تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805270413




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوانین ارث در اسلام مطالعه و بررسی شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
قوانین ارث در اسلام مطالعه و بررسی شد
کتاب «قوانین ارث در اسلام The Laws Of Inheritance In Islam» به مطالعه و بررسی پیرامون توزیع ارث در اسلام و مفاهیمی همچون عدالت و انصاف اختصاص دارد.



به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعه حقوق در بستر تاریخی و فرهنگی دوره پیدایش قواعد ویژه یک گفتمان حقوقی به نوبه خود می تواند مورد توجه استادان و پژوهشگران دانش حقوق قرار گیرد. نویسنده کتاب «قوانین ارث در اسلام» را با رویکردی تاریخی ـ جامعه شناختی به رشته تحریر درآورده است. هم از این روی وی ذیل تلاشی تاریخی به بازخوانی منابع حقوق لامی در خصوص قوانین مرتبط با ارث می پردازد. به باور نویسنده قوانین ارث در حقوق اسلامی را، به جهت نوآوری ها و توجهات تازه ای که ارائه نموده است، می توان انقلابی در حقوق و قواعد مسلط در دوره پیدایش به شمار آورد.

با توجه به کتابهای فقهی و حقوقی باید گفت که مباحث مرتبط با ارث عموما بخشی جداگانه و طولانی در کتابهای حقوقی اسلام است. قوانین اسلامی ارث در تعدادی از آیات قرآن و برخی روایات مطرح گردیده است. از سوی دیگر موضوع قوانین ارث با مباحث حقوقی مرتبط با دولت و خانواده در حقوق اسلامی همپوشانی دارد. به عبارت دیگر قوانین ارث در اسلام به عنوان بخشی از یک سیستم حقوقی مربوط به حمایت از خانواده قابل مطالعه است. در واقع حقوق ارث مباحث مالی و غیر مالی گنجانده شده در محدوده میان حقوق خانواده و دولت در حقوق اسلامی است که بدون دخالت دولت امکان عملی شدن آن وجود ندارد. قوانین مربوط به ارث را می توان در مجموعه قواعد و قوانین مندرج در حقوق اسلامی که در حقوق خانواده، قواعد ازدواج، قواعد وصیت و حقوق ارث سرغ گرفت.

نویسنده در بررسی تفاوت میزان ارث دختر و پسر به اصل انصاف تمسک می جوید. به باور وی توجه به مسئولیتهای مالی گستره مرد در عرف جامعه را می توان به مثابه اصل انصاف در رابطه با تفاوت میزان ارث زن و مرد در نظر داشت هر چند این وضعیت در دوره های زمانی متغیر بوده است اما به طور عمومی وضعیتی مشابه در هر زمان را می توان برای مرد متصور بود. تفاوت میزان ارث در حالی در حقوق اسلامی مطرح شده است که یک مرد در عرف جامعه آن زمان حامعه اسلامی عهده دار مسئولیتهای فراتر از یک خانواده هسته ای بوده و طبق عرف و آداب و رسوم آن دوره تفاوت در میزان زن و مرد نزدیک به فهم عمومی در آن دوره از عدالت بوده است.

نویسنده در ادمه آیاتی از قرآن کریم را که به موضوع ارث مرتبط است ذکر نموده و به توضیح بیشتر در خصوص وصیت و نقش آن در تقسم ارث پرداخته است.

کتاب «قوانین ارث در اسلام» را می توان مجموعه ای مناسب از قوانین ارث در حقوق اسلامی دانست که تلاش دارد به زوایای ارتباطی آن با سایر حوزه ها و شاخه های حقوق اسلامی نیز دقت داشته باشد. مطالعه کتاب هایی از این دست جهت آشنایی هرچه بیشتر با حقوق اسلامی به شیوه ای تخصصی می تواند مثمر ثمر واقع گردد.


۱۳۹۳/۶/۳ - ۰۹:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن