرورت زیادی هم دارد، بحث پوشش بیمه واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها بوده که بخشی از کارهای مربوط به آن انجام شده است.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران گلستان، یکی از مهم ترین دغدغه ها مربوط به وقوع حوادث غیرمترقبه است، این استان از نظر وقوع حوادث و بلایای طبیعی جزو استان های نخست کشور است.
"صادقعلی مقدم" با اشاره به مهم ترین حوادثی که امکان وقوع آن در استان گلستان وجود دارد، افزود: سیل، توفان، برف و یخبندان، لغزش، رانش، زلزله، آتش سوزی، خشکسالی، سرمازدگی و بحران آب شرب از جمله این حوادث مهم است.
گلستان در حادثه سیل و آتش سوزی جزو 5 استان نخست و در زلزله جزو 8 استان و در مورد پدیده خشکسالی جزو 15 استان نخست کشور است، این امر لزوم برنامه ریزی در بخش های مختلف را توسط سازمان های متولی بیش از پیش کرده است.
به گفته مقدم طی 13 سال اخیر تا پایان خرداد امسال، بیش از 30 فقره سیل مخرب در استان رخ داده که متأسفانه بیش از 400 نفر از شهروندان بر اثر آن کشته شدند، همچنین در همین بازه زمانی 500 مورد زمین لرزه بزرگتر از 5/3 ریشتر در استان رخ داده است.
مقدم اضافه کرده است که گلستان 29 شهر و 998 روستا دارد که براساس دستورالعمل همه واحدهای مسکونی در این مناطق باید تحت پوشش بیمه حوادث قرار بگیرد.
در مطلب 10هزارمیلیارد ریال خسارت سیل طی 6سال گذشته به راه های گلستان، نیز می خوانیم که تاکنون کمتر از 10 درصد این خسارت ها تامین شده است.
به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان، خسارت 92 میلیارد تومانی (920میلیاردریالی) سیل هشتم خرداد امسال در علی آبادکتول و 33 میلیارد ریالی سیل 23 مرداد در مراوه تپه و کلاله از آن جمله است.
"علی بخش رستمی" همچنین تصریح کرد: برای اتمام 300 طرح عمرانی باقی مانده این اداره کل به 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
همچنین ویژه نامه استان گلستان روزنامه خراسان با بیان اینکه خانه تاریخی فاطمی در آستانه تخریب کامل قرار گرفت ،نوشته است که این بنای تاریخی به جا مانده از عهد قاجار در کوچه سرخواجه یازدهم واقع شده و در سایه غفلت مسوولان در معرض تخریب کامل قرار گرفته است.
کارشناسان این بخش معتقدند برداشتن سقف بنا توسط میراث فرهنگی باعث شده این اثر تاریخی در خطر تخریب کامل قرار گیرد، اما مدیرکل میراث فرهنگی گلستان نظر مخالف دارد و می گوید برداشتن سقف قبلی با تصمیم شورای فنی صورت گرفته است و بسیار امیدواریم تا پایان سال جاری عملیات مرمت آن آغاز شود.
"حسین کتولی" دکترای معماری در این باره گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در حالی نخستین مراحل اجرایی این طرح مرمتی را آغاز کرد که یک برنامه و طرح مرمتی و نقشه راه برای انجام آن در اختیار نداشت.
به گفته وی در حال حاضر با توجه به آسیب های ناشی از برداشته شدن سقف بنا باید ابتدا بررسی شود پایه های چوبی و دیوارهای این بنا توانایی مرمت را داراست و در غیر این صورت مرمت موقت دردی را از این بنای تاریخی دوا نمی کند.
کارشناس ارشد مرمت و احیای بناهای تاریخی گلستان نیز گفت: مشکل خانه فاطمی و حوزه مرمت در ایران ریشه ای تر از نبود اعتبار است اما به اعتقاد من این مشکل در استان گلستان نسبت به سایر استان ها پررنگ تر دیده می شود.
"جاوید ایمانیان" با بیان اینکه اولین مشکل خانه فاطمی نداشتن طرح مرمتی است، اظهار داشت: هر بنایی پیش از دست زدن به کالبد بنا باید دارای یک طرح مرمت و حفاظت از پیش تعیین شده باشد، وقتی بنایی طرحی ندارد که مطابق با آن بشود برنامه ریزی دقیق مالی و اعتباری آن را نیز تنظیم کرد، طبیعتا با مشکل کمبود منابع مالی مواجه می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان دراین باره گفت: خانه فاطمی تک بنایی بزرگ با 47 اتاق در فضای اندرونی و بیرونی، حیاط خلوت، تالارها و عناصر معماری منحصر به فردی است که آن را از بناهای هم دوره خود متمایز می کند.
به گفته "قربان عباسی" این خانه جزو 4 خانه گرگان است که در کنار مدرسه عمادیه، خانه باقری و خانه امیر لطیفی در طرح پردیسان قرار دارد.
وی ادامه داد: طرح مرمت این بنا در سال 1388 آغاز و به طور رسمی در سال 1390 و در سفر سوم استانی رییس جمهور سابق به گلستان، به تصویب رسید.
عباسی با بیان اینکه صندوق حفظ و احیا باید در خصوص این بنا پاسخگو باشد، خاطر نشان کرد: سال گذشته با نظر شورای فنی سقف این بنای تاریخی برداشته و ایزوگام شد زیرا با تغییرات آب و هوایی و اقلیمی در گلستان دیگر ایرانیت پاسخگو نیست چه برسد به سفال.
به گفته وی صندوق حفظ و احیای کشور بنا دارد خانه فاطمی را به بخش خصوصی واگذار کند و امیدواریم تا پایان سال جاری مرمت آن از سر گرفته شود.
در مطلب "طغیان کرم غلاف خوار در مزارع سویا" این ویژه نامه نیز آمده است: افزایش دما و کاهش بارندگی ها علاوه بر اثرات منفی بر رشد محصولات کشاورزی، موجب طغیان برخی از آفات و بیماری ها همچون کرم غلاف خوار در مزارع کشاورزان شده است.
هرچند در حال حاضر نمی توان میزان خسارت های این آفت را برآورد کرد، اما کارشناسان معتقدند در صورتی که کرم های غلاف خوار در مزارع سویا، کنترل نشود، کاهش شدیدی در میزان تولید محصول رخ می دهد.
مرحله غلاف بندی یکی از مهم ترین مراحل دوره رویشی گیاه است که در صورت خسارت کرم غلاف خوار، عملکرد محصول بنا به گفته کارشناسان 70 تا 80 درصد کاهش پیدا می کند.
مدیر پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در این زمینه گفته که به دلیل افزایش میانگین دمای روزانه، خشکی شدید خاک و کاهش بارندگی ها شرایط خاصی در استان رخ داده که موجب طغیان و افزایش جمعیت آفت کرم غلاف خوار سویا شده است.
به گفته "سهراب سهرابی" با توجه به گرمای شدید هوا، اثرات سموم نیز کمتر می شود و به همین خاطر مقابله با این آفت در شرایط کنونی سخت به نظر می رسد.
یکی از کارشناسان حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان نیز اظهار کرد: کرمهای غلاف خوار و پروانه خوار آفات کلیدی سویا هستند که می توانند باعث کاهش عملکرد تولید بین 70 تا 80 درصد در هر هکتار شوند.
"ضیایی" فعالیت کرم برگ خوار را در آغاز فصل کاشت گیاه بیان کرد و افزود: این کرم ها به دلیل اینکه به صورت دسته جمعی تخم گذاری می کنند، نمی توانند خسارت قابل توجهی به سویا وارد کنند اما کرم غلاف خوار که قبل از مرحله گل دهی به سویا حمله می کند، می تواند خسارت قابل توجهی در عملکرد محصول داشته باشد.
در این راستا در صورتی که کشاورزان در یک متر طولی بیش از 30 عدد لارو یا کرم مشاهده کنند، می توانند مبارزه بیولوژیک را با زنبور براکون آغاز کنند.
"رییس پلیس راهور گلستان از کشته شدن 19 شهروند در تصادفات درون شهری طی 5 ماهه نخست امسال خبر داد، استقبال سرد گلستانی ها از سینما، شهرآورد گرگان درهفته نخست لیگ دسته سوم فوتبال کشور، صدرنشینی شهدای آق قلا در روز تساوی ها، تلاش برای احیای دوباره انجمن ادبی علی آباد، ترکیب هیات رییسه شوراهای شهرهای گلستان مشخص شد، توقیف یک تن ماهی و 14 تن شیرفاسد در ایست بازرسی نوکنده" از دیگر عنوان های ویژه نامه استان گلستان روزنامه خراسان است.
همچنین تیترهای "تمام روستاهای شرق گلستان تا 3 سال آینده گازرسانی می شود، گرگان قهرمان مسابقات کشتی جوانان استان شد، درخشش تیم ملی والیبال نوجوانان در حضور بازیکن گلستانی، هیات تکواندوی گلستان فضای اختصاصی ندارد، یک گلستانی در اردوی تیم ملی فوتبال دختران زیر 16 سال، استعدادیاب های فدراسیون والیبال به گلستان می آیند" در این ویژه نامه چاپ شده است.
601


19/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن